Ateho  Elekma

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 340391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1215 : 27.09.2014, 13:26:15 »
Luulis tässä olevan eri virtalukon pohja koska renix.. Eikä lh2,4.

Itse purin virtalukonpohjan atomeiksi vaihdettua uuden. Siellä useita katkojan kärkien tapaisia koskettimia ja komeita palojälkiä ja piikkejä. Et varmaan lämpiää jos ja kun ei kerta toimi..

Eiks olis moternia jos laittais nappi startin ja avaimella vaan päävirrat ja rattilukko. Vois kelvata leimallakin.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1216 : 27.09.2014, 13:35:43 »
Katsastuksessa hyväksytään mun mielestä toi, mitä aiemmassa sanottiin. Omassa baijerissa on nappistarti, ja revin sen kyllä irti siitä heti kun ehdin. Älytön keksintäö, jos multa kysytää.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1217 : 27.09.2014, 18:09:10 »
Ok. Kiitos Moose tiedosta.

Itse asiassa olen yrittänyt selvittää onko noissa virtalukonpohjissa eroja, mutta en ole löytänyt asiasta tietoa.
Ainakin johdot ovat saman värisiä, ja samalla lailla omassa virtalukonpohjan liittimessä, kuin LH:n virtalukonpohjan liittimessä.

Tiskiltä, kun asiaa tiedustelin joku aika sitten, niin heidän tietojensa mukaan tuo kalliimpi virtalukonpohja sopii sekä Bendix, että LH.

http://www.ipdusa.com/products/6196/104922-ignition-electrical-switch-240-740-760-780-940
IPD:llä ei myöskään ole erityismainintaa Bendix Reginasta tuossa virtalukonpohjassa.


Kyllähän tuota starttinappia tuli aluksi mietittyä, kun avaimen tarvitsee kuitenkin laittamaan virrat päälle.
Voisihan se olla aika "hipo" ratkaisu, mutta vähän pussihousun vikaa kun olen.  :D

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1218 : 27.09.2014, 21:04:44 »
Multa saat 940 -95 pohjan postikuluilla, jos sopii niin hyvä jos ei niin heitä vaikka kuikkaa. Laita yv:llä osoite mihin lähetän.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1219 : 06.10.2014, 14:56:25 »
Vaihdoin tänään virtalukonpohjan, ja toimii.  *taavih->

Suuret kiitokset janne81:lle!  -H-

Eli ainakin 940 vm. -95 asti näyttää sopivan virtalukon pohja 740:een.  :)

Sellaisenkin huomasin, että nyt kun on ehjä virtalukonpohja, niin turvavyönmuistuttimen merkkivalo alkoi vilkkumaan taas mittaristossa.
Rikkinäisellä pohjalla se lopetti jostain syystä vilkkumisen, vaikka polttimo oli ehjä.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1220 : 06.10.2014, 20:09:32 »
Hyvä juttu.
Säästyypähän sekin raha muuhun ylläpitoon.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1221 : 11.10.2014, 15:34:50 »
Joo. Nyt ei olekaan ollut muuta kuin sitä legendaarista kovaa ajoa.
Leimalaittoa pitää alkaa tekemään pikku hiljaa.

Ei se Volvo ainakaan tunnu hylkivän noita eri autoista olevia osia,
vaikka virtalukonpohja on uudemmasta, ja startti ja laturi vanhemmasta autosta. :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1222 : 11.10.2014, 17:59:34 »
Iloa kesti taas aika lyhyesti.

Veli oli lähdössä Volvolla kauppaan, niin tuli sanomaan ettei lähde käyntiin, mutta polttoainepumppu pyörii.

Tutkin ja tein diagnoosin: starttimoottorin solenoidin liitin on murtunut kolvauksesta...

Kun sen painoin takaisin hollille, niin lähti käyntiin, mutta täytyy korjata.

Sen verran tilaa siellä on, että saisi todennäköisesti kolvattua paikallaankin (kun vetää startin johdot sivuun), mutta se selviää kokeilemalla.




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1223 : 11.10.2014, 18:39:19 »
Ei ollutkaan juotos murtunut, kun tarkastin uudestaan...

Pihassa kokeilin uudestaan, niin avaimesta käyntiin 3 kertaa. Sitten ei taas mitään.
Joku siellä siis taas pätkii starttivirtaa.

Eli täytyy käydä uudestaan läpi virtalukon pohjan liitin, ja rasvata vielä virtalukonpohja, kun tuntuu starttiasento jäykältä.

Startin solenoidi on kunnossa, koska hyppyjohdolla lähtee käyntiin.

Eli vikakohde on joko virtalukonpohjan liitin nro. 50 (pinkki piuha, solenoidin herätevirta), tai sitten virtalukonpohja.
Onneksi virtalukonpohja oli lähes ilmainen, niin ei tarvitse "repiä pelihousuja".

Jatketaan näillä.


The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1224 : 11.10.2014, 18:54:58 »
Putsaa se pnp kytkin myös. Ohut talttaruuvari ja rätti sillä ne kosketuspinnat.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1225 : 11.10.2014, 19:14:10 »
Putsaa se pnp kytkin myös. Ohut talttaruuvari ja rätti sillä ne kosketuspinnat.

Täytyy sekin tehdä varmuuden vuoksi.  :)

Tämän yksilön kanssa on ennenkin ollut sitä, että vika voi olla monen tekijän summa.

Joka kerta, kun luulee saavansa auton toimimaan kunnolla,
niin sitten hetken päästä auto tuntuu tekevän kikkelis kokkelis, mitäs läksit -efektin.  ::)

Kyllä täytyy melkein huono karma olla autossa, kun koko ajan on jotain vikaa.  :idiot2:
Välillä jopa melkein naurattaa, että ei jumalauta voi olla näin vaikeaa...
Myrhekryyni stana.  :2funny:

Mutta onneksi olen niin itsepäinen (ja tyhmä) etten luovuta.
Pitäähän elämässä olla haasteita.  :)



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1226 : 22.10.2014, 18:44:27 »
Pienen tauon jälkeen aloin viime viikonloppuna selvittämään virtalukonpohjan/startin vikaa.

Aloitin purkamalla vanhan virtalukonpohja.
Yllätys olikin, että siinä ei ollut mitään vikaa.

Ei hapettumia, eikä palojälkiä. Kontaktiliuskat uudenveroiset, ja mekanismi niin ikään, ei välystä tai jäykkyyttä.
Putsasin kuitenkin koko roskan, ja laittelin elektroniikkavaseliinia kontakteihin, ja mekanismiin pari tippaa lukkoöljyä.

Sitten luonnollisesti takaisin kasaan.

Seuraavaksi sitten tutkin kytkentäkaaviota, aiheena virtalukonpohjan liittimen johdot.
Startin heräte, pinkki johto, pohjan napa 50. Se menee virtalukolta pnp, kytkimelle, ja siitä suoraan startin solenoidiin.

Elektroniikkavaseliinia ensin virtalukonpohjan liittimeen, ja sitten pnp-kytkimen liittimeen.

Alkuperäinen "huollettu" virtalukonpohja paikalleen, ja rokkasi.
Nyt on toiminut oikein hienosti jo pari päivää operaation jälkeen.

Vaikuttaa nyt siltä, että varsinainen vika on/oli startin herätteen/pnp-kytkimen johdossa
(ulkomaisilla foorumeilla oli joku muukin törmännyt samaan johto vikaan).

Nyt vain toivoin, että vika pysyy poissa, jos ei lopullisesti, niin ainakin pidemmän aikaa.


Seuraavaksi täytyy ihmetellä toista virtalukonpohjaa, koska siinä tuntuu olevan jotain.
I- ja II-asennon välissä ei nimittäin ole selvää rajaa, ja starttiasento on jäykempi kuin kuuluisi.
Lisäksi huomasin, että sillä pohjalla tuli ihme häikkää mittariston valoihin.

Eiköhän senkin saa kuitenkin elvytettyä, niin saa sitten varalle toisen virtalukonpohjan.


Leimaremonttia saa harrastaa:

3 mätäpaikkaa:
- oikea etupyörän kotelo akun takana vaatii pienen paikan (sisälokasuojan etukiinnitys)
- vasempaan eturunkopalkkiin pieni paikka
- vasen takahelma on osunut johonkin, ja huomasin, että alapokkauksessa on mätää (ainakin yksi pistehitsi revennyt)

Alapallonivelet (oikealla välystä, vasen siinä samalla uusiksi)

Katalysaattori (kuoren saumat vuotavat)


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1227 : 23.10.2014, 21:41:08 »
Tuli tänään ajeltua vaihteeksi vähän pidemmälti, noin 130 km, joka oli seka-ajoa.

