Futurez  Kulkukoira

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 601867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #165 : 11.05.2013, 19:12:59 »
15,9/ 100km  kartanon mallin lankulle on lähes tehtaan lukemissa.
Erona että tässä tapauksessa tehoa on noin viisinkertainen määrä
Juu, sakussakin tehoa samaverran kun tässä ja VAPARI ja tuplaten kuutioita... ei noi nyt kauhean fiksuja lukemia enään ole... en uskaltaisi noilla keskikulutuksilla juhlia, kun esim. uusi BMW M5 kuluttaa keskikulutuksena 10L/100km, ja siinä on enemmän potkua kun tässä. Jos sen säätäisi E85 KUNNOLLA kuluttaisi varmaan samat 10L.

Vähän teillä kateissa noi ympäristöarvot ja polttoaineen energian hyötykäyttö. ;D

Ajatella jos joutuis tollasella keskikulutuksella ajamaan vaikka 50tkm vuodessa, se olis 8500€ pelkkiä polttoainekuluja vuodessa... jeesus, jenkkivehjekulutuksia pikkukoneisessa volvossa.  :2funny:

Ette taida nyt porukka olla ihan taloustieteilijöitä (oli vaan pakko tarttua tohon 16L/100km keskikulutukseen, kun Lankku oli siitä positiivisesti yllättynyt), mut harrastaminen se on tärkein, älkää ottako mua niin vakavasti. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #166 : 11.05.2013, 19:56:27 »
Mites jos tuon rekisteröisi seitsemälle hengelle niin olisiko kulutus paljon vain vähän?
Jos vertaa vaikka johonkin tila-autoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #167 : 11.05.2013, 20:02:08 »
uusi BMW M5 kuluttaa keskikulutuksena 10L/100km, ja siinä on enemmän potkua kun tässä. Jos sen säätäisi E85 KUNNOLLA kuluttaisi varmaan samat 10L.

Jassoo. Tohdin epäillä.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #168 : 11.05.2013, 20:29:23 »
SJS:llä ilmeisesti kulkee vehkeet pyhällä hengellä  :D No onneksi näillä harrastevehkeillä ajellaan harvemmin kymmeniä tuhansia vuodessa. Johan tollanen vakiotehoinen vapari volvo vie viinalla sen lähemmäs 15L. Halvempi tällä Lankun autolla on ajaa kun esim. omalla lastuviritetyllä 940sellä joka vie 98:sia 10-11L /100km = n. 16-18e /100km..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #169 : 11.05.2013, 21:45:41 »
SJS:llä ilmeisesti kulkee vehkeet pyhällä hengellä  :D No onneksi näillä harrastevehkeillä ajellaan harvemmin kymmeniä tuhansia vuodessa. Johan tollanen vakiotehoinen vapari volvo vie viinalla sen lähemmäs 15L. Halvempi tällä Lankun autolla on ajaa kun esim. omalla lastuviritetyllä 940sellä joka vie 98:sia 10-11L /100km = n. 16-18e /100km..
Uuden M5 EU keskikulutus on 9,9L/100km.
http://www.nettiauto.com/bmw/m5/5233945

Oman sakemannin on 14,2, ja MITATTU 11,67-12,4 välillä (vaihtelee vuodenajan mukaan). Pidän asiasta Excel taulukkoa.

S90 ilmoitettu 10,6 ja mitattu 11,7-12,4 välillä kanssa. Jännä homma kun kaksi autoa kuluttaa samanverran saman ihmisen samassa ajossa, mutta EU keskikulytuksessa 30% eroa... :)

Tulkaa tän päivän autoihin, eikä 15-40v vanhoihin ratakiskoihin. Ne on harrasteina ihan OK, mutta käyttöpeleinä sellasia bensarosvoja että rikastakin hirvittää. :)

Viinalla ajaminen nostaa keskikulutusta about sen 20-30% autosta ja ajosta riippuen. Vähemmänkin JOS moottoriohjaus on tarkasti optimoitu, esim viimeisissä saabeissa luvattiin sama kulutus. Tämä veneen "B254" koneessa totetunut aika tarkkaan 8v seurantajakson aikana (4v bensalla 4v viinalla).

Mutta se siitä, jatketaan varmaan topicista ettei luisu liikaa, oli vaan pakko tarttua tohon "pieneen" 15,9L keskikulutuksen näin taloustieteilijänä ja edes hitusen eko-ihmisenä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7577
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #170 : 11.05.2013, 23:51:28 »
Mutta se siitä, jatketaan varmaan topicista ettei luisu liikaa, oli vaan pakko tarttua tohon "pieneen" 15,9L keskikulutuksen näin taloustieteilijänä ja edes hitusen eko-ihmisenä. :)
Kyllä se lipes jo siinä vaiheessa kun toisen viestin kirjoitit asiasta. Ja jos suht kohtuullinen on nykyään "pieni", niin mikä sitten on kohtuullinen? Onko se "erittäin pieni"? Ottaen tässä vaiheessa ajotapa huomioon, on se aivan jotain muuta kuin EU-normin mukaista...

Kiinnostaa muuten ihan kiviäkin kuinka paljon joku uusi bmw kuluttaa.
Oiskohan noin?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #171 : 12.05.2013, 02:25:10 »
Ottaen tässä vaiheessa ajotapa huomioon, on se aivan jotain muuta kuin EU-normin mukaista...

Pitikin tähän tarttua, että tuskinpa toi 15.9 kulutus on tullut kuitenkaan tarkkaan nopeusrajoituksen mukaan pintakaasulla liitäen, vaan ennemminkin muutamalla "ripeällä" ohituksella ja reippaalla matkanopeudella toteuttaen. Etenkin jos on vielä pätkäajoa ollut joka kyllä tuntuu imuna tankissa välittömästi. Sikstoisekseen ratakiskon aerodynamiikka taitaapi alkaa vastustamaan aika huolella menoa jo laillisissa maantienopeuksissa verrattuna saksalaisiin sukkuloihin. tai edes siihen umpitunnelissa suunniteltuun ysisatkuun. Ja ei voisi noi kulutuslukemat varmasti vähempää kiinnostaa jos ratakisko poistuu sillä tahdilla mitä tämäkin topikin kottero tekee, varmasti parasta lääkettä kaikkiin vaivoihin kun nilkan ojentaa ja laktrits brinner  8)
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #172 : 12.05.2013, 04:56:42 »
SJS:llä ilmeisesti kulkee vehkeet pyhällä hengellä  :D No onneksi näillä harrastevehkeillä ajellaan harvemmin kymmeniä tuhansia vuodessa.

Onneksi mainitsit tuon harvemmin, sillä käsittääkseni Lankku kruisaislee näillä vehkeilla suht paljon.  P>

Nimittäin ei taida yksikään vehe olla semmoinen jota trailerilla kuskataa radalle, vaan ajetaan vaikka toiselle puolelle suomea. Blussaa siitä.  O0
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #173 : 12.05.2013, 10:01:20 »

Ajatella jos joutuis tollasella keskikulutuksella ajamaan vaikka 50tkm vuodessa, se olis 8500€ pelkkiä polttoainekuluja vuodessa... jeesus, jenkkivehjekulutuksia pikkukoneisessa volvossa.  :2funny:



Ja 22500 € kilometrikorvauksia, ei tunnu missään.

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7577
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #174 : 13.05.2013, 23:42:28 »
Katsastuksesta meni aamulla läpi notta pamahti. Latas nimitäin ensimmäisen kerran tämän koneen historiassa imusarjassa ja pakoputkessa just kun katsastussetä käynnisti.
Sen verran huono pito oli enää alkuperäisillä imusarjan ja kannenpuoleisen laipan välisten kumien klemmareilla, että imusarja lähti siinä rytkässä irti. Avasin klemmarit, patentilla pingotin sarjan paikoilleen ja nippuside yhteen kumiin päälle, jotta sai imuvuodot pois katsastuksen ajaksi sekä sen jälkeen rauhakseltaan ajettua töihin. Viime vuonna jäi öljytikku öljynlisäyksen yhteydessä ylös jossain vaiheessa ja kovemmassa ajossa ruikki sieltä öljyä konehuoneeseen. Jäänyt sitä vissiin kumien väleihin ja pehmittänyt niitä riittävästi. Uudet kumit ja letkuklemmarit osteltava tilalle jotta voi jatkaa ajelua. Putkessa lataamisen syystä on pieni epäilys, mutta se nyt on toistaiseksi vain sitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #175 : 17.05.2013, 16:34:44 »
Ne alkuperäiset klemmarit on aika heikot, melkein kuin nippusiteet. Motonetista löytyi sopivan kapeat klemmarit mitkä sopii hyvin niihin kumikurkkujen uriin.
Mistä meinasit löytää uudet kumit? Ei varmaan saa kuin siniseltä ja hintaa ei voi kuin arvailla.
Hienoa että sait leimattua, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #176 : 17.05.2013, 16:42:16 »
Ne alkuperäiset klemmarit on aika heikot, melkein kuin nippusiteet. Motonetista löytyi sopivan kapeat klemmarit mitkä sopii hyvin niihin kumikurkkujen uriin.
Mistä meinasit löytää uudet kumit? Ei varmaan saa kuin siniseltä ja hintaa ei voi kuin arvailla.
Hienoa että sait leimattua, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Holkki (ko. kumi"kurkku"), 3531927, ~15e/kpl sinisellä tiskillä.
Jäitä housuun!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7577
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #177 : 18.05.2013, 00:11:36 »
Kumin ajan mittaan tapahtuneen kasaanpainumisen(sen takia klemmarin löystyminen) ja väliin menneen öljyn takiahan ne irtosivat. Hydrauliikkakeskukselta löytyi hyllystä pätkä oikean kokoista kudosvahvistettua letkua, josta voi pätkiä tarvittavan pituiset palat. Hintaa tuli jopa kymppi. Töiden jälkeen otin kaikki kumit irti ja totesin niiden olevan kuitenkin vielä kunnossa. Putsaus ja asennus jarrukliinerin kanssa, sekä ihan tavalliset letkuklemmarit päälle. Meni juuri kumissa olevan uran reunoja myöden. Uusiahan näitä ei tartte ostella jos vaihtaa tarvii, ottaa vaan hyllystä hyviä käytettyjä ::) Letkun ostin vaan ns. varmuuden varalle.

