Proturbo  Autodiagnoosi

Ohjaustehostinöljyn vaihto V70 2.5T -05

  • 0 Vastauksia
  • 1440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Ohjaustehostinöljyn vaihto V70 2.5T -05
« : 07.06.2022, 17:11:10 »
Ohjaustehostinöljyn vaihto ei taida kuulua oikein minkään auton säännölliseen huolto-ohjelmaan, mutta itse vaihdoin, koska operaatio on helppo ja halpa, joten siinä ei paljon häviäkään, jos ei paljon voitakaan. Joka tapauksessa vanha öljy oli todella epämääräisen väristä harmaan-ruskean-vihertävää litkua ja yleensä vaihto kannattaa tehdä ennen kuin ongelmat alkavat, jos vaihtoa ylipäätään suunnittelee.

Itse tein vaihdon näin:

1. Laita laakea öljynkeräysastia moottorin päälle, nosta ohjaustehostinöljyn paisuntasäiliö pois paikaltaan (muovinen musta säiliö jäähdytinnesteen paisuntasäiliön kyljessä), avaa korkki ja tyhjennä säiliö kokonaisuudessaan öljynkeräysastiaan. Letkujen pituus riittää siihen, että säiliön voi kääntää ylösalaisin ja tyhjentää näin, mutta säiliön voi toki tyhjentää myös esim. imemällä öljyt pois.

2. Irrota ohjaustehostinöljyn paluuletku säiliöstä (moottorin takaa tuleva ohuempi letku) ja tulppaa säiliössä oleva letkuliitäntä. Tulppauksen voi tehdä esim. 10 cm letkunpätkällä, jonka toinen pää on taitettu kaksinkerroin ja kiristetty nippusitellä ja avoin pää liitännässä tms. virityksellä, painetta säiliön paluuliitännässä ei ole, joten kevyt tulppaus riittää - tarkoitus on estää öljyn valuminen maahan, kun säiliötä täytetään vaihdon aikana. Vuosimallin 2005 V70:ssä tämä paluuletku on säiliön pohjassa, joten tulppaus on tärkeää, mutta ilmeisesti vanhemmissa Volvoissa paluuletku on säiliön korkin vieressä ylhäällä, joten tulppausta tuskin edes tarvitaan. Letkuliitoksia avatessa on syytä pitää rättiä alla, jottei sotke paikkoja öljyllä.

3. Aseta säiliö takaisin paikalleen jäähdytinnesteen paisarin kylkeen kiinni ja täytä se piripintaan uudella öljyllä. Oikea öljy on tunnusväriltään vihreää CHF-öljyä. Itse käytin huuhteluvaihtoon yhteensä 2l Motonetin Comma-öljyä (12,9e/l https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Comma-MVCHF-ohjaustehostinoljy-1l), se riittää hyvin, koska öljytilavuus on alle litran. Myös Biltemasta löytyy CHF-öljyä suunnilleen samaan hintaan ja Volvolta saa toki orggista vähän kalliimpaan hintaan.

4. Pönkää tyhjä 5l muovikanisteri (esim. tyhjä tuulilasinpesunestekanisteri on hyvä) tukevasti moottorin ylätuen ja moottorin väliin ja pujota ohjaustehostinöljyn paluuletku kanisteriin sisälle. Kanisteri jää lähes vaakatasoon, mutta koska öljyä kierrätetään vain 2l, öljyä ei tulvi yli. Varmista, että letku on kunnolla kanisterissa, sillä öljyä tulee ihan reipasta tahtia, kun moottorin käynnistää.

5. Varmista, ettei mitään rättejä tms. ole apulaitehihnan välissä.

6. Käynnistä moottori sekunniksi, eli siis todellakin vain hetkeksi. Käy täyttämässä säiliö piripintaan ja taas moottori käyntiin sekunniksi, säiliö täyteen jne. Toista tätä niin kauan, että 2l on kierrätetty, tietysti ottaen huomioon sen, että sinulle jää vielä muutamia desejä uutta öljyä oikean öljytason asettamista varten. Tässä ei kannata olla höveli, eli tosiaan moottori vain käyntiin ja heti sammuksiin, sitten taas säiliö täyteen, syynä siis se, että säiliö tyhjenee todella nopeasti moottorin käydessä ja näin vältetään ilman meneminen pumpulle asti. Jos pumppu imee ilmaa, se voi olla haitallista, eli ei kannata yrittää säästää kahta minuuttia vetämällä kunnolla öljyä läpi yhdellä kertaa, koska oikeasti säiliötä ei sekunninkaan käytöllä joudu montaa kertaa täyttämään.

7. Lopuksi liitä ohjaustehostinöljyn paluuletku takaisin säiliöön (rättiä taas alla) ja säiliö paikalleen. Säädä öljytaso oikeaksi, eli käynnistä moottori ja veivaa rattia päästä päähän muutamia kertoja ja tarkasta sen jälkeen öljytaso, öljytikussa on omat merkit kylmälle (cold) ja kuumalle (hot) öljylle.

 

Elekma  Autoracing