KL-varaosat  Race.fi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #480 : 30.08.2015, 02:41:18 »
Valkean pajoitus jatkuu.
Perjantaina vaihdoin isomman, 60mm billettisiivellä olevan, HX40:n paikalleen. Portillisella 19 pesällä sekin. Ajattelin että eihän siinä kuin vaihtaa samankokoisen pakopesän vanhasta, ettei tarvitse muuttaa dp:tä ja laikata uudestaan hukkaportin valunystyröitä pois, yms. Olikin isompi pakosiipi, ennen 64mm ja nyt 67mm. Eli "kaikki" meni uusiksi. Kolmas muutos dp:n alkukäyrään vasta :P Pakopesässä oli noin 4,5" V-band laippa, eihän mulla niin isoja, joten laikkasin huulloksen pois ja hitsasin 4" V-bandin suoraan kiinni pesään. Katotaan miten kestää, hyvinhän tuo paloi ainakin. Taitaa olla pesässä pakoaukkokin 3,5". Olisin halunnut pitää pienemmän pakosiiven, koska niinhän siinä kävi että paineen nousu on rauhallisempaa tiettyyn pisteesen asti. Sen jälkeen kun paine lähtee nousemaan, tulee esim. 1,3bar vastaan täysin samalla kierrosluvulla molemmilla turboilla. Menkööt nyt sitten.

boostilta tuli pieni 6-vaihteinen ZF ja sille sopiva massalevy. Eilen aloitin vaihdon ja se venyi tämän päivän puolelle. Kaikkea nysväämistä sun muuta ajankulua. Silmälaakeriksi tuli 6002 ohuen soviteholkin kanssa. Tuolla tavalla tuntuis istuvan takavetoisen kampuraan hyvin(kuva). M90 kanssa oleva holkki ja sen lukkorengas jäivät laakerin taakse. Keppitelineen tein M47 telineestä. Sopivaa kardaaninetupätkää en löytänyt mistään, joten tähän hätään piti sitten kokeilla lyhentämistä. 4cm siitä lähti ja aika hyvin tuntui asettuvan. Ei ainakaan koeajon perusteella ole siitä johtuvia värinöitä ja laatikko pelaa hyvin. Meinasin vaihtaa etupätkän vielä tehdastekoiseen ihan vaan varmuuden varalle, kuitenkin sellainen paikka. Kytkimessä on vielä hitunen ilmaa, mutta irrottaa kokonaan kuitenkin.

Muutama kuva edellämainituista tuolla jälleen.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2015, 02:42:55 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #481 : 31.08.2015, 23:35:37 »
Jatketaan valkean kanssa kun on alulle päästy.
Eilen tuli maantieajoa reilu 300km, siihen päälle tämän päivän työmatka ja keskikulutus oli noin 12,2l/100km. Aika samassa kuin englantilaisella samanlaisella ajolla. Samalla tuli varmistettua pieni perstuntuma, ettei hitsattu etupätkä ole aivan tasapainossa/suora. Pientä värinää, muttei mitään ihmeellistä.

Polttoainelinjan muuttaminen pääsi tänään alulleen. Suodatin siirtyi painepumpun viereen auton alle ja sillä paikalla ollut K-jetin paineakku poistui. Suodattimelta bensakiskolle tulee nyt 8mm letku. Penkkiaikaa vähän sovittiin, pääsee näkemään missä vaiheessa soppa loppuu. Joutuuko laittamaan painepumput tuplana kuten englantilaisessa on. Illan saldona oli myös kardaaninetupätkän vaihto. Nurkkia koluamalla löytyi oletettavasti 740 GLT:n etupätkä M46:n perästä joka on noin 2cm lyhyt. Eli uudet reiät kardaanintukipalkkiin ja tilanne kohillaan sekä kardaanitärinät pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #482 : 01.09.2015, 08:13:19 »
Lainaus
keskikulutus oli noin 12,2l/100km.
Hieno lukema, mitä arvelet? Tekeekö toi ohjelmoitava ruiskun ton "alhainen" kulutus.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #483 : 01.09.2015, 11:03:49 »
E85:llä normikulutus kesänopeuksilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #484 : 01.09.2015, 21:54:49 »
Heinäkuun puolivälissä tilatut IPD:n vakaajat(25/22mm) saapuivat viimeinkin Europeantuningilta ja tyrkkäsin ne englantilaisen alle sekä laitoin takatukivarren isoihin heloihin samat insertit kuin valkeaan. Kurkkasin etupyöränlaakerien rasvatilannetta ja Motoparkin yms. ajelun jäljiltä oli palaneen hajua ilmassa. Laakereita vaihtaessa ei ollut käsillä kuin perusrasvaa, nyt laitoin ns. parempaa punaista. Keulaa tiputin vähän, takaisin siihen missä se oli edellisellä mailikerralla. Sorvari lupaili perjantaihin mennessä paksumpia holkkeja reaktiotankojen heloihin.
Kunhan pääsee kanttailemaan kovemmin voi kertoa jotain tarkempaa vakaajien tuomasta muutoksesta, onhan siinä eroa kuitenkin selvästi. Ainoastaan yliohjautuvuuden lisääntyminen mietityttää. Etuvakaaja on kuitenkin nyt millin paksumpi kuin vanha ja takana 3mm eli suhde muuttuu.

Englantilaisen vanhat vakaajat siirtyivät samoilla lämpimillä valkeaan. Kumma miten siinäkin parani kaarrekäytös :lol: Gazit eivät ole vieläkään saapuneet Suomeen, tulevatkohan vielä edes ensi viikolla. Vissiin tehtaalla kesälomat päällä elokuun. Toiveissa oli että ne ois katsastuksessa kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #485 : 02.09.2015, 08:27:18 »
Lainaus
Ainoastaan yliohjautuvuuden lisääntyminen mietityttää
Tuo on niin monesta tekijästä kiinni, mutta yleisesti kyllä jäykät jouset/vakaaja lisää yliohjattavuus. Jotkut kuulema jopa poistaa takavakaaja rataautoista (Puhutaan takavetoisista) Ja sulla varmaan tarkoitus ajaa tällä civiilissä vielä, niin et varmaan haluaa mitään super jäykät etujouset.

Poissa jantune

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #486 : 02.09.2015, 11:33:01 »
Tuo on niin monesta tekijästä kiinni, mutta yleisesti kyllä jäykät jouset/vakaaja lisää yliohjattavuus. Jotkut kuulema jopa poistaa takavakaaja rataautoista (Puhutaan takavetoisista) Ja sulla varmaan tarkoitus ajaa tällä civiilissä vielä, niin et varmaan haluaa mitään super jäykät etujouset.

Jäykkä perä on myrkkyä rata-ajoon takavetoisissa. Kuten jäykkä etupää etuvetoisissa. Ratamiehet kuulemma poistavat vakaajan vetävästä päästä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #487 : 02.09.2015, 11:42:08 »
Englantilaisessahan on kynäjouset olleet edessä jo muutaman vuoden. Ei se ole ollut "koskaan" mikään pehmeä ennen sitäkään. Jousi- ja iskarimuutoksilla muuttunut vähemmän pomppuisaksi. Paljon halvempi vaihtoehto vakaajille ois ollut jäykemmät jouset. Sen jälkeen ois irronnu varmaan vähätkin paikat hampaista.

Aikanaan oli sinisessä 242:ssa tuon 24mm etuvakaajan kanssa pari päivää kiinni 25mm takavakaaja ja se riitti. Sai rampeissa ja radalla perän irti suurinpiirtein ajattelemalla asiaa. Toki remmiahdin vähän auttoi ::) 19mm takavakaajan kanssa oli tasapainoinen kuten englantilaisessakin. Olisin nyt laittanut mieluummin 25/21 vakaajat, mutta eiköhän tämäkin mene.

Suoraanajossa ja varsinkin lukottomalla rata-ajossa liian jäykästä takavakaajasta ei hyötyä ole. Ennemmin ohut tai kokonaan ilman.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #488 : 02.09.2015, 21:19:34 »
Vaihdoin valkeaan eteen englantilaisessa aiemmin olleet lyhennetyt orkkis nesteiskarit ja nipsaisin kaikista jousista pikkaisen lisää pois. Nyt keulan toiminta on hyvän tuntuinen, ei tarttis kuin jäykemmät takaiskarit oikeastaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #489 : 03.09.2015, 23:00:24 »
Valkealla kävin penkissä ja lukemat alkavat olemaan sillä suunnalla hiljalleen. Meni myös paremmin kuin edelliskerta, nyt ei öljytikussa huomannut eroa ennen ja jälkeen :D

Jos ei "hyvästä" kuvasta erota klikkaamisen jälkeenkään, niin 463hv @ 5478rpm ja 631Nm @ 5024rpm. Ei pito-ongelmia perus 205/60/16 kumilla ilman lukkoa, sileällä rullalla.

Kootuissa selityksissä seuraavaa: Ahtoa noin 500 kierroksen alueella 1,3bar jonka jälkeen laskee 0,1bar rajoittimelle(7000rpm) mennessä. Muovibypassi vuotaa varmaan sen verran, koska sama tilanne oli aiemmillakin turboilla. Eikä ole ollut aikaa edes ajatella dumpinpaikan hitsauttamista ahtoputkeen. Seos alkaa laihentumaan jossain 6000rpm paikkeilla, linjaston vakio alkupää varmaankin. Penkin jarrua lisäämällä vääntöhuippu tuli alas 500rpm. Mutta siinä samalla tuli ruuvailtua nokkia ja muuta, niin lukemat ei olleet vertailukelpoisia suoraan. Ilmoitetut lukemat nokat vakioajoituksella. Sen verran siinä on vetoaluetta, että 6000rpm jälkeen isompaa vaihtaessa pysytään vetoalueella koko ajan, eikä tarvitse huolehtia laihalle menosta.

Lukemat ovat samaa luokkaa kuin Motestin penkissä englantilaisella 1,3bar paineella bensalla. Penkkien kesken tietenkin mahdoton tehdä suoraa vertailua, mutta kaipa voi silti arvioida josko vaikuttaa se, että valkean kansi on liki vakio. Kevyesti kanavista pyyhkäsin kantteja pois aikanaan, muita muutoksia ei ole tehty.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 23:02:20 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #490 : 05.09.2015, 00:36:35 »
Valkean muutoskatsastus suoritettu iltapäivällä ja eipä siinä mitään sen ihmeempiä. Nyt on kaikki tarvittavat merkitty.
Pakkivalokytkimen johdon liitin laatikkoon, kurkkasin huohotinpurkit(öljykorkista menee omaansa), asensin öljynjäähdyttimen ja turasin muuta pientä. Öljyjäähy on 142:ssa ollut, teetin vain uudet letkut. Liitäntä on öljypohjan päädystä vanhakorisen 960:n palikalla ja kenno vasemman ajovalon vieressä pysyssä kuten englantilaisessa.

Englantilaiseen sain isommat holkit reaktiotankojen heloihin ja vaihdoin ne paikalleen. Kardaani tosin lopetti pohjaan ottamisen jo taka-akselin isojen helojen inserteillä, mutta eipä kait tuo haittaa tee jäykistää peräpäätä vähän lisää. Ei ainakaan merkittävää melunlisäystä tullut. Tyhjensin huohotinpurkin ensimmäistä kertaa asennuksen jälkeen ja olihan sinne kertynyt. Vettä varmaan toista litraa ja vajaa litra sekalaista mömmöä. Laitoin keulaan lisähuulen ja pohjapellit paikoilleen sekä vaihdoin semisliksit alle. Aamulla keulat molemmilla autoilla kohti Lappeenrantaa sillä toivomuksella, että olis ajosää. Mjt saa/joutuu ajamaan valkean paikanpäälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #491 : 05.09.2015, 12:47:39 »
Kuivaa oli, mutta ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan. Englantilaisesta petti kannentiiviste totaalisesti. Kohtuullinen epäilys ois, että toinen bensapumppu on väsähtänyt ja kävi laihalla aivan ylhäällä. Seosmittaria ei joutanut tarkemmin seurailemaan, eikä ollut läppärikään kiinni.

Kyytiä odotellessa purin tulpat pois, vitosesta puuttuu sivuelektrodi ja posliini.


Kuvakin kääntyi väärinpäin.

Niinjoo. Loppuja 290. Alkoi rötäämään ennen maaliviivaa ja pian tulikin usvaa putken täydeltä.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2015, 12:56:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #492 : 05.09.2015, 17:07:36 »
No voi paska!
Se on sitä motorsporttia.
Eli ton takia et uskaltanut valkoisella vetästä?
Mut näköjään silti listalla 5. :tykkää:
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #493 : 05.09.2015, 18:03:10 »
Joo, näin kävi. Valkealla oisin ajanut jos englantilainen ois säilynyt ehjänä. Tuli sopivasti Kalamiehen siivellä työpaikalle, ens viikolla aukaisu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #494 : 05.09.2015, 18:40:46 »
Ei olisi tuommoisia ongelmia jos moottorinohjauksena olisi LH-jetronic. Mutta kannattiko sunnuntaina sanoa ettei ole oikein moottoririkkoja tullut, heti kostautuu :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo