Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: tj86430 - 23.06.2019, 12:37:31
-
Kone on Volvo Penta AQ151A (pitkäiskuisempi B230A)
Potilaaseen on syksyllä normihuollon lisäksi vaihdettu virranjakajan kansi, katkojan kärjet, bensapumppu, tulpan johdot ja korjattu kaasuttimet (2xSolex 44 PA-1) korjaussarjoilla.
Ongelmana on, että käynnistyy hyvin, mutta heti jos kierrokset päästää alle n. 2000 r/min, niin sammuu (siinä vaiheessa ei enää auta vaikka työntää lisää kaasua, kun on alkanut hyytyä niin sitten hyytyy kanssa). Niin kauan kun pitää kierrokset korkealla, pysyy käynnissä. Käyttäytyy samoin kylmänä ja lämpimänä, lämpimänä pysyy ehkä hieman alemmilla kierroksilla käynnissä kuin kylmänä.
Ideoita?
-
Kärkiväli.kosketuskulma .sytytyajoitus.kuinka paljon polttoainepumppu lykkää painetta.onko kaasuttimet synkattu.vaihdoitko kondensaattorin.tee sytkäpuolentestit sitten polttoaine.tulpat onko marinoitu kone.
-
Kaasuttimien synkronointi pielessä ja mahdollisesti sytytysennakko.
Terveisin 20v juuri näiden kanssa tehnyt hommia päivittäin.
Tässä korjaamokäsikirja:
http://fredrikr.mbnet.fi/AQ%20131,%20151,%20171/AQ%20131,%20151,%20171.html
Sivut 24-27, säätötarkkuus ruuveille 1/8 kierros ja kaasuläppien avautumiselle 0,05mm.
-
Kaasuttimien synkronointi pielessä ja mahdollisesti sytytysennakko.
Terveisin 20v juuri näiden kanssa tehnyt hommia päivittäin.
Tässä korjaamokäsikirja:
http://fredrikr.mbnet.fi/AQ%20131,%20151,%20171/AQ%20131,%20151,%20171.html
Sivut 24-27, säätötarkkuus ruuveille 1/8 kierros ja kaasuläppien avautumiselle 0,05mm.
Ei sattuisi olemaan manuaaleja AQ110 koneelle/200C vetolaitteelle? Tuli ostettua veneprojekti ja tuollainen tekniikka on mukana...
-
Kaasuttimien synkronointi pielessä ja mahdollisesti sytytysennakko.
Terveisin 20v juuri näiden kanssa tehnyt hommia päivittäin.
Tässä korjaamokäsikirja:
http://fredrikr.mbnet.fi/AQ%20131,%20151,%20171/AQ%20131,%20151,%20171.html
Sivut 24-27, säätötarkkuus ruuveille 1/8 kierros ja kaasuläppien avautumiselle 0,05mm.
Löytyisikö Kainuusta (mahdollisimman läheltä Sotkamoa) joku joka osaisi säätää nuo kohdalleen?
Viime syksynä koneeseen uusittiin polttoainelinjat ja lisättiin sähköinen siirtopumppu. Sytytykset ja kaasarit säädettiin ja koneella tehtiin lyhyt koeajo, eikä ongelmia havaittu. Nyt taas:
- käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä jonkun aikaa nätisti
- sammuu yhtäkkiä ajossa eika tahdo käynnistyä uudelleen
- bensa haisee
- ryhtyy käymään paremmin kun konetilaa vähän avaa.
- kierrokset seilaa jonkin verran
- n. tunnin hiljaa (2000-2500rpm) ajon jälkeen sammui eikä suostunut käymään kuin reilua tyhjäkäyntiä (1000-1200rpm) kun kaasuvivun asetteli tarkasti sopivaan kohtaan.
- jonkin verran jäähdyttyään käynnistyi heti, kävi hienosti tyhjäkäyntiä, otti kierroksia (veto pois päältä), aivan kuin ei mitään (moottoritilan kansi reilusti raollaan)
Oireiden kuvauksen perusteella puhelinarvio oli että käy liian rikkaalla ja saa ilmeisesti huonosti ilmaa. Siirtopumppukin voi kuulemma lykätä menovettä liian vauhdikkaasti
Pitäisi saada osaaja paikalle, ei uskalla lähteä siirtämään ennen kuin käy ja kukkuu kunnolla.
-
Vaihtaisin neulaventtiilit ihan varuiksi noilla oireilla.