Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ovenkahvan toimimattomuus

  • 0 Vastauksia
  • 21072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13580
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Ovenkahvan toimimattomuus
« : 29.10.2010, 22:50:47 »

Eli S40 ja V40 Volvojen mielenkiintoinen "ominaisuus" on ovenkahvojen ja mekanismien suhteellisen heikko ja yksinkertainen rakenne, ja niiden rikkoontuminen. Itselläni kävi niin että talven ensimmäisillä kunnon pakkasilla kuskin ovi kyllä aukesi kerran ihan hyvin ulkopäin, mutta siihen se sitten jäikin, vaikka ovi meni ihan hyvin kiinni ja lukko toimi. Joten ovea ei saanut auki muuten kuin sisältä.

Korjaaminen on aika yksinkertaista, ainoa ongelma on tilanpuute oven sisässä. Tässä vähän ohjeita ovipahvin irroittamiseen ja vian korjaamiseen. Näitä ohjeita voi jokainen käyttää ja soveltaa omalla vastuulla, ja tästä on toivottavasti apua myös ovenkahvojen vaihtoon ja muihin oveen liittyviin ongelmiin.

Ovipahvin irroittamiseen aikaa kuluu ensimmäisellä kerralla ehkä 10-15 min, nyt sen jo kerran tehneenä aikaa menisi todennäköisesti n. 5 min Wink

Itse sain aikaa kulumaa ovenkahvan ja lukon mekanismien toimintaa ja toimimattomuutta ihmettelemällä, mutta jos tietää mitä tekee niin homma on lopulta aika yksinkertainen.

Eli homma lähtee liikkeelle ovipahvin irroittamisella.



Suora linkki kuvaan: http://i981.photobucket.com/albums/ae297/timotheman/Ohje1.jpg

Kuvassa näkyy punaisella ympyröitynä muoviset koristeet, joiden alta paljastuu ristipäiset ruuvit. Muovit saa irti ihan tasapäisellä meisselillä nappaamalla.

Ikkunan etupuolella peilin kohdalla on muovinen kulmapala joka on kiinni jollain sinitarraa muistuttavalla mönjällä, joka on kuitenkin vähän uskottavamman oloista ainetta kuin normaali sinitarra. Kuitenkin muovipala lähtee irti ihan vain raottamalla sitä punaisen nuolen kohdalta ja antamalla liimauksen irrota. Keltaisen nuolen kohdalla on muovinen tappi, jota on syytä varoa katkaisemasta, eli ei kannata vääntää liian kovaa muopalaa irti, vaan kitkuttaa rauhallisesti. Kun ovea kasaa, tämä tarra-aine tarttuu uudelleen kiinni eli mitään liimoja ei tarvita.

Kaiutinritilä lähtee irti varmaan ihan mistä itse haluaa sen irroittaa, mutta minulla oli sopiva rako jo valmiiksi punaisen nuolen kohdalla, joten siitä nykäisemällä se ainakin irtosi.

Kun ylimääräiset hilppeet on irroitettu, voidaan ruuvit avata. Itselläni ainakin ne aukesivat helpon oloisesti. Sähköikkunan säätönapin kourusta löytyy yksi ruuvi muovisen osan alta. Osa lähtee irti ihan vain tasapäisellä meisselillä vääntämällä. Ikkunan säätimelle menevät johdot saa irti liittimestä vetämällä. Ovenkahvan ympärysmuovin saa pois kun avaa ruuvin ja kääntää kahvasta, jolloin muovin saa helposti vedettyä pois.

Kun kaikki ruuvit on avattu (en muista näkyykö kuvissa kaikki ruuvit, ja en tiedä onko mallikohtaisia eroja + käsivivulla toimivissa ikkunoissa saattaa olla eri systeemit) niin ei muuta kuin kääntää vähän ovipahvia ja nostaa sen pois paikoiltaan. Voi olla tarvetta käyttää vähän voimaa, sillä pahvi lepää painollaan metallisten kulmarautojen päällä ja ensimmäisellä kerralla täytyi nykäistä vähän enemmän että irtoaa.