Kaikki toimi hyvin, mutta kaksi vikaa tuli matkalla.

Ensimmäinen oli oikean puolen parkit, jotka polttivat sulaketta. 2 sulaketta meni matkalla.
Loppujen lopuksi ongelma johtui huonolaatuisista sulakkeista.
Vika korjaantui kun laitoin ehjän, käytetyn sulakkeen. Sitä ei polttanut enää.

Sulakerasia on ns. huollettu. Joku aika sitten kävin sen virtakynällä läpi, ja putsasin, jos hapettumaa/likaa löytyi, ja suihkaisin elektroniikka vaseliinia joka kontaktipintaan.


Toinen "vika" oli sitten, että kun tarkastin, ettei etuparkki ollut palanut, niin huomasin, että bensakiskon tyhjennysnippa on vuotanut.
Näkyy että bensaa on sumuttunut imusarjan päälle.

En ole koskaan omistusaikanani avannut kyseistä nippaa, niin hieman ihmetyttää.
Se nipan putki ei ole myöskään halki mistään.
Mujua oli kertynyt siihen kierteeseen, ja otin korkin irti ja putsasin. Saa nähdä tekeekö vaikutusta, eli pitääkö nyt.

Jännä kuitenkin, että itse kierreosa täysin ehjä, jopa uuden näköinen (ei hapettumaa), ja ja koko putki muutenkin kaikin puolin ehjä,
niin miksi se yhtäkkiä alkaa vuotamaan?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1228 : 23.10.2014, 21:46:42 »
Sen nipan ulkokierteen tehtävä on ainoastaan pitää sitä pölysuojaa paikoillaa, varsinainen venttiili on sisällä putkessa aivan kuin renkaan venttiilissäkin. Ns. Schrader-venttiili.

Oletko ihan varma että se sun pnp-kytkin toimii 100%? Seuraavan kerran kun ei starttaa niin ohita se pliis ja kokeile. En usko sen mun lähettämän lukonpohjan olevan risa, mutta kaikkihan on tietysti mahdollista.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1229 : 23.10.2014, 22:20:08 »
Sen nipan ulkokierteen tehtävä on ainoastaan pitää sitä pölysuojaa paikoillaa, varsinainen venttiili on sisällä putkessa aivan kuin renkaan venttiilissäkin. Ns. Schrader-venttiili.

Oletko ihan varma että se sun pnp-kytkin toimii 100%? Seuraavan kerran kun ei starttaa niin ohita se pliis ja kokeile. En usko sen mun lähettämän lukonpohjan olevan risa, mutta kaikkihan on tietysti mahdollista.

Juu. Koskaan ei voi olla satavarma toimii joku osa.
Sen pnp-kytkimen olen putsannut, ja vika päällä aikoinaan ohittanutkin, mutta silloin se oli ehjä, mitä tulee starttaamiseen.
Mutta kaikki on mahdollista.
Täytyy kuitenkin varautua, ja tämän auton kanssa se on enmmän sääntö kuin poikkeus, että kaikki on mahdollista.

Tosin toimiiko se aina sitä en tiedä. Kertaakaan ei kuitenkaan starttaus vian ollessa päällä, ole ollut mitään apua vaihdekepin liikuttelusta,
niin en pysty sanomaan varmasti, että toimii 100% ajasta.

Ylivaihteen solenoidissa tuntuu tosin olevan nyttemmin jotain häikkää, koska aina välillä ylivaihteen lukitus ei kytkeydy ensimmäisellä kertaa napista painamalla. Vielä en ole ehtinyt auton alla tutkimaan solenoidia. Voi olla että putsaus auttaisi, kun toimii 90% ajasta.
Tai sitten voi olla vikaa korjaamissani johdoissa. Toinen noista lienee syynä.

Enkä nyt suoraan sano, että se lähettämäsi virtalukonpohja on rikki, vaan huomasin käytössä sitten kaksi ominaisuutta,
jotka olivat, että I- ja II-asennon väli on herkkä (ei tunnu selvästi), ja starttausasento on hieman jäykkä.
Muuten se kuitenkin toimii niin kuin kuuluukin.

Ajattelin kuitenkin purkaa sen pohjan ja katsoa mikä siellä on vikana.


Tosiaan jos se bensakiskon nippa vielä vuotaa, niin täytyy hommata toinen bensakisko tilalle.






 

Samppasport  Futurez