Autoracing  KL-varaosat

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #121 : 30.07.2012, 22:03:43 »
Juu olihan pelti auki joka radallakäynnin jälkeen, pitää vaan osua paikalle sopivasti tai pyytää aukomaan.

Vaihdoin risan tulpanjohdon ja tuntuis pelaavan nyt normaalisti. Oikean tukivarren kiinnityskupin irrotin, koputtelin reunaa suoremmaksi ja putkea vähän samalta kohtaa myös. Kiepasin uutta lämpösuojanauhaa dp:hen sille kohtaa, koska vanha oli nirhaantunut melkein koko leveydeltä poikki ja samalla vedolla laitoin hukkaportin poistoputkelle joustoon asti. Takavanteisiin vaihdoin renkaat ja samalla tuli huomattua, että oikeaan eturenkaaseen oli tullut tasainen kohta radalla pyörän lukkiuduttua. Ei sitä edessä huomannut ollenkaan kuin hiljaisessa vauhdissa pienenä tasaisesti tulevana äänenä koska iskarit on niin huonot, nyt takana ollessaan jytkyttää 45-60km/h vauhdissa ja sen jälkeen rauhoittuu :P

On se vaan kovaääninen kun tuota TPK:n videota kuuntelee, nippanappa kuuluu moottorin ääni kiihdyttäessä :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #122 : 04.08.2012, 00:36:14 »
Koneessa on jonkun aikaa olllut normaalia enemmän huohotusta ja öljynkulutusta. Kovemman vedon jälkeisen moottorijarrun jälkeen kaasua lisätessä tuprautti järestään. Oikeastaan ajosimulaatiopenkityksen katkomisen jälkeen asia tuli esille. Sen tarkemmin ei tullut asiaan kiinnitettyä huomiota, koska pelas kuitenkin. Startatessa on ollut havaittavissa kevyempi pyörähdys yhden pytyn kohdalla ja pakoputkesta kuunneltuna joutokäynnillä puputti. Keskiviikkona mittasin puristukset ja vitospytyssä huimat 5,5bar, lopuissa 10,25-11,25. Männänrengasvälin katkeaminen oli ensimmäisenä ilmassa arviona. Sen jälkeen vaan toivomaan ettei pyttyyn ole tullut naarmua, onhan sillä kumminkin ajanut ~1500km ja ratailut. Torstaina tilasin männänrenkaat ja kannentiivisteen remonttia varten, eilen kävin hakemassa.

Eilen alottelin töiden jälkeen 17.30 tuntumassa ja 21.45 näytti tältä(ja siitä pari kuvaa eteenpäin). Päätin ottaa kannen pois sarjoineen ja pyttyjen näkymästä riippuen öljypohja pois autossa paikoillaan. Hyvältä näytti, joten etupalkki tippui pois tukivarsien ja hammastangon kanssa. Eihän tuo nyt älytön homma ollut, mutta on siinäkin pientä näpräystä. Niinhän siellä oli vitosen männästä rengasvälistä pala pois. Nätisti paikoillaan kuitenkin, eikä pytyssä ollut sen jäljiltä naarmuja. Jotain vissiin jäänyt juuri sen pytyn kiertokangenlaakerin väliin kasatessa, koska oli osittain hiertynyt punaiselle jo ja selviä uria laakerissa. Hinkkasin kampurankaulan läpeensä 800 paperilla, eikä mittausten mukaan ole eroa muihin ja veivin pesäkin on pyöreä. Olin jostain koneesta purkanut sarjan hyväkuntoisia kk-laakereita, joten niistä sai tähän tarpeeseen. Muut laakerit näyttivät normaaleilta.  Ei toistaiseksi tartte vaihtaa kampuraa eikä lohkoa eli täähän meni hyvin :)
Vaihtomännässä olikin näköjään ohkaisempi ylin rengas niin siihen ei voi uutta laittaa. Noissa männissä kun on kahta eri ylimmän renkaan paksuutta. Koneen vanhoissa männissä on 1,5mm eli paksumpi. Mentävä sen renkaan osalta omallansa ja laitettava muuten uudet kaikkiin vaikka hyvältä näyttävätkin. Jos tutulta sais käsihoonia vielä pikaisesti lainaan niin pyöräyttäis sillä ennen asennusta. Vanhan tiivisteliiman poistossakin hetki menee. Jne.


JoonasH napsi muutamia kuvia Botnialla, täällä niitä. Näkyy em. öljytuprauskin.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2012, 21:32:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #123 : 04.08.2012, 04:45:08 »
 P> Hyvää tahtia se auto tulee kuntoon kun vika löytyy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #124 : 04.08.2012, 21:31:54 »
Meininki oli saada tänään kasaan siten, että huomiselle ois jäänyt enää pikkujuttuja. Mutta eihän se ihan niin mennyt.
Vaihdoin muutaman muun epäilyttävän näköisen männän, rengastin ja laitoin veiviin paikoilleen. Ylimmän renkaan otin niihin 2,5l purkukoneen männistä, koska niissä oli arviolta paremmin puristusvoimaa jäljellä kuin vaihtomäntien omissa. Eilen jo kattelin että paikallaan olleet männäntapit ovat ihmeen kuluneen näköiset ja oloiset. Mittauksen perusteella ovat kauttaaltaan 3-4 satkua alle määrämitan eli ei niitä voi paikoilleen enää laittaa. En niitä edes tullut mitanneeksi kasatessa, katsoin vaan että ovat suorapintaiset ja siistit. Mikä lie niihinkin iskenyt, veivien yläsilmät puolestaan ovat oikeassa koossa. Vaikka kasausvaiheessa käytin STP:n ja moottoriöljyn seosta, ei sekään loputtomiin välissä pysy koneen seisoessa, mutta luulis tapin karkaisun kestävän paremmin kuin veivin helan. Vaihtomäntien tapit ovat huomattavasti napakammat(normaalit) veiviin ja tarkoitus oli käyttää niitä vanhoissa männissä. Eipä vaan onnistu, koska vanhat männät ovat ilmeisesti uudempaa mallia. Niissä on 5mm pidempi tappi sekä hitusen suurempi venttiilikolo. Tapin seinämäkin paksumpi.

Aikomus oli hommata sopivat tapit ja niputtaa kone, kyselyäkin laitoin jo tapeista. Sen jälkeen hiipi mieleen ajatus siitä minkä verran painoeroa tapeilla on. Karkean punnituksen perusteella eroa on 45g. Ei oikein niin suurta painoeroa viitsisi jättää koneeseen(?). Koska vaihtomäntiä on vain viisi, täytyy ostaa yksi tai pari samanlaista. Homma jämähti tähän vaiheeseen, putsailin öljypohjan puolelta tiivistemassan jämät pois, laitoin pohjan valeeseen, etupalkin heitin paikoilleen jotta saa rullaavaksi, öljysin pytyt ja laitoin suojaa päälle. Viikolla joutuu kumminkin olemaan pihalla.
Sit vaan odotellen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #125 : 11.08.2012, 14:47:14 »
boostilta tuli samanmalliset puuttuvat männät ja tapit kuin koneessa olleetkin olivat. Eilen iltapäivällä aloitin niputtamisen ja vähän ennen puoltayötä oli käynnissä. Ei mitään suurempaa draamaa, tiivistepinnatkin putsailin jo aiemmin viikolla. Puolenyön jälkeen jäähdytysjärjestelmä kasaan, nesteet sisään, lämpimäksi käyttö, muovien ja konehuoneen tukien asennus sekä pyöränkulmien säätöä. Hyvin kulki 37km koeajon kotiin ja tänään vielä pikku lenkin ajoin. Ei ainakaan vielä näy vuotoja tai muuta hämminkiä. Ajella nyt muutamasata kilsaa rauhallisemmin ja suorittaa sen jälkeen öljynvaihto.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #126 : 18.08.2012, 12:10:58 »
Vaihoin illalla öljyt sekä sudin ja pienensin tulppien kärkivälin 0,55:een. Pelaa jälleen kuten kuuluukin.
Logista katottuna ahtopaine seilailis edelleen täyskaasulla yli 1bar ahdolla. Voidaan pyöriä esim. 1,1-1,3bar eestaas. Ahtomittarista sitä ei kuitenkaan huomaa, vaikka ne ei ihan lyhyitä muutoksia ole aina. Eikä perstuntumallakaan huomaa vaihtelua vedossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #127 : 19.08.2012, 17:51:28 »
Uppasinpa muutaman ulkokuvan ja konehuoneesta kanssa yhden jossa näkyy puolan asennus.
Milloinkohan sais aikaiseksi takakaarien maalauksen, kyljet pitäs melkein lakata uusiks samalla ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #128 : 19.08.2012, 19:15:02 »
Sulla oli joskus semmoset Übersiistit peitepellit tuolla konehuoneessa, vieläkö ne on tulossa takaisin?
Hieno laitos kaikenkaikkiaan!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #129 : 19.08.2012, 19:35:54 »
Ne on korinväriin maalattuina säilössä. Tuli liian ahtaan näköinen niin jätin pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #130 : 19.08.2012, 19:42:42 »
Hienot ne oli.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #131 : 25.08.2012, 19:11:07 »
Eilen vaihdoin taaksekin Falkenit jotta ei jumputa. Samalla vähän tarkistelua tän päivän Motestilla järjestettyä penkkipäivää varten ja totesin, että koirakalterin kiinnikkeet olikin vissiin 700:sta ::) Jääneet konttiin pyörimään ja kalterin omat kiinnikkeet on edelleen paikassa x pussissaan. Laittaa sit joku toinen kerta kalterin kiinni. Dumppiinkin jäykistin jousta aiemmin jo ja nyt sakkaa 0,5bar paineelle asti. Alunperin se oli oletuksena ahtopaineen heittämiseen logissa. Hukkaportinjouseen tein prikkavirityksen kiristykseen, mutta ei ainakaan logien perusteella vaikuttanut yhtään sekään. Oletuksena oli, että löysällä jousella pelkkä yläpuoleinen ohjaus ei riitä pitämään alapuolisen ohjauksen ja pakopaineen yhteisvaikutusta ja sen takia viipottaa. Koetettava vielä katsoa onko syypää ihan vaan megalle tulevassa linjassa. Penkin login mukaan ahtopaine oli hyvin tasainen koko ajan, samaa näyttää ahtomittarikin.

Penkitysestä nyt ei ihmeitä ole kerrottavaa. Painetta antoi samalla säädöllä noin 0,3bar vähemmän kuin kadulla ja pikku ruuvauksella sitä sai ylöspäin muttei enempää siinä viitsinyt sitten ruuvailla. Paineennousu osui kyllä täysin oikeille kierrosluvuille. Käyrien perusmuoto on kohillaan joten eipä siinä kummempia sen puoleen. Jostain kehitti vielä login mukaan ~4700rpm kohdalle pienen kierroshäiriön ja se näkyy just tossa lapussa joka sieltä matkaan tuli. Sillä kohtaa käyrissä on kohtuullinen kyykkäys. Ja sitten vielä se pikku seikka, että samoissa olosuhteissa ulkona ajetun vedon perusteella imulämmöt sekä vedon alussa, että lopussa olivat penkissä 10 astetta korkeammalla. Johtuneeko siitä, että penkin puhallin antoi suoraan syylärille ja ilmanputsari jäi vähän sivuun siitä huvista. Ahtopaine on paineennousun jälkeen hieman korkeammalla ja laskee siitä loppua kohti.

Joka tapauksessa lukemat 456hv @5687rpm 1,25bar ja 638Nm @ 4456rpm 1,35bar. Kohtuullisesti sinällänsä linjassa aiemman lukeman kanssa toisessa penkissä. Pidemmällekin ois voinu vetää, näköjään lopettanut vedon 6300rpm kohdalle eikä tehokäyrässä selvää laskua vielä ole siinä. Mitenhän lie skaalattu lukemat ja käppyrät paperiin, koska tehokäyrä ei edes yllä 450hv merkkiin asti :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 25.08.2012, 19:19:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #132 : 25.08.2012, 21:30:11 »
Pari kertaa ihmetelly kanssa noita motestin lappuja ja "viisaampi"
Kerto ois käyrä pyörä tehoa ja numerot ylhäällä moottori tehoa.
Jotenkin nuo pystyy muuttamaan kun oon nähnyt myös tuolta semmosia lappuja missä luvut ylhäällä ja käyrät kartassa näyttää samaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #133 : 25.08.2012, 21:33:17 »
Vetikö se lopussa isommalla vaihteella? Mitä näytti nopeuksia?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #134 : 25.08.2012, 21:38:43 »
Silloin osuis kohilleen jos ne on tosiaan suoraan pyörältä saatuja ilman korjausta. Ois hyvä jos samat lukemat ois myös huippuarvoihin kirjattuna.

Nelosella oli kaikki vedot. Vedon lopussa eli 6300rpm kohilla penkin mukaan 211km/h. Pitäis olla laskennallisesti ja toisen penkin mukaan 217-219 paikkeilla.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2012, 21:40:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira