Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Jomppe55 - 24.09.2013, 20:02:13

Otsikko: 960 kaasuvaijerin sensori
Kirjoitti: Jomppe55 - 24.09.2013, 20:02:13
 >:( Sain taas tuhoja aikaan. Kun puhdistin kampiakselin asentotunnistimen liittimiä moottorin päällä makoillen, niin kaasuvaijerin tulipellin läpimenohdasta kuului napsaus. Perrk.. taas hajosi jotain. Kun käynnistin auton niin tyhjäkäynti ei tasaantunut alle tuhannen kierroksen.
Käykääpäs konepellin alla tsekkaamassa. Mulla toi anturi, joka on kiinni kaasuvaijerissa tulipellin juuressa heiluu hervottomana. Kun sen painaa tiukasti kiinni tulipeltiin, niin kierrokset laskee normaaliin. ks kuva tästä linkistä: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=39379
Miten tuo osa kiinnittyy palopeltiin? Lähistöllä ei ole toista auto, josta katsoa.

Jotain positiivista  :). Silloin tällöin vaivanneet käynnistymisongelmat poistuivat... ainakin toistaiseksi. Joten liittimien puhdistus kannattaa, jos sinulla on samoja oireita. Kannattaa muuten mitata kampiakselin asentotunnistimen vastus napojen välillä, ennen kuin lähtee ostamaan uutta. Vastuksen pitäisi olla 200 - 500 ohm.
Otsikko: Vs: 960 kaasuvaijerin sensori
Kirjoitti: vpernu - 17.12.2013, 21:07:51
En oo koskaan kyseistä kapistusta nähny enkä kuullukkaa tommosesta mut veikkaisin että on kiinni "samalla" tavalla ku esim jarruvalopolttimo.Eli runko siitä on varmaanki kaput.Liima on yleensä kova sana tommosissa jossei halua ettii uutta anturii ;)
Otsikko: Vs: 960 kaasuvaijerin sensori
Kirjoitti: TVS - 17.12.2013, 21:59:23
Ei tuota saa liimalla korjattua, mielestäni juuri tähän kysymykseen jossakin topicissa vastauksen jo kirjoitinkin. Eli siellä on jousikuormitteinen judeema, kaasurullan liike kun pohjaa niin sen jälkeen se vaijerinkuori "painuu kasaan" sen jousen painuessa, ja tällöin se kytkee kd-palikan kärjet yhteen ja askille tulee kickdown tieto. Tuon voit "korjata" löysäämällä kaasuvaijerin säätöä vaan kaasurullan päästä sopivasti, ja sitten tehdä kaasurullalle rajakytkinratkaisun joka kytkee kaasuvaijerin palikalle menevät johdot yhteen kun kaasu painetaan täysin pohjaan.

Jos vastais kysymykseenkin, on kiinni sisäpuolelta kaasupolkimen päältä. Ja uusi osa on kallis.