Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Atte96 - 13.01.2015, 20:29:50

Otsikko: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Atte96 - 13.01.2015, 20:29:50
elikkäs mikä bemarin laatikko passaa vinokoneeseen niin että hitstaa volvon kytkin kopan?
ja mikäs vauhtipyörä ja kytkin ois sille hyvä? ja mites käykö volvon kardaani siihen?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: kuppe - 13.01.2015, 20:33:16
Esimerkiksi Getrag 262 tai 265 jossa irtokoppa, muutoslaipalla, BMW:n painelaakerilla, Volvon modatulla keppitelineellä ja 50mm lyhennetyllä kardaanilla (M47)
BMW/Volvo sama Hardyn laippa.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Atte96 - 13.01.2015, 20:38:26
elikkäs m46 tai automaatin kardaanilla pitäs käydä ku sehän on lyhyempi?
missäs bemareissa noita laatikota käytetään?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: visa - 13.01.2015, 20:51:44
zf 320 eli 328/m3 bmw laatikko kestää 600-700nm vääntöä.
zf gs6-37dz uudempien pikku dieseleiden perästä kestänee 700nm vääntöä.
zf gs6-53dz en nyt muista minkä perässä noita on alkujaan, mutta kestänee n1000nm vääntöä.

noita ainakin on muutettu volvoon sopivaksi juurikin kytkinkopan hitsauksella.
Itseltä löytyy tuo zf320 laatikko tinakoneen perästä... näyttäis, että 740 volvon m47 kardaanin etupätkä olis oikeen mittanen volvo 240 + tinakone swappiin. :)

Väännöt on muilta kuultua ja tehtaalla nuo laatikot on tietysti speksattu paljon matalemmille väännöille.

tuossa on hyvää tietoa getrageista ja niiden laittamisesta vinokoneen perään
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=77.0
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: jepajee - 13.01.2015, 21:03:06
Ja foorummilla löytyy yks (tai kaks) käyttäjää jotka näitä myy speksattuna.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: migl - 13.04.2015, 12:59:28
Nostan sen verran, että kysyn mikä kardaani B230 Lohkon ja BMW 328/M3 ZF320 laatikon ja 1031 perän väliin? Auto on 744 VM86. Laatikkoon toki hitsattu volvon kytkinkoppa.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: migl - 04.05.2015, 07:36:26
Nostan sen verran, että kysyn mikä kardaani B230 Lohkon ja BMW 328/M3 ZF320 laatikon ja 1031 perän väliin? Auto on 744 VM86. Laatikkoon toki hitsattu volvon kytkinkoppa.

Lainaan itse itseäni jos muilla sama ongelma. M90 kardaani meni heittämällä tuohon väliin.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Vinokone - 15.05.2015, 22:39:19
Lainaan itse itseäni jos muilla sama ongelma. M90 kardaani meni heittämällä tuohon väliin.
Itse tein M47 Kartaanin etupätkästä.  Lyhentää vain sopivaan mittaa ja hitsaa takasin kasaa. Toki kannattaa katsoa, ettei tule yhtään heittoa siihen, kun hitsailee kiinni. Helpoin oli näin toteuttaa, illassa teki. Kytkin koppakaan ei ole vaikea homma vaihtaa laatikkoon.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Juusoo - 28.08.2015, 12:38:08
Onko tinakoneen m90 sama kardaani kuin vinokoneen m90? Pitäs 940 perään tollanen zf laittaa ja siihen kardaani jostain hommata.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Timo_R - 28.08.2015, 13:27:48
Onko tinakoneen m90 sama kardaani kuin vinokoneen m90? Pitäs 940 perään tollanen zf laittaa ja siihen kardaani jostain hommata.


Pituudesta en osaa sanoa, mutta tinakoneisen m90 kartaanin etupätkä sopii vinokone-m46-kartaanin takaosaan suoraan. Eli boorit ainakin on samat, ja 960:n kartaanissakin on booritus vaikka perä onkin kiinteästi korissa.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kulmamies - 28.08.2015, 14:20:28
Onko tinakoneen m90 sama kardaani kuin vinokoneen m90? Pitäs 940 perään tollanen zf laittaa ja siihen kardaani jostain hommata.

Eikös vinokoneen laatikossa ole sellainen kolmiolaippa ja hardykiekko, kun taas tinakoneessa perinteinen pyöreä laippa?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: 8-pätkä - 28.08.2015, 14:34:28
Eikös vinokoneen laatikossa ole sellainen kolmiolaippa ja hardykiekko, kun taas tinakoneessa perinteinen pyöreä laippa?

Vinokoneen osalta voin kompata tätä. Tinakoneen lootasta ei omakohtaisia kokemuksia.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: JuHaU - 28.08.2015, 16:29:42
Eikös vinokoneen laatikossa ole sellainen kolmiolaippa ja hardykiekko, kun taas tinakoneessa perinteinen pyöreä laippa?

Mulla on tinakoneen M90 ja siinä on ainakin kolmiolaippa, kuten myös kardaanin etupätkässäkin.

Tinakokoneen ulostulolaippaan sopii mm perän sisäänmenoakselin pyöreälaippa, kuten myös M400/M410 laatikon laippa ja muistaakseni myös M46 tai M47 pyöreälaippa.
Eli on kohtuu helposti muutettavissa eri lähdöille.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kulmamies - 28.08.2015, 17:27:24
Niitä taitaa sitten olla vähän sekaisin, mutta mitäpä siitä, kun ovat tosiaan aika pitkälti vaihtokelpoisia.

Ylivaihteellisista ja M47 laatikoista laippa ei sovi, mutta kaikista muista sopii, kuten myöskin taka-akselista.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: mikkoko - 16.10.2015, 19:02:32
Mistäs nuita kestävempiä loovia löytäis? Itellä juuri porsi m46. Ykkönen hävisi.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: razori - 16.10.2015, 20:23:50
Mistäs nuita kestävempiä loovia löytäis? Itellä juuri porsi m46. Ykkönen hävisi.

Jos haussa nimenomaan bimmerin loota niin alotappa ettiskely vaikka täältä; klik! (http://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=22)

-taaai kysy suoraan boostilta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55180.0)  :)
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: mikkoko - 20.10.2015, 21:32:39
Eipä niitä taijja paljon muita kestäviä laatikoita taijja olla? Halvemmalla saapii zf:n laatikon ku m90 vai? Ja eikös se zf320 ole kestävempiki?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kojontti - 21.10.2015, 01:20:02
Eipä niitä taijja paljon muita kestäviä laatikoita taijja olla? Halvemmalla saapii zf:n laatikon ku m90 vai? Ja eikös se zf320 ole kestävempiki?

Tojotalla on kanssa muutamia hyvin kestäviä, mutta niihin nähden bemarin laatikot on liki ilmaisia.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kaskari - 13.12.2015, 16:50:10
Mitäs kytkinkoppia noihin zf:n laatikoihin on hitsailtu, kun tulee vinokoneen perään? Onko väliä onko m45, 46, 47 tai 90:stä? Onko näissä kesto-/kokoeroja kopan osalta? Eikös nämä kaikki sovi kuitenkin vinokoneen perään? Itsellä olisi 320d:n 5-v zf tulossa vinokoneeseen ja kone jäämässä edelleen vinoon.. Tekisikö joku näitä muutostöitä täällä jyväskylän lähistöllä?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Juusoo - 13.12.2015, 20:38:20
Ei oo kopalla väliä, voi olla vaikka automaatista. Eipä varmaan kukaan oo kytkinkoppaa särkenyt.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: bolinder - 18.12.2015, 11:27:42
Lainaus
    Nostan sen verran, että kysyn mikä kardaani B230 Lohkon ja BMW 328/M3 ZF320 laatikon ja 1031 perän väliin? Auto on 744 VM86. Laatikkoon toki hitsattu volvon kytkinkoppa.


Lainaan itse itseäni jos muilla sama ongelma. M90 kardaani meni heittämällä tuohon väliin.

Eli M90 kardaani sopii yhteen bimmerin kanssa vai?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Juusoo - 20.12.2015, 13:35:12
Jep, ja käsittääkseni m47 kardaani myös?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kalamies - 20.12.2015, 14:12:08
Jep. M90 ja M47 kardaanit on aika samoissa mitoissa ja tukilaakeria siirtelemällä saa puljattua vähän lisää.

Itsellä on 240 koriin asennusta varten jemmattuna ZF automaagin kardaani. Nopeesti mitattuna siitä saa aika passelin.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Wompatti - 20.12.2015, 14:29:55
kardaanin lyhennys on erittäin helppo toimenpide, saa juuri sen mittaisen kuin tekee. 240 tuli juuri gs6-37dz, askin päähän kolmiolaippaan muutoskappale johon saa kiinni M45 etukardaanin. sitten vaan toisesta päästä pätkä pois ja hitsaa kiinni.

toimenpide vaatii sorvin tai muun pyöritysvekoittimen jolla voi tarkistaa heitottomuuden, ja liku pitää asettaa siten että ristikot saa oikeaan asentoon ;)
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: kuppe - 20.12.2015, 20:01:15
Lyhensin kardaania etupäästä niin sorvasin sisään holkin joka pitää putket suorassa, sitten heppasin ja tarkastin viivaimella. Ei ole ravistanut kovemmassakaan kyydissä (+170kmh) jäällä.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: 142 - 20.12.2015, 21:23:54
Mistä löytyy kestäviä hardykiekkoja? Tuppaa rispaantua ainakin tarvikemallit...
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Kojontti - 20.12.2015, 21:50:36
Mistä löytyy kestäviä hardykiekkoja? Tuppaa rispaantua ainakin tarvikemallit...
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/koppling-tillbehor-308/tillbehor-1159/aluminium-30mm-hardyskiva-for-bmw-zf-lada-samt-m90.html

Olisko toi?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Juusoo - 20.12.2015, 21:56:02
Huhhuh kylläpä on hardykiekolla hintaa. Oispa cnc jyrsin käytössä niin noita vois tehä aikalailla harrastelijaystävällisempään hintaan itsekin :D
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Teuwo - 23.12.2015, 18:13:52
Mistä löytyy kestäviä hardykiekkoja? Tuppaa rispaantua ainakin tarvikemallit...

M-bemarin alkuperäinen.
Ei ole halpa, mutta on hyvä.

"BMW e-34 M5 Hardy skiva

BMW part no. 26 11 2 226 527"





Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: boost - 10.01.2016, 08:55:44
Takalaippa irti, sorviin kiinni ja pikkusen tarjoaa sorvinterää (jos muistan noin 1mm pois sisältä)

Sitten esim. Volvon perän laippa, lyhentää sitä noin puolet, siinä on valmiiksi sorvattu pinta, käy BMW askinlaipan sisään.

Sitten hitsaus, oman maun mukaan, riittää pikkusaumat mutta joutuu käyttämään eripituisia pultteja. Tai kuten minä olen viimeksi tehnyt niin Migillä täytehitsannut niin paljon että pystyy sorvissa sitten tekemään koko kiekosta pyöreän, BMW laipasta pultin reijät myös umpeen.
Sorvaus ulkoa sekä sisältä jotta mutteri mahtuu paikoilleen. Lopullinen paksuus 20mm laipan kohdalta, sorvauksen jälkeen poraa uuden pulttijaon ja jos oikein muistan aivan pikkusen ottaa kardaanin pulteista kannasta pois niin mahtuu paikoilleen. 

Tämmöisellä systeemillä ajettu vartilla 5v laatikolla 10.3 221km/h ja 6 lovisella 10.1 ja 235km/h   Huom. isossa 6 lovisessa isompi
laippa.

Näitä en tee koska tuo hitsaus on sen verta v-mäinen tehdä kun täytöstä saa oikeasti tehdä paljon. Noin 15-20min joutuu migillä polttamaan.
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: Zebe - 25.01.2016, 16:01:47
Kun en nyt löytänyt mistään selko suomenkielellä getraggien kestävyyksiä niin kysyn täältä jos olisi porukalla tietoa tai kokemusta. 260/5 ja 260/6 lastikot e34 535 perästä.. mitähän nämä kestää?
Otsikko: Vs: bemarin vaihelaatikko vinokoneeseen
Kirjoitti: bolinder - 25.01.2016, 17:23:47
Tämä 260/6 on vahvistettu versio tosta 260/5  kestää kuulema kyytiä toi 260/6  500hp helposti.