Proturbo  Autodiagnoosi

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 135353 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #150 : 09.11.2019, 22:14:55 »
HX35 #14 pesällä riittää noin 400hv tehoon hyvin, voi #12 pesälläkin päästä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #151 : 09.11.2019, 22:18:14 »
Tuskin on mitään hyötyä. Englantilaisessa on 2,5" ahtoputket, eikä kurista vielä 800hv teholla.

Itseasiassa sumujen saarilla siirtyneet pienentämään ahtoputkia, WRC laitteissa on lähelle 2" putkia. Ilman kuristuksia niistäkin lähtee muistaakseni 500hp luokkaa.

Tästä oli joku hirveä perustelu, mutta karkeasti pienempi putki on parempi kuin iso putki.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #152 : 09.11.2019, 22:38:30 »
HX35 #14 pesällä riittää noin 400hv tehoon hyvin, voi #12 pesälläkin päästä.

Saa olla kyllä tosi hyvä kansi jos 12 pesällä nuo irtoaa.

Perus keskiverto vinari tarvii sen #16 ja +1.8bar että irtoaa ton verran.

rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #153 : 10.11.2019, 00:59:08 »
Saa olla kyllä tosi hyvä kansi jos 12 pesällä nuo irtoaa.

Perus keskiverto vinari tarvii sen #16 ja +1.8bar että irtoaa ton verran.
#12 pesällä oli aikanaan "talvironttosessa" penkin mukaan 402hv E85:llä 1,6bar paineella. Ei mitään spesiaaliosia.

- B230F(X) vakio alakerta 13mm veiveillä, uudet laakerit ja renkaat.
- 531 perussiistittynä, kolmikulmaseeteillä, uudet ohjurit. A-nokka, puristussuhde 9,3.
- K-jetin imusarja suuttimenpaikoilla, 65mm kaasuläppä välilaipalla.
- Suuttimet 783cc Siemens Deka
- Megasquirt I, v2.2 levy. Vakio jakajasytkä megan ohjaamana.
- MAN:in muovipäätyinen välijäähy, kenno noin 530x520x51.
- HX35 jaetulla 12 pesällä, vakio hukkaportti hepattu umpeen.
- Itse tehty pakosarja joka ei ole pulsseja nähnytkään, putket 38mm reiällä.
- 38mm hukkis, Bosch perus muovinen by-pass.
- 3" putki akselin yli, takapönttö ja loppupätkä 2,5".
- K&N kartioputsari
- K-jet painepumppu ja normaali tankkipumppu.
- Innovate laajakaista

Penkissä täysi paine noin 800rpm myöhemmin kuin kadulla. Kuvassa 98E lukemat katkoviivalla, siinä vedossa penkittäjä lopetti hieman aiemmin.

Klikkaamalla isommaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2019, 01:00:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Artturote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #154 : 10.11.2019, 17:53:49 »
Onko kuinka paljon eroa heräämisessä superi Hx40 #14 verrattuna hx35 #14 pesällä?

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #155 : 10.11.2019, 23:48:43 »
HX35 #14 pesällä riittää noin 400hv tehoon hyvin, voi #12 pesälläkin päästä.

Pääsee 12 pesällä yli 400hv, testattu, loppuvaan soppa pumpun takia kesken sen jälkeen. Riippuu paljon kannesta, imusarjasta ja pakosarjasta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #156 : 30.03.2020, 22:47:23 »
Jos tekniikka olis kutakuinkin tälläinen:

B230FT, ft.n männillä
531 kansi päällä jossa on 46/38 venttiilit ja V nokka
Orkkis imusarja
Isommat suuttimet ja isoa kiina cooleria sekä 3'' putkisto yms yms.. bensalla ajettas.

Itse väännetty jonkinlainen pulssisarja jaettuna ja ulkosella 50mm hukkaportilla.
Ahtimena tavallinen hx35: turbiini 60mm / kompura 54mm ja 12 pakopesällä.

Ajatus olis ajaa jollain noin 1.5bar paineilla ja vaihtoehtoina olis 12 tai 16 pakopesä kumman laittaisi?

