Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Ökkelö - 12.02.2012, 20:01:32

Otsikko: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Ökkelö - 12.02.2012, 20:01:32
Eli meinasin laittaa tuon 5syl koneen takavetoon ja mitäs laatikoita tuohon käy?
M90 ilmeisesti ainakin, mutta käykö joku muu laatikko tai saako jostain muusta laatikosta kohtuullisella vaivalla tehtyä?
Bemarin laatikkoa tänään kokeilin, niin ei käy huonostikkaan ei mahdu edes vauhtipyörä kopan sisään :P
Sitten toinen saako tuohon koneeseen kiinteätä vauhtipyörää, kun tuossa on nyt kaksoismassa vauhtis ja en sitä meinaa käyttää?
Mites tuo pakonokan ajoitus, kun näytti olevan säätyvä niin onko tuo potikka on/off tyyppinen eli avaa öljy kanavan jollain tietyllä kierrosluvulla ja sen jälkeen säätää ajoitusta xmäärän asteita?
Kiitoksia paljon jos joku jaksaa vastailla.
Moottori on 2002 vm b5204t5
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Kisko - 12.02.2012, 20:22:13
M90 on ainoa takavedon manuaaliaski joka käy suoraan. Muita laatikoita on soviteltu kytkinkoppa katkaisemalla ja hitsaamalla toinen kiinnityslaippa. KL Racingiltä Ruotsista saa myös adapterilaippoja joiden avulla voi asentaa vinokoneen laatikoita, BMW:n ZF ja Getrag -askeja sekä Chevyn automaatteja.

Kiinteää "lättypyörää" löytyy ainakin turbomoottorisista 850:stä.
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Kale3 - 12.02.2012, 21:09:48
Jos en hyvin väärin muista, niin tuolla ``740 T5´´ topicillakii oli juttua näistä askeista? :)
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: The_OttoB - 12.02.2012, 23:09:53

Mites tuo pakonokan ajoitus, kun näytti olevan säätyvä niin onko tuo potikka on/off tyyppinen eli avaa öljy kanavan jollain tietyllä kierrosluvulla ja sen jälkeen säätää ajoitusta xmäärän asteita?
Kiitoksia paljon jos joku jaksaa vastailla.
Moottori on 2002 vm b5204t5

Pakonokan kääntely on lähinnä päästöjuttu ja säätää aika lewweellä haitarilla ja portaattomasti. Nokan takapäässä on asentoanturi, ja se solenoidi etupäässä säätää öljyvirtausta jolloin asento muuttuu.
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Ökkelö - 13.02.2012, 10:25:05
Kiitoksia vastauksista.
Kyllä tuon 740 T5 topikin silmäilin läpi ennenkun kysyin ;)
Tuon pakonokan voi varmaan jätää kiinteeksi jos ei kerta tee muuta kun liittyy päästöihin? No pitää tutkia sitä..
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Kale3 - 13.02.2012, 13:54:01
Paljompa meinasit hepoja? :D +500? :D Ja mihin koriinn?? :)
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Ökkelö - 13.02.2012, 16:26:27
Hv:sta en tiedä. Saa nähä mitä siitä irtoo  ::). Toyotaan menee moottori.
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: pomo - 13.02.2012, 16:36:29
Hv:sta en tiedä. Saa nähä mitä siitä irtoo  ::). Toyotaan menee moottori.
Saako kysyä että mihin Toyoon?
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Ökkelö - 13.02.2012, 18:13:16
Saako kysyä että mihin Toyoon?

82vm corolla.
Taitaa olla jo evo5 tekniikan osalta menossa miun omistus aikana. Käyrä kuitenkin nouseva, kun 1,3l aloitti ja lähes kaikki kokoluokat tuossa välissä ollu.
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: pomo - 13.02.2012, 19:38:44
82vm corolla.
Taitaa olla jo evo5 tekniikan osalta menossa miun omistus aikana. Käyrä kuitenkin nouseva, kun 1,3l aloitti ja lähes kaikki kokoluokat tuossa välissä ollu.
No pirskatti. Pitäs rollan liikahtaa jos vaan on pitoja.   ;)
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Juke-Maza - 24.02.2013, 21:48:00
Oliko jollain ruotsalaisella foorumilla kaavat tolkkujen moottorin korvakoiden tekoon t5 koneeseen, takaveto sovellukseen vai muistelenko omiani?
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: Kisko - 24.02.2013, 22:07:03
Oliko jollain ruotsalaisella foorumilla kaavat tolkkujen moottorin korvakoiden tekoon t5 koneeseen, takaveto sovellukseen vai muistelenko omiani?
Click: http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm (http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm)

Kuutoskonejuttuja, mutta 5 pitäisi mennä samoilla tällingeillä.
Otsikko: Vs: T5 takavetoon.
Kirjoitti: boost - 25.02.2013, 16:33:47
Mutta heitä ne hydrauli kumit huitsin vi..uun, kone voblaa joka suuntaan ja yleensä ahdetuissa koneissa tulee tilaongelma, joka paikka kolisee kiinni. Jäykät kumit (esim. D24 oikea kumi) on hyväksi havaittu, paitsi motonetin tarvike mallit joutuu vaihtaa parin kesän välein...  Mutta on tarpeeksi jäykät.