Suora linkki kuvaan: http://i981.photobucket.com/albums/ae297/timotheman/Ohje2.jpg

Tässä kuvassa näkyy ovi ilman verhousta. Oven päällä on muovi, joka suojaa verhousta vedeltä ja kuralta mitä oven sisälle näkyy yllättävänkin paljon eksyvän. Kuvasta näkyy kuinka paljon muovia täytyy raottaa, jotta työskentelytilaa saadaan riittävästi. Muovi on kiinni jolloin liimalla ja irtoaa ihan vetämällä, mutta varovasti jotta muoviin ei tule reikiä. Ovea kasattaessa tässäkään kohtaa ei tarvita uusia liimoja, sillä ovessa ja muovissa olevat liimat pitävät muovin jatkossakin ihan hyvin kiinni.

Kuvaan olen merkannut punaisella ympyrällä ongelmakohdan, eli oven sisään kurkistamalla ja suunnilleen punaisen ympyrän osoittamalle alueelle katsolla pitäisi paljastua suunnilleen seuraavanlainen näkymä



Suora linkki kuvaan: http://i981.photobucket.com/albums/ae297/timotheman/Ohje3.jpg

Tosiasiassa näkymä ei ole noin hyvä, sillä kuva valehtelee kun kameran sai työnnettyä oven sisään kuvan ottoa varten. Oikeasti itse ainakin jouduin jonkin verran etsimään ja tutkiskelemaan sisuksia, jotta sain sopivan näköyhteyden sisään.

Kuvassa näkyvä lähempi tanko tulee ylhäältä lukon nupista, ja takana näkyvä (ja pirullisen ahtaassa paikassa) oleva tanko välittää ovenkahvalta liikkeen oven mekanismille, niin että tanko painuu alas kun ovenkahvasta nostaa ylös.



Suora linkki kuvaan: http://i981.photobucket.com/albums/ae297/timotheman/Ohje4.jpg

Tässä lähikuvaa ongelmasta. Eli ongelma on kuvassa ympyröity taaempi tanko ja sen kiinnityksen irtoaminen oven mekanismista joka alas painumalla aukaisee oven. Tämä tanko tulee vain ulkopuoliselta ovenkahvalta, sisäpuolen vipu kulkee eri reittiä.

Kuvassa näkyvä metallinen klipsu on ajan ja käytön myötä venynyt niin ettei se enää puristu tangossa olevien kierteiden ympärille, joten tanko pääsee liikkumaan vapaasti klipsun sisässä. (Tangossa näkyvät "kierteet" eivät ilmeisesti ole kierteitä, vaan ihan vain metalliklipsun pitoa varten tehtyjä, eli mutteria niille ei saa pyöritettyä, kokeiltu on...)

Tähän asti aikaa on kulunut ehkä 15-20 minuuttia, mutta nyt alkaa se hankalin kohta, nimittäin miten kiristää metalliklipsua tangon ympärille paikassa jonne ei todellakaan mahdu millään pihdeillä klipsua puristamaan sillä toinen lukon nupilta tuleva tanko on edessä.


RATKAISU:   Edessä oleva tanko täytyy irroittaa, jotta päästään takana olevan kimppuun. Tanko irtoaa tasapäisellä meisselillä klipsusta vääntämällä. Hyvä on painaa mieleen missä kohdin tankoa klipsu oli kiinni, jotta lukon tangon liike riittää lukitsemaan jatkossakin oven.

Kun edessä oleva tanko on saatu irti, sen voi siirtää sen verran sivuun että päästään takana olevan kimppuun. Kannattaa tunnustella käsin ja vähän kokeilla mihin kohdin tankoa klipsu on hyvä kiinnittää, jotta oven kahvan liike riittää aukaisemaan oven. Kokeilemalla ja tunnustelemalla se selviää. Kun tanko ja klipsu ovat sopivalla kohdalla, ei muuta kuin puristaa paketin kasaan pihdeillä. Tilaa ei edelleenkään ole liiaksi asti, mutta sopivilla pihdeillä kiristäminen onnistuu.

Kun kumpikin tanko on takaisin kiinni, kannattaa kokeilla että kaikki toimii ihan niin kuin pitääkin. Jos kaikki on kunnossa, on samalla hyvä hetki vähän voidella lukon mekanismeja ja tarkistella löytyykö oven sisäpuolelta vaikka ruostetta Grin

Kun hommat on hoidettu, ei muuta kuin osat käänteisessä järjestyksessä kiinni ja kovaa ajoa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron