Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne

  • 49 Vastauksia
  • 12449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #30 : 18.01.2012, 21:29:52 »
palaako latauksen merkkivalo virrat päällä (ei käynnissä)? Mittaristoa tutkittu?

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #31 : 18.01.2012, 21:39:57 »
palaako latauksen merkkivalo virrat päällä (ei käynnissä)? Mittaristoa tutkittu?

Olen 90% varma että palaa kun virrat kääntää päälle. Tämä pitää kyllä vielä tarkistaa.

Yritin tänään ottaa mittariston pois, mutta vaikka irrotin kaikki näkemäni ruuvit (2kpl) niin mittaristo ei oikein tullut irti.

Rattiinkaan ei ollut oikean kokoista hylsyä, niin en saanut sitä pois tieltä. Mikä koko siinä rattiakselin mutterissa muuten on?

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #32 : 18.01.2012, 21:57:26 »
Se ratin mutteri on 27mm.
Senverta katoin sähkökaavioo et vika voi tosiaa olla mittaristossakin, kuten s73 sano.
Noitten valojen johdot kulkee sen mittariston isonliittimen kautta,
se mittarin irrottamine vaatii vähä voimaa.
tämmönekii hullu ajatus kävi mielessä että irrota viides sulake.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #33 : 18.01.2012, 22:00:24 »
rattia ei tarvitse irrottaa ja mittariston edestä ratin takaa peitelevy irti. (en ole varma näistä)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #34 : 18.01.2012, 22:03:11 »
rattia ei tarvitse irrottaa ja mittariston edestä ratin takaa peitelevy irti. (en ole varma näistä)

Irrotin muovit ratin takaa sekä yläpuolelta että alapuolelta ja ne mittariston 2 ruuvia. Alkoi se heilumaan, mutta ei tullut ilman suurempaa voimaa pois.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #35 : 18.01.2012, 22:04:53 »
Se ratin mutteri on 27mm.
Senverta katoin sähkökaavioo et vika voi tosiaa olla mittaristossakin, kuten s73 sano.
Noitten valojen johdot kulkee sen mittariston isonliittimen kautta,
se mittarin irrottamine vaatii vähä voimaa.
tämmönekii hullu ajatus kävi mielessä että irrota viides sulake.

Ok. Pitää ostaa pitkä 27mm hylsy. Sillä käy helpommin.

Täytyy yrittää ottaa se mittaristo pois ja tutkia myös sitä.

Mihin "vikaan" se viittaa jos tuo viides sulake poistaa "ongelman"?

voin toki kokeilla sitäkin.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #36 : 18.01.2012, 22:13:47 »
olikohan näin? Polkimien yläpuolelta paneli pois ja pyöritä mittarin vaijeri irti. Vaijeri siellä voi vastustaa.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #37 : 18.01.2012, 22:33:55 »
olikohan näin? Polkimien yläpuolelta paneli pois ja pyöritä mittarin vaijeri irti. Vaijeri siellä voi vastustaa.
Joo, ehottomasti vaijeri irti ekana.
Omassa volssissa sai silti takapuolelta aika kovaa painaa että irtos.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #38 : 18.01.2012, 23:41:46 »
Ok. Kiitos vinkeistä. Jos jaksan niin pitänee huomenna vielä tutkia.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #39 : 19.01.2012, 10:14:47 »
AMP-valo palaa kun virrat kääntää, kuten muutkin varoitusvalot. Se ei vain sammu kun käynnistää.

5. sulake oli merkitty tankin sisäiseksi bensapumpuksi, eikä sen poisto vaikuttanut valojen toimintaan.

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #40 : 19.01.2012, 17:24:02 »
79 sähköissä se 5sulake on pumpulle ja 13 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan,
78 tuo 5 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan.
Jos siinä on 16 sulaketta ni siinä on 79 sähköt, tai joku on vaihtanu uuemman johtosarjan.
78:ssa on vaa 12 sulaketta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #41 : 19.01.2012, 21:16:35 »
79 sähköissä se 5sulake on pumpulle ja 13 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan,
78 tuo 5 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan.
Jos siinä on 16 sulaketta ni siinä on 79 sähköt, tai joku on vaihtanu uuemman johtosarjan.
78:ssa on vaa 12 sulaketta.

Tämä saattaa olla 79-malli, mutta ensirekisteröity 78.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #42 : 15.04.2012, 09:50:14 »
En olekaan hetkeen jaksanut tätä tutkia, mutta pitäiti tässä pikku hiljaa alkaa löytämään ongelma tuohon ikävään varoitusvalo-joulukuuseen  >:(

Tuo jäi vielä hieman epäselväksi, että mistä syystä nuo valot siis palavat?

Sen ymmärsin, että vika saattaa olla mittaristossa, mutta ovatko kaikki valot kytketty saman reitin kautta ja siellä on vain joku kontakti huono vai mikä tuon vian aiheuttaa? Osaan vähän paremmin etsiä vikaa mittaristosta kunhan saan sen irti.

Sinänsä tuo vika ei tunnu juuri haittaavan, koska yleismittarilla varustettuna laturi lataa sen mitä pitääkin, mutta nuo valot vaan ärsyttävät mittaristossa.

Sulakkeen irrotuksella tuo voi korjaantua, mutta sitten taas jos lataukseen tulee oikeasti vikaa, ei valoista olekaan enää iloa.

ps. Kuskin etuoven lasin alareunassa oleva metallilista, joka kiinnittää lasin nostomekanismiin oli mädäntynyt. Ostin toisen lasi + lista-paketin ja se pitäisi asentaa. Meneekö tuo lasi yläkautta paikalleen vai mikä systeemi tuossa vaihdossa on paras?


Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #43 : 15.04.2012, 10:54:35 »
Kun avaimen kääntää virta-asentoon niin ko. polttimoille tulee jännite akulta virtalukon kautta ja ne maadoittuvat moottorin johtosarjan ja laturin kautta. Kun kone on käynnissä ja laturi lataa niin maadoituksen sijasta myös johtosarjan kautta polttimoille tulee jännite ja ne sammuvat ellei mittarivalon palamisen muuten aiheuttava maadoitus ole päällä. Esimerkiksi käsijarru kytketty.

Ensimmäisenä testinä ehdotan irroittamaan moottorin johtosarjan liittimen ja kääntämään virrat päälle. Valojen ei pitäisi palaa. Jos palaa niin mittaristossa tai mittariston ja liittimen välissä on vikaa. Kokeeksi voit vielä maadoittaa liittimeltä laturille menevää johtoa vastaavan liitoksen ja varmistaa että valot syttyvät mittaristossa.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #44 : 15.04.2012, 11:31:35 »
Kiitos paljon. Pitääkin kokeilla :)

 

KL-varaosat  Race.fi