Tuli haettua tutulle tuollainen Volvo 244 DL 1.9-koneella vuodelta 1978. Auto on museorekisteröity ja viime vuosina kilometrejä on tullut todella vähän. Auto on muuten loistavassa kunnossa, mutta jarruissa on joko ilmaa tai jokin tiiviste vuotaa tms.
Oireet ovat seuraavanlaiset:
1. Kun jarrua polkaisee, niin poljin menee tavallista paljon syvemmälle ja kuuluu sellainen suhahdua tehostimesta. Jarrut kyllä pitää aivan siellä pohjassa, mutta poljin täytyy tosiaan painaa lähes lattiaan kiinni. Jos jarrua polkaisee ensin kerran, niin poljin menee taas syvälle, mutta jos polkaisee toisen kerran perään, niin poljin tuntuu normaalilta ja jarrut alkaa pitämään siinä kohtaa, jossa 200-sarjan Volvoissa kuuluukin.
Mahtaako järjestelmässä olla ilmaa vai vuotaako jokin tiiviste esim. pääsylinterissä?
Jarrut näyttää todella hyviltä, palat on uudet ja levyt hyvät, nestettä on eikä sitä katoa.
Mittaristossa palaa myös se jarrujen viasta kertova valo. Joka taitaa siis saada "signaalinsa" siitä jakoblokista.
2. Vika on mittaristossa palava valo, jossa lukee CH. Mitä tämä meinaa?
3. Vika on vilkut. Välillä toimivat normaalisti, mutta useimmiten vilkkuvat n. 5 kertaa normaalisti, mutta sen jälkeen nopeammin. Kaikki vilkut kuitenkin toimii, eikä nopeus johdu jonkun vilkun toimimattomuudesta. Onko rele valmis vai mistä johtuu? Missä rele sijaitsee ja miten sen tunnistaa?
4. Vika on heiluva vaihdekeppi. Keppi siis heiluu vaihde päälläkin reilusti ja varsinkin ykkönen on vaikea saada silmään. Muistan että näissä on monilla ollut vastaavaa vikaa, mutta miten tämä korjataan?