RallyBaron  Samppasport

Volvo CR-402 ja boosterin asennus

  • 10 Vastauksia
  • 1063 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« : 02.10.2023, 07:47:30 »
Volvo 200/700 sarjan alkuperäisradio.
Soittimessa on rikkomaton johtosarja mutta piuhoihin pitäisi saada jotain tolkkua.
Jos jollain on tiedossa ns.PinOut niin voisi sen kernaasti jakaa.
Minulla on myös alkuperäinen ohjekirja tähän soittimeen mutta sielläkään ei puhuta liittimistä mitään. Ehkä asennusohjeet ovat olleet erikseen.


Tästä laitteesta puhutaan. Liittimet ja johdot ovat todennäköisesti samat muissakin Volvo 240 autoradioissa.


Siinä näkyy kaikki johdot ja liittimet alkuperäisillä pistokkeillaan.


Tämän liittimen kun laittaa Volvon vastaavaan pistokkeeseen kiinni niin soitin toimii aina alkuperäistä sähköantennia myöten. Eli ei tarvitse kuin tämän ja antennijohdon toimiakseen.


Mutta mitä nämä johdot ovat? Toisessa on jopa sulake välissä ja toiseen menee kaksi johtoa ja päässä on liitin.


Näissäkään ei lue mitään. Arvaukseni on että ovat alkuperäisen vahvistimen ja taajuuskorjaimen liittimiä, mutta kumpi on kumpaan laitteeseen?
« Viimeksi muokattu: 16.10.2023, 18:50:30 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 johdot ja liittimet
« Vastaus #1 : 03.10.2023, 10:24:59 »
Oranssi on ainakin taajuuden valinnalle mitä on vissiin seiskoihin saanut, jalalla painettavalle napille. Takakaiuttimien maajohto muistaakseni tuo musta missä pyöreä abiko.

Tää on hyvä soitin, mulla on noita 4kpl joista 2 asennettuna 200-sarjaan, toisessa ylälokeroon ja toisessa alalokeroon.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 johdot ja liittimet
« Vastaus #2 : 03.10.2023, 11:35:58 »
^ Okei. Kiitos tiedoista.
Toi jalkavalintasysteemi taitaa vanhoissa lisävarustekuvastoissakin esiintyä. Sellainenhan olisi itsekin helppo tehdä.

Tällä hetkellä kiinnostaa eniten toi keltainen sulakkeella varustettu johto. Saisiko siitä esim.aftermarket eq virrat?

Samaa mieltä että hyvä soitin. Itsellänikin on näitä kaksi kappaletta.
Löytää herkästi kanavat ja näyttää myös kellonajan hienosti näytössä. Kasettipuolikin yllättävän kelvollinen huollon ja puhdistuksen jälkeen.
Kasettipuoli on muuten järkevästi toteutettu senkin puolesta kun virrat ottaa pois niin paininpyörä vapautuu automaattisesti vetoakselista. Tämä säästää nauhaa sekä estää paininpyörään tulemasta painaumaa joka taas puolestaan lisäisi huojuntaa.
Kasettipesä taitaa olla muutenkin sama kuin ns.MTS radiossa.
Jännä juttu on myös että tässä on jonkinlainen kohinanvaimennusjärjestelmä, joka ei kuitenkaan ole Dolby, kuten MTS radiossa. Vaimennin vaikuttaa kuitenkin toimivalta ja vähentää nauhakohinaa merkittävästi.

Joku oli tehnyt ulkomaisella foorumilla tähän vielä EQ -pistokeliittimeen aux-in kytkennän.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2023, 07:37:42 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 johdot ja liittimet
« Vastaus #3 : 05.10.2023, 15:07:03 »


Tämä liitin pysyy edelleen mysteerinä. Mittasin sen yleismittarilla radion ollessa päällä, eikä siitä ainakaan mitään virran ulosottoa ole. Sisällä on 1A sulake. Mittasin sen ennen ja jälkeen sulakkeen, nollaa näyttää.
Ei käsitä että mitä varten se on.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 johdot ja liittimet
« Vastaus #4 : 06.10.2023, 18:29:51 »
Tämän mukaan keltainen ydistetään valokytkimen johtoon joka oletettavasti himmentää radion taustavaloja kun ajovalot ovat päällä.

Tuossa myös isomman liittimen pinnit auton puolelta

« Viimeksi muokattu: 06.10.2023, 18:31:36 kirjoittanut Tomi426 »
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 johdot ja liittimet
« Vastaus #5 : 07.10.2023, 13:02:29 »
Isot kiitokset. Juuri tuollaista kaaviota kaipasin.
Olen lisäämässä tuon orkkis radion yhteyteen 80 luvun boosteria ja juuri äsken olin tallilla ihmettelemässä johdotuksia. Tuostahan ne nyt selviää. O0
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« Vastaus #6 : 16.10.2023, 19:39:12 »
Nyt on 80 luvun Pioneer booster asennettu onnistuneesti Volvon alkuperäisradion perään.
Ajattelin hieman käydä asiaa läpi kun asennus ei ollut itsellenikään ihan mikään vasemman käden homma vaikka näiden autohifien kanssa olenkin melkoisesti touhunut. Eroaa nimittäin melko paljon nykyaikaisen vahvistimen asennuksesta.

Boostereita käytettiin paljon varsinkin 80 luvulla. Toisinaan kuulee puhuttavan equalisaattorista mutta näiden kasarilaitteiden kanssa puhutaan käytännössä samasta asiasta.
Boosteri on siis pienitehoinen lisävahvistin jolla lisäksi pystyy muokkaamaan eri taajuuskaistoja. 5 ja 7 -kaistaiset taajuuskorjaimet ovat niitä yleisimpiä noilta ajoilta. Laite sisältää tosiaan myös pienitehoisen vahvistimen jolla alkuperäisradion tehoja saadaan hieman kasvatettua.
Tavanomainen autoradion teho on n. 5-7W per kanava, esim. tässä minun CR-402 on sen verran.
Boosterilla tehot saadaan tuplattua sinne 12W-14W/kanava nurkille. Laitteiden kyljessä mainostetaan suurempiakin lukuja mutta käytännössä tehot ovat parhaimmillaankin edellämainitut. Suuremmat luvut ovat ns.hattiwatteja, yhteen laskettuja kanavatehoja ym.

Jälkiasennus boosterin asennus on hieman hankalaa, varsinkin jos on tottunut "plug&play" -asennuksiin. Ensinnäkin sille pitää löytää kojelaudasta sopiva asennuspaikka. Laitteita ei vielä tuohon aikaan ollut mitenkään standardimitoitettu, joten käytännössä asennuksen saa rakentaa itse alusta lähtien. Volvo 240 helpottaa se että siinä on kaksi radiopaikkaa, itse käytin alalokeron boosterin asennukselle.
Boostereita onkin monen kokoisia ja näköisiä olemassa.
Monestihan nämä laitettiin vain kulmaraudoilla kiinni kojelaudan alle ns.pinta-asennuksena. Varsinkin 70 luvun autoissa se onnistuikin helpommin kun kojelaudan reuna loppui niin että sen alle pystyi asennuksen tekemään.

Toinen mihin piti perehtyä todenteolla oli johdotus.
Boosterin takaa lähtee kahdessa nipussa piuhoja. Toisessa nipussa on virtajohdotus ja ne johdot jolla signaali otetaan sisään ja toisessa reunassa ulostulo, eli ne johdot mihin kaiuttimet kytketään kiinni.
Itselläni boosteri tuli neljän kaiuttimen järjestelmään kiinni. Eli kaksi etukaiutinta ja kaksi takakaiutinta.
En tykkää yhtään sokeripalakytkennöistä mutta lopulta se oli kuitenkin ehkä järkevin ratkaisu laitteen kytkemiseksi. Kävin ostamassa pari rimaa sokeripaloja joista pätkäisin kolmen ja kahdeksan palan rimat.
Boosteri kytketään siis radion ja kaiuttimien väliin.
Sisäänmenoon ei tarvita kuin vasemman ja oikean kanavan + sekä näiden - maadoitus jotka kytketään yhteen.
Eli alkuperäisen radion takaa kytketään kolme kaiutinjohtoa jokainen omaan sokeripalaliitokseen.
Boosterin virtajohto kytketään radion virtajohdon väliin. Näin se käynnistyy automaattisesti kun radio laitetaan päälle. Boosterin varsinainen virtajohto, jossa on myös sulake välissä, laitetaan siihen vapaaksi jääneeseen radion virtajohdon pistokkeesseen tai otetaan suoraan auton sulakerasiasta. Täytyy valita kuitenkin sellainen sulake joka antaa virtaa vasta virtalukon 1-asennossa koska muuten boosteri on kokoajan päällä.
Boosteri maadoitetaan sekä rungostaan, että erillisellä johdolla auton runkoon johonkin kojelaudan alle.


Kuva kertoo enemmän boosterin kaiutinliitännän ulostulosta. Kuten näkee niin miinus on yhteinen kaikille kaiuttimille.
Kaiutinliitännät ylhäältä alas:
Etu vasen
Taka vasen
Etu oikea
Taka oikea

Olen merkannut punaisella kutistesukalla jokaisen kaiutinjohdon plussan ettei mene asennuksessa sekaisin.

Boosterilta tulevat ainoastaan vasemman ja oikean kanavan johdot sekä maadoitusjohto joka linkitetään jokaisen kaiuttimen miinuksen kautta.


Toimii neljän kaiuttimen järjestelmässä. Boosterissa itsessään on kanavatasapainon säätö eteen/taakse.
Balanssi säädetään radiosta.
Kyllä tämä ihan selkeän parannuksen tuo alkuperäisradioon.



Jos joku tekee vastaavan asennuksen niin kaiuttimiksi kannattaa valikoida mahdollisimman herkät. Esim. Hertzillä näyttää olevan 93db herkkyydellä olevia edullisen hintaisia kaiuttimia jotka voisivat käydä mainiosti.
Mitään tehoja ei kannata katsoa vaan herkkyyttä. Mitä herkempi ämyri niin sen paremmin pikkuboosteri antaa satsia ulos.






« Viimeksi muokattu: 13.04.2024, 19:36:00 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« Vastaus #7 : 16.10.2023, 21:03:41 »
Ahh, tulee niin 80-luku ja 90-luvun alkupuolikin mieleen tätä lukiessa  8)

Hieno projekti, sopii ihan täydellisesti 240:n ajan henkeen.

Noita oli myös loppuvaiheessa joitakin RCA-liittimillä, jotka kytketiin mankan ja boosterin väliin. Taisipa olla joitakin joissa oli myös lähdöt RCA:lla vahvistimelle.
Aika hyvin ne jotkin boosterit myös jytkyttivät joitakin 6x9" postimyynti kajareita. Silloinhan nämä vehkeet yleensä ostettiin sellasten kotiin jaettavien postimyynti vihkosten perusteella. Vihkosessa oli värikäs kuva, jossa boosteri oli houkuttelevasti aseteltuna värikkäine valoineen ja säätimineen, kyljessä luki ehkä Teho 300W ! Ilmoituksessa kaupatiin usein myös kylkiäisenä kajareita joissa luki ehkä tehonkesto 400W !!! Siitä sitten täytettiin ensin sellanen pikkuruinen tilauskuponki vihkosen sivulta, leikattiin se irti saksilla ja laitettiin postiin, postimaksu oli yleensä valmiiksi maksettu. Sitten odotettiin viikon puolitoista kuumeisesti että laatikkoon kolahtaisi postin noutolappu ja sitten kipin kapin hakemaan poppikoneet postista, joka oli ehkä 10km päässä. Lähiposti oli harvinainen ellei asunut Postin vieressä. Sitten sitä boosteria ja kajareita viritettiin jossakin parkkipaikalla paikalleen pikku Corollaan tai Taunukseen. Tietty pimeässä ja ilta myöhään pikkupakkasella ikkunat huurussa ja näpit jäässä. Liitokset tehtiin usein juuri sokeripaloilla tai vain kiertämällä johdot yhteen ja vähän erkkaria päälle, kelta vihreä raidallinen oli yleinen väri erkkarissa. Lopulta jännitys tiivistyi kun boosterin pienet värikkäät valot syttyivät. Äkkiä loppuun hinkattu ja nauhaltaan venynyt C-kasetti mankaan pyörimään. Säätimistä basso asetukset täysille, sillä aina joku kaveriporukasta tiesi kuinka ne tulee olla, että jytisee parhaiten. Kun ne 400W 6x9" postimyynti kajarien kalvot lopulta liikahtivat ja jytkäyttivät ensimmäisen basson jytinän ilmoille, niin ai että riemu repesi ;D Niitä sitten huudatettiin siinä parkkiksella kunnes naapureiden ikkunoihin alkoi syttymään valoja, että mitä ihmeen jytinää sieltä ulkoa oikein kuuluu ?  Sellasta se oli boosterien aikakausi ja täytyy sanoa että tavallaan kaipaan sitä aikaa nykyään ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« Vastaus #8 : 17.10.2023, 18:32:55 »
^Kiitos nostalgisesta muistelosta. Pystyi hyvin itsekin eläytymään vaikka ei noita aikoja ole kokenutkaan.
Omat autohifistelyt alkoi heti kortin saatua ihan 2000 luvun alussa ja oikeastaan jo vähän ennenkin.
Se oli juuri sitä murroskautta kun monella oli vielä kasettisoittimia autoissa ja niitä päiviteltiin CD soittimiksi. Siihen aikaan olikin tosi hienoja 1-din kokoisia autoradioita useilta eri valmistajilta.
Boostereita en muista että kenelläkään olisi ollut mutta varsinaisia päätevahvistimia asenneltiin kyllä paljon siihen aikaan. Itselläni oli Autostudion B-502, se kaikkein pienin 2x50w sillattuna subbarikäyttöön aluksi 10" ja lopulta 12".
Laitettiinpa siskon Kadettiinkin 15" subbari ja sille vastaava 2x50W Spl Dynamics sillattuna. Asennus oli takapenkkiä vasten ns.free-air ja 15" valittiin siksi koska se oli suurin joka saatiin sinne mahtumaan:-). Mankkarina oli Alpinen paremman pään kasettisoitin siinä autossa, edessä onnettomat 3,5" orkkis koksut kojelaudan nurkissa.
Itselläni oli omassa autossa myös erillissarja, 6x9 hattuhyllyllä ja styrkkaria syötettiin luonnollisesti 1faradin kondensaattorin kautta. Kyllä jytisi:-)
Messuilta käytiin imemässä vaikutteita säännöllisesti ja tulipa Fascan kisojakin pariin otteeseen käytyä katsomassa. Laitteita asenneltiin joskus ihan parkkiksellakin mutta myös kaverin vanhempien mökille mentiin muutaman kerran laittamaan jos oli enemmän säätämistä tiedossa.
Vähän sääli että autohifihommat eivät nykyään enää ole niin suosiossa. Eipä noihin nykyautoihin paljon mitään pysty itse enää rakentamaankaan.

Oli kyllä kiva pitkästä aikaa säätää omaan Volvoon aikalais hifejä. Olin jo useamman vuoden pyöritellyt mielessä että jos jostain löytäisi orkkis eq/boosterin. Sellaista kun ei löytynyt niin päätin sitten hommata tunnetun valmistajan (Pioneer) boosterin jonka voisi kuvitella olevan vähintään yhtä hyvä ellei parempi mitä Volvon oma.
Mielessä oli myös se että kelpaisi niin lisävarusteen kuin asennuksenkin puolesta mahdollisesti tulevaisuudessa katsurille jos tuon joskus museokatsastaisi. Noita orkkis takakajareitakin olin hillonnut pitkälti yli kymmenen vuotta.




Vanhoissa V8 lehdissä (-88) oli niitä stereoiden mainoksia mistä puhuit edellisessä viestissä.
Hurjia teholupauksia tuollekin boosterille, 2x50W eteen ja 2x100W taakse. Epäilen suuresti. Tuskin antaa 15W enempää per kanava jos lähdettäisiin mittaamaan. Hienon näköisiä kyllä ovat.


Siinä vielä Pioneer boosterin kytkentä-ohje jos joku haluaa toteuttaa saman projektin.


Sama 4-kaiuttimen kytkentä vielä aavistuksen ymmärrettävämmin.





« Viimeksi muokattu: 13.04.2024, 19:40:36 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« Vastaus #9 : 17.10.2023, 19:49:02 »
Tunnistin kuvistasi heti tutunnäköisiä "hifi" laitteita menneiden vuosien takaa. Just tollasia ne oli ja kuvassa näkyy kuponkikin jolla niitä tilailtiin. Netistä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan siihen aikaan. Puhelimetkin oli lankapuhelimia, rikkailla johtaja tason hepuilla saatto olla ARP-puhelin autossa. Näitä on hauska muistella  :)

Kaverilla oli Kuplassa just tuo Sound Craft IQ-8800 mankka, Sound Craft 300W ekvalisaattori "boosteri" ja Heavy Power XL-69 kajarit  :D

Hieno tämä boosteri projektisi, hyvä kun laitoit sen tänne  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo CR-402 ja boosterin asennus
« Vastaus #10 : 19.10.2023, 09:58:53 »
Itselläni tarkoitus rakentaa (vihdoin ja viimein) noista hyllystä löytyvistä orkkis soittovermeistä jonkinlainen setti (240 sedaniin), etuoviin nuo HT-173 ritilät, hattuhyllylle HT-172 ritilät, kaiuttimiksi jotkut vähän nykyaikaisemmat. Ylälokeroon joku soittimista, alalokeroon orkkis taajuuskorjain ja jemmaan orkkis vahvistin.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2023, 11:49:32 kirjoittanut TJA »

 

KL-varaosat  Race.fi