Proturbo  Autodiagnoosi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602484 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #645 : 15.05.2016, 01:34:07 »
Motorsporttia, muut kirjoittaa aina kuinka asiat on hoidettu. Unohtavat vain realiteetit välistä ;D

"sillä välin tosielämässä"...........

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #646 : 15.05.2016, 03:55:25 »
Lisää ahtoa ja tukevampaa Fusea kehiin!!! ;)
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #647 : 16.05.2016, 22:48:08 »
Vakiot nokat on. Suht samoilla ajoituksilla pitäis olla kuin ennenkin.

boostin ja TarmoL:n kanssa käytyjen keskustelujen perusteella ennakko ei todennäköisesti ole syypää, vaan hukkakipinä. Ei välttämättä jaksa/ehdi antaa täyttä kipinää joka kerralla, jolloin pyttyyn voi jäädä palamatonta materiaalia. Se syttyy seuraavalla kipinällä eli vääråän aikaan. Tai vastaavasti pakopaine työntääkin muiden sylinterien kaasuja sisään ennen kuin pakoventtiili menee kiinni. Ja se taas aiheuttaa oireita. TarmoL kertoi esimerkkinä Valtonen Motorsportin juttuja Cosworth Sierrojen sylinterien halkeamisista hukkakipinällä. Ei haljenneet enää sekventiaalilla. Hukkakipinällä palotapahtuma menee sekaisin isolla sylinterin täytöksellä ja jos siihen lisätään mahdollinen kipinän loppuminen välillä. Näin ainakin käsitin.

Neloskoneissa vissiin aivan tavallista vastaava halkeaminen kun tiiviste menee rajusti rikki. Tekee jotenkin niin suuren paineiskun.

Maililla naarmuuntunut lohko lähtee aamulla porattavaksi ja kannen jätin päivällä koneistamolle tarkastukseen sekä oikaisuun.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #648 : 17.05.2016, 02:02:41 »
Wiinat (metanoli/etanoli) ovat kaikkineen vaikeita juttuja sähkölle, koska niiden läpilyöntijännite on tolkuttoman korkea. Toisin sanoen ne ovat hyviä eristeitä, josta syystä siirryin jo aikaa sitten jakaja-systeemissä karumpaan puolaan (25kV vs. 45Kv), sillä tajusin hyvin nopeasti, kun ruiskutusmäärät/paine nousevat, nousee myös läpilyöntijännite ja ongelmat alkavat.....  :facepalm:

Skoopilla kun on tullut nyhrättyä noiden kipuna-asioden kanssa parisen vuosikymmentä näissä harraste-projekteissa.

Opiskelin noita juttuja kokeilemalla jättimäisten skooppien kanssa joskus vuonna miekka/kilpi-kun mitsun/hondan moottori heittäytyi hankalaksi ja en saanut järkeä asioihin, koska kone ei käynyt järkevästi tietyissä tilanteissa. Rakensin katkojankärki systeemin transistori-toimiseksi ja kas, ongelmat poistuivat nätisti. Tosin paloihan hommassa muutama trankkukin....   :-[

Eli heivaa hukka-kipinä tai muuta se sekventaaliksi, tai korvaa hukka-kipinä jokaiselle pytylle omalla puolalla, jossa sitten riittää papua tarpeeksi.

Kiinnostu kipunan joulemääristä ja paloajasta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #649 : 17.05.2016, 13:56:20 »
Eli heivaa hukka-kipinä tai muuta se sekventaaliksi, tai korvaa hukka-kipinä jokaiselle pytylle omalla puolalla, jossa sitten riittää papua tarpeeksi.
Hukkakipinästähän ei pääse eroon kuin muuttamalla sekventaaliksi ;)
Samoilla etuvetopuolilla on ajettu samanlaisesta koneesta päälle 1000hv E85:llä sekventaalina, eli niiden tehossa ei ole ongelmaa. En muista oliko täällä foorumillakin jossain mainitussa +1000hv neloskoneessa myös samat vai takavetopuolat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #650 : 17.05.2016, 19:16:02 »
Minkä vuoksi hukkakipinä on "heikko"? Siksikö, että samaan aikaan lyö useampaan paikkaan --> kipinä heikompi?

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #651 : 17.05.2016, 19:41:39 »
Minkä vuoksi hukkakipinä on "heikko"? Siksikö, että samaan aikaan lyö useampaan paikkaan --> kipinä heikompi?
Tuplamäärä kipinöitä, puolet enemmän latausaikaa per puola.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #652 : 17.05.2016, 20:14:48 »
Mutta mikä tuon lohkon halkaisi? Vesitilaan päässyt ahtopaine? Vai mikä?
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #653 : 17.05.2016, 21:02:10 »
Minkä vuoksi hukkakipinä on "heikko"? Siksikö, että samaan aikaan lyö useampaan paikkaan --> kipinä heikompi?
Ei niinkään useaan paikkaan lyöminen, vaan tuo mahdollinen kipinöiden määrä joka vaikuttaa latausaikaan. Ja kuten sanoin, vaikka toisessa sylinterissä kipinän pitäisi lyödä tyhjää, saattaa siellä ollakin palamattomia edelliseltä kerralta. Se voi aiheuttaa puolestaan vastapotkun tai muun ylimääräisen tapahtuman. Teorioitiin, että tämä voisi olla (osa)syynä sille, ettei voi käyttää kovin pientä ennakkoa.

Mutta mikä tuon lohkon halkaisi? Vesitilaan päässyt ahtopaine? Vai mikä?
Sylinteristä hajonneen tiivisteen läpi tullut paine. Luultavasti em. vastapotku. Ahtopainehan on hyvin pieni verrattuna sylinteripaineeseen palotapahtuman aikana.

En aiemmin kirjoittanut, mutta koneessa tuntui vastapotku tai vastaava rytkäys. Reilumpi kuin pelkkä sytkäkatkos. Välittömästi sen jälkeen pahvi hajosi. Mutta sitä ei voi tietää johtuiko se siitä, että sylinteriin jäi palamattomia(kipinän heikkouden takia?) jotka syttyivät seuraavalla puristuksella rajummin. Tai vaihtoehto x.

Koneistamolta tuli ilmoitus, että kansi on kunnossa. Pikkusiivun ajoi pois pinnasta jälkien takia, mutta kieroutta ei ollut yhtään. Lohkoa ei tuttu muistanut hakea aamulla kuskattavaksi porausta varten. Toisaalta tulin tulokseen, etten vielä porautakaan ennen kuin selviää ovatko männät selvinneet ehjinä. Ja senkin jälkeen taitaa saada olla lepotilassa seuraavaan tiliin asti. Täytyy saada Duett kuntoon ensin :)
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 21:06:21 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #654 : 17.05.2016, 21:25:47 »
Sylinteristä hajonneen tiivisteen läpi tullut paine. Luultavasti em. vastapotku. Ahtopainehan on hyvin pieni verrattuna sylinteripaineeseen palotapahtuman aikana.

En aiemmin kirjoittanut, mutta koneessa tuntui vastapotku tai vastaava rytkäys. Reilumpi kuin pelkkä sytkäkatkos. Välittömästi sen jälkeen pahvi hajosi. Mutta sitä ei voi tietää johtuiko se siitä, että sylinteriin jäi palamattomia(kipinän heikkouden takia?) jotka syttyivät seuraavalla puristuksella rajummin. Tai vaihtoehto x
Joo, näinhän se varmaan on. Aika hentoiselta tuo tinakoneen lohko näyttää. Pinta-alakin on melko suuri lohkon kupeessa, joten vesitila ei kummoista painetta kestä, paineiskusta puhumattakaan.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #655 : 18.06.2016, 22:18:47 »
Purin englantilaisesta tänään lopputekniikan pois ja heitin lohkon romulavalle. Kolme männäntappia on kieroja ja yhdessä tuntuu/näkyy aavistus. Huomaa hyvin liikutellessa männissä. Männänrenkaat liikkuvat hyvin, mutta ensiarvio/pelko vähintään yhdestä vikaantuneesta männästä taisi toteutua. Kolmonen on saanut sen verran kovan nestepuristuksen, että männäntapin linja ei vaikuta olevan kohdallaan. Muissa männissä ei ole suoriltaan havaittavissa eri tapeilla kokeillessa. Jännä sinällänsä vaikka useampi tappi tuntuisi olevan kuitenkin kierona.

Ens viikolla kamppeet tarkastukseen jos koneistaja ei ole kesälomalla. Tarkastuksen lopputulos varmistaa mitä seuraavaksi tapahtuu eli tuleeko ehjät männät ja porauskelpoinen T6 lohko myyntiin. Henkisesti olen jo jälleen suuntautunut koneeseen vakiomännillä. Nyt tarttis sitten stanukokoisen T6 lohkon. Yksi hyvä 2,5l lohko on, mutta mielellään öljyruiskullisen laittaisi mailia ja ratailua ajatellen :3/4 jättää sen:

Valkean osalta onkin kerralla vähän isompi tekstimuotoinen päivitys.

Viime viikon torstaina otin koneen auki, ei jaksanut nostella tikkua jatkuvasti ja katella miten takana pölähtelee sinistä. Lohko on autossa kiinni, purin vaan alapuolelta etupalkin tukivarsineen.
Ainoastaan pakopuolen ohjurinkumeissa näkyy vuotoa(ajettu vaihdon jälkeen maks 15tkm :o), mutta ei sen pitäisi noin rankasti aiheuttaa. Imusarjassa runnerin suulla on öljyä neljän pytyn kohdalla ja tuskin se sinne asti kulkeutuu pako-ohjurilta asti. Muutamassa männässä oli aika selvästi öljykarstan oloista tavaraa päällä eli ihan kuin puhaltaisi renkaiden ohi. Männissä tai renkaissa ei silmämääräisesti näy mitään vikaa. Epäilys ois, että mäntien omat eri koneessa ajetut renkaat eivät ole enää muotoutuneet pyttyyn kunnolla(?). Lohkon ollessa edellisen kerran käsillä pyyhkäsin käsihoonilla ja ne jäljet näkyvät vielä hyvin. Mutta siitä ei ole mittatietoa minkä verran soikeat pytyt ovat. Muistikuva on, että lohko on englantilaisen ensimmäisessä versiossa käytetty ja sitä ei ole hoonattu koneistamolla. Ennen koneen siirtymistä tähän hopeasta 745:stä se kulutti hieman öljyä jo vaparina ja tilanne on koko ajan huonontunut.

Kasaaminen puolestaan oli ihme turaamista. Sarjassamme viittiikö edes mainita :buck2: Viime viikon perjantaina kasasin laitteen ja kokeeksi toiset männät eri renkailla, koska en jaksanut vaihtaa renkaita mäntien kesken, eikä uusia renkaita tähän väliin nyt ollut saatavilla. Pakopuolen ohjurinkumit laitoin uudet myös. Lämpimäksikäytön jälkeen pesuöljyt ja normiöljyt. Ylimääräinen sininen savu näytti jääneen moottoriin, eikä tullut enää ulos. Noin 60km myöhemmin aloin kuuntelemaan tietyillä kierrosilla ja kevyellä rasituksella kuuluvaa naputusta joka hiljalleen voimistui koko ajan. Ensimmäinen ajatus oli, että tottakai jäi kasatessa varmistamatta tuliko kaikki veivien laakeripukit oikeinpäin... Mielessä oli, mutta niin se vaan unohtui. Ihmeellistä huolimattomuutta ollut viime aikoina, onneksi vain omissa autoissa :-[

Jostain kumman syystä yön aikana ääni ei ollut hävinnyt mihinkään ja voimistui koko ajan. Paikallaan käyttäessä suuttimenjohtoja irrottamalla kuulostelin minkä pytyn kohdalla ääni hävisi, tuumasin että peli on menetty jos on ollakseen ja ajoin rauhallisesti takaisin töihin. Etupalkki sekä öljypohja pois ja niin vain oli kutoseen mennyt laakeripukki väärinpäin ja laakeri pilalla. Kampiakseli näytti kevyen hiomapaperikäsittelyn jälkeen säästyneen. Tuumasin että katotaan mitä tulee, kaivoin "uudet" laakerit veiville, putsasin öljypohjan ja laitoin takaisin nippuun. Uusi suti, pesuöljyt ja lämpimäksi jonka jälkeen uudestaan suodatin ja öljyt. Toistaiseksi ei ylimääräistä naputusta ole. Odotellaan milloin alkaa kuulumaan, ei voi tietää onko veivin pesäkään enää pyöreä. Ja varmasti voi olla laakerimetallia erinäisiä määriä kierrossa.

Lauantaisen uudelleenavauksen jälkeen on tullut ajoa noin 600km, josta lähemmäs 250km noin 1000kg kärry perässä. Ei ole kuulunut laakeriääntä, eikä ole näkynyt vuotoja. Tiistaina vaihdoin öljyt ja suodattimen uudestaan. Halpa 5W-40 ja lisäksi STP Engine Treatmentia ns. varmistukseksi.

Olin optimistinen pessimisti valkean koneen suhteen ja sijoitin hieman rahaa alustan päivitykseen. Rallyracelta tilasin maanantaina coilijousisarjan eteen. Englantilaisessa on 8" 550lbs jouset, nyt siihen tulee uudet 600lbs ja siirrän siitä valkeaan. Teen vaan toiset tolpat. Säädettävät yläpäät tilasin samalla. Saa siirrettyä ehjät orkkikset remmiturboon huonojen tilalle. Englantilaiseen jäykemmät jouset siksi, koska vakaajapäivityksen jälkeenkin tuntuu radalla kallistuvan liikaa. Entistä epämukavampia molemmat on sen jälkeen, joten tilannehan on hyvä :idiot2:

Polttoaineen osalta siirryin kokeeksi bensaan. Tarkempia säätöjä voi katella kunhan saa ajettua kaikki E85:t tankista pois. Sen jälkeen kävis penkissä koestamassa.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2016, 23:55:36 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #656 : 18.06.2016, 23:33:31 »
Hyvin sää vedät!
Onko sulla joku tukkupaketti ö-suodattimia kun tuohon malliin joutuu vaihtamaan  :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #657 : 19.06.2016, 00:00:24 »
Töiden kautta saa alella perus öljysutia 3,5e/kpl, joten sentään sen kohdalla rahallinen menetys ei ole kovin suuri ::) Ensiöljyjen jälkeen sitten ns. parempi suodatin kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #658 : 19.06.2016, 00:15:53 »
Hattua nostan millaisella tahdilla näitä tinakutosia korjaat. Tänään omissa remonteissa pelkästään öljypohjan siirto otti aikaa yli 2h :buck2:.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #659 : 19.06.2016, 00:52:22 »
Hattua nostan millaisella tahdilla näitä tinakutosia korjaat. Tänään omissa remonteissa pelkästään öljypohjan siirto otti aikaa yli 2h :buck2:.

Tahtoo parantua harjoituksen myötä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autoracing  KL-varaosat