Kulkukoira  Proturbo

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #510 : 08.09.2015, 14:44:46 »
Muut sylinterit näyttävät täysin ehjiltä. Muutenkin on tarkoitus käyttää suuttimet testissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #511 : 08.09.2015, 14:54:01 »
Jälkiviisaus on aina hyvästä ja tätäkään ei olisi tapahtunut, jos en olisi arvioinut bensapumpun kuntoa väärin lyhyen vedon perusteella. Muutenhan tässä ei olisi mitään ongelmaa. Viime vuonna olin vähällä ostaa AEM:n Failsafe-laajakaistan jossa on ohjelmoitava kartta seoksen ja ali/ahtopaineen suhteen. Varoittaa jos menee pieleen. Mutta eipä tullut ostettua.

Tänään purin romuja irti ja vitospytty porauskunnossa, männässä jälkiä, kansi pilalla ja yhdestä pakovenasta puuttuu pala. Voidaan siis olettaa, että turbosta puuttuu myös siivestä pala. Se selvinnee huomenna, jumissa ei ainakaan ole. Kannesta on syöpynyt aika paljon tavaraa pois pakovenojen välistä. Näkyy seetirenkaiden sivut. Teorioisin, että tulpan hajoaminen on aiheuttanut kipinän vaeltelua kyseiseen väliin? Vai onko pakolämpö ollut vain niin kova.

Muutama kuvatus tuolla.

Miten tästä eteenpäin?
Turbo tosiaan ensin auki, sen jälkeen kyselykierros toisen kannen seetitöille, kyseisen kannen porttaus ennen seetitöitä, "varakoneen" irrotus purkuautosta, suuttimet testipenkkiin, jne.

Mun silmiin toi on myös naulannut, kun katsoo noita männän pieniä pisteitä.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #512 : 08.09.2015, 15:11:15 »
Muut sylinterit näyttävät täysin ehjiltä. Muutenkin on tarkoitus käyttää suuttimet testissä.

Tuo viittaisi minustakin suutinvikaan, sillä jos sopitus on hoikalla (toinen pumppu ei toimi), niin jokainen pytty kärsii hoikasta sopasta ja sen pitäisi jättää jälkiä muihinkin, eikä vain yhteen.
Se, että alumiinikansi ja venttiili sulaa ja kokee noin rajua eroosiota, vaatii pirun korkeita lämpötiloja.  :'(

Suutin viasta puhuen, eräs wiinatinakone hyytyi tuossa ihan taannoin siihen, että se laski 6 sylinterin täyteen wiinaa ja 5:kin oli sitä reilusti. Suuttimen piuhatkin irti, sylinteriin valui wiinaksia kun starttasi, joten suuttimet vuotivat ja aikas rajusti. Vika tuli kesken ajon varoittamatta.

Epäilen, että em. tapauksessa polttoaineputkistosta lähti liikkeelle jotakin hartsia tms. töhnää, joka oli kotoisin venäjän bensasta ja wiina sitten hiljakseen irroitteli.
Ei mahdoton skenaario sinunkaan tapauksessasi, jos polttoainelinjastossa oli mitään vanhaa osaa.

Se on hyvä kun pojat puhuu ms3x ruiskun ominaisuuksien puutteista vaikka eivät tiedä että kyseinen ruisku on erittäin monipuolinen ja harvassa tällä hetkellä myynnissä olevassa ruiskussa ominaisuuksia olisi enempää... Älkää sekoittako MS1 purkkia tähän hommaan siinä on 10 kertaa vähemmän ominaisuuksia.  Ja tämä MS3x purkki maksaa 600€ valmiiksi kasattuna (Protoparts)
;D ;D
Kuulostaa liiankin tutulle!  :buck2:

Itselläni on käytössä Esim. öljynpaineen tarkkailuun asetus, jos paine on raja-arvojen ulkopulella syttyy mulla toinen vaihtovalo jonka kyllä huomaa, asetuksia muuttamalla saisin käyttöön bensanpaineelle ja afr kartalle saman, ei ole vaan tullut asetettua käyttöön.

Minusta erittäin kannatettavia varotoimintoja moottori-rikon välttämiseksi.  :hello:

Mun silmiin toi on myös naulannut, kun katsoo noita männän pieniä pisteitä.
Minun silmään enemmistö on mekaanisia vaurioita tulpan posliinista yms. kappaleista. Sulamisjäljet ovat oma lukunsa.

Mielenkiinnolla odotan turbon pakosiiven kuvatuksia.  :-\


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #513 : 08.09.2015, 18:10:25 »
Suutinvialtahan se vaikuttaa aika selvästi kun asiaa illalla enemmän ajatteli. Turbon osalta ei tarvitse tälläkertaa jännittää sen enempää, pakosiipi onneksi ehjä. Venttiilinpalasta ei jälkeäkään.

mikan, muistelisin, että noilla suodattimilla on ajettu vain E85:llä. Linjastoon ei ole muutenkaan tarvinnut puuttua kevään jälkeen. Ajettu kuitenkin penkissä, sen jälkeen maililla, Motoparkissa ja kadulla 5-6000km.

Oishan sitä voinu tietysti nostaa tulpat ennen vetoa. Ja jos vaikka matalan alipaineen seoksen laihentuminen onkin johtunut tuosta suuttimesta, eikä bensapumpusta...
« Viimeksi muokattu: 08.09.2015, 20:14:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #514 : 09.09.2015, 08:53:03 »
Itselläni on myös käytössä ulkoinen pyttykohtainen pakolämpö mittari jossa on 12 kanavaa. Jos minkään pytyn lämpö nousee yli 950 astetta alkaa valo palamaan.  Tosin tällä hetkellä olevat anturit on niin paksulla seinämällä että tosiaan vaatii mailin vedon että kerkiää reagoimaan. 

Pari vuotta sitten käytössä oli 4 syl koneessa ohuemmat anturit, ne reagoi välittömästi kun soppa meni laihalle.
esim. en ehtinyt vartilla 200m kohdalle kun mittari ilmoitti yli 1000astetta ja nostin.  Sillon oli suutin vika ja kone säilyi ehjänä mittarin takia. Normaali lämpö oli noin 870-900 astetta kun soppa oli kohdallaan. 

Ensi vuodelle anturimalli vaihtuu noihin ohuempiin takaisin.

Ruiskun sisään en halua pakolämpö tietoa koska kun on ulkoinen mittari näen saman tein missä sylinterissä on vikaa jos on häiriö tila.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #515 : 09.09.2015, 11:09:57 »
Niinhän nuo omat anturit tuli todettua liian hitaiksi jo heti kättelyssä. Jääny vaan hommaamatta paremmat. Josko nyt sitten nekin ::)
« Viimeksi muokattu: 09.09.2015, 11:11:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #516 : 12.09.2015, 22:41:05 »
Torstaina vaihdoin uusiin veiveihin vinokoneen männäntapinhelat. Ensi viikolla käytän koneistamolla tarkastuksessa ja helanreiän hoonauksessa.
Perjantaina aloittelin luovuttajasta koneen irrotusta, tänään nostin pois, irrotin laatikon ja kannen. Pytyt näyttää hyvältä ja hoonijäljet näkyy ylös asti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #517 : 18.09.2015, 19:49:51 »
Englantilaisen veivit sain koneistamolta eilen. Alapesistä hoonasi satkun pois, ajoi tapinhelat mittaansa, tarkasti kannen suoruuden ja pyöräytti sitä sekä öljypohjaa pesukoneessa. Illalla purin venttiilit kannesta ja tein kevyen siistimisen kanaviin. Tänään vein kannen Kuuranteelle seetien työstöön ja toiveissa ois saada se takaisin viikon päästä.

Valkeasta on esiintynyt pientä nyhtämistä tietyissä tilanteissa. Nostin tänään bensakiskon suuttimineen pois, kolmospytyn suuttimenkärki oli aika täynnä E85-lähtöistä mönjää. Suhteessa aika lyhyellä ajollakin tullut, muutama tuhat kilsaa. Muissa ei ollut mitään mainittavaa. Englantilaisessa oli myös kolmospytyn suuttimessa sama juttu, muttei läheskään niin pahasti. Mikähän lie juuri sillä kohdalla. Vissiin alettava ajamaan joku tankillinen välissä ainakin osittain bensalla jos se pesis pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #518 : 19.09.2015, 19:33:52 »
Itselläni on myös käytössä ulkoinen pyttykohtainen pakolämpö mittari jossa on 12 kanavaa. Jos minkään pytyn lämpö nousee yli 950 astetta alkaa valo palamaan. 
Mistä olet hankkinut tuollaisen mittausjärjestelmän, löytyisikö jotain linkkiä?
Yritin googlettaa, huonolla menestyksellä.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #519 : 19.09.2015, 20:08:53 »
Oiskohan ollut tämä tai vastaava mittari joka boostilla on käytössä(?): http://sporttiauto.com/kauppa/index.php?route=product/product&path=88&product_id=157
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #520 : 19.09.2015, 20:10:31 »
Valkeasta on esiintynyt pientä nyhtämistä tietyissä tilanteissa. Nostin tänään bensakiskon suuttimineen pois, kolmospytyn suuttimenkärki oli aika täynnä E85-lähtöistä mönjää. Suhteessa aika lyhyellä ajollakin tullut, muutama tuhat kilsaa. Muissa ei ollut mitään mainittavaa. Englantilaisessa oli myös kolmospytyn suuttimessa sama juttu, muttei läheskään niin pahasti. Mikähän lie juuri sillä kohdalla. Vissiin alettava ajamaan joku tankillinen välissä ainakin osittain bensalla jos se pesis pois.

Jotenkin virtaus pyörteilee siinä suuttimen kohdalla, jolloin osa polttoainesumusta pisaroituu suuttimeen ja haihtuu siitä sitten virtauksen myötä jättäen sen epämääräisen hyytelön tilalle.

Vinokoneessa on sama omituisuus, eli suuttimien kärkiin kertyy eri määrä tuota ektoplasmaa samassa ajassa. Joko 2 tai 3 pytyn suuttimessa sitä kertyy eniten.

Itse olen kerran pari vuoteen kaatanut tankkiin ST1 Alcohol lisäainetta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608030/Red-Line-SI-Alcohol-E85-bensiinin-lisaaine-355ml

Mutta jos joku halvempi aine ei erotu viinasta (eli liukenee siihen), niin voisipa kokeilla tuota halvempaakin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608187/Motox-Petrol-injection-cleaner-250ml

Huomasin tuota samaa suuttimiin ilmestyvää möhnää myös pöndella ruohonleikkurin tankissa, kun se oli haihtunut tyhjäksi. Olin näet tankannut siine wiinaa (yllätys!) veden poistamiseksi järjestelmästä mutta avonaisen tankin huohotus-systeemin vuoksi wiinat olivat haihtuneet ajan saatossa ja tilalla tuota tummaa ektoplasmaa.
Kyseinen ektoplasma liukeni välittömästi tavalliseen bensiiniin.

Alku kesällä moottorin räjähdyksen yhteydessä kyyläsin suuttimet huolella ja niissä ei ollut käytännössä mönjää vaikka niillä olikin wiinalla ajeltu jo useita tuhansia litroja. Muutamaa sataa litraa aikaisemmin olin kaataanut tuon ST1 lisäaineen tankkiin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #521 : 19.09.2015, 20:14:08 »
SI-Alcoholia olen käyttänyt useamman pullon molemmissa autoissa, enkä ole merkittävää eroa huomannut kuonan muodostumisessa. Siksipä ois vissiin suoritettava järjestelmän sisäinen "pesu" bensalla silloin tällöin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #522 : 22.09.2015, 20:52:33 »
Finjectorilta ilmoitteli päivällä englantilaisen suuttimien testaustuloksia.
Jos en väärin muista, niin läpivirtaus on kaikissa prosentin sisään sama, suurimman ollessa noin 1198cc. 3ms aukiololla mitattuna kaksi on heikompia tuotoltaan johtuen ilmeisesti suuttimen hitaammasta(tms.)toiminnasta. Kutospytyn oli huonoin, eroa 10% parempiin. Vitosen oli toinen huonommista, en tarkkaan muista paljonko ero oli, ehkä 5-6% luokkaa. Ultraäänipesun jälkeen kutonen parani 2%. Jos ja kun suuttimen toiminta pysyy samanlaisena isommillakin aukioloilla, niin erotkin tasaantuu aika paljon. Jatkossa vitosessa ja kutosessa olleet ykköseen ja kakkoseen, koska koneen takapää käy kuitenkin kuumempana. Taai sitten kattelen talven aikaan isommat suuttimet ja siirrän nämä pykälää alemmalle tasolle eli valkeaan. Kutosen huonommasta tuotosta voi toki päätellä sen verran, että alkuvuodesta tapahtunut kannentiivisteen hajoaminen juuri kutospytystä saattoi johtua siitä. Tai sitten vaan muuten liiasta ennakosta :roll:

Taitaa kuitenkin tämänhetkisen mutuilun perusteella englantilaisen vauriossa olla syynä pakoventtiilin väsähtäminen. Vitospyttyhän sai nestehuuhtelun täydestä vedosta alkuvuodesta kannentiivisteenvaihdon jälkeen kun vanhassa lohkossa ollut kannenpultin kierreholkki korkkasi. On voinut saada pakoventtiili sen verran kovan lämpötilanmuutoksen, että saanut alun siitä. Sen jälkeen on kuitenkin ajettu melkein kaksi mailin vetoa, penkissä joitakin vetoja, Motoparkissa ja muuta ajoa ~10tkm.

Purin tänään venttiilit irti kannesta ja nyt kun pakokanavaan näkee selvästi niin siellähän on "käyty". Venttiili on sulanut varresta sen jälkeen kun lautasesta on irronnut pala ja kanavan ulkomutka on sulanut/syöpynyt vesitilaan asti. Nesteet tulivat siis ulos sieltä. Harmi, että männän ja pytyn väliin meni rojua, muuten ei olisi tarvinnut tehdä varmaan muuta kuin vaihtaa yksi mäntä ja kaikki renkaat(en ole purkanut alakertaa vielä autosta). Eli rajoittimentuntuinen nypytys vedon loppupuolella johtui hajonneesta pakoventtiilistä. Ja vetoa jatkaessa suli tulppa ja kansi. Rupisia kännykkäkuvia tuolla. Viimeisenä kuva kolmosen imukanavasta ja sinne kertyneestä E85 jäämästä. Muissakin on, mutta enintään noin puolet eli oisko kolmosessa huonompi virtaus vai mistä johtuu?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015, 20:54:44 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #523 : 23.09.2015, 17:54:47 »
Kutosen huonommasta tuotosta voi toki päätellä sen verran, että alkuvuodesta tapahtunut kannentiivisteen hajoaminen juuri kutospytystä saattoi johtua siitä. Tai sitten vaan muuten liiasta ennakosta :roll:
Tuo ennakko-asia on wiinamäenmiesten ikuinen riesa, koska wiinalla sitä ennakkoa voi nostaa moottorista rippuen jopa niin suureksi, että palopainehuippu tulee aivan liian aikaisin ja joku paikkahan siitä ottaa siipeensä.

Viimeisenä kuva kolmosen imukanavasta ja sinne kertyneestä E85 jäämästä. Muissakin on, mutta enintään noin puolet eli oisko kolmosessa huonompi virtaus vai mistä johtuu?
Varmaan monen asian kombinaatio. Veikkaisin imukanavan lämpötilan olevan yksi merkittävä tekijä tuossa.
RE85:n sisältämästä butanolista ja Pentanolista aineina en osaa sanoa mitään mutta lienevät täysin haihtuvia alkoholeja.

Tuon töhnän oletan olevan niitä hartseja, joita RE85:ssa ilmoitetaan St1:n mukaan olevan enintään 50mg/litra, mitä ne sitten tarkemmin ottaen ovatkaan. Eli enemmän töhnää, mitä enemmän wiinaa koneen läpi ja noilla sinun sumuilla sitä muuten menee moottoriin, sanoisinko "mukavasti".


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #524 : 23.09.2015, 22:11:22 »
Kuonan kertyminen itsessään ei ihmetytä, se on tullut todettua jo alkuunsa kun E85:ttä alkoi käyttämään. Se vaan, että miten kolmosen kanava eroaa muista, koska suuttimenkärkikin täyttyy. Ja sama ilmiö tosiaan molemmissa autoissa.
Aika vähän suuttimen koko vaikuttaa läpivirtauksen määrään normaalissa ajossa kuitenkaan. Verrattuna joidenkin ajotapaan, mun ajeluhan on varsin rauhallista ::)

"Uusi" alakerta sai sisäänsä H-profiilit ja laitoin öljypohjan paikoilleen. Pyttyjen väliset raotkin on täytetty.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez