Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: karpal - 04.08.2011, 17:22:50

Otsikko: S80 koodi TCM-0092
Kirjoitti: karpal - 04.08.2011, 17:22:50
Tuollainen koodi tuli lukijalta ja näytössähän on ilmoitus "Vaihteisto huolla pian". Automaatin solenoidi joka lukitsee P-asennon tosiaan toimii aika satunnaisesti. Irroitin solenoidin ja testasin 9V patterilla ja kunnossa se tuntui olevan.

Lisäksi jarrupolkimen painallus muuttaa jännitteen 10,5V -> 2V. Tämän voi mitata printiltä vaihdekepin alapuolella olevasta printistä. Siinähän ovat mm. ledit jotka näyttävät päällä olevan vaihteen. Ledien ja mittariston näyttö vastaa kyllä todellisuutta.

Printille tulevan liittimen kun irroittaa ja laittaa takaisin virran ollessa päällä solenoidi vetää. Kuitenkin satunnaisesti se päästää n. 1s kuluttua.

Onko kellään ideoita mistä lähteä vikaa selvittämään?
Otsikko: Vs: S80 koodi TCM-0092
Kirjoitti: Make - 04.08.2011, 18:47:08
Tämmösen löysin.
"TCM-0092 If the control unit registers signal too low from solenoid P position lock, diagnostic trouble code TCM-0092 will be set. This means the gear lever cannot be moved from the park position.
As this does not appear to be the case the fault code can be reset and ignored.

"
Otsikko: Vs: S80 koodi TCM-0092
Kirjoitti: karpal - 04.08.2011, 20:06:12
Kyllä vaan, mutta millähän sen solenoidin asentoa tutkitaan? Mitään anturia ei ole joten jos sitten virtaa mitataan jossakin...

Tuon kyllä voisi myös ymmärtää niin että P-asentoa ei saa päältä lainkaan. Nythän se taas vapautuu vaikka jarrua ei painetakkaan.
Otsikko: Vs: S80 koodi TCM-0092
Kirjoitti: eki_j - 18.08.2011, 11:40:17
Eipä sitä solenoidin asentoa sen kummemmin valvota, ainoastaan sitä solenoidin käämien vastusta:

Nappaappa se solenoidi vielä irti, ja tarkista sen liittimien välinen vastus: 15-25 ohm pitäisi olla.
Otsikko: Vs: S80 koodi TCM-0092
Kirjoitti: karpal - 21.08.2011, 19:15:55
21,3 ohm näytti olevan joten eiköhän se solenoidi kunnossa ole.

Onko muita ideoita?