Autoracing  KL-varaosat

Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne

  • 49 Vastauksia
  • 12451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #15 : 30.11.2011, 17:11:57 »
Sen tiedän kyllä, mutta miten se liittyy tuohon lämmittimeen? Vai onko se joku noiden yhteinen sulake? En vaan keksinyt mihin ylivaihde tarvitsee sulaketta  :)

Ylivaihteen ohjaaminen tapahtuu sähköisesti joten siihen tarvitaan sähköä ja silloin on fiksua että kytkennöissä on sulake mukana.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #16 : 30.11.2011, 17:14:05 »
Varmista myös, että laturi on maadoitettu, pelkästään rungon kautta ei välttämättä maadoitu kunnolla kun kiinnikkeissä on kumit välissä. Alunperin menee maajohto kannakkeen pultin alta laturia koossa pitävän mutterin alle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #17 : 09.12.2011, 22:01:32 »
Tämä se jaksaa aina yllättää :)

Tänään menin tallille ja mittasin yleismittarilla, niin auto lataa yli 15V tyhjäkäynnillä. Kun kaikki sähkölaitteet laittaa täysille, niin laskee 13V.

Tarkistelin myös takalasinlämmittimeen liittyviä juttuja. Sulake on ok, katkaisijalle tulee 12V ja katkaisija toimii. Tästä eteenpäin en päässyt kun en näe / tiedä mittä johdot menee. Jossain piilossa.

Tuosta laturista vielä huomioitavaa:

- Maadoitus ok
- Laturille tulee akusta virtaa
- Jännitteensäädin on uusi
- Lämmityslaitteen moottori tuntuu hiljentävän vauhtia kierrosten mukaan. Kun kierrokset nousee, niin pyörii taas normaalisti
- Mittaristossa palaa AMP-valo, brake failure ja handbrake. Kun käsijarrun vetää pohjaan, niin sen valo kirkastuu

Mitähän seuraavaksi?

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #18 : 10.12.2011, 11:39:56 »
venakopan päässä olevat maajohdot ehyet? Lataa liikaa, jännitteen säädin/laturi hajalla. Akku ehkä nyt kuiva.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #19 : 10.12.2011, 13:02:56 »
venakopan päässä olevat maajohdot ehyet? Lataa liikaa, jännitteen säädin/laturi hajalla. Akku ehkä nyt kuiva.

- Maajohdot ovat ehjät
- Jännitteensäädin on uusi (voi olla toki jo uutena rikki)
- Autolla on ajettu alle 10km tuolla uudella säätimellä, joten tuskin se 2kk vanhaa akkua on kuivattanut

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #20 : 10.12.2011, 13:25:53 »
akusta katoaa vedet jo muutaman tunnin ajon aikana. Jos ei vielä ole vedet hävinnyt niin ei mene pitkään tuolla latauksella. Ei kai ollut se motonetin halpis säädin?

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #21 : 10.12.2011, 13:47:37 »
akusta katoaa vedet jo muutaman tunnin ajon aikana. Jos ei vielä ole vedet hävinnyt niin ei mene pitkään tuolla latauksella. Ei kai ollut se motonetin halpis säädin?

Tietysti oli, juuri se motonetin halpa.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #22 : 10.12.2011, 14:33:02 »
arvaus: laturi entinen, ilmeisesti kipinöi tjn. Se nykyinen säädin on  kai kadonnut.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #23 : 01.01.2012, 21:09:51 »
Tätäkin jaksoin edistää hiukan pienen tauon jälkeen ja tällä kertaa hain uuden jännitteensäätimen Biltemasta 13 euron hintaan.

1. Nyt auto lataa normaalit vajaa 14V tyhjäkäynnillä ilman sähkölaitteita ja vaikuttaa olevan ihan ok. Mutta edelleen mittaristossa palaa handbrake, brakefailure ja AMP-varoitusvalot.

Koitin katsoa ettei sulakkeissa ole vikaa ja ne tuntuu olevan ok. Voiko sulakerasiasta olla irti joku johto, joka pistäisi nuo palamaan vai mistä tämä nyt taas johtuu?

2. Takalasinlämmitin on edelleen mysteeri. Sen napille siis tulee virta ja nappi toimii, mutta en tiedä missä / miten johdot menee takalasille. Osaako joku neuvoa? Lämmitin ei toimi ollenkaan.

3. Auton takaovien tiivisteet ovat melko entiset ja pikapesussa puski vettä tiivisteiden välistä sisään. Osaako joku sanoa mitä uudet tiivisteet maksaa ja onko nuo ostettava sarjana vai käykö joku metritavarana myytävä tiiviste tähän?

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #24 : 02.01.2012, 01:31:02 »
Tätäkin jaksoin edistää hiukan pienen tauon jälkeen ja tällä kertaa hain uuden jännitteensäätimen Biltemasta 13 euron hintaan.

1. Nyt auto lataa normaalit vajaa 14V tyhjäkäynnillä ilman sähkölaitteita ja vaikuttaa olevan ihan ok. Mutta edelleen mittaristossa palaa handbrake, brakefailure ja AMP-varoitusvalot.

Koitin katsoa ettei sulakkeissa ole vikaa ja ne tuntuu olevan ok. Voiko sulakerasiasta olla irti joku johto, joka pistäisi nuo palamaan vai mistä tämä nyt taas johtuu?

2. Takalasinlämmitin on edelleen mysteeri. Sen napille siis tulee virta ja nappi toimii, mutta en tiedä missä / miten johdot menee takalasille. Osaako joku neuvoa? Lämmitin ei toimi ollenkaan.

3. Auton takaovien tiivisteet ovat melko entiset ja pikapesussa puski vettä tiivisteiden välistä sisään. Osaako joku sanoa mitä uudet tiivisteet maksaa ja onko nuo ostettava sarjana vai käykö joku metritavarana myytävä tiiviste tähän?

Takalasinlämppärin johdot menee muistaakseni kuskin puolelta maton alta helmakotelon vierustaa, näin ainakin omassa 242:ssa vm. -80. Eli ottaa kynnyslistat irti ja taitaa mattoa sivuun, niin pitäisi alkaa löytymään.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #25 : 11.01.2012, 20:15:01 »
takalasinlämmittimen johto löytyy kuskin puolelta pikkuikkunan ja takalasin välistä muovin alta.
Työkaverilla muistaakseni johtu tuo valojen palaminen virtalukonpohjasta.
Ei varma muistikuva.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #26 : 12.01.2012, 17:17:24 »
Ei ollukkaa virtalukonpohjassa, vaan moottorin johtosarjan liitoksessa huonot kontaktit.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #27 : 18.01.2012, 10:51:44 »
Ei ollukkaa virtalukonpohjassa, vaan moottorin johtosarjan liitoksessa huonot kontaktit.

Ajattelin mennä tätä tänään tutkimaan. Missäs päin konehuonetta kuo kriittisimmät johtosarjan liitokset sijaitsee?

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #28 : 18.01.2012, 17:08:56 »
Ainaki 79 mallissa löytyy tulipellistä harmaa 8 paikkane liitin.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #29 : 18.01.2012, 21:03:36 »
Tänään tuli taas puuhasteltua tämän kanssa ja ei ota vika poistuakseen sitten millään.

Olisin varmuuden vuoksi vaihtanut 360 GLT:stä peräisin olevan laturin, mutta sen kytkennät olivat aivan erilaiset enkä löytänyt korjausoppaista mitään tietoa noista navoista. Eli mitä nuo D+ ja W-nastat esim. on?

Laitoin sitten vanhan laturin takaisin ja tarkistin vielä johdot, kaikki oli ok. Puhdistin myös tuon ison 8-napaisen liittimen 2 kertaa ja laitoin vähän wd40:stä siihen. Ei vaikutusta.

Seurasin johtoja liittimestä kuskin jalkatilaan ja irroittelin kaikki käsillä olevat liittimet ja rasvasin ne. Kaikki näytti ihan uudenveroisilta, eikä mitään apua tullut.

Virtalukon pohjassa oli joku muovinen suoja, enkä päässyt siihen käsiksi. Sulakkeet tarkistin taas ja että kaikki johdot menee sulakkeille.

Mittaristossa palaa edelleen rikkinäisen polttimon merkkivalo, handbrake, brakefailure ja AMP. Kaikki palaa yhtä kairkkaasti, mutta kun käsijarrua nostaa, niin handbrake-valo kirkastuu. Muut pysyy samanlaisina.

Itseltä alkaa loppua keinot taas.

 

Elekma  Autoracing