Proturbo  Autodiagnoosi

T8/T6 hybridin kulutus

  • 12 Vastauksia
  • 11175 Lukukerrat

B30A ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Imot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
T8/T6 hybridin kulutus
« : 08.06.2020, 11:54:52 »
Kaikilla on varmaan tiedossa, että näillä hybrideillä ei "ihan" päästä valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin :D. Mutta jos oikein yrittää, niin pääseehän näillä toki aika kohtuullisiin arvoihin. Lyhyitä matkoja kesäkeleillä pystyy ajelemaan täysin sähköisesti, mutta pidemmällä matkalla sähkö loppuu varsin nopeasti kesken. Jos asettaa naviin määränpään, koittaa auto optimoida poltto- ja sähkömoottorin käyttöä matkan eri vaiheisiin. Käytännössä olen kuitenkin todennut, että käsisäädöllä pystyy alittamaan helposti auton oman optimoinnin tuloksen. Ja eihän sitä matkalla usein ole paljon muutakaan tekemistä kuin säätää... Käsisäädöllä tarkoitan, että ajotilaksi valitaan Pure ja tarpeen mukaan laitetaan keskinäytöstä päälle sähkön säästö myöhempää ajankohtaa varten.

Kysymykseni liittyy tuohon matka-ajon optimointiin. Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Matkamittarin nollauksen jälkeen mulla on nyt tullut pääosin 200 km:n siivuja matka-ajoa yhteensä 2200 km ja keskikulutus on ollut 5,1 l/100 km.
V60 T8 Inscription '20

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #1 : 08.06.2020, 12:23:39 »
Pidemmällä matkalla olen käyttänyt navia, jolloin auto saa itse päättää sänkön ja bensan välillä. Mielestäni pelaa yllättävän hyvin! Kulutukset on T8:lla viime aikoina pyörineet tankkauksissa 3-6l/100km välillä ja joka tankillisella on ollut matka-ajoa vähintään 400km, josta 200km "tyhjällä" akulla.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #2 : 08.06.2020, 13:39:05 »
OP:n kanssa aika samoilla linjoilla. Navia ei ole tullut yhden kokeilun jälkeen käytettyä, koska
- se ei osaa meille kotiin
- useimmiten tulee ajettua A-B-A, eikä jaksa näppäillä montaa määränpäätä
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?

Poissa Imot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #3 : 08.06.2020, 13:57:12 »
Täytyykin koittaa tuota chargea.
V60 T8 Inscription '20

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9006
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #4 : 08.06.2020, 15:24:40 »
Viime aikoina olen vähän kokeillut myös charge-moodin käyttöä maanteillä, ja pikaisesti vaikuttaa siltä, että silläkin voi säästää pelkkään holdin käyttöön verrattuna - onko muilla minkälaisia havaintoja tästä?

Minäkin olen ollut havaitsevinani että charge-sähköllä-charge-sähköllä -sykli tuottaa alemman bensankulutuksen pitkällä matkalla. Tieteellistä dataa ei ole.

Oma oletukseni on, että kun tasainen nopeus on 80-100 km/h, on polttomoottorin käyttö järkevämpää kuin sähkömoottorin. Alle 80 km/h kannattaisi sitten mennä sähköllä, yli 100 km/h aina polttomoottorilla koska sähköä kuluu suhteessa matkaan järjettömästi (kuten myös bensaa). Olenko ihan hakoteillä? Onko muilla ollut samanlaista harrastuneisuutta ja kokemuksia sähkön/bensan kulutuksesta eri nopeuksilla?

Bensalla ajamisen kulutushan on pienimmillään maantieajossa, joten jos bensalla joutuu ajamaan, sitä kannattaa käyttää nimenomaan korkeimmissa vauhdeissa mitä matkalla on, ja käyttää sähkö hitaaseen/pysähtelevään ajoon (taajamat). Optimaalisinta on lähteä täydellä akulla ja saapua perille tyhjällä. Se että missä kohti vaihtaa bensalle tai loppumatkan takaisin sähkölle on sitten optimointikysymys niin että sähkö juuri ja juuri riittää perille ja bensalla tulee ajettua se nopein osuus.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #5 : 14.08.2020, 01:11:49 »
Onko kuinka moni päässyt T6 tai T8 pluginilla matka-ajossa alle 9 tai 8 litran vai meneekö jopa vähemmällä? Eniten kiinnostaisi XC60 T8 ja varsinkin V90 T8...? Jos ajaa vaikka 25000 km vuodessa ja on sekalaista ajoa, niin kumpi on kannattavampi : D4 dieseli vaiko T6 tai T8 hybridi? Jotain laskin http://diesel-laskuri.net/ ja bensa kyllä vei aina voiton 200-300e kuluvoitolla dieseliin nähden... Mutta se kuuluisa väliraha  :'(
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa MY18

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #6 : 16.08.2020, 19:49:11 »
XC90 T8. Matka-ajossa aika lailla 7-8l/100km riippuen onko keskinopeus lähempänä 90 vai 100km/h (ja kuinka paljon ohittelee rekkoja). Nopeus vaikuttaa myös siinä mielessä paljon, että vaikka olisi Hold-mode päällä, niin voi mennä lievässäkin alamäessä pitkäänkin sähköllä jos nopeus on alle 90km/h, mutta jos on 110 mittarissa, niin bensakone on päällä koko ajan aivan jyrkimpiä alamäkiä pois lukien. Diesel on varmasti parempi jos ei tule paljoa kaupunkiajoa. Itsellä keskikulutus on noin 5l/100km kesällä ja 7l/100km talvella, kun kaupunkiajoa tulee vähintään puolet kokonaisajoista (noin 30 000km vuodessa). 

Poissa rospos

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #7 : 12.05.2024, 15:31:49 »
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
  • Kaupungissa
  • Maantiellä n. 80 km/h
  • Maantiellä n. 100 km/h
« Viimeksi muokattu: 12.05.2024, 15:34:44 kirjoittanut rospos »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9006
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #8 : 12.05.2024, 16:25:53 »
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
  • Kaupungissa
  • Maantiellä n. 80 km/h
  • Maantiellä n. 100 km/h

Jos fiksusti ajaa niin hybridillä pääsee keskustassa maantiekulutuksella. Akku syö hidastukset ja työntää takas liikkeelle.

Poissa rospos

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #9 : tänään kello 08:57:00 »
Paljonko ne nuo V60 tai V90 T6 lataushypridit (MY 2022-2024) kuluttaa "tyhjällä" akulla ?
  • Kaupungissa
  • Maantiellä n. 80 km/h
  • Maantiellä n. 100 km/h

Jos tällä on joku lukemassa tätä, niin voisko ystävällisesti ilmoittaa, että paljonko se ajotietokone näyttää kulutukseksi L/100 km, kun ajat "tyhjällä" akulla 80 ja 100 km/h vauhtia. Kaupunkilukema ei ole niin tärkeä, mutta jos löydät sellaiseenkin kulutukset, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja nyt kyseessä siis vuosimallit 2022-2024.

Esim. Ajat jossain asfalttitien pätkällä tasaisella kaasulla (vaikka vakkari päällä), niin paljonko se kulutusmittari näyttää, kun akku on "tyhjä" ?

Eihän tuon akun tietenkään tarvitse "tyhjä" olla, jos paneelista voi komentaa polttomoottorille. Niin tosiaan, haluaisin siis tietää nimenomaan T6-bensamoottorien kulutuksen ilman sähkömoottorin apuja.

« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:13:05 kirjoittanut rospos »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 556
  • O.V.L.O.V.
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #10 : tänään kello 09:02:34 »
Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa rospos

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #11 : tänään kello 09:08:06 »
Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:

Idea taitaa olla siinä, että sitä sähkömoottoria käytetään. Eli akkua jaksetaan ladata. Se laskee sitten isojen bensamoottorien isot kulutukset järkeville tasoille. Ennenhän se oli ihan normaalia, että kulutukset huiteli 8-12L/100 km ihan "perus" autoissakin. Sähkö kun on mukana, niin tippuu jopa puoleen, ja tietysti pelkällä sähköllä vielä siitäkin alemmas. Ja kaupungeissahan ainakin helposti nämä päivittäiset ajomatkat jää usein niin pieniksi, että se onnistuu sillä sähköllä ajaminen lähes koko ajan.

Mutta jos akkua ei tosiaan jakseta latailla, niin sitten ihmettelet kyllä ihan oikein...

(nämä kommentit siis näille plug-in hybrideille)
« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:12:16 kirjoittanut rospos »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: T8/T6 hybridin kulutus
« Vastaus #12 : tänään kello 12:24:14 »
Jos tällä on joku lukemassa tätä, niin voisko ystävällisesti ilmoittaa, että paljonko se ajotietokone näyttää kulutukseksi L/100 km, kun ajat "tyhjällä" akulla 80 ja 100 km/h vauhtia. Kaupunkilukema ei ole niin tärkeä, mutta jos löydät sellaiseenkin kulutukset, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja nyt kyseessä siis vuosimallit 2022-2024.

Esim. Ajat jossain asfalttitien pätkällä tasaisella kaasulla (vaikka vakkari päällä), niin paljonko se kulutusmittari näyttää, kun akku on "tyhjä" ?

Eihän tuon akun tietenkään tarvitse "tyhjä" olla, jos paneelista voi komentaa polttomoottorille. Niin tosiaan, haluaisin siis tietää nimenomaan T6-bensamoottorien kulutuksen ilman sähkömoottorin apuja.
Tämän aamun 20km ajomatkan kulutus oli 9.7l/100km. Lähtiessä näytti akulle 2km range. Tuo matka piti sisällään muutaman 0-80 kiihdytyksen power asennossa (ahdisti hidastelijat). Näiden jälkeen semmoinen vajaa 10km motaria.

Anteeksi. Täysin OT. Mutta mitä ihmettä! Mikäs helevetin hyöty ja järki näissä hybrideissä on kun kulutukset on noin karmeita....? :idiot2:

Eihän noilla kukaan mitään säästä kun ovatten niin järjettömän hintasiakin ja arvo tippuu ihan älyttömästi.

Vielä kerran, anteeksi, mutta kyllä nyt pomppasi minulla..... :2funny:
Jos esim. kotona saa lataukseen niin ihan varmasti säästää. Eilen oli itsellä eka 0 kulutus työmatka kun ei webasto ollut päällä. 20km matkalla kulutus oli 18.3kWh/100km. Itse latasin auton maksullisesta töpselistä 23cnt/kWh. Eli sataselle hintaa tulee 4.2e. Ja yllättävän hyvin pelkällä 80hv sähkömoottorilla pysyy liikenteen mukana, jopa motarilla jossa 100 rajoitus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing