Futurez  Kulkukoira

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #105 : 01.07.2012, 00:29:17 »
Lootan laitoin perjantaina paikoilleen ja samalla päivitin boksiin MS2 prossun kun sellainen tuli ostettua. Kotvanen meni naputellessa vanhat arvot sisään kun valikoiden järjestys ja koostumus on täysin eri. Kyllä siihen illalla jo pientä eloa sai, tänään sitten lisää rukkausta, vähän koeajoa ja ve-kartan karkeaa säätöä. Vielä siinä on säätämistä mutta sinnepäin. Lootakin tuntuisi pelaavan hienosti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #106 : 04.07.2012, 23:50:57 »
Lauantain jälkeen ajoa on on tullut noin 580km eikä vielä mitään ihmeitä. Muutamia asetusmuutoksia megaan jne. Hauting sai sunnuntaina hommaksi istua hetken läppäri sylissä ja näpytellä hienosäätöä seoksiin. Listalla sen suhteen vois olla tuoreemman koodin vaihto boksiin ja Tunerstudion muuttaminen rekisteröidyksi.

Muuta pientä operointia tässä viikolla töiden jälkeen on ollut Bilteman öp- ja ahtopainemittarin vaihto Autometerin vastaaviin. Vielä ois öljynlämmölle väkerrettävä paikka vaikka öljyroppuun. Innovate LC-1:n tilalle laitoin MTX-L:n jonka tilasin 145:ttä varten, saa seoksen näkyviin ilman läppäriä. Eilen kävin teettämässä pari vuotta joutilaana olleen KL-racingin myymän kiinaöljyjäähyn ja orkkis suodattimenvälilaipan väliset letkut ja tänään tyrkkäsin paikoilleen. Kenno on vasta yläpäästä kiinni, jos huomenna ehtis laittamaan toisesta alanurkasta ainakin. Pari jonkinlaista asennuskuvaa jäähystä tuosta eteenpäin.
Pyrkimys on saada perjantaina viimeistään pokattua parin millin pellistä/tms. roiskesuojamuovin(jota ei ole nytkään) korvaaja jottei öljynkiertopuoli ois niin otollaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #107 : 17.07.2012, 22:44:03 »
Toissa perjantaina kävin illalla penkissä ajosimulaatiovetoja ottamassa ja siellä alkoi boksi oikuttelemaan. Kolmoselta pystyi vetämään kierrosalueen läpi alhaalta asti ja neloselle vaihdon jälkeen jossain kohtaa aina kaikki poikki hetkeksi. U5 eli 5V regulaattori otti lämpöjä kovasti. Koetin heti kotiin päästyä aika pitkään hakea ratkaisua jotta ois päässy lauantaina Joensuuhun mailille, mutta ei siinä kovin pitkälle päässy. Viikon sai olla hyvin rauhassa ja sen jälkeen oli viime viikonloppuna sitten tarkemman vianhaun aika.

MS2 prossu ilmeisesti aiheuttaa enemmän kuormaa viiteen volttiin kuin MS1. Pelkkä prossu aiheuttaa U5:lle jo sen verran kuormaa että lämpiää reilusti ja siihen kun lisätään sytkälähtöjen ylösvedot päälle, niin lämpötila noin 15min päälläolon jälkeen on 80 astetta. U5 on levyllä lämpötahnan kanssa. Myös MS1 prossulla ja sytkälähdöt 5 volttiin aiheuttaa lämpeämistä jonkin verran. Niputin pikaisesti varmuuden välttämiseksi kokonaan uuden levyn, laitoin sytkälähdöt isompien ylösvetovastusten kanssa 12 volttiin ja tuntus tuo nyt ainakin paremmin toimivan. Ulkoisia johdotuksia vedän uusiksi vielä ja muuta pientä. Vauxista oli jälleen iso apu -H-

Ja sitten teknisempään puoleen. Vaihdoin tänään Truetracin perään sekä katkoin ja heppasin siihen päälle anturin hammaskehän. Anturin olinkin jo painanut sopivalle etäisyydelle kehästä, koska akselissa oli sinisen 242:n aikaan kitkalukko anturikehällä. Sen rungossa ei ollut upotusta anturikehälle, joten kehä tuli ulommas kuin normaalisti. Kävi vielä klassisesti, etten muistanut ettei lautaspyörä mene paikalleen kun anturikehä on lukon rungon päällä. Noo...
Syylärin vaihdoin uuteen biltemalaiseen. Ei vanhassa ulkoisesti mitään vikaa, mutta tuumasin vaihtaa jos siellä miten on kalkkeumaa yms. sisällä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #108 : 25.07.2012, 19:35:30 »
Sytkäpuolen ongelmointi on ainakin näillä näkymin selätetty. Eilen poistin sytkälähtöjen tuplaukset ja laitoin kiinni perus hukkakipinäpuolan tulpanjohtoineen. Puola nippareilla poikkitukeen kiinni ja koeajolle. Ei minkäänlaista nyhtämistä eilisen eikä tämän päivän ajojen aikana. Ainoa miinuspuoli tulee tietysti siitä, että näkyville konehuoneeseen tuli lisää rompetta. Kulut uudesta puolasta liittimineen ja kuluineen sekä tulpanjohdoista oli himpan alle 120e joten ei sillai paha. Puolalle väsättävä joku fiksu teline ja muuta pientä touhua. Oletus on tässä vaiheessa, että sytkälähtöjen tuplaus ei vaan toiminut oikein. Siihen ois voinu tietysti koettaa vähän eri vastuksia, muttei jaksanu enää pelata.

Jos vaan loota kestää nipussa niin lauantaina Botnialle ja toivottavasti kestää ratailutkin jotta saa ajettua takas kotiin :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #109 : 26.07.2012, 23:40:10 »
Tänään ehti sen verran, että sain Kaplhenken yläpäät paikoilleen. Ensin vääntelin Hautingille pari sarjaa renkaita vanteille ja sen jälkeen oli auttava käsipari käytössä.

Sorvautin valmiiksi yläpäiden ja korin väliin 35mm paksut alulätyt joihin porasin pulttijaon. Karkeiden mittausten pohjalta laskin, että 30mm tarvitsee tuo yläpää tavaraa päällensä, jotta kokonaiskorkeus pysyy samana kuin vakiossa yläpäässä. 5mm ekstraa otin vain sen takia että keulaa saa ylemmäs. Sitä en ottanut huomioon, että Kaplhenken yläpäässä on erillinen holkki alapuolella joka lisää sen korkeutta nelisen milliä. Sen lisäksi odotettua korotusta tuli yläpäiden veltostuneiden kumien poistuttua. Keula nousi ylös noin 1,5cm ja on nyt aika tarkkaan sillä korkeudella kuin halusinkin eli renkaan pinta on kaaren tasan tienoilla. Yläpäihin tuli pidemmät pultit menetelmällä vanhat pois, kierteet pois poraten ja uudet kierteettömällä osalla olevat hepillä kiinni. Kasausvaiheessa kotelosuojaa rautapinnoille(suojaa pultit vaikka muuten onkin rosteria) ja reilusti voiteluvaseliinia laakerointeihin. Yläpäiden säätö on keskellä ja saa toistaiseksi ollakin siinä. Aurauksen säädin, camberiin en koskenut ja tuntuis aika passelilta. Sen verran suunnitteluvirhettä on käynyt, että säädön lukkomutterien alla olevien prikkojen takia joutuu mutterien kannoista ajamaan tavaraa pois jotta mahtuu.

Tuolla parit kuvat osista.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2012, 23:42:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #110 : 28.07.2012, 23:04:01 »
Eilen kääntelin alumiinista puolalle jalan rintapeltiin ja pakopuolelle jonkinlaisen lämpösuojalevyn. Ruuvasin ensin puolan kiinni jalkaan ja sen jälkeen jalan sekä lämpösuojan paikoilleen. Laatikontukipalkkia tiputin välipalikoilla 3mm alaspäin, mutta eihän dp siihen kiinni ottanutkaan vaan etutukivarren kiinnityskuppiin. Päälimmäisenä korjauskeinona mielessä oli löystää V-bandia turbon luota ja kääntää putkea vähän eri asentoon, mutta parin millin rako kutospytyn pakosarjanputkeen ei oikein anna myöten sitä varten. Otettava kuppi irti ja käännettävä reunaa vähän. Pokkailin myös konehuoneen pohjamuoville korvikkeen ~1mm muovipintaisesta sinkitystä pellistä. Hetki siinä meni mutta onpahan nyt.

Tänään ei ollut sen isompaa hämminkiä miittireissulla kuin paikanpäällä löytynyt syy eilisillan jälkeen tulleeseen nyhtämiseen yli 0,6bar ahdoilla. Olin epähuomiossa puolaa jalkaan kiinnittäessä painanut jalan nurkan läpi tulpanjohdon eristeestä. Koska varajohtoja ei ollut, pari kieppiä teippiä siihen ja 1bar asti pelas hyvin radalla :P Suuremmalla paineella en ajanutkaan, tuumasin säästellä laatikkoakin vähän. Perävälitys on Botnialle pykälän turhan harva, 3.54 ois mennyt paremmin ja kytkin on liian jyrkkä ns. normaaleihin alasvaihtoihin moottorijarrulla. Pitäis käyttää konetta sopivilla kierroksilla joka kerran kun vaihtaa alas, muuten käy voimansiirron päälle kovasti. Muutaman kierroksen ajon jälkeen häviää kunnon tuntuma siitä milloin eturengas on jarrutuksessa lukossa tai siinä rajalla. Liekö johtuu noista vanhoista lopussa olevista iskareista. Uusien piti tulla jo pari viikkoa sitten, mutta lähettäjän päässä ollut viivästyksiä. Menomatkalla nopeusmittari heittäytyi yht'äkkiä näyttämään liian alhaista lukemaa ja hieman viipottamaan, mutta pysyi samanlaisena koko ajan.
Parikymmentä kierrosta tuli kierrettyä rataa, jarrut pelas hyvin ja takapään jousitus myös. Päivän ajomatka ratailua lukuunottamatta noin 790km.


Ja yksi lyhyt ohiajovideo pääsuoralta: http://www.youtube.com/watch?v=aWrlt0jKoQg
« Viimeksi muokattu: 28.07.2012, 23:25:45 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #111 : 29.07.2012, 00:05:12 »
ole hyvä  *W->

kuvia löytyy vielä sen 60 kpl jos haluut :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #112 : 29.07.2012, 23:26:25 »
Jos ois mahdollisuutta saada keskiviikkona tikulle tai tikulta läppärille talteen niin vois itte suorittaa karsinnan?

Unohtuipa mainita, että Racechronon mukaan parhaat kierrokset olivat 1.27,5 luokkaa. Kolmosella mutkaosuudet läpi ajamalla 1.29 ja risat.

Huomenna tulpanjohto-ostoksille, viallisen vaihto ehjään, vaihtais takavanteisiin viime kesänä 142:ssa olleet Falkenit ja laittais ne eteen. Takarenkaista lähti eilisen aikana pintaa 1-1,5mm ja jäljelle jäi korkeintaan kaksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #113 : 29.07.2012, 23:28:20 »
Menikö 200 rikki pääsuoralla....näytti ainakin siltä  :3/4 jättää sen:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #114 : 29.07.2012, 23:38:51 »
Vähän tuntuu, että ainakaan tolla 5MHz palikalla Racechrono ei ehtinyt kiihtyvyyden perässä ollenkaan, sen perusteella ei ollu ees lähellä vaikka kerkes nelosellakin hetken vetämään. Ei ole kiekkamittarikaan nyt toiminnassa joten ei pysty senkään perusteella päättelemään. Joutu alottamaan jarrutuksenkin turhan aikaisin ennen mutkaa olevien pomppujen takia kun muuten on etupyörät irti tiestä iskarien takia just tiukimmalla kohdalla :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #115 : 30.07.2012, 00:16:13 »
Jos ois mahdollisuutta saada keskiviikkona tikulle tai tikulta läppärille talteen niin vois itte suorittaa karsinnan?
onnistuu  :hello: jäi kyydit saamatta kun karkasit takasin radalle ennen kuin kerkesin tulla liftaamaan :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #116 : 30.07.2012, 00:22:28 »
Ei muuta kuin Motoparkkiin jossain vaiheessa ajamaan. Saa enemmän vauhtia ja jarrutkin joutuu parempaan testiin. Jos vielä sais ostettua parin kelvollisia kuppeja niin ois apparillekin ja vois siirtää tuon nyt kuskilla olevan seuraavaan kohteeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #117 : 30.07.2012, 00:26:34 »
Ei muuta kuin Motoparkkiin jossain vaiheessa ajamaan. Saa enemmän vauhtia ja jarrutkin joutuu parempaan testiin. Jos vielä sais ostettua parin kelvollisia kuppeja niin ois apparillekin ja vois siirtää tuon nyt kuskilla olevan seuraavaan kohteeseen.
kuulostaa hyvältä  8)

Poissa loota4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #118 : 30.07.2012, 00:32:54 »
tämä auto oli ehdoton omaan top3 joukkoon kuuluva.. S*...konepelti oli kerran ylhäällä..ja just ku meinasin ottaa kuvan niin laitettiin se kiinni...en sit viittiny ruveta marisemaan.. :buck2:....hienosti kulki radalla!

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #119 : 30.07.2012, 09:15:57 »
Rohkeesti kun ois aukassu suun niin oisin saattanut olla laittamatta pellin kiinni, tai edes avannut uudestaan kun ei tajunnut moisia kuvausaikeita :)
Niin ja olihan se huomattavasti useemmin kuin kerran auki...
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

 

Proturbo  Autodiagnoosi