Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 -83 ja oikutteleva strömppä..?

  • 17 Vastauksia
  • 6152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« : 15.03.2012, 17:11:41 »
Elikkäs elikkäs. Auto on 240DL -83, B23A+M46. Strömpän kaasari.

Tein autoon pienen huollon (öljyt+suodatin,kaasarinkalvo, v-jakajan pyörijä). Huollon jälkeen lähti komeesti käyntiin, käytin lämpimäks ja sitten polettelin hieman vapaalla paikallaan. (kokeilin hieman oisko käynti/herkkyys parantunut huollon myötä  :D ).. Polkasin kerran kierrokset aika korkealle, melkeen tappiin. Sitten auto sammui. Ei kumminkaan niin että olisi jumiin mennyt, vaan kierrokset laski normaalisti.

Epäilin että ois jako hypännyt. Vaihdoin samantien koko jakopään kun oli osat valmiiksi hommattu. Nyt ainakin jako ok. Ei vaikutusta.. Vaihdoin myös kärjet ja säädin ne jne.. Kaikenlaista kokeilin..

Eli tosiaan tilanne on että hetken sahaamisen jälkeen lähtee käyntiin kun antaa kaasua ja/tai ryyppyä.. Käy epätasaisesti mutta kun antaa samalla tasakaasua niin kierrokset nousee normaalisti ja käynti paranee samalla. Sitten käynti muuttuu normaaliksi ja n.1-2sek käy normaalisti kierroksia ja sitten sammuu yhtäkkiä.. Sitten ei sano taas mitään.. Sitten kaasarista kansi irti, luisti irti ja takas kasaus ja taas sama toistuu. Eli lähtee käyntiin pienosen sahaamisen jälkeen->käy huonosti->kaasulla paranee->sammuu. Kun sammumisen jälkeen irrottaa kaasarista kannen, niin luisti on yläasennossa. Kuuluuko? Eikös luistin pitäisi pysyä alhaalla ilman että on kaasua?

Kokeilin myös sammumisen jälkeen paukuttaa kumivasaralla kaasarin kylkeen. Sama vaikutus.. Eli jumittaako luisti/kohot?? Ja tosiaan, bensaa ja nokea tulee putkesta niin perkeleesti. Eli tukehtuuko?
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa voloovo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #1 : 15.03.2012, 17:49:11 »
Jos se tunkee bensaa jo putkesta pihalle niin luultavemmin tukehtuu.. irrottele ne kaasarin osat ja kokeile voidella vähän sitä luistia...  kato myös että siel öljykammiossa on öljyä...

P.s Tekniikan mailmassa sanottiin aikanaan et volvon strömberin säätämiseen oikein tarvitaan ammattimekaanikko ja manaaja.. :D
Etuveto. Joku veikkauksen uusi peli vai?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #2 : 15.03.2012, 21:31:04 »
strömpän kalvon ne kohdistusnipukat pitää olla niissä koloissaan. ekana tulee mieleen.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #3 : 16.03.2012, 00:16:54 »

P.s Tekniikan mailmassa sanottiin aikanaan et volvon strömberin säätämiseen oikein tarvitaan ammattimekaanikko ja manaaja.. :D

Ennen tarvittiinkin, mutta kun nykyään näkee pakokaasutesterillä putkenpäästä tulevan tuotoksen, niin suht helppoa hommaa ja kaasarin saa paremmin säätöihin, kuin ennenvanhaan. Itse näin toimin ja kulutus miljoonan ajetulla B19A motilla positiivinen yllätys.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #4 : 04.04.2012, 17:03:50 »
Irrotin nyt kaasarin ja ajattelin purkaa ja huoltaa sen. Eli onko strömppä miehillä kokemusta mitä tolle kannattaisi tehdä (muuta kun perus putsaus jne..).. Ja onko mitään erityistä mitä pitäis ottaa huomioon?
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #5 : 04.04.2012, 18:08:18 »
Ettei se luisti ole väärinpäin paikoillaan?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #6 : 04.04.2012, 19:18:45 »
Hmm, mun mielestä ne "kohdistustapit" kun laittaa kohakkain niin luisti ei mene kun yhdessä asennossa, mutta voin olla väärässä. Mikä siis on luistin "oikea" asento?
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #7 : 04.04.2012, 20:54:59 »
 Onhan se luistin päällä oleva jousi paikallaan?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #8 : 04.04.2012, 21:10:36 »
Löytyy. Mutta toi luistin asento kyllä hieman hämää, että mahtaako olla oikein  :o
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #9 : 04.04.2012, 22:50:17 »
se menee siihen asentoon kuin kuuluukin kun nipukat on kohdillaan. ja siinä pohjaventtiilissä oli ainakin omassa semmonen mini sihti. se oli keränny jotain töhkää. ja tietty ettei kohossa ole bensaa sisällä.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #10 : 05.04.2012, 15:40:50 »
V*ttu näitä paskoja.. Ainakin on ton kaasarinpohjan pultit kunnolla vedetty kiinni.. Ei varmaan avattu sen jälkeen kun toi on tehtaalta lähtenyt.. Ois kohta parasta saada toi ritsa toimimaan kun on yli 2kk jo seissyt ja vakuutusmaksut juoksee..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1877
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #11 : 16.04.2012, 18:03:03 »
Miksi niitä olisi tehtaan jälkeen availtu?

Luisti pitää olla niin päin että ne alipaine-aukot ovat imusarjaa kohti.

Luistin ei tosiaan pidä jäädä ylös, vaan napsahtaa alas välittömästi, ylöspäin sen pitää luukkia tahmeasti vaimenninöljyn hidastamana. Itse luistin kuuluu kuitenkin liikkua äärimmäisen herkästi, vain sen öljyn kuuluu säätää sen liikkumisherkkyyttä.

Yksi mahdollisuus voisi olla että olet onnistunut kalvon vaihdon yhteydessä tönäisemään neulaa ylöspäin (tai suutinta alaspäin) ja nyt se luistin noustessa aivan yläasentoon nostaa neulan kokonaan ulos suuttimesta, ja se ei solahdakaan enää kunnolla takaisin suuttimeen.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #12 : 03.05.2012, 18:58:46 »
Kuis paljon neula saa liikkua tossa? Kun aika väljäsovite on. Eli neula heiluu pirusti. Kuinkas ylös ton suuttimen pitäis tulla? Siellähän on se jousi joka sitä suutinta yrittää painaa alaspäin..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1877
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #13 : 05.05.2012, 19:42:50 »
Tietääkseni strömpässä ei ole käytetty kiinteää neulaa (joka siis pysyy jämptisti keskellä suutinta), vaan siinä neula tavallaan nojaa sellaisen pikkiriikkisen jousen varassa suutinta vasten. Pystysyynnassa suhteessa luistiin neulan ei kuitenkaan tule liikkua.

Kun luisti on ylhänä, niin silloin luonnollisesti neula ei saa olla suuttimessa tiiviisti, sieltähän se bensa tulee.

Mä en tiedä missä korossa suuttimen virallisesti pitäisi olla, yleensä se on ollut luokaa millin kaksi alle kurkun sisäpinnan.

Sitten: Mikä helvetin jousi sulla on suutinta painamassa? Sie siellä pitäisi olla muita jousia kuin se joka työntää luistia alas.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 -83 ja oikutteleva strömppä..?
« Vastaus #14 : 07.05.2012, 16:31:16 »
Tossa mun mallissa on siellä joku jousi. Mullahan ei oo siis se perus 175cd vaan se 175CDUS malli eli tännäköinen:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Kulkukoira  Proturbo