Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603583 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #660 : 23.06.2016, 21:20:16 »
Englantilaisen veivit todettu koneistamolla suoriksi, mutta kaikista veiveistä on tapinhelat 3-4 satkua väljät pystysuunnassa. Käytin vielä molemmat veivisetit tarkastuksessa, viimeksi käytössä olleet ja viime vuonna viimeisessä koneessa olleet. Kaikissa sama juttu. Ajettuhan toisilla on noin 1500 ja toisilla 1000km. Ja veivien vakiot pehmeämmät pronssihelat olivat kuitenkin noin 17tkm jälkeen enintään saman verran väljiä. Mitähän lie nyt taas sitten :buck2: Öljyruiskutkin olleet joka lohkossa. Kuuranne ehdotti ongelmaan ratkaisuksi ylimääräisen öljyreiän poraamista veivin sivuun helan alapuolelle, öljyruiskun puolelle. Uudet helat koneistaja ehti tänään laittamaan paikoilleen ennen kolmen viikon kesälomaa. Lohkon porausta sekä taso-oikaisua alustavasti soviteltu ensi viikolle samaan paikkaan, jossa edellinenkin lohko kävi.

Kuuranne teki tarkastuksen männäntappeihin ja mäntiin ja ei löytänyt "onneksi" kuin kaksi selvästi kieroa tappia. Aivan päästä mitattuna toinen oli soikea satkun ja toinen kaksi. Muista ei mittaamalla löytynyt havaittavaa soikeutta. Kolmosen männän tappilinjastakaan ei sanonut moitteita, vaikka tapit siihen hieman nahkeita ovatkin. Parempi niin. Ratkaisuna tappitilanteeseen laitan vakiotapit, joihin sorvataan pienet viisteet ulkoreunoihin lukkorengasta varten aivan kuten mäntien omissakin tapeissa on. HX55:lle tilasin laippoja, saa nähdä miten pitkään menee saapuessa.

Valkealle ei ole muuta vielä tapahtunut kuin otin lisäpitkät pois keulilta ja laitoin konehuoneen pohjamuovin paikoilleen.

Muissa aiheissa kuulin, että paikallinen huoltamo lopettaa toimintansa heinäkuun lopussa marketin tieltä ja myy nurkista kaiken pois. Aikanaan ollut Volvon korjaamoedustus jonnekin 90-luvun puolivälin tienoille. Kävin kurkkaamassa tilannetta ja heti ensimmäisenä omistaja tarjos kirjallisuutta. Käsiin jäi kaikki siellä olleet alkuperäiset huolto-, korjausohjeet ja käsikirjat. Pääasiassa 200/300/700-sarjalaisiin, jotain myös 850 juttuja ja muuta. 200, 700 ja 300 varaosakirjat, sekä muutamia Autodata yms. kirjoja. Muutama kuvan tapainen niistä tuolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #661 : 25.06.2016, 22:45:31 »
Vaihdoin uudet etujouset englantilaiseen ja laitoin coilisarjan valkeaan englantilaisen vanhoilla jousilla. Muistelin, että englantilaisessa on 8" pitkät jouset ja sellaiset tilasin, mutta siellähän olikin 9". Nykyinen jäykkyys on 600lbs ja vanha valkeaan mennyt 500lbs. Mahdollinen remmin ja oheistarpeiden tuoma lisäpainokin tuli hieman otetua huomioon. Voihan se silti olla, että 550lbs jousi olisi ollut hyvä. Kunhan pääsee ajamaan noilla, niin pitää tehdä muutoksia jos ei miellytä.

Valkeaan tuli tosiaan kierreholkkisarja ja uniball-yläpäät. En halunnut pilkkoa koria, joten porasin yläpään levyyn pariin eri kohtaan pultinreiät, vedin pultit läpi sekä laitoin laatat korin ja yläpään väliin. Sai vakioreikiin kiinni. Tehtävä/teetettävä vielä kunnollinen levy yläpään ja korin väliin, ettei tuenta jää vajaaksi. Uniballin rasvanipan sijainti ratkaisi asennon. Yläjousilautanen on alumiinia ja sen verran paksu sekä yläpäiden uniballit holkkeineen vakiota laakeria korkeampia myös, ettei iskarimutteri yllä kummassakaan autossa koko matkalta kierteelle. Rallyracen myymässä uniball sisäholkkeineen on vielä muutaman millin paksumpi kuin englantilaisessa oleva Kaplhenken yläpään uniball, joten iskarimutterin kierre jää vielä enemmän vajaaksi. Ois teetettävä rautaiset lautaset tilalle, sais mutterit kokonaan kierteelle. Plussana Rallyracen myymässä yläpäässä uniball on suojattu ja rasvanipalla eli paljon parempi ratkaisu kuin Kaplhenkessä. Siinä ei ole rasvanippaa tai rasvauraa saati mitään suojausta.

Tein pikaisen ajokorkeuden säädön valkeaan ja etuiskarit säädin 2,5 kierrokseen. Tuli kyllä hyvä. Pientä pintakovuutta on havaittavissa aiempaan verrattuna, mutta kokonaisuudessaan käyttäytyy huomattavasti paremmin ja mukavammin. Ei kallistele läheskään samaan malliin ja töyssyt menevät tasaisemmin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #662 : 29.06.2016, 23:12:54 »
Turbon laipat tulivat englantilaiseen, joten ei jää niistä kiinni sen asennus. Eilen Kuuranne pyöräytti männäntappien päihin kevyet viisteet ja ne tietysti koesovitettiin samalla.

Tänään porasin männäntapinheloille lisäöljyreiät öljyruiskujen puolelle. Lohko kävi tänään taso-oikaisussa sekä porauksessa ja sain sen takaisin. Laitoin kampiakselin, veivit ja männät heti paikoilleen. Huomenna loput läjään jos öljynkierron tiivisteet tulevat Volvolta.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2019, 23:32:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #663 : 01.07.2016, 00:50:31 »
Kone on jakohihnaa vaille nipussa. Senkin olisin laittanut, mutta vanhanmallin lohko ei juttele uudemman mekaanisen kiristimen kanssa ja sitämyöden hihna on eri. En muistanut uutta hihnaa ostaa. Aiemmin käytössä ollut hihna oli joutunut irtaallaan ollessaan hieman ikävään väliin ja sitä ei enää uskalla laittaa. Imusarjan laitan kunhan kone on paikallaan. Nostin paketin remmiturbon konttiin ja toin lähemmäs autoa odottamaan asennusta.

Tässä vaiheessa vois merkata muistiin kiertokangenlaakerisarjan varaosanumeron ettei tarvitse pitää lappusia niin hyvässä tallessa. Vakiokokoiset ja merkki Glyco, Koivusen numero 058-37546-000.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #664 : 01.07.2016, 22:22:12 »
Kasasin jakopään, puuhastelin vähän muuta pientä ja nostin koneen paikalleen. Tälle päivälle ei sen enempää ehtinyt eikä viitsinyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #665 : 03.07.2016, 00:04:37 »
Voimansiirto, imusarja, jne. paikallaan. Pakosarjaan vaihdoin T6 laipan ja sovittelin turbon mahtumaan pellin alle. Kompurakotelo jää ehkä sentin konepellistä, eli riittävästi. Pakopesän malli nostaa turboa reilusti ylemmäs ja vie eteenpäin verrattuna aiempiin. DP:hen tarvitsee lisätä pätkä ja öljylinjat katella kuntoon.
Kuvat tuolla sivun alalaidassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #666 : 04.07.2016, 01:19:07 »
Päivällä jäi puuhastelu vähiin, joten piti jatkaa illemmalla. Dp ja turbon öljynpaluu saivat jatkokset ja ovat paikoillaan. Laitoin öljynpaluuseen lämpösuojanauhaa, koska kulkee nyt niin lähellä pakosarjaa. Vaikka liekö sillä suurta merkitystä on. Starttailu ja mahdollinen käynnistäminen kiinni siitä, että päivällä saa turbon öljynpainelinjaan sopivan nipan.
Kuva dp:stä löytyy edellisen linkin kautta. Vaikka ei siinä mitään ihmeellistä olekaan :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #667 : 04.07.2016, 23:15:44 »
Ei löytynyt paikallisen puljun valikoimasta sopivia muutoskappaleita tai edes varttituuman kierretappia, että olisi saanut öljynpainelaipan kierteen muutettua millisestä. Eikä viitsinyt yhden nipan takia ajella 80km lenkkiä(tosin siellä joutui käymään kuitenkin myöhemmin :D) Hitsasin sitten laippaan kiinni varttituuman jatkopalan. Starttailin paineet ja aika nopeaan nousivat. Ensimmäistä kertaa kasatessa esitäytin öljynsuodattimen kokeeksi. Öljynpainevalo sammui huomattavasti nopeammin kuin tähän mennessä eli oli sillä jotain merkitystä. Muuten ei olisi täytetyn suodattimen laittaminen ollut kovin siistiä, mutta kasatessa alakerta oli välillä pystyssä ja käänsin öljynsuodatinjalan osoittamaan alas. Sen kuin ruuvasi paikalleen.

Ensikäytössä ei mitään erikoisia, sen jäljiltä jälleen öljynvaihto. Ei havaittavia nestevuotoja toistaiseksi. Turbon ja coolerin välinen ahtoputki meni puoliksi uusiksi, vaihdoin uudet tulpat ja ajelin hallin pihalla eestaas. Äänenvaimentimissa on aika runsaasti jäähdytysnestettä, höyryää lämmettyään sen verran rajusti :P Virtareleeltä puolille lähtevän johdon tein uusiksi, vaihdoin puolien johtosarjanpuoleisen virtaliittimen(ei ohjauksen) ja lyhensin siitä vielä johtoa. Jos sattuisi olemaan katkoksia jossain.

Tämänhetkinen tilanne:
« Viimeksi muokattu: 29.11.2019, 23:32:41 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #668 : 04.07.2016, 23:39:55 »
Hyvä homma että taas kunnossa!
144-70

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #669 : 05.07.2016, 20:55:09 »
Ainakin toistaiseksi ::)

Otin heti puolenyön jälkeen englantilaisen liikenteeseen ja pitihän sillä käydä pikku lenkki ajamassa kaatosateessa. Päivän mittaan on tullut noin 100km lisää, eikä siinä sen ihmeempiä vielä(kään). Turbon isomman pakopuolen takia pakoäänet ovat selvästi kovemmat. Ja tottakai herääminenkin on paljon ylemmillä kierroksilla. Jos remmi sen tilanteen korjais tulevaisuudessa :3/4 jättää sen: Keulan korkeus osui tuurillaan hyvin lähelle samaa kuin vanhoilla jousilla ja siinä ei toistaiseksi ole säätötarvetta.

Isompi takapönttö oli suunnitteilla jo silloin kun muutin koko putkiston isommaksi ja nyt se viimeistään on tehtävä. Huomenna haen tarpeet siihen romikselta, rosterista meinasin väsätä. Fennon vaimenninvillaa ostin neljä pussia alkuunsa. En tiedä pitäiskö reikäputken ympärys vuorata rosterisella teräsvillalla jos vaimenninvilla on herkempää palamaan kuumien pakokaasujen toimesta? Saatan myös tehdä etupöntöstä vähän pidemmän lyhentämällä nykyisen takapöntön siihen käyväksi tai jatkamalla nykyistä. Pönttörempan jälkeen katsastuskonttorille mittaukseen, jotta tietää onko mitään toiveita ajaa Ahvenistolla lauantaina.

Meinasin tehdä paisarin vanhasta, mutta pikku mittailun ja kompurakotelon kääntelyn jälkeen tulin siihen tulokseen, että alkuperäinen paisari mahtuu ahtoputken päälle telineineen. Telinettä pitää tietysti hieman muokata. Se kiinni myöhemmin tällä viikolla. Eihän se ihan niin nätti ole kuin vois, mutta ajankäytöllisesti paras ratkaisu nyt. Eteen ehdin vaihtamaan uudet renkaat vähän ennen koneen leviämistä ja tänään vaihdoin taaksekin. Hankook Ventus V12 Evo2, eteen 215/45 ja taakse 225/45.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #670 : 05.07.2016, 21:21:49 »
Hei, varaisin yhden paikan etupenkiltä ja ratakierroksia Ahvenistolla :D

Ja eihän tästä voi olla kuin tykkäämättä, tekemisen taso on kova ja tahti edelleen huikeaa :tykkää:
« Viimeksi muokattu: 05.07.2016, 21:23:50 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #671 : 05.07.2016, 21:49:48 »
Saahan sitä varata jos se on ratakelpoinen vaan. Toiveissa ois olla paikalla kalustovahvuudella kaksi eli englantilainen ja valkea. Jos vaikka edes valkealla kävis radalla. Täytyy vaan saada kuski sille ???
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #672 : 05.07.2016, 23:53:08 »
Laitetaanko tähän että kuljettaja- sopimus vahvistettu? Saas nähä pääseekö otsikoihin: "NBM teki TVS:sät" -Jo menomatkalla...  :knuppel2:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #673 : 06.07.2016, 00:00:17 »
Laitetaanko tähän että kuljettaja- sopimus vahvistettu? Saas nähä pääseekö otsikoihin: "NBM teki TVS:sät" -Jo menomatkalla...  :knuppel2:
Öööää mistäs mua nyt syytetään  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja 245 -88 "B6284T"
« Vastaus #674 : 06.07.2016, 00:07:00 »
Laitetaanko tähän että kuljettaja- sopimus vahvistettu? Saas nähä pääseekö otsikoihin: "NBM teki TVS:sät" -Jo menomatkalla...  :knuppel2:
Jep. Meinaatko että siitä loppuu jarrut kesken jo kadulla? :idiot2:

Öööää mistäs mua nyt syytetään  ::)
Kai NBM muistelee sun viimevuotista ratailua vieraalla autolla, tosin ei mun.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat