Ateho  Elekma

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #330 : 18.04.2015, 12:44:32 »
Joo kippaahan se, mutta paremmalla tuennalla tuotakaan halkeamaa ei olisi tapahtunut. Ulkomaisilla foorumeilla suosittelevatkin HD-mäntää tavallisen sijaan, koska ovat paremmalla rakenteella. Verrataan vaikka vakiomäntään ja missä olosuhteissa ne joutuvat toimimaan satoja tuhansia hyvinkin rankassa käytössä joskus ja "ylitehoisissa" moottoreissa.

Tähän väliin vois todeta, että turbo vaihtuu takaisin samanlaiseen HX40:een 17 pesällä kuin oli ennenkin. KKK ja Fordin perä lähtevät myyntiin kunhan saan kuvat otettua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #331 : 18.04.2015, 12:47:26 »
Tähän väliin vois todeta, että turbo vaihtuu takaisin samanlaiseen HX40:een 17 pesällä kuin oli ennenkin. KKK ja Fordin perä lähtevät myyntiin kunhan saan kuvat otettua.
Syksyllä sit taas harmittaa "tehoton" kulkine ja alkaa lisäteho himottamaan ja tulee harmitus että ne tuli myytyä ;)
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #332 : 18.04.2015, 15:53:04 »
Teho on iloinen asia mutta liika teho käy kalliiksi. Oikea ratkaisu minunkin mielestäni jos autolla ajaa paljon kuten Lankku tekee.
Itsekin päätin laittaa jäitä hattuun ja lopettaa lisätehon hakemisen, vaikka harmittavan lähelle jäi se 500hp mun tinakutosesta.
Ahtopaineet järkevälle tasolle, eli max 1,5bar niin rupee kestämään nipussa ja silläkin paineella tulee se +500hp Holsetilla.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, hyvä siitä vielä tulee.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #333 : 18.04.2015, 22:12:23 »
Irrotin männät veiveistä ja kampiakselin lohkosta. Ei näkynyt sielläkään ihmeempiä. Sylintereissä näkyy imupuolella männän kippauskohta ihan selvästi, mutta pakopuolella mainittavaa naarmua ei pikaisesti katsottuna vaikuttais olevan. Vaikka männissä tuntee sormella ulkonemaa.

"Uudesta" lohkosta, tai kokonaisesta viallisesta koneesta tehtiin kauppaa. Alkuviikosta pitäisi saada se käsiin jotta pääsee purkamaan ja näkemään kunnon tarkemmin. Pienempi vaiva tässä vaiheessa kuin vekslata koneita eestaas :P Samoin alkuviikosta toimitan veivit tarkastukseen ja hommaan niihin uudet pultit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #334 : 19.04.2015, 02:44:06 »
Harrastamisen taso sullakin karannut tässä sen verran vuosien varrella käsistä, että täysin ymmärtää nuo ajatukset downgradetuksesta. Loistava ratkaisu siinämielessä, että harva meistä muutenkaan haluaa tuoda töitä kotiin. 550-600hv 240 volvo on monen nuoren pojan unelimissa ja se, että sulla se olisi ympärivuotisena käyttöautona on lähinnä vittuilua niille ;D  Eivaan mutta tässä hiukan referenssiä siihen, että omat päätökset on niitä oikeita, jos jokseenkin ei aina kaikkien mielestä paraita... Tämä lienee koskenee lähes kaikkia foorumin projekteja, mutta niin se pitää ollakkin. :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #335 : 19.04.2015, 13:36:42 »
Tiedä voiko sanoa käsistä karkaamisesta, melkeinpä luonnollista kehitystä. Sen takia palaan "vanhaan", koska uudet männät vie rahaa kuitenkin ~1000e mikä taas pistää muita projekteja jäähylle turhan pitkäksi aikaa. Tehoahan ei koskaan ole liikaa ympärivuotista käyttöä ajatellen, eihän sitä käytetä kuin tarpeen vaatiessa ;) Hinta vaan kasvaa tietystä pisteestä ylöspäin mentäessä, tähän asti pääsy ei sinällänsä vaatinut mahdottomia pienempään tehoon verrattuna jos tekis heti ensimmäisellä kerralla kohilleen.

Mikään muu tässä ei niin harmita kuin se, että jäi ajamatta maili ns. kunnon teholla. Ois ollu kiva nähdä meneekö yli 290km/h. Ehkä sitten joskus tai sit ei.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 13:38:30 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #336 : 22.04.2015, 22:32:23 »
Veivit ovat koneistamolla. Suoria ovat mokomat, mutta männäntapinhelat menneet väljiksi 3-4satkua ??? Pitäis olla kestäviä, mutta mikä lie aiheuttaa. Sama oli vanhassa koneessa. Koivusen numerolla ei ollut enää helaa saatavilla ollenkaan, Kahalla ei ollut ainakaan hyllyssä mutta Örumilta sai. Parikymmentä oli hyllyssä ja otin samantien 12 jos niitä sattuu tarviimaan. Sama hela käy kuin B2xx vinokoneessa siis. Uudet veivinpultit tilasin Autoracingilta. Flatlanderilta ei ole kuulunut mitään, Wisecolle laitoin suoraan viestiä eilen testiksi.

Lohkonluovuttaja saapui tänään ja töiden jälkeen pistin osiksi. Kiertokangenlaakerit ja -kaulat sekä männät siistit. Pytyt yllättivät positiivisesti, ei sormin tuntuvaa rappua ja hoonijäljet näkyvät ylös asti. En ole noin tukkeessa olevaa huohotusta nähny vielä missään koneessa. Huohotinpurkin poistoaukko sekä henkireikä ulospäin aivan ummessa sekä puolet lohkoon menevästä toisesta reiästä myös. Lohkossa huohottimen paluulinja piti avata alapuolelta ruuvarilla, oli pari senttiä paksulti täysin kuivunutta öljykarstaa ja loppukanava täynnä muuten.

Lopuksi teknistä nippelitietouskyselyä:
Voisiko männän laittamisella vääränkätisesti paikoilleen olla merkitystä sen kestoon kun puhutaan vakiomännästä? Eli männäntapin linja menisi toisella puolella. Varmasti kolkottaa ainakin kylmänä, mutta kulkis suorempaan ylös? Vai onko merkityksetöntä jos laen reuna tai rengasväli pettää ensin?
« Viimeksi muokattu: 22.04.2015, 22:37:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #337 : 25.04.2015, 23:52:40 »
Eilen sain veivit ja töiden jälkeen aloitin koneen kasaamisen, tänään loput rojut kiinni ja autoon paikoilleen. Kytkinlevystä oli boori hakkautunut aivan teräväksi ja se oli jo vaikuttanut kytkinakselinbooriinkin vähän. Onneksi ostin varalevyn, piti vaan käydä hakemassa se kotoa. Eroa levyn paksuudessa näillä ajoilla uuteen verrattuna noin puoli milliä. Seuraavaksi vissiin kateltava jousitettu levy tai siirryttävä massalevyyn ettei kytkinakseli mene täysin pilalle. Muutama muu pikku nysväys tuli tehtyä siinä samalla. Vitosen tulppa oli pettänyt jäähdytysnesteen aiheuttamasta lämpöshokista, posliini irti ja tippunut keskielektrodin päälle.

Käytin lämpimäksi, tarkastin vuodot, vaihdoin öljyt, kävin koeajolenkillä, tarkastin tilanteen uudestaan, laitoin pohjapellin takaisin ja ajoin kotiin. Hyvin toimii ainakin vielä. Hukkaportinpoistoputki vielä vaan muutettava dp:n sisään.

Eipä ole kuulunut mäntäkyselyistä mitään :(

Vanhan lohkon vein sorvarille, tuumasi että kokeilee porata syvemmän reiän ja tekee kierteen sinne. Jos siitä vielä tulis.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 23:57:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #338 : 30.04.2015, 22:11:40 »
Tuskin kumminkaan koneesta otettavissa oleva teho tiivisteestä on täysin kiinni, vaan vakioista männistä ja tuo tiiviste on 83mm porauksella olevaan T6:een joka tuli -02. Tiivistettä hakiessa tuli kateltua ACM:n sivuja ja juuri tuo tiiviste sielläkin on myynnissä, 2450kr. Varaosa.fi näyttäis 307e.

Reipas 700km koneen kasauksen jälkeen tullut, ilman ongelmia. Kunnon öljyt vaihdettava ens viikolla.
Holset tuli ja meni, pidän nykyisellään kokoonpanon kumminkin vielä turbon osalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #339 : 03.05.2015, 19:58:53 »
Kesäpyörät vaihdoin perjantaina alle ja tänään muokkasin hukkaportinputken liittymään dp:hen. V-band putkien liitoksessa, ei tekis pahaa hukkaportin luoksekaan. Isompi dp aiheuttaa näköjänä sellaisen ilmiön, että hukkaportin auetessa pakoäänet koventuu selvästi enemmän kuin vanhalla dp:llä.
Fordin perä lähti käsistä, vakiota tilalle jos nykyinen joskus pettää.

Unohtuipa mainita, Kulmamiehelle kiitokset varaosakoneesta ja JuhaU:lle logistiikasta.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015, 20:39:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #340 : 05.05.2015, 19:18:06 »
Taas meni parisataa osiin kun tuli eilen ja tänään puuhasteltua. Vaihdoin ulommat raidetangonpäät, takalevyt ja -palat, öljyt ja suodattimen sekä teippasin viimeinkin puolien johtosarjan. Saipa suojakannen päälle.
Takapalat oli loppu(Greenstuffit) ja levy(t) meni talvella jossain vaiheessa kieroon. Tilalle Yellowstuffit hyllystä, levyissä joutui tyytymään perus Brembon tekeleisiin tällä aikataululla. Raidetangonpäät joutui hakemaan kahdesta eri liikkeestä, että sai ns. kunnon merkkiset.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #341 : 05.05.2015, 19:43:33 »
Mitä ne sano leimalla tästä. Itekki ostin varastoon  B6254 moottorin :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #342 : 05.05.2015, 20:28:57 »
Mitäpä tästä nyt ois sanottu sen kummempia :) Kolmasti katsastettu näillä eväillä muutoskatsastus mukaanlukien ja kohta pitäis käydä taas näytillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #343 : 08.05.2015, 20:30:17 »
Aamulla kävin katsastamassa, vuosi tuli lisää ajoaikaa. Jotain suullista huomauttamista sentään oli, vasemmasta alapallosta löysi pienen välyksen ajoasennossa. Vasemmassa takajarrussa oli vähä heikompi teho kuin oikeassa. Vaihdoin alapallon, kumiin oli tullut pieni viilto pyörän puolelle ja puristellessa sisältä tursusi vettä.

Takasatulan sisemmän männän suojakumin rikkonaisuuden huomasin paloja vaihtaessa ja männässä oli silloin pientä kankeutta alkuunsa. Nyt jumppasin männät ulos ja vaihdoin kumisarjan. Takajarrujen ravistusta ei näkynyt ollenkaan katsastuksessa ja olikin sen hetken pois levyjen ja palojen vaihdon jälkeen, että ehti tänne päivittämään. Kumisarjan vaihto/sisemmän männän herkistyminen auttoi hieman ravistukseen. Vaihdettava toisellekin puolelle. Eipä ole pidemmän päälle pölysuojat kestäneet rata-ajoa kuin tässä edessä. 142:ssakin tainnut mennä rataillessa kahdet pölysuojat edestä ja yhdet takaa.

Kysyin katsastuksen yhteydessä edellisen katsastuksen mittarilukeman. Vaikka miten laskee pois mittarivirhettä, niin oma muistikuva/arvio ~10tkm oli puolet alakanttiin ja oikea on 15tkm. Eli pihassa seissy aika pitkälti V:>
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #344 : 08.05.2015, 20:37:27 »
onko tolle koneelle tehty muuta muutosta kun se 3 litrasen kampiakseli ? :) esim onko kansi työstetty kanavat sun muut ? :) mielenkiinto herää ku on vähän voimaa tossa :) ?? ;)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

 

Carcom Oy  Ateho