Mitä tuossa lueskelin niin 12# saattaa ahdistaa, mutta onko vielä noilla paineilla ongelmia? Entä meneekö 16# pesä liian isoksi taas kun ajetaan noin pienillä paineilla? Äkkiseltään kallistuisin tuon 16# pesän puolelle. :idiot2:



744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #157 : 31.03.2020, 01:13:22 »
Ajatus olis ajaa jollain noin 1.5bar paineilla ja vaihtoehtoina olis 12 tai 16 pakopesä kumman laittaisi?

Mitä tuossa lueskelin niin 12# saattaa ahdistaa, mutta onko vielä noilla paineilla ongelmia? Entä meneekö 16# pesä liian isoksi taas kun ajetaan noin pienillä paineilla? Äkkiseltään kallistuisin tuon 16# pesän puolelle. :idiot2:
Riippuu mitä hakee. Itsellä #12 pesä antoi 1,6bar paineella penkissä 400hv E85:llä ja jakajasytkällä. K-jetin imusarja, 531 siistittynä vakioventtiileillä ja sellainen pakosarja jonka sai vaan nopeasti tehtyä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #158 : 31.03.2020, 20:29:50 »
Riippuu mitä hakee. Itsellä #12 pesä antoi 1,6bar paineella penkissä 400hv E85:llä ja jakajasytkällä. K-jetin imusarja, 531 siistittynä vakioventtiileillä ja sellainen pakosarja jonka sai vaan nopeasti tehtyä.

mulla vakio b230et 530 kannella a-nokalla hx35 12#pesälä 2.02bar paineella penkissä 398.5hp e85sella, vakio imusarja huonovesijohtokäyrä pakosarja kait se tuo kansi jo rupes tulppaamaan.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #159 : 26.04.2020, 00:04:33 »
Mulla oli useemman vuoden käytössä kans tuo 12 pesä ja se toimi ainakin ihan hyvin. Sillä on penkitetty 300whp 1.5 bar paineella ja koskemattomalla 530 kannella nokkana vx3.

Nyt tosiaan hommasin tuon yllä mainitsemani kannen ja ajattelin 16 pesää kokeilla vertailuksi. Tietysti kunnon vertailua ei saa aikaan kun kansikin muuttuu, mutta kaippa siinä vähän näkee onko eroa milloin painemittarin neula alkaa liikahtelemaan verraten edelliseen kokoonpanoon.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 00:07:06 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #160 : 30.04.2020, 21:47:57 »
Ei otsikonmukainen ahdin, mutta lähes vastaava. Eli Holset H1C 50/60 siivillä ja 18 pakopesällä lojuu tallin nurkassa, kannattaako edes harkita B230 vinokoneen kylkeen, vai sovitanko suosiolla perintömassikkaan? Imusiipihän tuossa on vähän "alimittainen" ja isolla pakopesällä, tavoite 98 bensalla ~350hp kieppeillä. Herääkö tuollainen "järkevästi" vai laitanko ostohousut jalkaan ja katselen kolmevitosen tilalle? Ajatuksia HX35/40 yhdistelmästä, eli 60/60 siivillä ja 16 pakopesällä (ainakin Lensulta saatavissa).

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #161 : 03.08.2020, 15:18:03 »
Mitenkähän huonoilla pesillä porukka on vielä kehdannut Holsetteja kasailla? Kävi seiskassa "pieni" tuho ahtimelle ja ajatus olisi nyt kiireesti tietysti saada auto nippuun.

Tietenkään just nyt ei perse kestäisi kokonaan uutta ahdinta, kaverin kautta tosta kyliltä löytyisi yksi HX35 mutta portillisella/väärällä pakopesällä. Tässä toki ostoilmoituksia raapinut vähän joka puolelle mutta vähän huonosti vielä natsannut. Uutena jos joutuu pakopesän ostamaan niin sit suoraan fiksumpi ostaa koko ahdin vaikka Lensulta uutena.

Jos tuon nyt uskaltaisi vaikka lyödä nippuun tuolla vähän huonommalla pesällä niin saisi ajettua vähän fiksumpaan paikkaan säilöön. Se lähinnä mietityttää että näkyykö muutama vekki lähinnä ahtimen käyttäytymisessä vai tuhoaako se äkkiä ehjänkin ahtimen aiheuttamalla esim. värinöitä siipeen?

Samalla voisi hieman spekuloida ahtimelle käyneen tuhon aiheuttajaakin kun kompurakotelon lukitseva seger oli irronnut ja kotelo päässyt liikahtamaan sen verran että ottanut siipeen kiinni. Imusiiven mutteri oli irronnut. Siivet aivan valmiit. Vuosi sitten uutena ostettu HX35 jolla ajeltu max. 5tkm, koko ajan ollut ilmansuodatin paikallaan, öljynpaineet kunnossa.

Eräässä ryhmässä kuulin että on parille muullekin käynyt vastaava kompurakotelon irtoaminen. Olisi kiva tietää onko kohtalotovereita enemmänkin, taikka onko kyseessä syy vai seuraus  ??? Ei se ihan itsekseen luulisi irtoavan...

Näillä näkymin selvittiin pelkällä ahtimella kun sylinteristä/kanavista ei löytynyt tarkistuskameralla katsottuna mitään, ainoastaan ahtimelta coolerille menevästä ahtoputkesta löytyi muutama muru (täytyy vielä cooleri huuhtoa). Öljyä tuli koneesta ulos arviolta 1 - 1.5 litraa eikä niissä näkynyt kuin hyvin hyvin vähäistä roskaa. Suodattimen halkaisin ja sieltä ei löytynyt mitään ylimääräistä. Täytyy laskea parit öljyt läpi koneesta ja tutkia ne vielä.

Osa öljyistä levisi tielle, pitkin auton pohjaa ja cooleriin/koneeseen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #162 : 03.08.2020, 22:30:29 »

Samalla voisi hieman spekuloida ahtimelle käyneen tuhon aiheuttajaakin kun kompurakotelon lukitseva seger oli irronnut ja kotelo päässyt liikahtamaan sen verran että ottanut siipeen kiinni. Imusiiven mutteri oli irronnut. Siivet aivan valmiit. Vuosi sitten uutena ostettu HX35 jolla ajeltu max. 5tkm, koko ajan ollut ilmansuodatin paikallaan, öljynpaineet kunnossa.

Eräässä ryhmässä kuulin että on parille muullekin käynyt vastaava kompurakotelon irtoaminen. Olisi kiva tietää onko kohtalotovereita enemmänkin, taikka onko kyseessä syy vai seuraus  ??? Ei se ihan itsekseen luulisi irtoavan...


Seger ei ole kunnolla ollut paikallaan. Ei sen kokoinen lukkorengas lähde iteksiään minnekkään.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #163 : 04.08.2020, 22:55:49 »
Semmosia tarinoita olen kuullut että kompurakotelo on napannut siipiin kiinni tilanteessa  jossa kompurakotelosta lähtevä ahtoputki on hitsattu kompurakoteloon kiinni ja viety suht pitkällä putkella suoraan coolerin päätyyn, jossa yhdistetty tosi jämäkällä liitoksella kiinni cooleriin.
Siittä kun kone on päässyt heilumaan/vääntämään vedossa kunnolla on pitkä vipuvarsi vääntänyt kompurapesää niin paljon että joku on antanut periksi ja siipi kiinni koteloon.

Omaa kokemusta ei ole, mutta kait tuokin mahdollista voi olla.

Mutta tosiaan sen seekerin irroittaminen sieltä urasta ilman isoja pihtejä on jo hankalaa niin ei luulis itellään irtoovan ihan helposti.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2020, 22:58:24 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa rahjaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #164 : 16.09.2020, 18:57:30 »
eikö tuommonen kiinteä hukkis virtaa tarpeeksi vai minkätakia porukka käyttää ulkosia nii paljo?

 

Ateho  Elekma