Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvo28 - 05.01.2012, 22:17:24

Otsikko: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 05.01.2012, 22:17:24
Iltaa, olisi ongelmaa vähän oman laatikon kanssa; Takaluukun sähköjohdot poikki saranan kohdalta joten pitäisi saada kattoverhoilu irti (miten??) ja onko takakontin valo saman sulakkeen takana vai onko sen toimimattomuuten muita vikoja ? Ja sitten vielä huono kylmäkäynnistys, käynnistyy hyvin jos ollut parituntia lohkossa mutta muuten ei toivoakaan. Onkos tässä jotain lämpöanturia tai vastaavaa joka voisi olla hapettunut on ollut kuusi vuotta seisoksissa.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 05.01.2012, 23:02:25
Kattoverhoilu irtoaa ihan vaan vetämällä. Ts. rupeet jommasta kummasta takanurkasta kampeamaan ulospäin.

Ton kylmäkäynnistysongelman ratkasuun auttas tosi paljon kun tietäs moottorityypin, B2x0K:n ratkasut on ihan erilaiset ku B2x0E:n.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 11.01.2012, 18:35:05
Tyyppi on B2x0K ja huono käynnistyminen kylmänä on ilmeentynyt kansirempan jälkeen, mikä vikana ?
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 11.01.2012, 21:58:19
Tyyppi on B2x0K ja huono käynnistyminen kylmänä on ilmeentynyt kansirempan jälkeen, mikä vikana ?
Kaasarikone siis... Ei näissä mitään lämpöantureita ole, paitsi mittarille.  Jos lämmityksestä lähtee hyvin mutta ilman huonosti, niin seokset luultavasti pitkin metsiä, eli pakokaasuanalysaattorin kanssa säätämään.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 12.01.2012, 14:09:37
Taitaa sitten olla B2x0E kun on ruisku  :-[, tieto lähteeni muisti että olisi ollut B2x0K. Joten mikäs ruiskussa sitten on pielessä ?
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 14.01.2012, 15:53:47
Taitaa sitten olla B2x0E kun on ruisku  :-[, tieto lähteeni muisti että olisi ollut B2x0K. Joten mikäs ruiskussa sitten on pielessä ?
Kylmäkäynnistyssuuttimen lämpöaikakytkin vittuilee, olettaisin.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 14.01.2012, 16:16:11
Jaahas, mikäs tämä on ja missä sijaitsee  ::) Ja mites tämä korjataan   :)
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 14.01.2012, 16:41:53
Jaahas, mikäs tämä on ja missä sijaitsee  ::) Ja mites tämä korjataan   :)
Konetilassa, mutta en minä nyt niin hyvin ole k-jetiin perehtynyt että tietäisin sijainnin tarkemmin.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Kisko - 15.01.2012, 00:02:24
Lämpöaikakytkin on kannessa imusarjan alla, ihan nelossylinterin imukanavan vieressä.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 20.01.2012, 17:49:17
Mistä saisi uuden lämpöaikakytkimen  ??? Yritin googlettaa mutta tuloksetta.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 21.01.2012, 12:06:35
http://www.k-jet.org/articles/information/k-jet-debugging-guide/ tuosta vähän lukemista :)

Ja sen lämpöaikakytkimen saanee siniseltä tiskiltä. Tai http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/temperature-switch/2511/
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 25.03.2012, 21:44:26
Nyt on volvo kaivettu ladosta ja kunnostus jatkuu  :) Mikäs anturi on 2 ja 3 sylintereitten välissä lohkonkyljessä ? Yksi napainen.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Gorgane - 25.03.2012, 22:53:28
Nyt on volvo kaivettu ladosta ja kunnostus jatkuu  :) Mikäs anturi on 2 ja 3 sylintereitten välissä lohkonkyljessä ? Yksi napainen.

Jos siellä laturin takana, niin öljynpaine.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Volvo28 - 26.03.2012, 22:17:34
Mikä tämä on; http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=6895&d=1332789424
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: Elk - 27.03.2012, 06:11:26
Mikä tämä on; (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=6895&d=1332789424)
Ei näy.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: polar - 27.03.2012, 08:37:41
Iltaa, olisi ongelmaa vähän oman laatikon kanssa; Takaluukun sähköjohdot poikki saranan kohdalta

Mulla on kans ollu molemmissa 245:ssa sama homma. Oon vetänyt ne piuhat sieltä kattoverhoilun välistä, ei ne oikein tahdo
kestää siellä saranan välissä. Ja sitten jos saa lainata vähän topiccia: takaluukun keskuslukon moottorille menee kaksi piuhaa,
sininen ja keltainen. Mistä ja mitä niihin pitäisi tulla? Sähköö?  :P Vai onko moottori vaan väsähtänyt?
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: estate - 27.03.2012, 08:45:31
Nyt on volvo kaivettu ladosta ja kunnostus jatkuu  :) Mikäs anturi on 2 ja 3 sylintereitten välissä lohkonkyljessä ? Yksi napainen.
Jos imusarjan alla niin lämpömittarin anturi.

Jos lämpöaikakytkin on rikki niin kylmäkäynnistyssuuttimen saa viriteltyä nappikäyttöiseksi. Liitin irti suuttimesta, toisesta suuttimen liittimestä johto johonkin paikkaan mihin tulee virta vain sytytysvirrran ollessa kytkettynä, toisesta liitimestä johto ohjaamoon ja katkaisijan kautta maihin. Katkaisijaa päälle laittamalla sitten annetaan kylmälle koneelle huikkaa ennen starttia/startin aikana, kokemus opettaa minkä verran tarvitsee missäkin kelissä ;D Suuttimeen sopiva liitin olisi hommassa hyvä niin johdot pysyvät kiinni suuttimessa, normaalit abikot ovat turhan isoja.
Otsikko: Vs: 240, -87 Takaluukun sähköt ja kylmä käynnistys.
Kirjoitti: 244L - 27.03.2012, 16:23:32
Jos on 6 vuotta seissyt niin siellä on melko suurella todennäköisyydellä ohjauspaineensäädin tukossa. On oman n. 15v K-Jetti autoilun aikana ollut se yleisin temppuileva osa.

Yhdessä omassa K-Jetti vehkeessä oli tuo yllä mainittu nappiviritys kk-suuttimessa, koska en ollut auton ruiskumuutosvaiheessa jaksanut vetää termiselle aikakytkimelle piuhoja. Lähti kyllä hyvin käyntiin ilman kk-suutintakin. Kovilla pakkasilla vähän pidemmällä sahalla ja ontuen, mutta läkti kuitenkin aina. Kk-suutimen kanssa lähti laakista kovillakin pakkasilla. Kk-suuttimen toiminta on helppo testata: Suurin irti, kaveri sahaamaan, ja katsoo tuleeko bensaa sahatessa. Jos ei tule niin vika suuttimessa, suuttimen töpselissä kontaktihäikkä, piuhat huonot, tai tuo aiemmin mainittu terminen aikakytkin paskana/ kontaktihäikkää sen töpselissä.

Pitkään seisseissä K-jettiläisissä mulla on lähes joka kerta ollut Ohjauspaineensäädin tukossa siten että Ohjauspaine=Järjestelmäpaine (n. 5bar). Tälläistä ei saa kylmänä käyntiin kirveelläkään, paitsi siten, että kaveri sahaa ja itse keventää/nostaa käsin Ilmamäärämittarin lautasta ja tällä tavalla kompensoi liian korkeata ohjauspainetta. Läpmimänä käynnistyy jotenkuten ja saattaa käydä suht. normaalisti, joskin laihalla, koska oikea ohjauspaine lämpimällä koneella on 3,7bar.

Ohjauspaineensäätimiä olen muutamia availlut ja putsannut ja saanut tukkiintuneen säätimen taas toimimaan, viimeksi n. 1kk sitten. Säätimen kalvoa pitelevä, 4:llä pienellä talttapääruuvilla kiinni oleva levy saattaa olla melko haastava irroittaa koska ruuvit tapaavat hapettua pahemman kerran ajan kanssa.