Carcom Oy  Elekma

S40 kampikammion huohotinsysteemi tukossa ?

  • 0 Vastauksia
  • 2506 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
S40 kampikammion huohotinsysteemi tukossa ?
« : 24.10.2017, 13:49:39 »
Heips,

Nyt luin jostain että kampikammion huohotin saattaa tukkeentua helposti ja aiheuttaa ongelmia mm öljynkulutukseen ja päästöihin ja kone savuttaa.  Etsin netistä ja löysin vastaavan jutun 5 pyttyiseen turbokoneeseen tehtynä. Oireena näkyy myös että on öljyä ilmaantuu kannen päälle tuon tulppasuojan muovisen kuoren alle ja paineen ilmestyminen öljytikun aukosta (kumihanskatesti). Koneen päälle tosiaan on ilmestynyt jostain öljyä, joten tämä saattaa olla vikana. Pitänee vielä tutkia josko painetta tulee öljytikun aukosta, kone ainakin savuttaa.
Kuinka todennäköistä on että tuo on tukkeessa ja mitä tuon imusarjan alla olevassa "öljykeräimessä" on?, onko siellä joku öljynerottaja verkko tjm. joka menee tukkoon. Onnistuuko pesu vai onko vaihto kyseessä?
Jotkut ovat myös tehneet tuohon modifikaation vanhoihin koneisiin jossa systeemin imukykyä on parannettu paksummalla imupuolen letkulla. Tällä ilmeisesti taklataan väljemmän koneen isompaa ohivirtauksen luomaa painetta.
Lisää tietoa tästä löytyy hakusanoilla "PCV breathing" (positive crankcase venting)

Onko joku tehnyt kyseisen huoltotyön S40 2.0 ei-turbo koneeseen? Ilmeisesti vaatii koko imusarjan poisottamisen ja kasan muuta hilpettä.
Tuon turbokoneen huohottimen ohjeistus löytyy täältä:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487
toinen threadi on täällä:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=53448
tässä vielä yksi ohjeistus:
http://www.underhoodservice.com/servicing-solutions-falling-into-an-oil-leak-trap/

edit2
löytyi paljonkin viestejä aiheesta. Yhtään kuvaa en pöntön sisältä ole nähnyt tai kaaviota, onko siellä joku vacuumiohjattu venttiili jonka kalvo hajoo tai onko systeemissä jotain muuta minkä voi korjata ilman että pitää purkaa tuo imusarja?
Noitten letkujen aukiolon ilmeisesti voi testata ihan puhallustestillä ja vacuumipumpulla. Eli kytketään vacuumi ja puhalletaan huohotinletkuun. Jos ilma kulkee niin ei tuo tukkeessa pitäis olla?

EDIT3
Noniin, tutkailin tätä ja tosiaan jos tuon vacuumiletkun ottaa irti niin tikunreijästä alkaa puhaltelemaan hyvin hienojakoista savua jonka juuri näkee taskulampun oikeassa valossa. Kun vacuumi kiinni niin savuntulo lakkaa. Moottorin käyntiin tuolla ei ole havaittavaa vaikutusta. Tuo liekkisammutin joka on tuon vacuumin päässä oli puolittain tukkeessa joten jarrukliinerillä putsaus. Systeemissä kyllä on paljon keltaisen oloista limamöhnää jota luultavasti on myös tuolla öljykeräimessä mutta näytti nyt ainakin toimivan kuten pitäisikin.

-J
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 09:40:41 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo