Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #840 : 24.09.2017, 00:04:35 »
Eilen(perjantaina) illalla aloitin purun ja sain ihan kohtuulliselle mallille.
Vastaan tuli hyvää ja huonoa. Etusisälokasuojien etupäitä ei tarvitsekaan onneksi vaihtaa. Vasen on vain painunut alaspäin ja tehnyt pienen vekin akkutelineen kohdalle. Se pitäisi saada oikaistua kohtuu helposti. Oikealle puolelle ei taida tarvita tehdä oikein mitään, vaikka lokasuoja näyttikin ikävälle. Oikea ajovaloumpio näytti selvinneen yhden kiinnikkeen hajoamista lukuunottamatta ja vasemmasta hajosi vain lasi.

Huonon puolella katon oikea etukulma vaikuttaa ottaneen enemmän voimaa vastaan ja koko oikea reuna on siirtynyt muutaman millin taaksepäin. Katselin takaoven istuvuutta jo torstaina autoa huuhtastessa kun vettä kulkeutui sisälle, mutta vasta eilen huomasin vekin takapilarin ja katon liitossauman kohdalla(siinä joka on alunperin listan alla piilossa). Takaovi jäi myös vähän alas eli B-pilarikin on takakenossa. Kokeiltava saisko oikaistua yhtään, tuolla on hydraulisylinteri oikaisuun jos sille saa vaan tukipintaa sopivasta paikasta. Mukavahan se ois, jos ovien raot ei ois mitä sattuu.

Muutoin katon kanssa päädyin tänään katkaisemaan A-pilarien yläpäästä, B-pilarien etupuolelta oviaukosta ja pintapellin B-pilarien välissä olevan vahvikkeen takapuolelta. Etupään pilareita oli hieman huono tässä vaiheessa tukea toisiinsa, koska mitat heittää. Tehtävä vaan tarkastusmittauksia vaikka valkeasta 245:stä ja koetettava saada istumaan paikalleen. Korjauspalaa mallasin jo paikoilleenkin. Hommasin Sikapower 4270 koriliimaa ja liimasin vaihtokatosta peltisoiron kiinni vahvikkeeseen sekä vanhan katonreunan alapuolelle. Uuden katon pintapellin takareunan liimaan puolestaan kiinni vahvikkeen päällä olevaan osaan.

Konepellin sekä oikean etuoven ja väliaikaisetulokasuojan laitoin paikalleen. Turvakaaria on toki tullut pyöriteltyä tämän auton tiimoilta jo aiemminkin ja ehkä ne nyt joutuu jo laittamaan. Muutenkin kuin viime vuonna tekemäni puolikaaren osalta. Voisi vaikka muuttua ajettavuuskin radalla kun kori jäykistyy(?). Voi paremmilla mielin kaataa sitten kovemmastakin vauhdista? :D

Kuvia tuolla.

Ja osien sovitusta.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2017, 00:06:15 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #841 : 24.09.2017, 03:01:40 »
Laita nyt jo ne kaaret...

300km/h sillä miettimälläsi upforce-siivellä, niin lopputulos ei välttämättä ole niin kaunis kuin nyt.


Eikä tosiaan ole vittuilua. Hienoa tekemistä, mutta tosiaan turvallisuus ja ajettavuus saattaisi(?) parantua.


Itseasiassa, olisi kerrankin mielenkiintoista nähdä kunnolla tehdyt kaaret, jotka eivät haittaa farmariauton käytännöllisyyttä. :D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #842 : 24.09.2017, 09:21:26 »
En yksiäkään turvakaaria ole rakentanut... mut eikös takapenkit poistu käytöstä jokatapauksessa jos aikoo tehdä kestävät turvakaaret??
Tai vähintään takapenkillä matkustajien tila tulee rajoittumaan kovin paljon.

Niistä kaarista kun ei oikein apua ole jos pari putkea x -kehikon kanssa kulkee kattoa myöten ja tulee putket b -pilarien ja c -pilarien kohdalla lattiaan... ja tietty a-pilarien lähettyville.
Olettaisin niiden antavan periksi jos tulee kaato. :idiot2:

Mut hyvinhän tuo koppa kesti kaadon - ja hyvä ettei henkilövahinkoja sattunut!
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #843 : 24.09.2017, 11:34:57 »
Kiihdytys-sääntöjen mukaan kun tekee kaareet niin saa pidettyä vielä takapenkit käytössä ja kyllä niidenkin sääntöjen mukaan tehdyt kestää kipata.. Niiden sääntöjen mukaan kun saa takaputkiin tehdä taitoksen eli saa pääkaarelta jatkua katon mukasesti ja sitten c pilarin kohdalta taittua alas/alaviistoon. Näin mahtuu takapenkilläkin olemaan. Ja oviputket voi tehdä irroitettavat kunnon liitoksilla niin nekin on vielä sääntöjen mukaset ja helpottaa arkikäyttöä huomattavasti kun voi oviputket ottaa irti ja laittaa kiinni vain kun menee mailille/vartille tai radalle.. Näin kun tekee kaaret niin ne ei haittaa arkikäyttöä juuri ollenkaan. Ja kyllä ne jäykistää koria ihan törkeän paljon.. Itsellä kaaret 8pisteestä hitsattu korin pohjaan/runkoon ja sen lisäksi vielä A ja B pilareissa yhteensä 6tukilappua pilarien ja kaarien välissä. Sitte vielä pääkaaren poikkiputkesta on 2 vahvikelappua kardaanitunnelliin. Ei paljoa kori vääntyile ajossa.. Vähän epäselkeetä tekstiä ehkä tuli kun kännykällä nopeasti runoilin mutta ehkä jotain hyötyä oli päätöstä ajatellen..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #844 : 24.09.2017, 22:22:49 »
Muutaman tunnin turasin ja sen seurauksena katon pintapelti on liimattu kiinni ja hepattu A-pilareihin. Enempää en ala liittämään ennen kuin on tuulilasi, jolla testata kunnolla. Toisesta autosta otin perusmitat ja katselin miten ovet istuvat paikoilleen. Oikeaa A-pilaria piti pönkätä ulospäin, jotta linjaus osuu kohdilleen. Vasemman pilarin joutui pakottamaan lukkopihdeillä oikeaan asentoon, ihan kuin olisi kiertynyt. Yllättävän paljon heittää kattojen osien linjaus toisiinsa nähden. Kun B-pilarin luota pintapellit ja kattokourut ovat tasassa, on oviaukonpuoleinen pelti vaihto-osassa pari milliä alempana.



300km/h sillä miettimälläsi upforce-siivellä, niin lopputulos ei välttämättä ole niin kaunis kuin nyt.
Mistäs tiedät niin varmaksi miten paljon se vaikuttaa? Eikä se niin jyrkäksi jää kuin mitä kuvissa aiemmin näkyi.

Niistä kaarista kun ei oikein apua ole jos pari putkea x -kehikon kanssa kulkee kattoa myöten ja tulee putket b -pilarien ja c -pilarien kohdalla lattiaan... ja tietty a-pilarien lähettyville.
Olettaisin niiden antavan periksi jos tulee kaato. :idiot2:

Mut hyvinhän tuo koppa kesti kaadon
Kaikki antaa periksi jos vauhtia on tarpeeksi ja isku tulee sopivasta suunnasta. Mutta jos kaaret ei kestä "peruskaatoa", niin silloin ne on tehty väärin. Niiden tarkoitus on kuitenkin auttaa selviytymään tapahtumista vähemmin vammoin. Eipä vielä tuosta vauhdista kaataessa ole korin vahvuudella kovin suurta merkitystä. Kaarien kanssa katon etureuna olisi vain painunut huomattavasti vähemmän sisään, jos juuri ollenkaan.

Pääasiassa kaarien vaikutus käytökseen ajossa kiinnostaa. Takapenkin käyttökelpoisuus on sinällänsä toissijaista kun noin 99% ajoista on yksin. Ei ole tullut ennen ajettua kaarellista autoa ja Tarmo_L:n 242:n kokoonpano on niin erilainen kuin missään omassa, ettei voi tehdä suoraa vertailua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #845 : 25.09.2017, 06:05:07 »
Mistäs tiedät niin varmaksi miten paljon se vaikuttaa? Eikä se niin jyrkäksi jää kuin mitä kuvissa aiemmin näkyi.
En tiedäkkään, mutta aina voi sattua.

Minulla menee auton pohjaan A4 paperiarkin kokoisen paikan tekemiseen suunnilleen yhtä kauan, kuin Lankku vaihtaa puoli kattoa. :D

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #846 : 25.09.2017, 08:48:28 »
Ei tosiaankaan kannata harkitakkaan kaaria, jos haluaa säilyttää takapenkin. Takapenkillä ei ole mitään sivuttaistukea ja vyötkin on mitä on, joten pienessäkin sivukolarissa on melko hyvä mahdollisuus lyödä pää sinne kaariputkeen. Samasta syystä edessäkin pitäisi olla kunnon penkit ja vyöt, jos autossa on kaaret.
!

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #847 : 25.09.2017, 12:03:04 »
Nykyisten katsastussäädösten mukaan helpoimalla pääsee kun tekee akk j-liitteen mukaiset tai jonkin muun kilpaluokituksen mukaiset kaaret. Asetus on muuttunut niin että mitkä tahansa omavalmisteet ei enää kelpaa, esim. kiinnitystä ei suoraan hitsaamalla ei enää sallita vaan kiinnityspisteet laputettava ja kaaret kiinnitettävä koriin neljällä pultilla, nämä pykälät ovat trafin kirjoissa tiukemmat kuin j-liitteessä!

Kesällä leimattiin neliovinen 240 j-liitteen mukaisilla kaarilla ja alkuun vähän kylmäsi kun leimaaja rupesi katselemaan että kaaren alapäät kiinni vain kolmella pultilla korissa, sitten kääntyi juttu tähän että jos kaaret on jonkin luokituksen mukaiset niin kelpaa ja homma ei tyssänyt siihen. Lisäksi pitää olla pehmusteet siellä mihin mahdollista kolauttaa pää.

Takapenkkiä ei meidän tötterössä ole eikä se ole mahdollinen hyväksytyillä kaarilla. Oviaukossa ristikko ja istuimina kupit, irroitettava ratti helpottaa huomattavasti autoon asettautumista.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #848 : 25.09.2017, 14:14:22 »
PV:hen tein sääntöjen mukaisesti kaaret eli sinällänsä niiden teossa ei ole mitään ihmeellistä. Ja onhan tässä pääkaaren ja takasivuputkien paikat jo valmiina, kun pultattavat puolikaaret tein viime vuonna koritöiden ohessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #849 : 25.09.2017, 19:22:56 »
PV:hen tein sääntöjen mukaisesti kaaret eli sinällänsä niiden teossa ei ole mitään ihmeellistä.
[/

Juu, ei kaarien teossa olekkaan mitään ihmeellistä, samalla vaivalla saa tehtyä konttorilla kelpaavat ja sellaiset mitkä ei kelpaa mihinkään. jos on kyse leimapelistä tai kilpurista johonkin tiettyyn lajiin niin helpompi tehdä ekalla kertaa sellaiset jotka kelpaa. Tutuille pojille kävi sprinttiauton osalta lapsus vaikka kuinka lukivat j-liitettä, ekassa kisassa autoa ei hyväksytty viivalle puutteellisten kaarien takia....Sinulla varmasti tämäkin homma hallussa kun olet niin paljon erilaisia muutoskatsastuksia teettänyt. Taisi olla -16 vuoden alussa kun trafi mulkkasi ohjeistustaan kaarien hyväksymisessä katuautoon, sitä ennen kävi kunhan on jotenkin putket huiskittu koppiin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #850 : 25.09.2017, 19:51:01 »
Monella inssillä mennyt sekaisin tuo kohta (ainakin mun ja paikallisen inssin mielestä):

4.9 Turvakaari ja turvakehikko
Ajoneuvoon saa asentaa turvakaaren tai turvakehikon joko hitsaamalla tai pultein edellyttäen,
että ajoneuvon alkuperäinen rakenne ei asennuksen johdosta heikkene ja että asennus ei
vaikuta haitallisesti matkustajien turvallisuuteen törmäystilanteessa. Jos turvakaari tai turvakehikko
on määrätty tässä määräyksessä pakolliseksi, sen on oltava materiaaliltaan ja rakenteeltaan
valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön sääntöjen mukainen.

Henkilö- ja pakettiautoissa hyväksytään myös turvakaari tai turvakehikko, joka on valmistettu
seinämän vahvuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta
tai lujuudeltaan vastaavasta putkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä ajoneuvon pituussuunnassa
symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Jos vinotukia
on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen
kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm.
Turvakaari tai turvakehikko vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon
käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren tai turvakehikon korkeuden
kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan
suunnassa.


4.9. Turvakaari
Turvakaari tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai
itsekantavaan koriin pulttaamalla vähintään neljällä halkaisijaltaan
10mm läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3mm paksuja
kooltaan 150x150mm teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin
puolin. Turvakaari/kehikko voidaan myös kiinnittää virallisen
autourheilujärjestön (AKK, FIA, FHRA) hyväksymällä kiinnitystavalla.
Kohdat joissa kuljettaja/matkustaja voi olla kontaktissa
kaaren/kehikon putkeen, tulee pehmustaa vähintään 5mm
paksuisella pehmusteella.

Näin lukee uusissa pykälissä, jos on jotain muita pykäliä tullut 2015 jälkeen niin saa kertoa.

Eli jos autossa kaari/kehikko (esim. avoauto tjsp) niin sen täytyy olla AKK säännöillä tehty. Muuten kys. pykälän mukaan suht vapaata?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #851 : 26.09.2017, 22:15:28 »
Eilen kävin vain kurkkaamassa, että osat on liimautuneet ja olihan ne.

Tuulilasia odotellessa kävin tänään purkamassa paremman keulapalan sekä etulokasuojat ja pesin ne. Joutui keulapalaakin kaivamaan kahdesta autosta kun alunperin aiotussa oli ruttu ajovalon alla. Lokasuojat on ylimaalattu kylkilistan alapuolelta ja alkoi pesun yhteydessä muutamasta reunasta hilseilemään. Hiottava se kerros pois kokonaan. Katosta hioin näkyvät liimat pois ja karhensin kittausta varten laajemmalta alueelta. Liima on sen verran nahkean tuntuinen, ettei sitä uskalla kitin alle jättää. Laitoin vasemman etulokasuojan paikoilleen, jotta näkee paremmin miten paljon sisälokasuojan etureuna heittää.

Sen verran on vielä sisäistä pussihousua jäljellä, että harmittaa kun alkuperäisten peltiosien osuus pienenee ns. turhaan :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #852 : 27.09.2017, 23:55:28 »
Tarmo_L:n kontaktien kautta sai loppupään kasettilasin edullisesti. Kävin alkuillasta hakemassa ja Tarmo_L vielä tuli osan matkaa vastaankin.

Mallasin lasin paikoilleen ja aukko osui juuri kohdalleen. Hitsasin A-pilarit ympäri ja osan B-pilarien vierustaa. Molemmin puolin tein viillot katon sivukoteloon ja painatin B-pilarin läheltä ylöspäin, jotta oviaukon linjauksen sai yhtään sinnepäin ja hitsiä tueksi. Niin paljon heittää kattojen keskinäinen osien sovitus. Aloitin oikean takakyljen oikomista sisäpuolelta työntämällä sen minkä sai. Vedettävä loput mitä vetää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #853 : 29.09.2017, 00:20:43 »
Keulapala ja toisen etulokasuojan ruosteet sain hiekkapuhallutettua jo päivällä. Hitsasin loput katon saumat, hioin päälipuolin enimmät ja vedin kitattaviin kohtiin sopivan epoksin pohjalle. Samaa maalia sudin puhallettujen osien taustoihin ja ruiskulle hankalampiin paikkoihin. Purin kontinverhoilut ja mallasin puolikaaret paikoilleen sisälle. Takasivulasit ja kojelauta vielä pois sekä hommattava lisää putkea. Sivukaaret laitan varmaan Marteliuksen taittamana samanlaiset kuin Tarmo_L:llä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #854 : 30.09.2017, 22:17:21 »
Eilen ei ehtinyt tekemään mitään, tänään sai ihan hyvin aikaiseksi.

Oikaisin oikean etusisälokasuojan. Onnistui ihan vaan tunkilla nostamalla ja vekit naputtelemalla. Muokkasin keulapalan sopimaan paikalleen ja koekasasin keulan. Osat istuu ihan kohtuullisesti, hienosäätöä vaan. Näyttää vähän pöljältä ilman etuspoileria.



Hitsasin vasemman etulokasuojan takanurkkaan palan vanhasta jotta sai huonot pois. Liitos jää listan alle, niin taidan säästää kitissä :P Hioin konepellistä päälimmäisen maalikerroksen pois ja sama homma etulokasuojien listan alapuoliskoille. Hioin kaikki vaihdetut osat 320 asti. Konepellissä on aika paljon pieniä ruosteenalkuja kiveniskuista ja lisää tuli koko ajan hioessa näkyviin.



Hieman on epäilys oisko oikea lokasuoja tarvike. Pituussuunnassa istuvuus konepeltiin ei ole niin hyvä kuin vasemmassa. Yläpinnalta joutui hiomaan maalitkin kokonaan pois, koska pintamaalissa tuli vastaan pientä kuplaa. Eikä alla ollut aiempaa maalikerrosta.

Linkkaamatta jääneet edelleen tuolla.

Huomenna vaihto-ovet pois, niiden purku, etunurkkien korjaus, etuoven painauman oikaisu(yritys) ja katon kittauksen aloitus :buck2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma