KL-varaosat  Race.fi

kaasutin b19a

  • 4 Vastauksia
  • 2393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VolvoMan740

  • Vieras
kaasutin b19a
« : 31.03.2012, 19:23:36 »
Joo eli ois hankinnassa volvo 244 gl ja sen kone on ilmeisesti b19A, vm. ei ole aivan varmassa tiedossa mutta 99% varmuudella se on vm. 81-83. on ruorakaiteen muotoset etuvalot ja takaluukussa lukee 244 gl.

Eikös tuo b19A oo tuo ZenithStromberg-kaasutin? ??? Ja mikäli on niin onko minkälainen, mitä hyvää tai huonoa? ei oo kyseisestä kokemusta.  :)
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 10:45:37 kirjoittanut VolvoMan740 »

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: kaasutin b19a
« Vastaus #1 : 01.04.2012, 16:36:15 »
about jokatoinen aihe liittyy strombergin kaasareihin täällä.  ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kaasutin b19a
« Vastaus #2 : 01.04.2012, 16:51:24 »
Siinä on sivuimukaasarin hyvät ja huonot puolet. Hyvinä puolina voi pitää sitä että toimii hienosti silloin kun on kunnossa, huono puoli on se että siinä on enemmän kuluvia osia toisin kuin kiinteäkurkkuisessa.

Ero "normaali" kaasariin on lähinnä neulan ja pääsuuttimen pieni kuluminen, iänmyötä vuotamaan alkava vaimennusöljysäiliön pohjatiiviste ja alipainekalvon mahdollinen hajoaminen.

Tuo neulan ja suuttimen kuluminen edellyttää säännöllistä seoksen säätöä, käytännössä kannattaa siis mennä katsastukseen niin että käy ensin säädättämässä kaasarin ja otttaa päästölapun. Yleenä katsastus sopivasti säädönverran halvempi kun on päästöpaperi valmiina.

Vaimennusöljy alkaa valua kaasariin, joka edellyttää öljyn lisäilemistä. Voi ajaa tietysti ilman öljyäkin, mutta lisää kulutusta ja alkaa nykimään. Toisaalta myös neula ja suutin täytyy muutaman sadantonnin välein uusia, jolloin samassa korjaussatsissa tulee myös tuokin tiiviste.

Kalvon mahdollinen hajoaminen nikehdyttää sitten menohaluja jo pahemmin. Römpässä siis luisti nousee alipaineella, ja jos kalvo vuotaa ei alipainetta oikein kehity. Kalvo harvemmin repeää laakista riekaleiksi, vaan alkaa pikkuhiljaa vuotamaan, usein vuodon voi ihan kuulla, kaasari pitää ylimääräistä pihinää.

Lisäksi huonona puolena römppä kuluttaa noin litran enemmän kuin vastaava kiinteäkurkkuinen, samoin alipaineluisti syö muutaman hepan huipputehosta.

Toisaalta, kone toimii paremmin kylmänä, koska siinä on rikastin eikä kuristinta, eli jos ryypynkäyttö on hanskassa kylmä kone toimii lähes yhtä hienosti kuin uusissa ruiskukoneissa. Myös matalilla kierroksilla kone tuntuu vääntävän paremmin/tasaisemmin.

Yleisesti muuttuvakurkkuista sivuimukaasaria käytti aikanaan mm. Mersu, BMW ja Saab yms "paremmat" autot, eli kyllä sen on katsottu olevan parempi kuin yksinkertainen kiinteä kaasari.


VolvoMan740

  • Vieras
Vs: kaasutin b19a
« Vastaus #3 : 01.04.2012, 19:40:08 »
Kiitos paljon! Kerrankin oli hyvä ja selkeä vastaus! :)
Ja tänään kävin autoo kattomassa ja  vm. on 1979.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kaasutin b19a
« Vastaus #4 : 04.04.2012, 19:42:02 »
Noissa vanhemmissa voi olla strömbergin sijasta myös SU kaasari... JOka nyt ei toisaalta römpästä toimintaperiaatteensa suhteen eroa mitenkään.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy