Amazonin kohdalla D24TIC:n ainoa probleema oli paino, eikä teho tai tilavuus.
Niin, oma väitteeni koski siis sitä voidaanko noita "lisäprosentteja" soveltaa myös muihin kuin mallisarjan suurimpaan/tehokkaimpaan vertailtaessa, joten tähän en osaa sanoa mitään kun en tunne tapausta. Amazonin eri moottorivaihtoehdoista mulla ei ole mitään tietoa.
Lisäksi tuosta sinun esimerkistäkin se käy ilmi. Jos ahdetaan tehoton moottori, niin ei sitä autoa kuitenkaan tarvii muuttaa vastaamaan sitä kaikkein tehokkainta mallia, koska teho ei niin suureksi nouse. Ja jos auto muutetaan vastaan tehokkainta mallia, niin teho saa siltin nousta vielä 20%, eli miksei teho saisi nousta vakiosta sitä 20%.
Niin, siis ei tarvitse muuttaa vastaamaan aina tehokkainta mallia, tässä olet täysin oikeassa. Tarkoitinkin että sen on vastattava vähintään saman tehoista mallia. d24tic tapauksessa siis olisi etsittävä vertailumalli jossa on 122hv tai enemmän, ja auton on vastattava sitä. Tehokkainta mallia vertailuautona käytettäessähän teho saa nousta sen 20%, siitä ei olekaan epäilystä, mutta jos vertailuautona ei ole se tehokkain malli vaan joku laiskempi, niin asia ei välttämättä olekaan sama.
Luin nyt vielä tarkat pykälät tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779Tuossa aikaisemmin lainaamassani tarfin esimerkkitapauksessahan teho ei kasva yli 20% (70kw->80kw), mutta silti sanotaan että on muutettava vastaamaan 85kw mallia. Eli tämän mukaan 20% sääntöä ei voisi soveltaa kuin vasta mallisarjan tehokkaimpaan/sitä vastaamaan muutetuun autoon.
Pykälissä taas sanotaan seuraavaa:
"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa,
taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) blaalbaa
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on
korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d) blaablaa"
Otin nyt nuo tilavuutta ja painoa koskevat pois, koska periaate on niissä sama. Mutta näissä siis puhutaan aina tehokkaimmasta, suurimmasta ja painavimmasta vertailumoottorista.
Missään ei sanota että alkuperäisen moottorin (tai muun kuin tehokkaimman vertailumoottorin) tehoa saisi kasvattaa max 20%.
Jos katsastusmies sen hyväksyy niin hyvä niin. Mutta itse en ole vielä nähnyt missään faktoja joista selviäisi että noin saisi tehdä. Tosin täysin suoraanhan missään ei niin kielletäkään tekemästä, mutta niin se on mielestäni tulkittavissa noista teksteistä. Sanamuodot tosin on hiukan epäselvät. Ei ehkä ihmekään että molempia tulkintoja on esiintynyt konttoreilla.
Tähän vääntöön liittymättä lisätään ohimennen huomionarvoinen seikka, että ahdettassa jälkikääteen d24 tai asennettaessa itse ahdettu/muutettu moottori, tarvitaan aina se teholappu. (paitsi jos saa jonkun lausunnon että d24 ahdettuna vastaa täysin d24t(ic):tä, jolloin periaatteessa pitäisi onnistua ilman teholappua, tosin tulkinnanvaraista)
Asennettaessa alkuperäinen d24t tai d24tic moottori tehoihin vaikuttavien osiensa kera, teholappua ei tarvita, vaan moottorin teho on 122hv.
Otetaan esimerkki, jos tuo aiemmin mainittu 117hv vinokone sattuisikin olemaan 240:n tehokkain moottori, niin saisi siihen silloinkin laittaa 122hv D24TIC:n. Painohan siinä nousee, joten jouset tarvii varmaan vaihtaa, mutta alunperinhän tässä topikissa oli ideana muuttaa D24:lla oleva auto D24TIC:ksi.
Pointtina siis ei ollutkaan se, saako tuon d24tic:n asentaa, vaan se millä koneella varustettua lankkua auton pitää vastata, eli käytännössä mitä sen täytyy todistaa vastaavan.
EDIT: Tuossahan siis puhuttiin moottorin vaihdosta, mutta sama pätee, tästä syystä:
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.