Race.fi  Puotilan autokorjaamo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3286897 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14955 : 04.07.2021, 21:39:09 »
Tuli 960 vaihettua puhallinmoottori sekä sisustaa vaimennettua, ja siinä samalla tutkailtua alipaineletkuja, sekä ilmastoinnin johtosarjaa. Ei muistunut akkua irroittaa, ja nyt kun heitti kamat takaisin paikoilleen, niin srs vikavalo palaa, koodi 1-2-7. Aiemmin antoi koodin kuskin puolen turvavyön kiristimestä, mutta siinä oli selvä vika, kun liitin oli irronnut listaa paikoilleen laittaessa. Purin paikkoja auki, ja komponenttejä näkyviin, mutta irtonaisia liittimiä ei näy. Olisiko kellään ideaa/neuvoa miten lähteä vikaa etsimään ja korjaamaan?  :-\

Jostain olin lukevinani, että jollain oli kyseinen valo myös syttynyt ilmastoinnin johtoja näperrellessä..  :idiot2:

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14956 : 05.07.2021, 00:55:52 »
Muutamat tuttavat kehuneet ruvelle näitä RVS:n tuotteita, joita on niin koneisiin kuin laatikoihin yms. Ei tosin taida olla varsinainen pesuaine, vaan öljyn joukkoon jätettävä lisäaine?

Ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta.

Ite kokeilin ekan kerran ja ensimmäinen käsittely on melkeinpä pesu, jossa ajellaan 300 - 400 km rauhallisesti revittelemättä ja sitten vaihdetaan öljyt. Uusien öljyjen sekaan seuraava satsi. Kyllä toi eka satsi sai tonnin ajetut öljyt likaiseksi.

Toisellakin satsilla on vielä se rauhallisempi vaihe, jossa ajellaan sitä RVS:ää "sisään" 1500 - 2000 km. Nyt kun tuo 1500 alkaa olemaan saavutettu, niin tänään auto tuntui perstuntumalta paremmalle. Voi tietty olla ulkolämpötilastakin (+30C) johtuvaa.

STP engine flushia (Fortea halvempaa kerosiinia) testasin kerran (850 T5)  ja putsaahan se, mutta en mä mitään etua siitä löytäny. Ja ostinhan mä alkoholin vaikutuksen alaisena sen vetypuhdistuksen  :D
Fiksuinta puhtaanapidossa on kuitenkin (tee-se-itse) öljynvaihto noita oletuksia lyhyemmillä vaihtoväleillä. Matematiikkaa käyttäen 20k --> 15k muutoksella leikataan 25% likaisella öljyllä ajoa pois ja kun se lähtee ns. loppupäästä (jossa öljy on alkua likaisempaa) niin vaikutus on luonnollisesti suurempi. Eikä tartte ostaa hypeöljyä superlisäaineineen, koska sen öljyn ei ole tarkoitus kestää kymmeniä tuhansia.

Saappimaailmassa etanolivehkeisiin opastivat putsaamaan suuttimia sillä, että ajaa välillä bensalla. Tiedä sitten onko siitä apua. Kait se etanoli ja bensa kuitenkin eri aineita liuottaa.

Jos @Jameson73 meinaat RVS:ää laittaa, niin vielä ehtii ajella niillä likasilla öljyillä ton 300 - 400 km ennen huoltoa ja huollon jälkeen toinen RVS-satsi uusii öljyihin.
Tuntematta sen kummemmin essentiaaleja, niin kyllä mä hankkisin myös noilla kilsoilla kumihanskan ja testaisin onko huohotuspuoli myös pidetty auki / kunnossa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14957 : 06.07.2021, 14:30:33 »
740 T5 swappiin tässä osia haalimassa, ja mielessä on pari kyssäriä.

Mikä olis helpoin tapa toteuttaa ohjaustehostimen letkutus hammastankoon? Sopiko vaikkapa 960 tehostimen letkut / putket suoraan seiskan hammastankoon? Vai onko parempi vaihtaa päät 960 tankoon ja käyttää sitä esimerkiksi?

960 faceliftin etuvakaaja ei vissiin käyny 7/940 koiranluihin?
Onko helpompi etsiä dieselin tai PRV-koneisen auton etuvakaaja vai passaako tuo 960 vakaaja jos vaihtaa päät koiranluihin? Ja mihinkä tuo vinokoneisen vakaaja ensimmäisenä tapaa kiinni tinakoneen kanssa? Suoraan öljypohjaan vai öljynsuodattimeen / sen jalkaan?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14958 : 06.07.2021, 14:40:23 »
Jos @Jameson73 meinaat RVS:ää laittaa, niin vielä ehtii ajella niillä likasilla öljyillä ton 300 - 400 km ennen huoltoa ja huollon jälkeen toinen RVS-satsi uusii öljyihin.
Tuntematta sen kummemmin essentiaaleja, niin kyllä mä hankkisin myös noilla kilsoilla kumihanskan ja testaisin onko huohotuspuoli myös pidetty auki / kunnossa.

No nyt ei enää paljoa ehdi ajella ennen öljynvaihtoa joten jätetään tuo myöhempään ajankohtaan. Essential-huollosta mainitaan sinisen sivuilla näin: "Essential-huoltoon sisältyvät kaikki autosi toimivuuden kannalta tärkeät toimenpiteet: moottoriöljyn (täyssynteettinen) ja öljynsuodattimen vaihto, mm. moottorin, vaihteiston, voimansiirron, jarrupalojen ja -levyjen tarkastukset." Joku taisi täällä foorumilla mainita, että softapäivitykset kuuluvat myös huoltoon.

Mitä meinasit tuolla huohotuspuolella?
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14959 : 06.07.2021, 22:52:36 »
Mitä meinasit tuolla huohotuspuolella?

Otat kumihanskan, pistät sen öljykorkin paikalle tiukasti (sitä voi vaikka pitää siinä kiinni) ja auton käyntiin (öljyt ei tule ulos vaikkei siinä olis mitään). Jos hanska pullistuu, niin huohotus on tukossa ja jos se imeytyy tyhjäksi, homma on ok. Jos jää semmoseen puoliheijariin (= ei tule alipainetta), niin on hyvä aika putsauttaa se banjo ainakin.

Helppo testi siis, itsellä kertakäyttöhanska oli toimivin.

Mulla on noita essential-kuitteja ostamassani V70:ssä ja 300tkm kohdalla huohotus oli tukossa ja painetta puski korkista.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14960 : 07.07.2021, 17:16:58 »
Otat kumihanskan, pistät sen öljykorkin paikalle tiukasti (sitä voi vaikka pitää siinä kiinni) ja auton käyntiin (öljyt ei tule ulos vaikkei siinä olis mitään). Jos hanska pullistuu, niin huohotus on tukossa ja jos se imeytyy tyhjäksi, homma on ok. Jos jää semmoseen puoliheijariin (= ei tule alipainetta), niin on hyvä aika putsauttaa se banjo ainakin.

Helppo testi siis, itsellä kertakäyttöhanska oli toimivin.

Mulla on noita essential-kuitteja ostamassani V70:ssä ja 300tkm kohdalla huohotus oli tukossa ja painetta puski korkista.

Kokeilin tuota, mutta en saanut sitä kumihanskaa oikein tiiviiksi vaikka yritin nippusiteelläkin vetää sitä sen öljyntäyttöputken ympärille. Hieman vaaleaa savua sieltä hanskan välistä tuli  vaikkei nyt mitenkään paineella. Mutta alipaineellahan olisi imenyt ilmaa sisään päin.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5111
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14961 : 07.07.2021, 18:15:26 »
öljyntäyttöputken ympärille.

Ei putken ympärille, vaan siihen öljyntäyttökorkin kohdalle:
https://www.youtube.com/watch?v=-nfLL5GpgxQ

Tuossa jotain huohottimen tukkeutumisesta ja sen aiheuttamista ongelmista:
https://blog.fcpeuro.com/volvo-pcv-breather-box-guide-symptoms-and-diagnosis

Tuossa näytetään MK2-malliin tehty huohottimen vaihto:
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s
Muutaman illan sai puuhastella kun tuon rempan teki omaan autoon..

« Viimeksi muokattu: 10.07.2021, 21:02:27 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14962 : 10.07.2021, 16:07:12 »
Millä kilometreillä yleensä jarrutehostin hajoaa seitennelikympisestä?  ???

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1625
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14963 : 10.07.2021, 16:26:33 »
Millä kilometreillä yleensä jarrutehostin hajoaa seitennelikympisestä?  ???

Sanoisin, että tämänikäisissä ihan käänteistä lottoa...

Suhiseeko, puhiseeko vai ei enää meinaa pysähtyä jalkavoimin?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14964 : 10.07.2021, 17:35:55 »
Sanoisin, että tämänikäisissä ihan käänteistä lottoa...

Suhiseeko, puhiseeko vai ei enää meinaa pysähtyä jalkavoimin?
Toimii vielä, tuli eilen mieleen kun pyörähti 480tkm. ja aikoinaan meni 200-sarjalaisesta tehostin, noh, odotellaan hajoamista.  ::)

E: miren tehostimen hajoaminen vaikuttaa ruiskun toimintaan, pystyykö ajamaan?
« Viimeksi muokattu: 10.07.2021, 17:40:11 kirjoittanut Mäkimies »

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14965 : 10.07.2021, 18:21:10 »
Ei kannata miettiä moisia. Itellä ollu yli 800t ajettu 740 eikä siinä ollu mitään onkelmia tehostimen kanssa. Imusarjan alipaineletkun vaihdoin kun mureni ja pää oli ruosteesta ummessa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1625
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14966 : 10.07.2021, 18:31:55 »
E: miren tehostimen hajoaminen vaikuttaa ruiskun toimintaan, pystyykö ajamaan?

Ei taida olla takaiskua tehostimen letkussa, eli jos se sattuisi porsimaan, niin voisi kuvitella vastaavan suht massiivista imuvuotoa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14967 : 10.07.2021, 19:08:29 »
Ei taida olla takaiskua tehostimen letkussa, eli jos se sattuisi porsimaan, niin voisi kuvitella vastaavan suht massiivista imuvuotoa.
Valkea muovikulma tehostimen kyljessä on takaisku.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1625
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14968 : 10.07.2021, 19:40:26 »
Valkea muovikulma tehostimen kyljessä on takaisku.

Tsaaa. No sitten tuskin vaikuttaa pahemmin ohjaukseen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14969 : 11.07.2021, 21:09:53 »
Mitä kaikkea pitää ottaa irti tai mihin laittaa tunkkia alle kun ottaa reaktiotankoa pois seitensatasesta?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo