Elekma  Autoracing

T6 lohkon halkeamiset

  • 3 Vastauksia
  • 1382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
T6 lohkon halkeamiset
« : 24.05.2023, 21:27:41 »
Asiaa selventääkseni, teen oman keskustelun aiheesta.

Jostain kumman syystä ihmisillä on käsitys että minun yrityksen myytävien osien mukana pitäisi tulla käyttöohjekirja ja perusasioiden opastus moottoritekniikasta.  No näin ei joka tapauksessa ole, eikä tule tulevaisuudessakaan olemaan.
   Joskus tulee sellainen fiilis että ihmiset luulevat ostaneensa uuden aihiomoottorin 200-500€ hinnalla, vaikka todellisuus on se että nämä aihiot ovat 20 vuotta vanhoja, huonolla huollolla olevia vanhoja, paljon kokeneita moottoreita, jotka ovat vielä viimeiset vuodet seisseet pellolla, tuskin edes kunnon pakkasnesteillä varustettuna.

No joka tapauksessa, jotkut ovat saaneet lohkoja halkeamaan, kansipultteja kiristäessä ja olen kuullut huhuja että minua haukutaan netissä sen takia että minun yrityksen nettisivuilla on myytävänä kansistudeja, jotka rikkoo lohkot.

Minulla myynnissä olevat pinnapultit ovat KL racing Ruotsin, eli minä olen vain jälleenmyyjä kyseiselle tuotteelle, en suunnittelia.     

-Ensimmäinen asia on se että jos käytetään pahvi viivistettä,  Samaa kansitiivistettä ei pidä kiristää kahteen kertaan, eli nämä on kertakäyttöisiä.

-Lohko on taso oikastava ja siinä vaiheessa huomioitava että oikasussa terän on otettava lähes joka paikasta jo 0.05mm lastulla, yleensä pyttyjen väleistä jää terä ottamatta mutta se ei tähän vaikuta.  Jos joutuu ottamaan enemmän, alkaisin itse ainakin epäilemään lohkon kuntoa.   Yleensä 0.1mm lastulla, pinnasta tulee täysin virheetön.

-Kannessa sama homma. Ehjä kansi ei ole kiero.

-Pinnapultteja asentaessa huomioitava että ne on mentävä käsin pyörittämällä pohjaan asti, itse mittaan aina dekistä pinnapultin päähän että ne menee nätisti samaan korkoon, jos ei menee, kierteessä on paskaa, joka on todella huono homma, kun pultista tulee prässi, joka liistraa paskan pohjalle ja kuka tietää mitä sen jälkeen käy...
Tämän jälkeen käännän puoli kierrosta pultteja aukipäin, tällä olen itse ajatellut asian niin että jos mutteri yrittää leikata kiinni kiristäessä alkaa koko pinnapultti kääntymään ja jos ei ole tilaa pohjalla kääntyä, alkaa pinnapultti venyttämään lohkoa ja taas kerran kuka tietää mitä käy? 

-Sitten tietenkin kansipahvi tai MLS tiiviste paikoilleen ja kansi päälle. itse laitan öljyä prikkojen alle, päälle ja muttereihin. 18mm pitkä hylsy (jonka joutuu sorvaamaan jotta mahtuu käyttämään)   mutterit mentävä nätisti käsin pyörittelemällä pohjaan.    Itse vedän neljässä erässä momenttiin.    40,  70, 100, 120nm      ja joka momentin kohdalla käyn pultit kahteen kertaan läpi koska pultit löystyy, kun vierestä vedetään pultti kiinni.  Olen vetänyt myös joskus 130nm mutta pultit tuntuvat omituisilta siinä momentissa niin en ole enää niin tehnyt.

-Yleensä kun kasaan kilpurin moottoria, käytän kahta eri momenttiavainta, eli hylsyn väliin tulevaa ja sitten perinteistä naksuvaa mallia. Tällä varmistan sen että en riko mitään, väärällä momentilla.   
 
-Voiteluaineena öljy, ei missään tapauksessa mitään muuta, jolla saavutetaan vielä suurempi vetovoima. 
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T6 lohkon halkeamiset
« Vastaus #1 : 24.05.2023, 21:36:39 »
Olen kasannut ainakin 20kpl  T6 moottoreita ja ongelmia lohkojen hajoamisien kanssa ei ole ollut.

Yhden lohkon olen hajottanut ja siinäkin syyksi osottautui jo moneen kertaan kiristetty massapahvi, joka oli sortunut. Paikallaan oli  sillä hetkellä stressilevy.

Olen kuullut että lohkoja on hajoitettu myös vakio pulteilla mutta en tiedä mitä on sillon käynyt.  Huom. Itse myyn vain Elring merkkisiä vakio pultteja, koska vastaan on tullut muita merkkejä, joissa pultin toteutunut momentti on huomattavasti suurempi kuin kuuluisi, koska vakio pultti laitetaan kiinni asteilla.    Itse käytän vakio pulttien kanssa myös momenttiavainta vaikka pultit kiristetään viimeiseen momenttiin  asteilla, sillä tarkkailen että max momentti noin 115nm ei ylity.   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T6 lohkon halkeamiset
« Vastaus #2 : 24.05.2023, 21:41:16 »
Huom.   Nämä minun kirjoittamat asiat on vain minun kokemia juttuja ja ei missään nimessä ole täysi fakta miten hommat pitäisi tehdä.   

Näillä tyyleillä minulla ainakin homma toimii mutta jokainen tehkööt ihan kuin haluaa.

 En ota mitään vastuuta siitä että näillä ohjeilla homma varmasti toimii. Omalla vastuulla, käyttäkää myös omaa järkeä.

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: T6 lohkon halkeamiset
« Vastaus #3 : 25.05.2023, 07:52:12 »
Lainaus
Jostain kumman syystä ihmisillä on käsitys että minun yrityksen myytävien osien mukana pitäisi tulla käyttöohjekirja ja perusasioiden opastus moottoritekniikasta.  No näin ei joka tapauksessa ole, eikä tule tulevaisuudessakaan olemaan.
   Joskus tulee sellainen fiilis että ihmiset luulevat ostaneensa uuden aihiomoottorin 200-500€ hinnalla, vaikka todellisuus on se että nämä aihiot ovat 20 vuotta vanhoja, huonolla huollolla olevia vanhoja, paljon kokeneita moottoreita, jotka ovat vielä viimeiset vuodet seisseet pellolla, tuskin edes kunnon pakkasnesteillä varustettuna.

No joka tapauksessa, jotkut ovat saaneet lohkoja halkeamaan, kansipultteja kiristäessä ja olen kuullut huhuja että minua haukutaan netissä sen takia että minun yrityksen nettisivuilla on myytävänä kansistudeja, jotka rikkoo lohkot.
Tää on valitettavasti nykypäivää... :idiot2:
Mihin ei järki aina tahdo riittää.

Suotavaa olisi että ylläolevat postaukset auttaisi jatkossa porukoilla ongelmien välttymiseltä - ja jos ei muuta niin peilistä katsomaan ja kantamaan vastuu omasta kädenjäljestä eikä koiteta toisen mainetta nakertaa, ja vieläpä turhaan. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Futurez  Kulkukoira