Hyvä kuva.
Mittasitko noiden kuparirenkaiden kokoa?
Jos joudun alkamaan samaan jumppaan, niin hankin kaikki tiivisteet uusiksi ennen mihinkään koskemista.
En mitannut ja laitoin samat takaisin, kun niissä ei ollut mitään pahoja painaumia tms. Ei ollut sieltä vuotanut, eikä vuoda. Anturista tuo tykkää pullautella nestettä, kun O-renkaat eivät enää pidä ja mäntä ei keskity kunnolla.
Jarruneste kyllä suojelee varsin vettyneenäkin aika hyvin vielä korroosiolta noita sisuskaluja. Veikkaan, että tukki itsessään on teräksisenä valuosana kaikkein herkin korroosiolle ja lialle. Kannattaa valoa vasten katsoa tukin läpi molemmat päädyt irrotettuna, että onko havaittavissa selviä syöpymiä ja jos sellaista epäilee, niin kokeilee varovasti ruuvarin kärjellä, että onko havaittavissa kuoppaa. Tukin putsaamiseen pulloharja+bräkleeni on aika hyvä yhdistelmä.
Varovaisuutta sitten tuon purkamisessa, kannattaa jossain pahvilaatikossa melkein tehdä, koska sisällä on todella monta erittäin pientä osaa ja jousi ja kaikki pitää saada oikeaan järjestykseen takaisin. Päätyjen avaamisessa on pulttipyssy kova sana, tuntui että räikällä vääntäessä sai helposti mutterit pyöreiksi. Päädyissä on tiivisteinä kuparirenkaat.
Vaikeinta koko hommassa on jarruputkien irroittelu tukista. Melkein pakostakin niitä menee jokunen poikki, kun nippa on hitsannut itsensä ruosteella kupariseen putkeen kiinni. Takapään putket kannattaa ainakin yrittää saada ehjänä irti, koska ne ovat ne pisimmät ja maksavat eniten. Etupään putket ovat Motonetissä niin halpoja, että niiden hajoaminen ei ole niin paha juttu, vaikka pottumaista niitäkin on vaihdella, kun 6kpl kaikkiaan.
Jakotukki alkaa monesti kyllä oireilla ja mäntä jumittuu huonon pääsylinterin seurauksena. Eli pääsylinterissä on sisäinen vuoto piiristä toiseen, jolloin piirien välillä on paine-ero, joka painaa männän tukin jompaankumpaan päähän aiheuttaen BRAKE FAILURE-valon syttymisen. Itsellä oli pääsylinteri jo senverta syöpynyt sisältä, että en uskaltanut yrittää pelkän tiivistesarjan voimin korjausta, vaan ostin suoraan uuden. Vanha on kyllä tuolla hyllyssä säilössä, jos joskus koittaisi elvytellä. Huomaa myös, että sylinteriä on kahta eri mallia (Motonet erottelee nämä hyvin: putkilähdöt lokasuojaan tai moottoriin päin) ja säiliö tulee ottaa ehjänä vanhasta pois. Tämä onnistuu laittamalla sylinteri ruuvipenkkiin ja nostamalla säiliötä suoraan ylös, ei saa vääntää mihinkään suuntaan. Asennus päinvastoin, mutta kannattaa käyttää jarruvaseliinia liukasteena, niin menee pohjaan asti.