Ateho  Elekma

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 783519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1275 : 20.01.2018, 21:41:38 »
Tutkin vähän Vidalla tuota huollon jälkistä Ardicin ylikuumentumista. Ekalla kerralla kävi kiltisti jonkun 10min, kun välillä käynyt vain minuutin, kunnes läppämoottorit rupes raksuttamaan ja sisäpuhalllin käynnistyi. Epäilin silloin akkujännitettä, vaikka 4 ampeerin laturi oli kiinni ja ladannut akkua yön. Toisella yrityksellä sain anturiarvoja, vesipumppu oli päällä, puhallin 8000 kierroksessa about, liekkivahdi 0.75 voltissa tasaisesti, hehkutulppa alussa hetken päällä ja akku tasaisessa 11.8 voltissa kuorman alla. Bensapumppu tasainen 5.7hz tms.

Mutta cem:n näkemä jäähdytysnesteen lämpötila ehti kiivetä 109:ään celsiukseen ennen kuin lämmitin luovutti ylikuumenemiseen. Jo aloituksessa lämpö mittauskohdassa oli 90, mutta laski ensin 80:een kunnes alkoi nousemaan. IHmeen korkea koska kylmästä koneesta ja 10 minuutin poltosta lähdettiin. Mutta mistä kohtaa cem jäähdytysnesteen lämmön mittaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1276 : 21.01.2018, 14:59:01 »
Hmm nyt näkyi testerissä mielenkiintoinen tieto, ambient temperature 126c. Tuokin voi aiheuttaa mm. Ardicin käynnistymättömyyden. Tuo anturi taitaa olla kuskin peilissä, koska mittaristossa on järkevä lukema -4c ja se tulee apukuskin peilistä. Mutta nyt se Ardic on täysin mykkä lukuunottamatta vikakoodia joka sanoo liekkivahdin olevan oikosulussa. Vähän kyllä pelkään että CPM on se joka nyt oikosulkee.. Akkupiuha irti lienee seuraava kokeilu.

EDIT: akkupiuha ei muuttanut mitään vaikka oli vartin irti. Tarkempi tutkiminen alkakoon

« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 19:23:57 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1277 : 21.01.2018, 21:22:16 »
Ainakaan varastossa ollut 952:n ohjausboksi ei auta tuon kanssa. Sillä saa vaan sen ilmiön aikaiseksi että mittariston mielestä lämmitin on päällä mutta se on oikeasti mykkä. Pitäisi olla siis 912D:n boksi, muuten sopivuuden tarkkuudesta ei tiedä. Katson voiko johtosarjaa mitata seuraavaksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1278 : 21.01.2018, 22:58:36 »
Voi se tietysti sekalaiset viat johtua siitäkin että ohjainboksin sisältä kuuluu helinää.. no siinä on ruuvit niin avataan se sitten seuraavaksi ja katsotaan mikä on irti.

Tietääkö kukaan noiden uudenmallisten(pyöreäputkinen 912D) ohjainboksien sopivuudesta ristiin? Tuo 952 oli liian vanha, koska tän topicin ekan sivun perusteella se ohjaa polttoainepumppua eri tavalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1279 : 22.01.2018, 09:38:23 »
912D alkoi ääntämään pahasti jokin aika sitten. Syy oli löystyneissä paloilmapuhaltimen kiinnitysruuveissa. Putsauksen ja kasaamisen jälkeen puhallin alkoi pitämään rumaa ääntä, laakerivialta vaikuttaisi. Tämän lisäksi puhaltimen kierrokset seilaa huomattavan paljon, sanoisin että jännitteen mukana. Moottorin käynnistyksen jälkeen palopuhaltimen kierrokset siis nousee. Ja kun moottorin sammuttaa Ardicin vielä käydessä, ottaa puhallin vielä enemmän kierroksia ja jää pitkäksi aikaa tuulettamaan lämmitintä. Onkohan tämä normaalia vai onko ohjausyksikössä tms. joku mennyt rikki? Toki tuon laakerivaurion myötä kierrosnopeuksien vaihtelut huomaa paljon helpommin. Moottori ei lämpene aivan yhtä lämpimäksi kuin aikaisemmin, mutta muuten tuntuisi toimivan.

polttoaineen paineensäädin voi ainakin näissä tehdä epätasaista käyntiä ja savua. 2 minuuttia kai on sammutuksen jälkeinen normaali jälkikäynti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1280 : 22.01.2018, 10:31:56 »
Ohjausboksissa sentti vettä, varmaan vian syy. Hiustenkuivaajan kautta saunaan kuivamaan, ei ollut pahan näköinen piirilevy vielä. Katsotaan miten käy, ja jos vielä toimii niin tuo sinisen jättämä asennusasento ei selvästikään ole hyvä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1281 : 22.01.2018, 19:25:32 »
Ohjausboksissa sentti vettä, varmaan vian syy. Hiustenkuivaajan kautta saunaan kuivamaan, ei ollut pahan näköinen piirilevy vielä. Katsotaan miten käy, ja jos vielä toimii niin tuo sinisen jättämä asennusasento ei selvästikään ole hyvä.

Aika todennäköistä.  ;D Hyvä että kerrot tarkasti miten oireilee ja mitä teet, varmasti apua jollekin.

Muistelen että joitamia sivuja taaksepäin luki että, aina vanhemman vuosimallin ohjausboksi käy, mutta uudemmasta jos purettu, niin ei toimisi oikein.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1282 : 22.01.2018, 20:33:33 »
Jooh yritän saada kokeiltavaksi tai omaksi toisen boksin. Niin voin olla varma. Vanhan kuivatus ei poistanut liekkivahdin oikosulkua. Kiitos sullekin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Lohner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1283 : 23.01.2018, 14:11:49 »
Moro!

Onko kukaan saanut vaihdettua 912D lämmittimen paloilmapuhaltimen laakereita?
Lähinnä kiinnostaa, saako tuota turbulaattorin kiinnitysholkkia mitenkään irti ehjänä?


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1284 : 23.01.2018, 14:47:45 »
On tuosta ollu puhetta, varmaan löytyy aikaisemmin. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1285 : 23.01.2018, 20:28:10 »
Oma ongelmani päättyi onnellisesti, sain foorumilta ostettua asevelihintaan 3731003-002-numeroisen 912d-ohjaimen ja se vikakoodin nollauksen PPC1:llä jälkeen korjasi kaikki Ardic-ongelmat. Oma -03 V70 otti tuon -04 XC90:n boksin mukisematta. Vanha boksi oli numeroltaan 3730751-3, eli tässä tosiaan autolle ja sen CEM:lle kelpasi isompi boksin numero uudemmasta autosta. EDIT: kun kysyin siniseltä, jos olisin ostanut uuden boksin korvaava numero olisi 30661721

Diagnoosini sai tuolla vahvistuksen, eli boksi oli merkkihuollon poltinyksikön vaihdon yhteydessä asennettu eri asentoon kuin ennen, liitin ylöspäin ja kondenssivesi ei enää päässyt ulos. Ehkä sitä vettä oli siellä ollut ennenkin, sininen tuskin katsoi boksin sisälle vaikka siihen vain minuutti menisikin. Jokatapauksessa viikon sisällä huollosta laite alkoi pätkimään plussakeleillä, sitten myös kesken polton pakkaskeleillä, antaen hyvin monipuolisia vikakoodeja ensin akkujännitteestä, sitten ylikuumenemisesta ja lopulta liekkivahdin oikosulusta. Kuukauden väärässä asennossa oltuaan laite oli lopullisesti mykkä kun tajusin ongelman oireiden takana. Verrattuna siihen että se toimi ensimmäiset 15 vuotta liitinpuoli alaviistoon ollessaan.

Kun avasin boksin sieltä tosiaan tuli pohjalta sentin kerros vettä. Pakkaskeleillä laite toimi kästtääkseni paremmin, kun vesi jäätyi ja vasta sulatessaan teki oikosulkuja? Aika monta vikavirtaa laite kesti ennen rikkoutumistaan, harmi ettei heti tajua. Pitää jutella tutun tv-korjaajan kanssa tuon fiksaamisesta, alkaa olla vara-ardicin verran osia nurkassa..

Huomasi kyllä taas kerran foorumin voiman. Ostoilmoitus Kierrätyskeskukseen ja 5 minuutin sisällä jo useampi tarjous. Vuorokaudessa auto fiksattu. Aika harvalla muulla tavalla pääsee samaan tulokseen. Yritän laittaa kohteliaan nootin asiasta siniselle, jos vaikka ottaisivat vedenkertymän paremmin huomioon jatkossa, vaikka olisin yrittänyt hoitaa asian heidän kanssaan rahanmenetyksen riskillä, en olisi kyllä päivässä saanut autoa kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2018, 08:41:03 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jaskala

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1286 : 23.01.2018, 23:07:39 »
Ardic alkanu temppuilee. Eli ongelma on sellanen että kovemmilla pakkasilla syttyy ja näyttää että pelaa oikein. Parin minuutin päästä laitos sammuu. Toisella yrityksellä jää oikeasti päälle. Ajossa jää heti päälle ja pelaa oikein. Boschin testeri antaa koodia 5F50 lisälämmitys, ylilämpötermostaatti impulssi liian korkea. Onko kiertovesipumppu menossa vai jotakin muuta. Auto on V70 -05 D5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1287 : 24.01.2018, 00:59:29 »
Moro!

Onko kukaan saanut vaihdettua 912D lämmittimen paloilmapuhaltimen laakereita?
Lähinnä kiinnostaa, saako tuota turbulaattorin kiinnitysholkkia mitenkään irti ehjänä?

Saa, samalla kierteellä pitkä ruuvi ja holkki lähtee pois kun vaan pyörittää. Mielellään 10.9 tai kovempi että kestää varmasti kierre.

Ja mittaa tarkkaan osien paikat ennen kuin purat vanhat pois, iso työ täsmäillä uudet laakerit ja tuo holkki oikeille kohdin ilman mittoja...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1288 : 24.01.2018, 01:00:45 »
Ardic alkanu temppuilee. Eli ongelma on sellanen että kovemmilla pakkasilla syttyy ja näyttää että pelaa oikein. Parin minuutin päästä laitos sammuu. Toisella yrityksellä jää oikeasti päälle. Ajossa jää heti päälle ja pelaa oikein. Boschin testeri antaa koodia 5F50 lisälämmitys, ylilämpötermostaatti impulssi liian korkea. Onko kiertovesipumppu menossa vai jotakin muuta. Auto on V70 -05 D5

Siitä vesipumpusta lähtisin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1289 : 24.01.2018, 08:42:56 »
Siitä vesipumpusta lähtisin.

Varsinkin jos sitä ei ole viiteen vuoteen varmuudella vaihdettu, minäkin vaihtaisin jo varmuuden vuoksi, säästää lämmönvaihdinta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron