Elekma  Autoracing

Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...

  • 27 Vastauksia
  • 10655 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Eli muuten täysin leimalle valmis projekti iski täydelliseen umpikujaan, kun jarruja ei saada ilmattua. Koitettiin ensin ihan perinteisellä metodilla, kun kukaan ei tiennyt, että pitää tietyssä järjestyksessä ilmata. Sitten koitettiin oikeassa järjestyksessä.

Tulos molemmillla kerroilla tasan sama eli polkimen hukkaliike valtava, lähes pohjassa jämäköityy ja ei saa painettua lattiaan asti.

Sitten huomattiin, että vuotaa nestettä jakotukista, johon tulee pääsylinteriltä kaksi putkea ja lähtee sitten pyörille kahdeksan. Nestettä tulee pihalle jarruhäiriövalon anturista eli siitä valkoisesta muovimokkulasta. Kerkesin jo hakea kovaan hintaan uuden, kun tajuttiin, että ei se muovi voi mitenkään pitää jarrupainetta takanaan. Ilmeisesti sisällä oleva mäntä nyt sitten lähtenyt liikkeelle, mutta 31 vuoden ikäisenä ja 3 vuotta ajamatta olleena siitä samalla meni tiivisteet, kun se nytkähti liikkeelle.

Eli ilmeisesti siitä jakotukista sisältä jotain korkannut tai jotain tehty väärin, mutta mitä? Kuuluuko nesteen päästä tulemaan siitä anturin reiästä ulos, kun hatun ottaa irti? Miten se sisällä oleva mäntä kuuluisi keskittää ja voiko väärällä tavalla yritetty ilmaus aiheuttaa tämmöisen vian? Mistä ehjä mötikkä tai sisuskalut, jos tuo on sökö?

Meikäläinen aivan paniikissa ollut koko päivän, kun tänään piti katsastaa, vain ensi viikko jäljellä koulua ja kesäkotiin matkaa yli 120km, eikä mitään käsitystä miten auto sinne saadaan, jos ei ajamalla voi viedä. Auton vielä tarkoitus olla yllätyslahja isälleni, niin ei ole voinut koko laitteesta mitään hiiskua.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #1 : 20.05.2011, 23:05:40 »
Se muovimutteri on vaan sähköliitimen pidin ja tiivistyy o-renkaalla vasten jakotukkia. Jakotukin sisällä on liikuva mäntä joka jarrupaineen vaihtelusta liikku ja jos paine piirien välillä on liian suuri jää makaamaan toisen viallisen piirin puolelle ja aiheuttaa sähköanturin kautta vikavalon syttymisen. Todennäköisesti tuo liikkuva mäntä on jäänyt jumiin eikä päästä painetta kulkemaan oikein. Sitä voi yrittää herätellä ihan crc;llä, mutta on myös purettavissa ja siten korjattavissa. Jarrujen ilmausta tehdessä pitäisi tuon jakoventtiilin sähköpiuha irroittaa jottei varoitusvalo turhaan syty. Säädin venttiili on kyllä usein sellaisen töhkän ja ruosteen peitossa että helpompaa voi olla hankkia toimiva osa.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #2 : 20.05.2011, 23:52:48 »
Se muovimutteri on vaan sähköliitimen pidin ja tiivistyy o-renkaalla vasten jakotukkia. Jakotukin sisällä on liikuva mäntä joka jarrupaineen vaihtelusta liikku ja jos paine piirien välillä on liian suuri jää makaamaan toisen viallisen piirin puolelle ja aiheuttaa sähköanturin kautta vikavalon syttymisen. Todennäköisesti tuo liikkuva mäntä on jäänyt jumiin eikä päästä painetta kulkemaan oikein. Sitä voi yrittää herätellä ihan crc;llä, mutta on myös purettavissa ja siten korjattavissa. Jarrujen ilmausta tehdessä pitäisi tuon jakoventtiilin sähköpiuha irroittaa jottei varoitusvalo turhaan syty. Säädin venttiili on kyllä usein sellaisen töhkän ja ruosteen peitossa että helpompaa voi olla hankkia toimiva osa.

Jees, about tämmöseen tulokseen pääsin itsekin ja löysinkin jo netistä kuvan siitä jakotukista purettuna. Ihan O-renkaitahan siellä sisällä on tiivisteinä.

Veikkaan, että jakotukin sekoilu on kuitenkin enemmänkin oire, taitaa pääjarrusylinteri olla entinen ja siitä johtuva paine-ero piirien välillä saa sen männän keskityksen sekaisin, jolloin huonoksi menneet tiivisteet päästävät nestettä tihkumaan pihalle anturin kohdalta. Ihmettelin jarrujen asteittaista huonontumista jo auton siirtoajon aikana, kun mistään ei vuotanut vielä silloin, syynä oli varmaan ihan se, että kun 3 vuotta paikallaan olleet 30 vuotiaat osat lähtivät sylinterissä liikkumaan, niin silppuahan siellä tuli. Jakotukin mäntä lienee jumissa, ei osu päätyyn asti, kun valo ei enää syty. Kun vaihdoin autosta toisen jarrusatulan pari viikkoa sitten, niin toimi vielä silloin.

Koitan nyt sitten purkaa ja putsata sitä tukkia ja uusaan sinne tiivisteet. Kyseistä murikkaa ei enää saa Motonetistä ja maksaa Volvolla ilmeisesti n. 150 euroa, jos enää edes saatavilla. Ei hirveästi tämän tiukan aikataulun puitteissa muutenkaan kiinnosta sen irrotus, kun takuulla ei saa kuin hyvä jos joka toisen putken siitä ehjänä irti. Jarrusylinteri Motonetistä 40e, niin sen voi vaihtaa ihan suoraan.

Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #3 : 23.05.2011, 00:56:16 »
Säädin venttiili on kyllä usein sellaisen töhkän ja ruosteen peitossa että helpompaa voi olla hankkia toimiva osa.

Tämä jäi vähän epäselväksi eli onko tuo venttiili jakotukin sisällä vai jokin ihan muu osa?
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #4 : 23.05.2011, 08:00:44 »
Usein käy niin, että kun mäntä menee jakotukin toiseen reunaan niin palautuessaan keskelle rikkoo anturin. Ilmauksenkin ajaksi se anturi pitäisi irrottaa jakotukista, että mäntä pääsee palautumaan vapaasti keskelle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #5 : 23.05.2011, 16:13:05 »
Usein käy niin, että kun mäntä menee jakotukin toiseen reunaan niin palautuessaan keskelle rikkoo anturin. Ilmauksenkin ajaksi se anturi pitäisi irrottaa jakotukista, että mäntä pääsee palautumaan vapaasti keskelle.

Joo, näin ei nyt ollut päässyt käymään. Jakotukin sisältä toinen O-renkaista mennyt täysin neliskanttiseksi eli ei tiivistänyt enää ja mäntä jumissa. Irroitin ja purin sen tukin tänään. Puolet jarruputkista avatessa poikki, kolmeen joutuu tekeen uuden pään ja yhden lyhyen vaihtamaan. Tiivisteet joutui tilaamaan Helsingistä saakka, kun tuumakokoiset O-renkaat, joiden pitää kestää jarrunestettä.

Koko jarruvian syylliseksi paljastui lopulta ennakkoaavistuksen mukaisesti pääsylinteri. Sisuskalut täysin soosina. Oli vuotanut viikonlopun aikana nyt sitten jo pitkin tehostimen kylkeäkin nestettä ja irrotuksen jälkeen pääsin toteamaan, että ruostemujua ja kumisilppua täynnä koko mötikkä.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #6 : 23.05.2011, 23:53:26 »
Ei muuta kun kärsivällisyyttä ja uskoa projektin hoitoon
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #7 : 24.05.2011, 00:32:41 »
Ei muuta kun kärsivällisyyttä ja uskoa projektin hoitoon

Kiitoksia.  ;)

Kyllä tuo nyt kuntoon tulee, aikaakin ruhtinaalliset 4 päivää. Tänään sain kaiken rikkinäisen irti ja suht pienillä lisävaurioilla.

Huomenna putket valmiiksi, jakotukki kasaan, jos tiivisteet saapuneet ja Turusta hakemaan pääsylinteri. Keskiviikkona toivon mukaan lopullinen kasaus, ilmaus ja leimalle. Lähinnä pelottaa, että vieläkö jakotukki vuotaa, mutta jos näin käy, niin otan sen muoviosan siitä kokonaan pois ja laitan pultin+kupariprikan tilalle siksi aikaa, että saan ehjän osan. Nyt ei kertakaikkiaan aika riitä muuhun. Pakko saada ainakin se kuukausi leimaa, että auton pystyy ajamaan Loimaalta Poriin ja jatkamaan hommia sitten siellä.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #8 : 26.05.2011, 14:03:58 »
Epätoivo alkaa taas iskeä... Paketti, joka sisältää tarvitsemani O-renkaat ei saapunut, koska joku riemuidiootti Helsingissä pisti pakettiin lähetyspäivämäärän väärin ja koko tämä päivä täysin hukkaan.

Lisäksi koko Loimaalta ei löydy 12mm pulttia 1mm kierrenousulla, jolla olisi hätätapauksessa voinut tulpata anturinreiän, jos edelleen vuotaa. Kolmessa paikassa kyllä sellaiseen sopivia muttereita, mutta ei yhtään pulttia.

Yksi päivä aikaa saada ajettavaan kuntoon, ei mitenkään tiukille mene.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #9 : 01.06.2011, 09:51:53 »
Miten kävi?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Hanski940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • Sulavalinjainen merikontti....
940 -98 2.3Turbo+++ (ripeä perhemerikontti), Ford Focus -08
"Tutun turbon vihellyksen kuulen, äänellään se mielen kohentaa.
Ujellus kuin rajun myrskytuulen, sitä desipelipellet koittaa ohentaa."

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #12 : 02.06.2011, 21:23:35 »
Ja tähän vähän kuvaa sisuksista:

http://s13.photobucket.com/albums/a288/Hanski240/Tekniikkakuvat/?action=view&current=20Paine-eroanturinsisus.jpg

Tuo on muuten hyvä kuva, mutta tuosta ei oikein saa selvää, että tuossa kokonaisuuksina esiintyvät liukurenkaat koostuvat kolmesta erillisestä osasta. Osat ovat todella pieniä ja helposti lentelevät pitkin hallia, kun niitä tukin sisältä irrottaa. Päätypulttien kannat ovat myös eri kokoiset, 20 ja 21 milliset. Meinasin vääntää toisen pyöreäksi, kun en tätä heti tajunnut.

Hetkellisenä katsastusremppana anturivuodon pystynee tukkimaan 12mm pultilla, jossa 1mm kierrenousu. Ei vaan löydy sellaista joka paikasta.

O-renkaat hain Loimaan Auto- Ja Laakeri nimisestä puljusta. Jarrunesteenkestävät O-renkaat 4,3x2,2mm. Uusien renkaiden asennuksen jälkeen jakotukista pullahtaa vielä kertaalleen nestettä, kun nesteen paine asettelee renkaat kunnolla paikoilleen, sitten vuoto loppuu. Omasta oli toinen alkuperäisrengas mennyt profiililtaan neliskulmaiseksi, eikä enää tiivistänyt kunnolla.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #13 : 01.08.2011, 13:40:18 »
Hyvä kuva.

Mittasitko noiden kuparirenkaiden kokoa?

Jos joudun alkamaan samaan jumppaan, niin hankin kaikki tiivisteet uusiksi ennen mihinkään koskemista.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #14 : 01.08.2011, 14:27:36 »
Hyvä kuva.

Mittasitko noiden kuparirenkaiden kokoa?

Jos joudun alkamaan samaan jumppaan, niin hankin kaikki tiivisteet uusiksi ennen mihinkään koskemista.

En mitannut ja laitoin samat takaisin, kun niissä ei ollut mitään pahoja painaumia tms. Ei ollut sieltä vuotanut, eikä vuoda. Anturista tuo tykkää pullautella nestettä, kun O-renkaat eivät enää pidä ja mäntä ei keskity kunnolla.

Jarruneste kyllä suojelee varsin vettyneenäkin aika hyvin vielä korroosiolta noita sisuskaluja. Veikkaan, että tukki itsessään on teräksisenä valuosana kaikkein herkin korroosiolle ja lialle. Kannattaa valoa vasten katsoa tukin läpi molemmat päädyt irrotettuna, että onko havaittavissa selviä syöpymiä ja jos sellaista epäilee, niin kokeilee varovasti ruuvarin kärjellä, että onko havaittavissa kuoppaa. Tukin putsaamiseen pulloharja+bräkleeni on aika hyvä yhdistelmä.

Varovaisuutta sitten tuon purkamisessa, kannattaa jossain pahvilaatikossa melkein tehdä, koska sisällä on todella monta erittäin pientä osaa ja jousi ja kaikki pitää saada oikeaan järjestykseen takaisin. Päätyjen avaamisessa on pulttipyssy kova sana, tuntui että räikällä vääntäessä sai helposti mutterit pyöreiksi. Päädyissä on tiivisteinä kuparirenkaat.

Vaikeinta koko hommassa on jarruputkien irroittelu tukista. Melkein pakostakin niitä menee jokunen poikki, kun nippa on hitsannut itsensä ruosteella kupariseen putkeen kiinni. Takapään putket kannattaa ainakin yrittää saada ehjänä irti, koska ne ovat ne pisimmät ja maksavat eniten. Etupään putket ovat Motonetissä niin halpoja, että niiden hajoaminen ei ole niin paha juttu, vaikka pottumaista niitäkin on vaihdella, kun 6kpl kaikkiaan.

Jakotukki alkaa monesti kyllä oireilla ja mäntä jumittuu huonon pääsylinterin seurauksena. Eli pääsylinterissä on sisäinen vuoto piiristä toiseen, jolloin piirien välillä on paine-ero, joka painaa männän tukin jompaankumpaan päähän aiheuttaen BRAKE FAILURE-valon syttymisen. Itsellä oli pääsylinteri jo senverta syöpynyt sisältä, että en uskaltanut yrittää pelkän tiivistesarjan voimin korjausta, vaan ostin suoraan uuden. Vanha on kyllä tuolla hyllyssä säilössä, jos joskus koittaisi elvytellä. Huomaa myös, että sylinteriä on kahta eri mallia (Motonet erottelee nämä hyvin: putkilähdöt lokasuojaan tai moottoriin päin) ja säiliö tulee ottaa ehjänä vanhasta pois. Tämä onnistuu laittamalla sylinteri ruuvipenkkiin ja nostamalla säiliötä suoraan ylös, ei saa vääntää mihinkään suuntaan. Asennus päinvastoin, mutta kannattaa käyttää jarruvaseliinia liukasteena, niin menee pohjaan asti.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Proturbo  Autodiagnoosi