Autoracing  KL-varaosat

Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne

  • 49 Vastauksia
  • 12453 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #45 : 15.04.2012, 12:12:36 »
Virta varoitusvaloille tulee samasta paikasta mutta maadoittuvat erikautta (amp valo laturin kautta, käsijarrun merkkivalo katkaisijan kautta, brake failure jakotukissa olevan tunnistimen kautta), yleensä viallinen laturi aiheuttaa kaikkien yhtäaikaisen palamisen.

Latureiden merkintöjä:
D+/61/L/15 heräte
B/B+/30 virta akulle
B-/D-/E/31 maadoitus
W kierroslukumittari (yleensä käytössä vain dieselmalleissa, laturissa saattaa olla paikka mutta ei ole kytketty käyttöön)

Takalasin lämmittimessä on liittimet molemmin puolin hieman puolivälin yläpuolella lasia (taitavat olla piilossa sivuverhouksen alla), muistaakseni kuljettajan puolella virta ja apukuskin puolella maadoitus. Niistä voi mittailla tuleeko sinne virtaa lämmityksen päälläollessa.

Sivulasin saa vain yläkautta paikoilleen. Takareunan ohjainrauta oven sisältä, lasin tiivisteet sekä listat on irrotettava ovesta, ja nostomekanismin voi joutua ottamaan pois oven sisältä lisätilan saamiseksi.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #46 : 24.04.2012, 16:58:44 »
Kun avaimen kääntää virta-asentoon niin ko. polttimoille tulee jännite akulta virtalukon kautta ja ne maadoittuvat moottorin johtosarjan ja laturin kautta. Kun kone on käynnissä ja laturi lataa niin maadoituksen sijasta myös johtosarjan kautta polttimoille tulee jännite ja ne sammuvat ellei mittarivalon palamisen muuten aiheuttava maadoitus ole päällä. Esimerkiksi käsijarru kytketty.

Ensimmäisenä testinä ehdotan irroittamaan moottorin johtosarjan liittimen ja kääntämään virrat päälle. Valojen ei pitäisi palaa. Jos palaa niin mittaristossa tai mittariston ja liittimen välissä on vikaa. Kokeeksi voit vielä maadoittaa liittimeltä laturille menevää johtoa vastaavan liitoksen ja varmistaa että valot syttyvät mittaristossa.

Tänään tutkiminen jatkui.

Kokeilin irrottaa tuon moottorin johtosarjan liittimen ja laitoin virrat päälle. Valot eivät palaneet.

Mittailin yleismittarilla maadoituksia ja laturin ja startin maa tuntuu toimivan, eikä tuossa liittimessäkään näy mitään ihmeellistä.

Mitäs seuraavaksi?

Mittaristossa palaa edelleen viallisen polttimon valo, AMP ja hand brake.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #47 : 24.04.2012, 21:50:52 »
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #48 : 24.04.2012, 23:22:39 »
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.

Kiitos taas vinkeistä. Pitääpä tarkistaa lähipäivinä.

Laturin vaihto uuteen tuntuisi tässä vaiheessa jo helpolta ratkaisulta jos sillä tämä selviäisi.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 laturi, takalasinlämmitin jne
« Vastaus #49 : 28.04.2012, 02:02:34 »
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.

Testasin tämän tänään ja kyllähän ne valot sammuivat kun herätteen otti pois.

Taitaa olla laturi siis entinen. Täytynee siis hankkia uusi tilalle.

Kiitos vielä avusta.

 

Elekma  Autoracing