Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Pozoy - 13.08.2020, 17:41:15
-
Isälläni on 1990 vm. 740 GL jossa B230F moottori Bendix Regina moottorinohjauksella. Talven aikana hän teki koneeseen kansiremontin ja samalla laski kantta hieman. Hän myös pesi, putsasi ja maalasi lohkoa. Kun kaikki oli taas paikoillaan ja kone saatu käyntiin, jäikin lambdanvalo palamaan kojetauluun.
Auto antoi vikakoodia 1-2-3 eli moottorinlämpötila-anturi, tämä anturi on vaihdettu uuteen. Lambda-anturi on vaihdettu uuteen, ostettu Motonetista, en tiedä minkä merkkinen. Moottorinohjausboxin tilalle on kokeiltu toista samalla numerolla olevaa boxia. Lämpötila-anturin ja boxin väliset johdot on tarkastettu. Moottorin maadoitus on tarkistettu.
Auto on nyt seisonnassa ja katsastamaton eli ajamaan sillä ei pääse ja antaa edelleen samaa koodia 1-2-3.
Siltikin valo palaa kojetaulussa, osaisiko kukaan antaa vinkkiä mitä tarkistaa. Itse epäilen lämpötila-anturin liitintä - vähän väljähkö - huono kontakti tai maadoitusvikaa. Tai voisiko vika olla bensapuolella - paineensäädin antaa väärän paineen tjsp.
Vielä toinen kysymys, saisiko tämän ikäisen auton katsastettua vaikka lambdavalo palaisi jos kaikki muuten mm. päästöt ovat kunnossa, nyt ei ole tiedossa missä kunnossa päästöt ovat kun ko. valo palaa.
-
Vasta OBD eli 1.1.2001-> autoissa tulee hylätty moottorin merkkivalosta.
Eli tuossa ei haittaa mitään jos päästöt vaan ok.
Liittimestä on hyvä lähteä liikkeelle, jos on väljä siihe anturiin.
Mittasitteko resistanssin boksin liittimeltä asti, että on "järkevä"?
En tiedä tuosta moottorinohjauksesta, mut ainakin lh antaa tuon vikakoodin vaan jos liitin irti, johto poikki tms.
Se "lambda" merkkivalo on siis moottorin merkkivalo, ja ilmaisee vikakoodista.
-
Oma vastaava Reginalla oleva kikkare ei halunnu toimia tarvike lambdoilla vaan vaati sen ihan ikiomansa. Että jos ihan kokeilu mielessä vaan vaihdettu tarvike lambda niin kannattaa vanha pitää jemmassa... Voiko tässä mennä lämpötila antureiden johdot ristiin, tai ite anturit? Eli onko 2 lämpötila anturilla niin kun lh on...
-
Se lämpöanturi tosiaan kannattaa mitata ja suhtautua vielä harakiri tarvikkeisiin hivenen optimistisesti....
Olihan lambda reginan mallia?
-
Lambda-anturi on ostettu Motonetista ja siellä on vain yhtä mallia Reginalle numerolla 28-3514, uskoisin että isäni on juuri tuon ostanut. Vanha anturi oli kuulemma oikein pinttynyt kun otti sen pois, tiedä kuinka vanha sekin oli. Sitä on myös uudelleen koitettu, mutta valo vain palaa.
Lämpöantureillehan taitaa olla samanlaiset liittimet, sitäkin on epäilty että olisiko niiden liittimet menneet ristiin, täytyy vielä tarkistaa johtojen värit. Ja antureita on kaksi, toinen mittaristolle ja toinen moottorinohjaukselle.
Kun omassa 850:ssä lämpöanturi meni sököksi, ei konetta saanut käyntiin, kun moottorinohjaus luuli koneen olevan kylmänä, vaikka olikin kesä ja työnsi suutimista niin paljon bensaa kuin antoivat myöden. Mutta tämä isäni auto starttaa nohevasti, käy ihan tasaisesti ja ottaa kierroksia normaalisti.
-
Onkos sitä valoa nollattu mitenkään, eli akun piuha esim. hetkeksi irti? Ne harvemmin sammuu itestään, vaikka esim. viallinen osa vaihdettu.
-
Autossa on päävirtakytkin, eli virrat on kyllä ollut katkaistuna. Olikos tähän jonkinlainen koodien nollaus, muistaakseni sellaista ollaan koitettu, mutta näytti edelleen samaa koodia.
-
Sammuuko ecusta kaikki sen päävirtakytkimen myötä...
-
Syy lambdavalon palamiselle on nyt selvinnyt, moottorinlämpöanturiin oli asennettu väärä liitin ja näin on saatu anturi hajotettua ja siksi antoi, yllätys yllätys, vikakoodia 1-2-3 vioittuneelle lämpöanturille.
Liittimet on samanlaiset moottorinlämpöanturille ja muistaakseni kylmäkäynnistysventtiilille, ainut ero näille on se että liittimet ovat eriväriset.
-
Syy lambdavalon palamiselle on nyt selvinnyt, moottorinlämpöanturiin oli asennettu väärä liitin ja näin on saatu anturi hajotettua ja siksi antoi, yllätys yllätys, vikakoodia 1-2-3 vioittuneelle lämpöanturille.
Liittimet on samanlaiset moottorinlämpöanturille ja muistaakseni kylmäkäynnistysventtiilille, ainut ero näille on se että liittimet ovat eriväriset.
Just olin kirjoittamassa tätä viaksi.