Futurez  Kulkukoira

Volvo 244 DL 1978 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.

  • 7 Vastauksia
  • 3905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Tuli haettua tutulle tuollainen Volvo 244 DL 1.9-koneella vuodelta 1978. Auto on museorekisteröity ja viime vuosina kilometrejä on tullut todella vähän. Auto on muuten loistavassa kunnossa, mutta jarruissa on joko ilmaa tai jokin tiiviste vuotaa tms.

Oireet ovat seuraavanlaiset:

1. Kun jarrua polkaisee, niin poljin menee tavallista paljon syvemmälle ja kuuluu sellainen suhahdua tehostimesta. Jarrut kyllä pitää aivan siellä pohjassa, mutta poljin täytyy tosiaan painaa lähes lattiaan kiinni. Jos jarrua polkaisee ensin kerran, niin poljin menee taas syvälle, mutta jos polkaisee toisen kerran perään, niin poljin tuntuu normaalilta ja jarrut alkaa pitämään siinä kohtaa, jossa 200-sarjan Volvoissa kuuluukin.

Mahtaako järjestelmässä olla ilmaa vai vuotaako jokin tiiviste esim. pääsylinterissä?

Jarrut näyttää todella hyviltä, palat on uudet ja levyt hyvät, nestettä on eikä sitä katoa.

Mittaristossa palaa myös se jarrujen viasta kertova valo. Joka taitaa siis saada "signaalinsa" siitä jakoblokista.

2. Vika on mittaristossa palava valo, jossa lukee CH. Mitä tämä meinaa?

3. Vika on vilkut. Välillä toimivat normaalisti, mutta useimmiten vilkkuvat n. 5 kertaa normaalisti, mutta sen jälkeen nopeammin. Kaikki vilkut kuitenkin toimii, eikä nopeus johdu jonkun vilkun toimimattomuudesta. Onko rele valmis vai mistä johtuu? Missä rele sijaitsee ja miten sen tunnistaa?

4. Vika on heiluva vaihdekeppi. Keppi siis heiluu vaihde päälläkin reilusti ja varsinkin ykkönen on vaikea saada silmään. Muistan että näissä on monilla ollut vastaavaa vikaa, mutta miten tämä korjataan?
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 08:40:06 kirjoittanut olli »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #1 : 31.07.2011, 17:03:01 »
1. Pääsylinteri kaput, oli sierrassa just kk samaa vikaa. Jakoblokille voi antaa vähän jumppaa myös.

2. CH muistaakseni on ryypyn merkkivalo.

3. hapettuma jonkun vilkun kannassa/sulakerasiassa/liitännässä matkalla, ruumarissa teki talven seisonnan jälkeen tota, joka nurkan vilkun kun pyöritteli läpi ja etuvilkkujen maaruuvit avas ja ruuvas takas kiinni, niin ei oo tehny ny sitä kun 1,5kk ollu ajossa.

4.vaihdekeppitelineen kiinnitys lootassa löysä, kumipuslien vaihto, jossei se riitä niin muovikuppi kepin alapäässä väljä, senkin saa uuden volvolta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #2 : 31.07.2011, 17:07:17 »
3. Vika on vilkut. Välillä toimivat normaalisti, mutta useimmiten vilkkuvat n. 5 kertaa normaalisti, mutta sen jälkeen nopeammin. Kaikki vilkut kuitenkin toimii, eikä nopeus johdu jonkun vilkun toimimattomuudesta. Onko rele valmis vai mistä johtuu? Missä rele sijaitsee ja miten sen tunnistaa?

4. Vika on heiluva vaihdekeppi. Keppi siis heiluu vaihde päälläkin reilusti ja varsinkin ykkönen on vaikea saada silmään. Muistan että näissä on monilla ollut vastaavaa vikaa, mutta miten tämä korjataan?

3. Kuljettajan jalkatilasta oikealta puolelta. Keskikonsolin muovi irti ja musta pitkulainen rele pitäisi löytyä ongelmitta. Muistikuvani ovat uudemmasta 200:sta mutta eiköhän ne päde vanhempaankin.

4. Auttaako pakkilukon nostaminen ykkösen kytkeytymiseen? Rautaa voi säätää kun irrottaa kepin ympärillä olevan kumin. Ensiapuna tuo ainakin toimii jos nosto auttaa.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #3 : 31.07.2011, 21:38:23 »
Kohdasta numero 1. löytyy tarkempaa infoa näistä langoista http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5734.0   http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5885.0

Eli ei välttämättä mitään vikaa pääsylinterissä. Jos sieltä on kumit sököt, niin kunnolla polkiessa yleensä sitten pullauttaa nesteet pihalle tehostimen päästä. Ilmausjärjestys ehdottoman tärkeä, jakotukin O-renkaat oltava kunnossa, jakotukin männän keskityttävä ja auton oltava ilmatessa täysin vaakatasossa. Paineastialla ilmaaminen ei onnistu, vaan pumpattava ja käytävä järjestys läpi useaan kertaan.

Ilmausruuvit erittäin helposti katkeavia, kunnon lämmitys ennen kuin yrittää auki ja suosittelen uusimaan kaikki, jos vaan ehjänä saa pois.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #4 : 03.08.2011, 08:31:16 »
3. Kuljettajan jalkatilasta oikealta puolelta. Keskikonsolin muovi irti ja musta pitkulainen rele pitäisi löytyä ongelmitta. Muistikuvani ovat uudemmasta 200:sta mutta eiköhän ne päde vanhempaankin.

4. Auttaako pakkilukon nostaminen ykkösen kytkeytymiseen? Rautaa voi säätää kun irrottaa kepin ympärillä olevan kumin. Ensiapuna tuo ainakin toimii jos nosto auttaa.

Kokeilin nyt ajossa tuota vinkkiäsi ja juuri noin se toimii. Jos pakkilukkoa nostaa, niin ykkönen sujahtaa helposti paikalleen, mutta ilman nostoa joutuu runttaamaan.

Pitääkö sitä keppitelinettä siis säätää vai mitä rautaa?

Huomasin myös että vaihdekeppi pääsee tavallaan kääntymään siinä paikallaan. En ole ennen vastaavaan törmännyt.

Olisi mukava saada tuo kuntoon, niin ajamisesta voi nauttia taas ihan eri tavalla. Nyt jännittää koko ajan valoihin pysähtymistä kun ykkösen kanssa on vähän arpomista.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #5 : 03.08.2011, 11:59:04 »
Kokeilin nyt ajossa tuota vinkkiäsi ja juuri noin se toimii. Jos pakkilukkoa nostaa, niin ykkönen sujahtaa helposti paikalleen, mutta ilman nostoa joutuu runttaamaan.

Pitääkö sitä keppitelinettä siis säätää vai mitä rautaa?

Lattiamaton alta löytyy vaihdekepin ympärillä olevan kumipalkeen kiinnitysruuvit yht. 4 kpl. Kun ne on avattu niin nosta kumia pois tieltä niin että näet vaihdekepin juureen. Rauta näkyy selvästi ja on kiinni pienillä ruuveilla. Löysää niitä ja naputtele rautaa vasemmalle. Kiristä ja kokeile että ykkönen ja kakkonen menee sujuvasti päälle ja pakki vasta kun lukkoa nostaa. Kun säätö on kohdallaan niin kumi vaan takaisin kiinni.

Huomasin myös että vaihdekeppi pääsee tavallaan kääntymään siinä paikallaan. En ole ennen vastaavaan törmännyt.

Siis kääntyykö koko vaihdekeppi vai pelkästään nuppi?
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1987 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #6 : 03.08.2011, 12:30:20 »
Lattiamaton alta löytyy vaihdekepin ympärillä olevan kumipalkeen kiinnitysruuvit yht. 4 kpl. Kun ne on avattu niin nosta kumia pois tieltä niin että näet vaihdekepin juureen. Rauta näkyy selvästi ja on kiinni pienillä ruuveilla. Löysää niitä ja naputtele rautaa vasemmalle. Kiristä ja kokeile että ykkönen ja kakkonen menee sujuvasti päälle ja pakki vasta kun lukkoa nostaa. Kun säätö on kohdallaan niin kumi vaan takaisin kiinni.

Siis kääntyykö koko vaihdekeppi vai pelkästään nuppi?

Luulin että kumi olisi ilman ruuveja kiinni kun eilen vähän tutkin sitä ja oli tarkoitus kurkistaa sinne kumin alle, mutta siellä oli sellaiset muovisten työnnettävien "ruuvien kannat" esillä. Ei ollut työkaluja, niin annoin sitten olla.

Koko keppi on siis ihan löysän oloinen ja heiluu siinä vapaasti ja sitä pystyy hieman ikäänkuin pyörittämään, kääntyy siis koko keppi jonkin verran kääntämällä.

Ja vaikka vahde on silmässä, niin keppi heiluu varmaan 50mm sivusuunnassa. Laatikko itsessään tuntuu timmiltä kuten 115tkm ajeun laatikon kuuluukin tuntua.

pitää kurkistaa sinne alle, niin näkee sen "vian". Ei se sentään rakettitiedettä ole :)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 08:59:51 kirjoittanut olli »

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL 1978 jarrut, mittaristo ja vilkut jne.
« Vastaus #7 : 29.08.2011, 00:24:28 »
keppi jämäköityy kun vaihtaa ne puslat mitkä on sen vaihdekepin kiinnitystapin ympärillä. kepin kuulan ympärillä olevien holkkien putsaus ja rasvaus. pitää kyl könytä auton alle että saa laitettua. mul ainakin oli semmoset muovitapit pitäm ässä haitaria paikoillaan mutta reijissä on jengat(6mm) prikka ja ruuvi niihin sitten. mattoa voi joutua hiukan leikkaamaan että saa haitarin takaisin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy