Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne

  • 49 Vastauksia
  • 12450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Aiheen kohteena on siis tuo otsikon auto, joka yllättäen pari päivää sitten aloitti polttamaan mittaristossa samanaikaisesti AMP-valoa (laturi), handbrake-valoa ja brake failure-valoa.

Käsijarrun valo on ennen toiminut ihan ok ja nyt kun kahvaa nostaa, niin valo kirkastuu, mutta ei sammu koskaan. Brake-failure syttyi samalla ja oalaa jatkuvasti. Jarrut toimii ok kuten ennen.

En ole vielä ehtinyt mitata yleimittarilla latausta, mutta nyt kiinnostaakin että onko näissä monenlaisia latureita ja mikä laturissa on voinut mennä? Hiilet lopussa?

Johtuuko nuo varoitusvalo-asiat jännitteen muutoksesta vai mistä?
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 00:01:46 kirjoittanut olli »

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #1 : 28.11.2011, 11:04:24 »
Kun hiilet loppu, kyseiset mittariston valot alkavat palaa himmeästi.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #2 : 28.11.2011, 11:19:42 »
Alkuperäisenä Volvossasi on todennäköisesti ollut erillisellä säätimellä varustettu malli. Mutta sen tilalle on saatettu vaihtaa malli jossa säädin on laturissa kiinni. Laturin tarkalla mallilla ei ole juuri merkitystä kunhan kiinnitykset osuvat kohdalleen. Eli ei kannata ostaa mitään ennen kuin on tarkastanut mitä konepellin alla oikeasti on.

Hiilet ovat minunkin ensisijainen veikkaus mutta tietysti kannattaa tarkastaa että laturin maadoitus ja herätejohto ovat kunnossa ja kunnolla kiinni.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #3 : 28.11.2011, 12:03:19 »
Alkuperäisenä Volvossasi on todennäköisesti ollut erillisellä säätimellä varustettu malli. Mutta sen tilalle on saatettu vaihtaa malli jossa säädin on laturissa kiinni. Laturin tarkalla mallilla ei ole juuri merkitystä kunhan kiinnitykset osuvat kohdalleen. Eli ei kannata ostaa mitään ennen kuin on tarkastanut mitä konepellin alla oikeasti on.

Hiilet ovat minunkin ensisijainen veikkaus mutta tietysti kannattaa tarkastaa että laturin maadoitus ja herätejohto ovat kunnossa ja kunnolla kiinni.

Sen verran ehdin tutkia, että erillistä säädintä ei ole. Näytti olevan laturin perässä kiinni.

Johdot tarkistin ja tuntui olevan kunnossa ja kiinni.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #4 : 28.11.2011, 16:28:51 »
omasta meni aikoinaan laturin säädin ja akusta katosi vedet, valot syttyi samalla lailla. Tarkista akun kunto.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #5 : 28.11.2011, 22:33:00 »
hiilet on niin helpot ja halpa testata. voihan laturissa muutakin olla,mutta useimmiten hiilipaketti syypää.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #6 : 28.11.2011, 22:43:31 »
omasta meni aikoinaan laturin säädin ja akusta katosi vedet, valot syttyi samalla lailla. Tarkista akun kunto.

Akku on aivan uusi, joten siinä tuskin vikaa. Taitaa mennä tuo hiilipaketti vaihtoon.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #7 : 29.11.2011, 20:45:32 »
Tänään aloin korjaamaan Volvoa ja menin ensin tallille purkamaan laturin pois. Boschin laturi se on ja laturin perässä on jännitteensäädin ja hiilipaketti yhdessä.

Hain Motonetistä uuden osan ja kasasin kaikki rojut takaisin. Ei mitään vaikutusta.

Mittasin ennen ja jälkeen latauksen ja molempien tulos tyhjäkäynnissä n. 12.15 volttia ja kierroksilla n. 12.5 volttia. Säätimessä luki 14V.

Mitäs nyt seuraavaksi?

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #8 : 29.11.2011, 20:50:20 »
Mitäs nyt seuraavaksi?

Katselitko liukurenkaita laturin sisältä? Hiilet ottavat niistä kontaktin joten ne voivat aiheuttaa vastaavia oireita.

Kaikkien johtojen ja maadoitusten läpikäyminen uudestaan.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi jne
« Vastaus #9 : 29.11.2011, 21:14:29 »
Katselitko liukurenkaita laturin sisältä? Hiilet ottavat niistä kontaktin joten ne voivat aiheuttaa vastaavia oireita.

Kaikkien johtojen ja maadoitusten läpikäyminen uudestaan.

Katsoin nopeasti ja kyllä ne jonkin verran uralla oli, mutta ei mielestäni niin pahasti, että se yksin selittäisi.

Johdot olivat ehjän näköiset ja hyvin kiinni. Laitoin ne myös nyt hyvin kiinni.

Ei varmaan auta muu kuin tutkia noita maadotuksia tai kokeilla kokonaan toista laturia.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #10 : 30.11.2011, 00:07:13 »
Sellainen tuli vielä mieleen, että auton takalasinlämmitin ei ole myöskään toiminut minun omistusaikana koskaan. Kojetaulussa on nappi rear demist, joka ilmeisesti on tuon katkaisija. Katkaisijasta ei kuitenkaan tapahdu mitään ja pitäisikin alkaa tutkimaan tuota asiaa tarkemmin.

Minkäväriset johdot tuonne lämmittimelle menee ja mistä kohtaa ne kulkevat lämmittimelle? Jos nuo johdot löytäisin, niin voisin tarkistaa tuleeko takalasille asti sähköä vai onko vika kenties katkaisijassa. Onko tälle muuten oma sulake olemassa?

Aika typeriä kysymyksiä taas, mutta täällä tuntuu monella olevan niin hienosti tuntemusta, että hyödynnetään nyt sitä :)

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #11 : 30.11.2011, 07:56:28 »
Sellainen tuli vielä mieleen, että auton takalasinlämmitin ei ole myöskään toiminut minun omistusaikana koskaan. Kojetaulussa on nappi rear demist, joka ilmeisesti on tuon katkaisija. Katkaisijasta ei kuitenkaan tapahdu mitään ja pitäisikin alkaa tutkimaan tuota asiaa tarkemmin.

Minkäväriset johdot tuonne lämmittimelle menee ja mistä kohtaa ne kulkevat lämmittimelle? Jos nuo johdot löytäisin, niin voisin tarkistaa tuleeko takalasille asti sähköä vai onko vika kenties katkaisijassa. Onko tälle muuten oma sulake olemassa?

Aika typeriä kysymyksiä taas, mutta täällä tuntuu monella olevan niin hienosti tuntemusta, että hyödynnetään nyt sitä :)

Kyllä sille oma sulake muistaakseni on, senverran iso yksittäinen kuluttuja kuitenkin. Se sulake voi tässäkin taas olla se vika itsessään eli sulakeboksin putsaamisella ja sulakkaiden hiomisella/vaihtamisella voi lähteä toimimaan. Sulakeboksin kannessa on sulakekaavio, jos kukaan ei ole repinyt pois.

Tossa sun laturiongelmassa suosittelen tarkastamaan laturilta startille menevän johtosarjan, voi olla rikki eli koneen alta se suojamuovi pois. Johtosarja kulkee kampiakselin siivapyörän alta öljypohjan reunaa pitkin. Kannattaa myös katsoa, että laturilta tuleva kaapeli on kunnolla startissa kiinni ja ei ole tolkutonta paska/hapettumakerrosta välissä.

Viisaammat varmaan osaa kertoa, että mistäs Volvossa tulee heräte laturille? Joissain autoissahan heräte tulee latauksen varotusvalolta ja jos lamppu on sökö, niin ei lataa.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #12 : 30.11.2011, 14:51:05 »
Kyllä tuolla tosiaan näyttää lapun mukaan olevan sulake, jossa lukee rear demist (overdrive). Mitähän tuo overdrive mahtaa tarkoittaa tuossa yhteydessä?

sulake näyttää olevan ehjä, ainakin päällepäin.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #13 : 30.11.2011, 15:03:55 »
Kyllä tuolla tosiaan näyttää lapun mukaan olevan sulake, jossa lukee rear demist (overdrive). Mitähän tuo overdrive mahtaa tarkoittaa tuossa yhteydessä?

Ylivaihdetta.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #14 : 30.11.2011, 17:08:12 »
Sen tiedän kyllä, mutta miten se liittyy tuohon lämmittimeen? Vai onko se joku noiden yhteinen sulake? En vaan keksinyt mihin ylivaihde tarvitsee sulaketta  :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy