Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit

  • 4 Vastauksia
  • 4096 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit
« : 02.07.2019, 17:13:33 »
Hi
Vikakoodi ECM 9150 singlaali virheellinen  + ohjelmistopäivitys versio 2006
Kärry toimii aivan ok mutta antaa tehohja paljon pienemmällä kaasupolkimen asennolla kuin ennen vikavalon ilmaantumista,kaasupoljinta ei tarvitsepainaa kuin hieman niin tehoja tulee,minulla on kyllä asennettu kaasupoliken herkkyyttä estävä vetojousi kun se oli mielestäni aivan liian tunnoton,jo ennen tätä ongelmaa.
,,,vakionopeus säädin toimii ok
tuo vikakoodi 9150 ilmoittaa ECU 1 piirin vikaa?

pitäisikö tuo kaasuläppä vaihtaa  (n 560€) Volvolla vai ajella ja katsoa mitä tapahtuu.
Tietokone ilmoittaa että huolla pian ja oranssi kolmio palaa mittaristossa
kärryllä ajettu 193tkm.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019, 19:15:40 kirjoittanut harald »
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit
« Vastaus #1 : 10.07.2019, 15:52:36 »
Hi
Vikakoodi ECM 9150 singlaali virheellinen  + ohjelmistopäivitys versio 2006
Kärry toimii aivan ok mutta antaa tehohja paljon pienemmällä kaasupolkimen asennolla kuin ennen vikavalon ilmaantumista,kaasupoljinta ei tarvitsepainaa kuin hieman niin tehoja tulee,minulla on kyllä asennettu kaasupoliken herkkyyttä estävä vetojousi kun se oli mielestäni aivan liian tunnoton,jo ennen tätä ongelmaa.
,,,vakionopeus säädin toimii ok
tuo vikakoodi 9150 ilmoittaa ECU 1 piirin vikaa?

pitäisikö tuo kaasuläppä vaihtaa  (n 560€) Volvolla vai ajella ja katsoa mitä tapahtuu.
Tietokone ilmoittaa että huolla pian ja oranssi kolmio palaa mittaristossa
kärryllä ajettu 193tkm.

Päivitystä

no nyt on tilattu kaasuläppäkotelo+asennus+päivitys Volvon merkkiliikkeestä,hintaan n 620€,,,heh vanhaan muutaman tonnin kärryyn ( ajettu 190tkm ) mutta paljon kuluvia osia uusittu ja huollettu ok.

tuo vikakoodi p9150 teki sen,että lataa isot tehot masinasta aivan liian pienellä kaasupolkimen painalluksella,sillä voi kyllä ajaa.mutta esim talvella ja liukkailla keleillä ei tuo ole hyvä homma varsinkaan kun kärryssä ei ole luiston estoa ym ajonvakautusta.
 
päivittelen tätä kunnes tuo läppäkotelo on vaihdettu.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2223
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit
« Vastaus #2 : 12.07.2019, 21:20:39 »
Kaasuläppäkotelo antaa yleensä vikakoodeiksi sytytys häiriöt joka sylinterille koska yrittää korjata virheellistä käyntiä sytytystä säätämällä.
Tuossa selitystä sun koodille, voi olla kotelokin viallinen.


Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-9150

 Condition
Electronic throttle module (ETM) monitors continuously that the two internal throttle position sensors' signals are within permitted limits and that they show the same values.
If Electronic throttle module (ETM) registers that the signal from any of the throttle position sensors at any time is outside the upper or lower limit for longer time than 0.1 seconds, then this information is sent to Engine control module (ECM), which then stores diagnostic trouble code ECM-9150/9160, Faulty signal.
Every time the ignition is turned on the Electronic throttle module (ETM) controls the throttle disc to its lower mechanical stop position(closed throttle). The Electronic throttle module (ETM) checks that the throttle position sensors' signal is within a certain range. If Electronic throttle module (ETM) registers that any of the throttle position sensors' signals are outside this range, then this information is sent to Engine control module (ECM), which then stores diagnostic trouble code ECM-9150/9160, Faulty signal.
Electronic throttle module (ETM) checks continuously that the two internal throttle sensors show the same throttle position. If the difference between the sensors' signal is greater than 5 % for longer time than 0.2 seconds, then this information is sent to Engine control module (ECM), which then stores diagnostic trouble code ECM-9150/9160, Faulty signal.
For upgraded software, released during year 2006 or later, the following is changed:
The test that Electronic throttle module (ETM) performs every time the ignition is turned on, now requires that both throttle position sensors' signals are outside the expected range, two test in a row, in order to store the diagnostic trouble code.
Electronic throttle module (ETM) checks continuously that the two internal throttle sensors show the same throttle position. A choice of signal will take place when the difference between signals is greater than 2 %. The signal choice makes it possible to continue driving until the difference between the throttle position sensors' signals is clearly greater than for earlier software. The diagnostic trouble code is stored when the deviation between the two signals is 15 % for 5 seconds at low throttle angles.
Identifying upgraded software ECM/ETM
For more information about the electronic throttle system and related components such as the electronic throttle module, accelerator pedal position sensor, brake light switch, clutch pedal position sensor, and brake pedal position sensor: Design
Function 

 Substitute value
Closing of throttle during braking.
The accelerator pedal position is ignored when the brake pedal is depressed.
In case diagnostic trouble code ECM-9150 and ECM-9160 are stored together:
Cruise control off.
Cruise control off during entire operating cycle in which fault was detected. If the fault is no longer present, the function is available the next time the car is started.
Throttle closed.
The electronic throttle module (ETC) deactivates the throttle motor control, which means that the throttle is not actuated and assumes its mechanical stop position. This means about 20% throttle opening. This reconfiguration is always followed by fuel cut-off.
Fuel cut-off that follows accelerator pedal position.
Engine speed is regulated via fuel cut-off by deactivating the injectors one at a time. Engine speed is determined by gas pedal position sensor position and engine speed is maximized to about 5000 rpm. This reconfiguration can cause the engine to idle very unevenly since the engine control module (ECM) regulates engine speed by cutting of the fuel to the cylinders individually. Do not confuse this reconfiguration (engine behavior) with an actual driveability problem that was present before reconfiguration.
For upgraded software, released in 2006 or later, adjustments have been made to substitute values. In the driving cycles when the problem is active the fuel shut-off will follow the accelerator pedal position.
Identifying upgraded software ECM/ETM
Possible source
Low voltage feed to throttle module (loose connections).
Poor ground connection to electronic throttle module.
defective electronic throttle module (ETM).
 
This diagnostic trouble code is generated in combination with other trouble codes. Information on the possible root cause is described.
Information about combined diagnostic trouble codes (DTCs)
 
 

 Fault symptom
the accelerator pedal (AP) is ignored when braking
the cruise control is not functioning at all
uneven idle
jerks during engine braking. 
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 21:39:16 kirjoittanut jak900 »

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit
« Vastaus #3 : 12.07.2019, 21:59:51 »
Kiitoksia tiedoista jak900
minulla on tuo sama teksti Suomeksi,siinä on myös tuo uudemman 2006- päivitysversion tiedot.
Volvolla tämä on diaknosoitu kaasuläppäviaksi ECM-9150 Läppasennon anturi 1-singnaali virheellinen,ETM=ei vikakoodeja
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/2001+Marelli kaasuläpän vikakoodit
« Vastaus #4 : 22.07.2019, 14:13:20 »
Hi
Päivitystä

No niin nyt on läppäkotelo vaihdettu Volvolla uuteen (tehdaskorjattu)
Kärry toimii ok,,,ja paljon jouheammin kuin vika oli päällä.
Vikakoodi oli ECM 9150=läppäasennon anturi 1-singnaali virheellinen
näitä läppäasennon antureita on kaksi siellä kaasuläppäkotelon sisuksissa 2kpl
toinen anturi antaa vikakoodin ECM 9160=läppäasennon anturi-2 singnaali virheellinen.
,,,jos muita vikakoodeja ei löydy niin vikaa ei tarvitse etsiä muualta
Tämä hajonnut läppäkotelo kesti 191tkm 2001-2019,oli alkuperäinen asennus.

S60 v2001 103kw B5244 S2

 

KL-varaosat  Race.fi