Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...

  • 27 Vastauksia
  • 10656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #15 : 05.08.2011, 20:27:59 »
Jaahans. Tänään sain kerättyä motivaatiota ja päätin lähteä tallille puuhastelemaan tämän kanssa.

Vilkut oli vuorossa ensimmäisenä. Puhdistelin kaikki takavalojen kontaktipinnat, etuvalojen vastaavat, kaikki sulakkeet ja lopulta vielä vilkkureleen, niin alkoi vilkut toimimaan normaalisti.

Lopulta se taisi olla tuosta releestä kiinni jostain syystä, vaikka kaikki siinä näyttikin puhtaalta. Kopautin sitä myös pari kertaa sormella, en tiedä olisiko se vaikuttanut.

Vaihdekepistä otin kumin pois ja ylhäältä ei näkynyt mitään ihmeellistä. Alhaalta menin katsomaan, niin huomasin että keppiteline on tiukalla kiinni, eikä siinä ole vikaa.

Vika taitaakin olla kepin kuulan alla olevassa nylon-renkaassa ja vaihdekepin alasilmän holkeissa, jotka ovat väljät.

Samalla huomasin, että vaihdelaatikon kannatinpalkin kumipusla näytti vähän väsyneeltä ja litistyneeltä. Laatikkoa pystyi nostmaan ehkä sentin verran ylös kädellä auton alta. Kuuluuko sen olla näin "löysä" vai onko kumi vaan niin väsynyt?

Motonetistä ei taida näitä holkkeja ja puslia saada?

Jos jollakulla on edullisesti tarjolla näitä, niin saa tarjota. Muuten pitää kysäistä Siniseltä mitä maksaa?

Jarrut olisi seuraavana vuorossa. Aluksi kokeillaan ilmata ja ellei toimi, niin pääsylinteristä ja jakoblokista on jo tehty kaupat :)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #17 : 07.08.2011, 18:08:58 »
Kannattaa tarkastaa muuten se vaihdelaatikon takatukirauta hyvin. Tykkää ruostua puhki. Omastakin on jo kahteen kertaan hitsattu sitä.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #18 : 08.08.2011, 16:14:59 »
Kannattaa tarkastaa muuten se vaihdelaatikon takatukirauta hyvin. Tykkää ruostua puhki. Omastakin on jo kahteen kertaan hitsattu sitä.

Ääh, kun kone hiukan öljyä päästää läpi nii tulee pohja suojattua samalla  ;D
V70 TDI

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #19 : 26.10.2011, 06:09:00 »
. Jakotukin sisällä on liikuva mäntä joka jarrupaineen vaihtelusta liikku ja jos paine piirien välillä on liian suuri jää makaamaan toisen viallisen piirin puolelle ja aiheuttaa sähköanturin kautta vikavalon syttymisen. Todennäköisesti tuo liikkuva mäntä on jäänyt jumiin eikä päästä painetta kulkemaan oikein.
Voiko siis oman 240-farkun vm.-89 jarrujen epätasaisuus(etujarrut lukkoon _Paaljon_ ennen takajarruja) johtua tuon kyseisen männän jumiutumisesta? Leimalla tuli kuitenkin suht sama lukema kun leimakonna runttas polkimen pohjaan  ;D
No kun halvalla sai.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #20 : 26.10.2011, 07:52:45 »
Voiko siis oman 240-farkun vm.-89 jarrujen epätasaisuus(etujarrut lukkoon _Paaljon_ ennen takajarruja) johtua tuon kyseisen männän jumiutumisesta? Leimalla tuli kuitenkin suht sama lukema kun leimakonna runttas polkimen pohjaan  ;D

Volvossa järjestelmä on suunniteltu niin, että takapää ei lukkiutuisi samaan aikaan etupään kanssa, eikä varsinkaan missään tilanteessa ennen etupäätä. Eli pyritty estämään perän altameno kaikissa tilanteissa. Jos eroa on kuitenkin aivan törkeästi, niin syitä voi olla monia: levyt/palat finaalissa, männät jumissa satuloissa, pääsylinterivika tai jakotukki. Yleensä tilanteen ollessa jo oikeasti huono auto polttaa jarrujen vikavaloa, kun paine-ero piireissä niin iso, että jakotukin mäntä ei pysy keskellä tukkia. Jakotukkivika (vuotaa, valo palaa) tai sen esiintuoja on usein pääsylinterivika eli sylinterissä sisäinen vuoto toisessa piirissä, jolloin mäntä ei keskity, kun paine on erilainen toisella puolen sitä.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #21 : 26.10.2011, 09:39:20 »
levyt ja palat ei ole uudet, mutta ihan ok ja suht samaa luokkaa että ei oo missään juurikaan paremmat/huonommat kuin muissa, että veikkaan siis että taitaa olla männät jumissa aika kovin, koska talvellakin on jarruttaessa liukkaalla hankala saada takarenkaita lukkoon vaikka vapaalla rullailis.. nyt se on joka tapauksessa menossa seisontaan kun ei ole opiskelijalla varaa kahteen autoon ja emäntä ei suostu volvolla ajamaan talvella :D eli satulat sitten käteen, puhallus ja kunnostus. kahteen satulaan tuli tiiviste- ym.setti ostettua ja alkuvuodesta :D
No kun halvalla sai.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #22 : 26.10.2011, 17:26:42 »

Vaikeinta koko hommassa on jarruputkien irroittelu tukista. Melkein pakostakin niitä menee jokunen poikki, kun nippa on hitsannut itsensä ruosteella kupariseen putkeen kiinni. Takapään putket kannattaa ainakin yrittää saada ehjänä irti, koska ne ovat ne pisimmät ja maksavat eniten. Etupään putket ovat Motonetissä niin halpoja, että niiden hajoaminen ei ole niin paha juttu, vaikka pottumaista niitäkin on vaihdella, kun 6kpl kaikkiaan.

Mulla kävi vissiin melkoinen mäihä tässä rempassa.. Sekä varaosatukista että omasta autosta lähti jokainen jarruputki nätisti auki  8) Eikä tullu tukille hintaa kuin vitonen.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #23 : 25.03.2012, 12:42:40 »
Katsastuksessa tuli hylkäys etujarrujen epätasaisen pidon vuoksi. Kuskinpuolella 2,1 ja toisella puolella 1,1. Takana on jarruremppa siten että satulat remontoitu korjaussarjoilla ja niiden männät liikkuvat sormin liikuttamalla ja jarruletkut ovat myös uusittu. Levyt ovat jokusen vuoden vanhat mutta uusilla alkup. jarrupaloilla.
Tää ongelma on ton tekemäni rempan jälkeen tullut juttu - tuntuu siltä. Tuli mieleen tätä aihetta lukiessani, että voiko ongelma johtua tuosta jakotuista kun sinne on päässyt ilmaa kaiketi? Tai sen mäntä muuten vain väärässä asennossa. Onko sen ilmaamiseksi jotain konsteja? Kuitenkaan punainen jarruhäiriövalo ei ole palanut kertaakaan.

Tai sitten jos kuitenkin pääsylinteri on alkanut vedellä viimeisiään. Miten 240:n pääsylinterin männän tiivisteet saadaan irti. En ole vielä päässyt jyvälle asiasta vaikka olen pyöritellyt osaa ja mietiskellyt sitäkin projektia. Pitääkö se jarrumäntä pistää jotenkin osiksi ja tiivisteet saa sitä kautta irti, vai miten?

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #24 : 25.03.2012, 15:12:03 »
Ota nyt ensin siltä huonommalta puolelta palat pois ja katso, että ovatko mäntien suojakumit ihan riekaleina ja männät jumissa. Ilmausvika yleensä aiheuttaa enemmänkin jarrujen kokonaisvaltaista huonoutta/lerppua poljinta, ei epätasaisuutta.

Pääsylinteri purkaantuu siten, että tehostimen puoleisessa päässä on rautalankasokka, joka kaivetaan piikillä pois. Tässä saa olla varovainen, koska sylinterin sisällä oleva jousi sitten ampuu sekä sokan, että kaikki muut sisuskalut ympäri maailmaa ja etsiminen on riemukasta touhua. Itse ostin suoraan uuden pääsylinterin, koska hinta ei ollut kova ja vanha oli niin syöpynyt sisältä, että uusien kumien toimivuus oli kyseenalaista.

Ei siitä jakotukin remppaamisestakaan haittaa ole, mutta ne O-renkaat tosiaan kannattaa sitten hommailla etukäteen tai selvittää, että mistä kotipaikkakunnalla niitä saa. Esim. Loimaalle jarrunesteenkestäviä tuumamittaisia O-renkaita sai kyllä, mutta vain Helsingistä tilaamalla.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #25 : 25.03.2012, 15:22:55 »
komppaan edellistä, helpompi taitaa olla hankkia pääsylinteri kun korjata vanhaa. ilmaus alkaa tympiä jos ei toimi, kun koko järjestelmä ilmattava. Jakotukkia en purkaisi jos se toimii ja autoa ei ole seisotettu vuosia.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #26 : 25.03.2012, 16:31:24 »
Lisätietona muuten vielä, että uuden sylinterin mukana ei tule uutta nestesäiliötä eli se vanha tulee irrottaa vetämällä siitä sylinteristä ja asentaa sitten painamalla uuteen. Jarruvaseliini helpottaa hommaa. Pääsylinteriähän on sitten myös kahta mallia: ATE tai Girling. Motonet erittelee nämä sen perusteella, että ovatko putkilähdöt sylinterissä lokasuojaa vai moottoria kohti.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Jarruongelma. Pikaista apua kaivataan...
« Vastaus #27 : 26.03.2012, 13:16:23 »
Kiitokset informaatioista edellisille.
Sain muuten vaihdetuksi uudet tiivisteet tuohon j-pääsylinterin mäntään purkamatta sitä. Homma vaatii lyhyen/pikkuisen talttapäisen ruuvarin, jossa on kumminkin suht leveä kärki ja saippuavettä, niin vanhat tiivisteet saadaan pois ja uudet tilalle pujottamalla ja ruuvarilla jotenkin auttamalla. Ei ollut sittenkään paha rasti.

 

Samppasport  Futurez