Kulkukoira  Proturbo

ensimmäinen auto

  • 13 Vastauksia
  • 2570 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
ensimmäinen auto
« : 03.04.2019, 10:41:50 »
Olen pohtinnut että ostaisin volvon ensi autoksi, mutta mallista ei tietoa tykkään itse laitella autoja ym moottoreita hakusessa olisi joku auto mitä pääsee itse laittelemaan ja polttoaineen kulutus olisi kohtullista eli mieluiten maximissaan 10L/100km

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13471
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #1 : 03.04.2019, 11:08:38 »
Joko on kortti taskussa? meinaan etsitkö autoa jolla heti pääsee ajeleen vai sellasta että vähän viilailet ensin ja sit ajeleen...
vanhoja takavetoja taitaa turbollinen 700 mennä vielä noilla kulutuksilla, S40 T4 menee myös noilla kulutuksilla. S60 2.4T lienee vielä haarukassa ja T5 mallikin ajasta riippuen.

Itse voisin suositella ensiautoksi S80 volvoa siinä on massaa opettella ajamaan. jos ei ole väliä onko bensa vai diesel niin sit tommonen S80 TDI olis ihan hyvä ensi auto.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #2 : 03.04.2019, 11:32:44 »
Ei löydy ihan vielä korttia, pieni viilailu ei haittaa olen katsellut 700 ja 900 sarjalaisia ja onko tuo 850 mistään kotoisin ?

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #3 : 03.04.2019, 11:45:08 »
Ei löydy ihan vielä korttia, pieni viilailu ei haittaa olen katsellut 700 ja 900 sarjalaisia ja onko tuo 850 mistään kotoisin ?

Nuohan on kestävää Volvoa kokonaisuudessa, toki ajan myötä voi jo huoltoa enemmän vaatia. Ehkä haaste löytää siisti yksilö? Yleisesti noissa näkisin vaan päätöksen vetotapojen väliltä. Ja toki moottorit.

Itse varmaan etsisin nätin 900-sarjalaisen noista. Mukava sillä on aina ajamaan lähteä :) Ja kyllähän edullisesti irtoaa sitten 850:n päivitys S/V 70.
a car you can believe in

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #4 : 03.04.2019, 11:50:46 »
onkos sitte mitä käytännössä eroja 700 ja 900 sarjalaisissa kulutuksen suhteen varsinkin

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #5 : 03.04.2019, 12:24:45 »
onkos sitte mitä käytännössä eroja 700 ja 900 sarjalaisissa kulutuksen suhteen varsinkin

Ei käytännössä jos samalla laatikolla ja moottorilla, toki 900-sarjassa ei enää kaasareita ja mekaanisia ruiskuja ole saatavina.
Tässä vaiheessa kannattaa miettiä budjettiaan, turbot tuppaa olemaan arvokkaampia niin etu- kuin takavetoisinakin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #6 : 03.04.2019, 13:10:19 »
Bensa-diesel-kaasu-viina-sähkö?
Manuaali vai automaatti?
Etu-taka-neliveto?
Budjetti?
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #7 : 03.04.2019, 13:13:30 »
bensa,manuaali ja vetotavalla ei merkitystä max hinta noin 3-4k

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #8 : 03.04.2019, 14:48:06 »
Jos vetotavalla ei ole merkitystä ja budjettia tuon verran, niin melkein katselisin 00-05 ikäisiä S60/V70/S80 malleja. Saat jo monella tapaa huomattavasti nykyaikaisemman auton verrattuna 700/900 -sarjaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13471
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #9 : 03.04.2019, 16:53:35 »
Jos vetotavalla ei ole merkitystä ja budjettia tuon verran, niin melkein katselisin 00-05 ikäisiä S60/V70/S80 malleja. Saat jo monella tapaa huomattavasti nykyaikaisemman auton verrattuna 700/900 -sarjaan.
Tässä puhuu kokemus. ja itekkin tiedän että jos fixailu ei ole ongelma niin tuohon 3 tonnin hintaan saat varmana ihan kehityskelpoisen yksilön.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #10 : 03.04.2019, 17:22:15 »
Meillä ostohinnaltaan  3v sitten hommattu 2000€  -00  2.0T S40 ja  2,5 v sitten hankittu 4000€  -01 S60 T5.
Ylläpitokustannuksissa ja vioissa tuo S60  ( 245tkm mittarissa) pessyt vikojen vähäisyydellä ja käyttöhalpuudellaan täysin S40 (265tkm) johon mennyt jo ostohinnan verran käytettyjä sekä uusia osia  ja helmapeltiäkin hitsattu.

Perusjutut katsoo että kunnossa ja mielellään uusittu mm jarruja, iskareita, alustan puslia jne jos km jo yli 200tkm. Kytkin manuaalissa yksi kulukohta myös, meidän on S60 automaatilla  ja S40 kytkin sekä kaksoismassapyörä on juuri uusittu. 255tkm kohdalla.
Itse en longlife öljynvaihdosta pidä vaan oma ostokriteeri ollut max 15tkm öljynvaihtovälillä huollettu jos etenkin turbo kyseessä.

Ajossa eroa lähinnä että S60 vakaa mutta kääntösäde iso, S40 kaupunkiväkkäränä  taas parempi. Kulutus maantie/kaupunki S60 automaatil 7/11l 100km ja S40  manuaali 7-10l 100km. Myös lukijan jos aikoo hommata helpompaa -01 > joissa pääsee joka paikkaan kun esim -00 S40 ei
« Viimeksi muokattu: 03.04.2019, 19:03:37 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #11 : 03.04.2019, 21:40:59 »
Tähän koodinlukijaan pro tip! Ainakin tohon omaan '00 V40:een pääsee ABS:eihin jne kun valitsee iCarSoft 906:ssa S40:n manuaalisella haulla.

Auton (tekniikka, vetotapa yms) valinta on kuitenkin lopulta ostajan oman mieltymyksen lopputulos. Osa meistä valitsee vanhemmat takavetoiset, eikä siinäkään metsään mennä. Osa haluaa uudemman etu- tai nelivetoisen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #12 : 04.04.2019, 08:16:56 »
Tuon oman jälkikasvun autoilun alkutaivalta katsellessa kallistuisin vähän tuoreempaan kalustoon, kuten tässä ketjussa muutkin ovat arvelleet. Vanha auto on aina vanha auto vaikka olisi kuinka pidetty, ja oikeasti kunnossa oleva on sitten hinnoiteltukin sen mukaan.
Vaikka olenkin hieman sen kannalla että vanhalla kalustolla saisi vähän tuntumaa siihen auton ihan perustekniikkaan, ja ehkä sellaisella saisi sitä kullanarvoista ajokokemustakin... jos se auto vaan toimii.
Kuitenkin, voisi ajatella selkeästi vuosituhannen vaihteen ja siitä tuoreemman hankintaa.

Ajelu kuitenkin polttelee ja kun hommaa sellaisen pelin johon oletusarvona riittää pienemmät remontit niin rahat ja aika riittää paremmin ajeluun ja ehkä siihen tuunaamiseenkin?
Esim. vanhimmat 850:t näyttää olevan jo vähän semmoista "kulahtanutta" kalustoa ja sitä rataa. Yksi olisi noissa vanhemmissa sellainen idea että katselisi jonkun ns. paremman mallin joka olisi ehkä aloittanut taipaleensa sunnuntaiautona tai firman "edustusautona" jolloin pito olisi ehkä ollut tarkempaa kuin jonkun perus futis/lätkä-äidin kiirevankkurin. En tiedä.  ???
« Viimeksi muokattu: 04.04.2019, 08:21:34 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: ensimmäinen auto
« Vastaus #13 : 04.04.2019, 19:15:12 »
Tuon oman jälkikasvun autoilun alkutaivalta katsellessa kallistuisin vähän tuoreempaan kalustoon, kuten tässä ketjussa muutkin ovat arvelleet. Vanha auto on aina vanha auto vaikka olisi kuinka pidetty, ja oikeasti kunnossa oleva on sitten hinnoiteltukin sen mukaan.
Vaikka olenkin hieman sen kannalla että vanhalla kalustolla saisi vähän tuntumaa siihen auton ihan perustekniikkaan, ja ehkä sellaisella saisi sitä kullanarvoista ajokokemustakin... jos se auto vaan toimii.
Kuitenkin, voisi ajatella selkeästi vuosituhannen vaihteen ja siitä tuoreemman hankintaa.

Ajelu kuitenkin polttelee ja kun hommaa sellaisen pelin johon oletusarvona riittää pienemmät remontit niin rahat ja aika riittää paremmin ajeluun ja ehkä siihen tuunaamiseenkin?
Esim. vanhimmat 850:t näyttää olevan jo vähän semmoista "kulahtanutta" kalustoa ja sitä rataa. Yksi olisi noissa vanhemmissa sellainen idea että katselisi jonkun ns. paremman mallin joka olisi ehkä aloittanut taipaleensa sunnuntaiautona tai firman "edustusautona" jolloin pito olisi ehkä ollut tarkempaa kuin jonkun perus futis/lätkä-äidin kiirevankkurin. En tiedä.  ???
Hyvin sanottu, olen täysin samaa mieltä. Uudemmat ovat kuitenkin lähtökohtaisesti parempia ajettavia, turvallisempia ja luotettavampia. Tuuninkia voi sitten harrastaa jos/kun huolloista ja muusta ylläpidosta jää ylimääräistä. Toki jos on hyvät tilat jne. ja intoa ropata niin mikäs siinä vanhempikin.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Carcom Oy  Ateho