Kulkukoira  Proturbo

volvo 240GL -87 m47 lootaan uusi takastefa, tarvitaan apuja/vinkkejä

  • 11 Vastauksia
  • 3933 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Onko kellään kokemusta kyseisen mallin vaihdelaatikon takastefan vaihdosta? Kardaani tietenkin ensiksi pois edestä, mutta lähteekö se akselinpätkä ihan vain vetämällä irti laatikosta vai jotenkin muuten? Vanhan stefan poistossa ja uuden asentamisessa ei varmaankaan ole mitään ihmeellistä ja
täytyykö kardaaniin merkitä miten päin se oli siellä?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
laipasta mutterit auki, kardaani irti, laatikon kardaaninlaipan mutteri auki (laske kierrokset niin ei mene pahasti vikaan kasatessa), laippa irti (voi joutua naputtamaan kevyesti), stefa vaihtoon ja kasaus(sama kierrosmäärä kuin aukaistessa, kuulemma siellä on joku krymppi).

...jos irrottaa kardaanin etupätkän kokonaan, niin puolikkaiden merkkaus että kasatessa tulee samaan asentoon. (tehtaan merkinnät usein ryönän alla).
itse tein laipan pultireikiin työkalun jolla sai pidettyä laipan/akselin paikallaan
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Seeelvä! Eiköhän näillä eväillä pärjätä, kiitos paljon ohjeista! :)

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Osta alkuperäinen stefa ja katso missä kunnossa laippa on ettei hurjaa kulumista muuten muutat tiivistyskohdan..mites pienen vetopyörän stefa perässä , kunto myös kardaanin osat tukilaakeri kumi..

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Oolrait katsotaan kun pääsen auton alle ja irrottelemaan osia (tod.näk. huomenna jo) missä kunnossa on. En vielä ihan tarkalleen tiedä mitä tarkoitat laipan kulumisella ja pienellä vetopyörällä, mutta kyllä varmaan hoksaan kun näen kaikki komponentit. Tarkotushan oli myös samalla vaihtaa kardaanin tukilaakeri jonka vahvasti epäilen ulvovan aina välillä. Kun viimeksi katsoin auton alle rättinivelet ja tukilaakerin kumi näyttivät ihan hyvältä, ei suurempia halkeamia/repeymiä.

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Ei riittänyt hermot vaihtaa sitä omalla pihalla. Täytyy kysellä vanhast duunipaikast jos pääsis sinne tekemään, huomattavasti helpompaa kun saa auton ylös.. Takapää on kuiva, ei vuotoja missään. Niin pitääkö rättinivelkin ottaa erikseen irti? Ja kun kardaanin kiinnitysmutterit ottaa auki ja kardaani pois, niin pitäiskö se laatikon kardaanilaipan mutteri tulla esiin kun kardaanin ottaa pois?  Ja Tarkoitatko laipalla sitä pientä pätkää kardaanin ja laatikon välissä (missä on kiinni myös rättinivel)?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Ei riittänyt hermot vaihtaa sitä omalla pihalla. Täytyy kysellä vanhast duunipaikast jos pääsis sinne tekemään, huomattavasti helpompaa kun saa auton ylös.. Takapää on kuiva, ei vuotoja missään. Niin pitääkö rättinivelkin ottaa erikseen irti? Ja kun kardaanin kiinnitysmutterit ottaa auki ja kardaani pois, niin pitäiskö se laatikon kardaanilaipan mutteri tulla esiin kun kardaanin ottaa pois?  Ja Tarkoitatko laipalla sitä pientä pätkää kardaanin ja laatikon välissä (missä on kiinni myös rättinivel)?

rättinivelellä meinaten hardyn kiekkoa. kyllä, se irti ja siinä laatikon laipassa on semmoinen peltilirpake joka kiinnittyy kardaanin/kiekon pulteilla, ja siinä on myös ohjuri kardaaniin päin, se pois ja pitäs mutterin olla näkyvissä (mutteri muistaakseni 27mm)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Dodii tukilaakeri & kumi vaihdettu ongelmitta. Auto on huomattavasti hiljasempikin nyt :) parinkymmenen kilsan jälkeen tsekkasin vielä alle että kaikki on reilassa, niin huomasin että siitä uuden laakerin reunoilla oli hiukan rasvaa, sitä on ilmeisesti hiukan pursunut ulos laakerista, että onko se asennettu jotenkin huonosti vai onko ihan normaalia ja tarviiko huolestua?. Laatikon takastefaa en nyt vaihtanutkaan kun se ei ollutkaan vuodon aiheuttaja vaan sen yläpuolella oleva vaihteensiirtäjän stefa :-\ joka onkin kuulemma hankalempi vaihtaa, joten jätin vaihtamatta ja vaihdan/vaihdatan sen sitten kun helvetisti alkaa vuotamaan, vielä vuoto on vähäistä.

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Jeps, noita ikääntyneiden stefojen ikää saa elvytettyä Stop leak öljyn lisäaineella.
Tuossa yksi esim : http://www.motonet.fi/fi/tuote/607119/Valvoline-Oljyvuodonesto-500ml

Itsellä n 5v sitten vuotamaan alkanut perän stefa lakkasi vuotamasta tuolla Stop leakilla ja pitää yhä edelleen.

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
No perhana täytyypä kokeilla. Paljonko sitä kuuluu sitten laittaa tässä tapauksessa vaihteistoon?

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Ohje löytynee purkin kyljestä. Täytyy huomioida, että stefa ei parane hetkessä vaan aineen täytyy antaa vaikuttaa jonkin aikaa, sitten paranee jos paranee, mutta yritys ei liikoja maksa.
Tietenkään aine ei korjaa jos stefaa on mekaanisesti vaurioitettu.

Tuossa yksi tapaus moottorin öljyvuodosta.

https://www.youtube.com/watch?v=eveaqBibzPQ


Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Tarviiko tähän mitään erikoistyökaluja ja mistä tähän kannattaa hankkia takastefa? Joku merkki mitä kannattaa välttää?
Joo, seitensatanen, sama loota.

 

KL-varaosat  Race.fi