Ateho  Elekma

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603631 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #135 : 26.08.2012, 00:57:04 »
Silloin osuis kohilleen jos ne on tosiaan suoraan pyörältä saatuja ilman korjausta.

Inertia penkissä ei kuulemma saa luotettavia pyörätehoja. Laskennallinen kuulemma tarkempi.Vaikea uskoa mutta...

Aatteleppas noita vakio T5 koneita tai vaikka Hembalandin B230FK konetta. Tehot aikalailla sitä mitä muutkin ovat saaneet eri dynoissa.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #136 : 26.08.2012, 12:16:12 »
En kyseenalaistanutkaan penkin antamia teholukemia, jos sitä meinaat, vaan vastasin Ökkelölle siitä miten lapussa on lukemat ilmoitettu. Oishan asiasta voinu tietysti mainita siinä lappua luovuttaessa niin ei ois tarvinnu tästäkään mainita sen enempää.

Siitä en tiedä mitään mitä muista eilen penkissä käyneiden koneiden kaltaisista on saatu muualla joten ei pysty vertaamaan. Ei ole niin paljoa kiinnostusta seurailla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #137 : 29.08.2012, 23:56:59 »
Maanantaina laitoin sorvissa käyneet iskemättömät orkkis etuiskarit. Isä ostanut joskus 90-luvun alkupuolella ja jääneet hyllyyn joten päätin ottaa käyttöön. Nyt on jo ajettavissakin aiemman sijaan, ei poksu tai pompi keula jokaisessa pienessä kolossa.

Katselin ennen penkkipäivää, koneen läjäyksen jälkeen, että etupäästä näyttäis vuotaneen öljyä. Putsailin sitä muutamaan kertaan ja varmistelin tilannetta. Eilen aukaisin jakopään ja niinhän oli ylimääräinen huohotus pukannut kampuran etustefan puoliksi pihalle. Uusi tilalle ja hyvä tuli. Otin myös toiselta bensapumpulta virrat pois, koska yhdessä tuotto on liikaa paluulinjan koolle ja huutavat melkoisesti. Nyt yhdellä on normaali perussurina. Teen toiselle pumpulle megan kautta ohjauksen ahtopaineen mukaan. Kohtuu pitkälle riittää yksikin.

Tänään vaihdoin kumit molempiin etusatuloihin ja vasemman takasatulan ulompaan mäntään. Edessä ei nyt ois mikään pakollinen ollut, mutta pientä varmistelua koska tuntuis pientä laahausta olevan. Takana puolestaan pölysuojakin oli jo ihan riekaleina. Hallianturin asentoa hieman passailin ja säädin sytkää, jotta ennakko on taas kohillaan jakopäänrassauksen ja hallin kohdistamisen jäljiltä. Takapyöränlaakerit voitelin ja eteen laitoin uutta, vasen etulaakeri alkaa hiljalleen kuulostamaan vaihtokuntoiselta.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 23:58:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #138 : 01.09.2012, 19:29:11 »
Eilen maalasin konehuoneen roiskesuojapellin jottei näy niin pahasti alta ja laitoin paikoilleen. Toiselle bensapumpulle tein ohjauksen megalta ja laitoin 0,5bar ahdon kytkeytymispaineeksi. Tulipa kytkeytymistä testaillessa ilmi samalla, että se pumppu jonka johdon otin irti, on se joka meteliä on pitänyt. Ostin joku aika sitten Bilteman K-jetin pumpun ja vaihdoin sen tänään tilalle. Ei tarvinnut vaihtaa kuin pidempi tuloletku(044:ssä liittimellä ja K-jet/LH-jet pumpuissa letku suoraan rungossa), painepuolen kara vanhasta ja johtoliittimet.

Muuta ohjelmaa tälle päivälle oli poikkeaminen Lappeenrannassa maililla. Kahden vedon lopputulos 251km/h molemmilla. Varttiaika ensimmäisessä 14,120s ja toisessa 13,900s. Nopeustavoite täyttyi just ja just.
Ensimmäisellä yrityksellä oli vajaa 70kg kyytiläinen(NBM) lisäpainona normiromppeiden sekä vararenkaan lisäksi. Kakkoselta ja kolmoselta isommalle vaihdot menivät turhan pitkälle ja lähtö muutenkin oli vähän mimmonen oli. Tuntui kovin tahmealta kiihtymään alussa ja ihmekö tuo kun paineet jäi alas. Vitosella nousi vähän korkeammalle, mutta sielläkin maks 1,35bar kohilla. Toiseen vetoo kyytiläinen jäi pois ja nostin ahtoja vähän. Muuten meni hyvin, mutta 1,5bar mappianturin raja tuli vastaan vaikka olin laittanut asetuksista rajoittimen nollille. Nelosella just ennen vitoselle vaihtoa rötäs vähän ja keskellä vitosen vetoa joutui nostamaan ja painamaan uudestaan samasta syystä.

Kone pelas hyvin, ei savuttanut ekstroja sen mitä ehti peilistä vilkuilemaan ja seos oli kohillaan. Vielä jäi siis parannettavaa seuraavaan kertaan. Isomman pakopesän vaihdan lähiaikoina ja sen jälkeen katellaan tarviiko isompaa cooleria.

Ekasta vedosta sisäkuvaa, NBM piti kameraa käsivaralla ja loppusanat tuli samalta suunnalta. http://www.youtube.com/watch?v=eSe62Pl9AKQ
Karkeaa kuvaa kun ei jaksa täyslaatuisena upata, näkyy kumminkin ne tärkeimmät eli ahto, seos ja nopeusmittari. Tai no, nopeusmittari pohjas aika äkkiä ja näköjään alkoi menemään laskuissa sekaisin ihan lopussa :D
« Viimeksi muokattu: 01.09.2012, 19:30:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #139 : 01.09.2012, 21:26:13 »
hyvinhä se liikahtaa :) harmi ku ei päässy ite paikalle eli siis en jaksanu herätä :D

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, maili ajettu
« Vastaus #140 : 01.09.2012, 22:39:20 »
Kyllähän sillä kerkeää ;) Sitähän oli sitten mikkelissä 11 maissa joten oishan sitä sinnekkin voinut lähtä. Noh kenties seuraavalla kerralla.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, maili ajettu
« Vastaus #141 : 02.09.2012, 16:02:42 »
Pahimpaan hätään ainakin ::)
Jahre, hyvin oisit ehtiny näkemään ekankin vedon jos oisit lähteny.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, maili ajettu
« Vastaus #142 : 02.09.2012, 17:56:29 »
Hienosti kulki ja mukavat oli pakoäänet! Laahaako jarrut? Kuulosti vähän sille ku viivalle ajoit.
Joku pisti autossa silmään, tarkemmin kun katto ni pyyhkijän varret oli väärän kätiset :)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, maili ajettu
« Vastaus #143 : 02.09.2012, 18:11:45 »
2-levy Tilton siellä huutelee aina kun koettaa luistattaa. Ja Yellowstuffit saattaa vinkua vähän kun tuollai kevyesti jarruttaa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2012, 18:18:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #144 : 29.09.2012, 19:24:04 »
Motopark korkattu tämän osalta. Sääkin oli oiva ajeluun.
Kierrosaikoja ei tullut mitattua sen tarkemmin, mutta alun ajolinjahaeskelun aikana käsivaramittaus näytti vähän alle 1.50. Kyllä se siitä alkoi ajokertojen myötä parantumaan ainakin tuntumaltaan. Alkuunsa oli turhan puskevan oloinen ja laitoin lisää camberia jonka jälkeen muuttui nöyremmäksi kääntymään. Ei tullut tyhjennettyä huohotuspurkkia aiemmin, ja niinhän se yhdellä kertaa alkoi roiskimaan öljyä konehuoneeseen ::) Konehuoneen putsailua, huohotinpurkki tyhjäksi ja matka jatkui. 1,1-1,2bar paineella tuli ajeltua ja on siinä ihan riittävästi kulkua noille jarruille. Renkaat pelas ja piti ihan hyvin. Varsinkin eturenkaiden kulmat pääs vähän pyöristymään entisestään. Monessa mutkassa vaan ei uskaltanu painaa niin kovaa kuin ois pitänyt jottei lähde perä irti.

Onhan tuossa vielä tekemistä että ois kunnolla hauska ja hyvä ajaa radalla kuten 142. Alaspäin vaihtaminen tuolla kytkimellä on aika ikävää jos jarruttaessa meinaa. Polkimetkin sen verran paljon eri korolla ettei pysty jarruttaessa painamaan kaasua ja sillä passaamaan kierroksia. Lyhennetyt orkkisiskarit ei myöskään tuossa paketissa pysy perässä. Ens vuodelle vaihtoon taitaa mennä joka tapauksessa etuiskarit(jos ne viimeinkin tulis), kaikki jarrupalat, kytkin mukavammaksi ja vaihteisto samalla vedolla jotta kärsii kiusata enemmän. Jos se sit ois paremmin ratailtavissa, nyt on lähinnä suoraan ajoon soveltuva paketti. Jaaa sen lisäksi tulee isommat suuttimet jotta voi ajella E85:llä, imulämpöjä ajatellen ehkä vesiruisku ja vääntöhuipun tiputtamiseen toisenlaiset nokat. Ei mitään rajuja, hydraulinostimet pysyy ja mielellään myöskään ei viittis venttiilikoloja alkaa kairaamaan. Ens kesänä sen tietää mikä kohta jäi toteutumatta vai jäikö.
Ja lopuksi todetaan, että mikä mopo? :facepalm:

Ajokausi jatkuu kumminkin vielä niin pitkään kuin kesärengaskeliä on.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2012, 19:26:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #145 : 04.10.2012, 18:50:21 »
Pääsit GTI-magazineen  8) potilas kiitää pitkin lentokenttän suoraa komiasti :)
"Arvokkaasti harmaantunut vanha volvo meni senioristatuksestaan huolimatta kovaa, 251 km/h"

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #146 : 04.10.2012, 22:18:14 »
Eksyny sit sinne. Minkähänlainen kuva lienee?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #147 : 13.10.2012, 15:36:10 »
Eilen käytin ylhäällä, otin etutolpat irti ja voitelin yläpäiden uniballit ja tarkastelin alustaa muutenkin. Tuohon taka-akseliin en ollutkaan laittanut uretaaniheloja kuten muistelin vaan vanhat kumisethan siellä. Ei ne vielä kovin löysät ole, mutta sen verran saaneet kyytiä, että korvallisten välistä on molemmin puolin helan kuori takapuolelta "räjähtänyt" auki. Samantyyppistä näkyy niissä joissa vanha helan kuori on niin ruosteessa että hajoaa sen takia, mutta nuo vaikuttaa ihan vaan pettäneen muuten. Ens kesäksi siis uretaanit sinne, ilmankos hyllyssä yksi pari taakse olikin :D
Muuten ei ihmeitä, reilu 500km ajellut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #148 : 06.11.2012, 22:32:15 »
Eipähän tämä mihinkään talvisäilöön vielä mennyt, vaan pyöräytin talvirenkaat alle lanssissa kesän olleiden mustien Hydrien kera. Noin 1500km sen jälkeen ajellut. Sunnuntaina tuli reilu 750km lenkki ja passailin seoksia laihempaan suuntaan pintakaasualueella ja sen tuntumassa. Alustavan laskelman mukaan 9-9,4l/100km riippuen minkä mukaan kilometrit katsotaan. Oli kyllä erittäin rauhallista ajoakin. Kovin pitkälle talveen ei tule lähdettyä leikkimään jos haluaa päästä liikkeellekin eikä vain sutia paikallaan. Toisenlaisella kytkimellä ois eri juttu.

Isommat suuttimet saapuivat joku aika sitten ja tänään vaihdoin ne paikoilleen. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että välipiuha oli jäänyt 760 kyytiin joten töistä kotiin noin 12 AFR:llä. Hyvä ettei tulppia kastellut startatessa :) Muutin req fuelin kohilleen ja pikku lenkin kävin ajamassa. Vähän on karttaa laihennettava ja siirryttävä lopullisesti MS2:een. Joutokäynnillä seos on 11,1, koska pienempään aukioloon MS1 ei kykene. Pöydällä ois kasattuna MS2 V3 levyllä toista projektia varten, josko se vielä eksyis tähän.
Suuttimilla on kokoa 1260cc, valikoitu sarja ja merkki SMP, tri-cone rei'ityksellä. Riittää E85:n kanssa pelatessa siihen mitä tarkoitus on ottaa koneesta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #149 : 07.11.2012, 14:05:14 »
Saako kysellä neuvoa, että miten laihalle uskaltaa laitella seokset kun matkaa ajelee pintakaasulla?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

KL-varaosat  Race.fi