KL-varaosat  Race.fi

740 GL-> turbo -90 ja 240 GL-> Turbo -86

  • 355 Vastauksia
  • 134793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #180 : 07.05.2014, 16:41:31 »
eikös tossa kuvasaa jonka postasin ole 4 ahdinta?  ;)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #181 : 07.05.2014, 16:51:00 »
eikös tossa kuvasaa jonka postasin ole 4 ahdinta?  ;)
Onhan siinä, mutta jätän quattroturbo vinokoneen jollekkin muulle toteutettavaksi  :buck2:

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #182 : 07.05.2014, 17:41:59 »
Voihan toisen ahtimen asentaa vaikka putkoston loppupäähän. Jossain Mustangissa oli laitettu taka-akselin lähelle missä oli tilaa sopivasti. Viive voi olla aikamoinen mut samapa tuo, se on motorsporttia.
V70 TDI

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #183 : 07.05.2014, 18:09:37 »
Voihan toisen ahtimen asentaa vaikka putkoston loppupäähän. Jossain Mustangissa oli laitettu taka-akselin lähelle missä oli tilaa sopivasti. Viive voi olla aikamoinen mut samapa tuo, se on motorsporttia.
Tokihan niin voi tehdä, jäähtyy imuilmakin jo tuolla matkalla ;D mutta tässä juurikin haettiin sitä nopeaa spoolia ja laajaa tehoaluetta, kulutustehokkuutta ja kestävyyttä ;)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 1000e turbovolvo -> EI vähäpäästöinen kakkosnelonen
« Vastaus #184 : 07.05.2014, 20:30:46 »
-2000cc alakerta! tämäkin kulutus-syistä.......................................0-100e

Haetko korkeaa vai matalaa kulutusta?
B230 vie vähemmän kuin B200
B250 taitaa viedä saman kuin B230
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740 1000e turbovolvo -> EI vähäpäästöinen kakkosnelonen
« Vastaus #185 : 07.05.2014, 20:49:03 »
Kahdessa pienessä turbossa ei ole muuta hyvää kuin että mahtuu pienempään tilaan kuin yksi iso. Elikkä jos haikailet sitä pitkää vetoaluetta jne, niin yksi isompi nykyaikainen ahdin olisi huomattavasti fiksumpi.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #186 : 07.05.2014, 21:24:17 »
Tai remmiahdin+iso ahdin?  Remmi vetää alhaalta ja iso tulee mukaan loppupäässä.  :P

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #187 : 07.05.2014, 21:43:37 »
Paljonkos oli tarkoitus tuhlata euroja?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #188 : 08.05.2014, 16:41:30 »
Tai remmiahdin+iso ahdin?  Remmi vetää alhaalta ja iso tulee mukaan loppupäässä.  :P
Teoriassa kyllä hyvä idea mutta ihan hirveen hintastahan tuo touhu olisi ::)

Paljonkos oli tarkoitus tuhlata euroja?
Ei nyt kuitenkaan mitään ihan mahdottomia määriä mielellään, ei mitään budjettikattoa vielä kuitenkaan ole, koska autoa rakennetaan pikkuhiljaa  :)

Kahdessa pienessä turbossa ei ole muuta hyvää kuin että mahtuu pienempään tilaan kuin yksi iso. Elikkä jos haikailet sitä pitkää vetoaluetta jne, niin yksi isompi nykyaikainen ahdin olisi huomattavasti fiksumpi.
No onhan noissa hyvä puoli myös tuo merkittävästi viileämpi imuilma ;) mazdakin käytti Twin-turboa rx-7:ssa ihan sen takia että saatiin viileämpi imuilma, kun nuo 9k rpm kiertävät wankel-koneet ehkä vähän puskevat sitä lämpöä. 

Haetko korkeaa vai matalaa kulutusta?
B230 vie vähemmän kuin B200
B250 taitaa viedä saman kuin B230
no mitenhän tämä on mahdollista :D voihan se vakiomoottoreissa näin olla, mutta jos ottaisi b200f koneen b230f koneen, säätäisi ne penkissä säätöihin, niin luulisi olevan kulutus b200f koneella pienempi  ???
mutta se mitä kulutuksessa voitetaan se tehossa ja väännössä hävitään, kun kaiken jären mukaanhan pienempään koneeseen mahtuu vähemmän sitä soppaa  ???

tuntuu nostattavan tunteita pintaan kun aletaankin virittämään b200 konetta :D sama homma oli kyllä pöndeix:in 240 projektissa ;D

niin ja siitä laajasta tehoalueesta, luulisi että aika pitkälle vetää jos 2jz-koneessakin on tismalleen samoja ahtimia käytetty, ja se on kuitenkin 3l moottori, eli en uskoisi että pakopesät aivan täyteen menee vielä tuommoisella max 7k rpm kiertävällä 2l kiukaalla, mutta en sitten tiedä hävitäänkö alaväännössä pahasti?
en usko että kuitenkaan niin pahasti kun vastaavalla paineella ja teholla ajettavalla sinkkuturbolla ;)

Niin ja nostetaas sitä toivottua tehoaluetta 300-350 luokkaan, tähänhän ei ihan hirvesti painetta tarvita kun kansi virtaa ja puristuksia on paljon ;) voipi olla että m90 kuuluu jossain vaiheessa ostoslistalle...


« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 16:53:40 kirjoittanut lakeshead »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #189 : 08.05.2014, 17:06:42 »
tuntuu nostattavan tunteita pintaan kun aletaankin virittämään b200 konetta :D sama homma oli kyllä pöndeix:in 240 projektissa ;D
Kuten joku viisas mies joskus sanoi: "Kaksilitraisen tai deekun virittäminen on kuin astuisi sienimetsässä sontaan."

Mutta ihan asiasta, noihin tehoihin riittää ihan hyvin joku kohtuullisen kokoinen mutka jonka saa kyllä heräämään varsin nätisti. Aina ei tartte laittaa ensimmäisenä sitä dieselmoottorin holsettia... On niitä muitakin turboja tehty. Laajempaan vetoalueeseen ja ahtimen heräämiseen auttaa kaikista parhaiten kuutiotilavuuden ja/tai puristussuhteen nostaminen.

Edelleen haluan korostaa yhtä asiaa. Se ahtopaine ei ole kaikki kaikessa. Ilman määrä on ratkaiseva tekijä moottorin tuottamalle teholle. Erilaiset ahtimet tuottavat samalla painesuhteella hyvinkin eri MÄÄRIÄ ilmaa, joten ei ole mitenkään kiveen hakattua millä ahtoPAINEELLA tulee minkäkin verran tehoa...
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 17:09:52 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #190 : 08.05.2014, 17:45:58 »
Tohon 2L vs 2,3L kulutukseen
Tuota kulutus eroa pohdittiin porukalla ekoteck-vinokone topicissa tai jossain
Päästiinkö sielläkään oikein yhteis ymmärrykseen?

Anyway. Vino moottori taisi tulla tuotantoon 1974. Tästähän on jo 40v!
Miljoonat kilometrit ja tuhannet käyttäjät ovat osoittaneet että 2,3 litrainen on taloudellisempi


8-pätkä:
pikku tarkennus. Koneen läpäisemää ilmaa käsitellessä puhutaan ilmamassasta joka on lineaarisempi käsite kuin ilmamäärä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #191 : 08.05.2014, 19:26:27 »
no mitenhän tämä on mahdollista :D voihan se vakiomoottoreissa näin olla, mutta jos ottaisi b200f koneen b230f koneen, säätäisi ne penkissä säätöihin, niin luulisi olevan kulutus b200f koneella pienempi  ???
mutta se mitä kulutuksessa voitetaan se tehossa ja väännössä hävitään, kun kaiken jären mukaanhan pienempään koneeseen mahtuu vähemmän sitä soppaa  ???

Niin juuri, mitä kulutuksessa voitetaan se tehossa ja väännössä hävitään.
Toisinsanoen joudut antamaan enemmän löylyä kiukaaseen saadaksesi saman lämmön!
2litraisessa paskempi alavääntö ja hyötysuhde mikä näkyy isompana kulutuksena.

Mitä ajat takaa kylmemmällä imuilmalla kahdella ahtimella? 600x300x73 kennolla ei ainakaan itselläni garret gt40 ahtimella se imulämpö nouse juuri huomattavasti edes verrattuna ulkolämpötilaan.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #192 : 08.05.2014, 21:01:34 »
Niin juuri, mitä kulutuksessa voitetaan se tehossa ja väännössä hävitään.
Toisinsanoen joudut antamaan enemmän löylyä kiukaaseen saadaksesi saman lämmön!
2litraisessa paskempi alavääntö ja hyötysuhde mikä näkyy isompana kulutuksena.

Mitä ajat takaa kylmemmällä imuilmalla kahdella ahtimella? 600x300x73 kennolla ei ainakaan itselläni garret gt40 ahtimella se imulämpö nouse juuri huomattavasti edes verrattuna ulkolämpötilaan.
joo eli nyt tästä keskusteltu täällä:http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48611.0
 ja tulokseen oltaisiin tultu että yksi uusi on parempi kun kaksi vanhaa ahdinta, olisihan tämä ollut erilaista.

eli samantyyppiseen toteutukseen taidan päätyä kuin seiskassa. eli 2,3 kovilla rutuilla ja yhdellä ahtimella. ei sitten tehdäkkään mitään erilaista :-\

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #193 : 08.05.2014, 21:06:42 »
joo eli nyt tästä keskusteltu täällä:http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48611.0
 ja tulokseen oltaisiin tultu että yksi uusi on parempi kun kaksi vanhaa ahdinta, olisihan tämä ollut erilaista.

eli samantyyppiseen toteutukseen taidan päätyä kuin seiskassa. eli 2,3 kovilla rutuilla ja yhdellä ahtimella. ei sitten tehdäkkään mitään erilaista :-\
Testaa sitä sarjaankytkettyä settiä.
Iso ensin ja pieni sen perään.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 740 1000e turbovolvo*valmis* ja saastemoottori 240 *Kesken*
« Vastaus #194 : 08.05.2014, 21:13:43 »
Testaa sitä sarjaankytkettyä settiä.
Iso ensin ja pieni sen perään.
GARRETT GT12 ja Holset hx35 superi/ garrett gt28r?
katsokaa nyt kuinka pieni tuo on S*

EDIT: voi suositella jotain järkevää paria, mutta hx35:sta isompaa sinne ei luultavasti tule
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 21:33:13 kirjoittanut lakeshead »

 

Samppasport  Futurez