Ei nyt kummoisia tälle illalle muutoin, vasen etupyöränlaakeri uusiin ja uudet Valvoline VR1 10W-60 koneeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7577
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #178 : 19.05.2013, 13:48:44 »
Eilen kävin muutaman kierroksen ajamassa ensimmäistä kertaa Ahvenistolla ratapäivillä. Hyvin pelas, mitä nyt tehostetun ohjauksen alapallojen vaihdon takia camber oli jäänyt olemattomiin ja perävälitys ois pitänyt olla 3.73 tienoilla nykyisen sijaan. Ei viitsinyt kauheasti kiusata, joten kolmosella viimeistä tiukkaa oikeaa lukuunottamatta mutkat läpi. Eihän se jaksa tuolla perällä oikein heräillä, mutta se nyt tällä kertaa ollutkaan pääasia. Seuraavaa kertaa ajatellen jatketaan ajolinjojen tarkastelua ja tuoreempaa rengasta alle. Päivän ajoreissut noin 600km plus ratailut noin 60km. Huohotuspurkkiin tullut tavara haisee aivan E85:ltä.
Tuubiin tyrkkäsin pientä videota takaluukunlasin kautta ulospäin kuvattuna: http://youtu.be/awnBdkbV-4I
Ja autonkupeella karmean tuulensuhinan kera: http://youtu.be/QlAS6aGmrKI

Paluumatkalla koukkasin boostilta hakemassa laatikon muutostyöstä ja kytkinosat. Seuraavaksi vertausmittauksia M90:een, jotta tietää minkä verran tunnelia pitää muuttaa.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2013, 19:19:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7577
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #179 : 27.05.2013, 00:09:21 »
Eihän laatikonvaihto mennytkään ihan heittämällä "vaikka piti". Perjantaina alottelin hommaa ja lauantaina jatkoin.
Ensinnä piti poistaa tavaraa startinkiinnikkeestä, jottei se ole liian paksu kopan ja koneen väliin kopan oikaisun jäljiltä. Sen osalta ei komplikaatioita. Mutta tuli todettua ettei kampiakselissa ole irtoholkkia, jonka poistamalla saa paikan silmälaakerille. Sekin pitkän kaavan kautta, eli ensioletus toki että sieltä se keskiholkki lähtee vetovasaralla. Pultti hitsaten kiinni, eikä mihinkään. Hieman lisää hitsiä ympärille josko holkki siitä vähän kutistuisi, mutta sama tulos. Poralla ja vingulla roinat pois ja selaamaan netistä mittoja josko sopivaa neulalaakeria löytyy. Noilla mitoilla löydy mistään paikallisesta kuin tilaamalla. Soitto sorvarille joka ehti tekemään laakeripronssista holkin. Se tilanne korjaantui toistaiseksi sillä. Tunneliinkin tein hieman lisää tilaa, mutta aivan välttämätön se ei olisi ollut. Automaattivaihteisen 960 etupätkä oli ensimittailujen perusteella sopiva ja sitä se on just eikä melkein. Vaihdoin vaan uuden tukilaakerin.

Asetelman korkeus tuotti päänvaivaa hieman enemmänkin. Sovitin laatikkoa paikoileen ja totesin, että painelaakeri jää kantamaan reilusti. Laakerin runkoa ja haarukkaa piti madaltaa reippaasti. Haarukan vastatapin puoleista päätäkin piti muokata, että haarukan sai tarpeeksi alas. Hitsailin haarukan takapuolelle vahvikkeet, ettei pääse vääntyilemään. Tämän jälkeen se on niin alhaalla, että työsylinterinpuoleinen pää taas esti työsylinterin asennuksen aivan pohjaan asti. No ei siinä vielä mitä, pari prikkaa työsylinterin ja kopan väliin. Tässä välissä tein tukipalkin muokkauksen ja keppitelineen kuntoon ja ajattelin pyöräyttää konetta vähän kytkimen testausta varten. Eihän se tehnyt muuta kuin naksautti starttia. Loota pois ja niin oli jälki asetelmassa sekä vastaavassa paikassa lootassa. Asetelma on niin korkea, että ottaa kiinni laatikosta eteenpäin tulevaan vaihteensiirtäjän pattiin. Jostain lainattu kuvalinkki jossa näkyy ko. patti: http://bilar.co.uk/saabenstein/images/bmw-gearbox/slave-cylinder-assembly-1024.jpg

Siinä kun lootaa on muutamaan otteeseen käyttänyt paikallaan pohjassa ja on olettanut koko vastustuksen johtuvan vain painelaakerista, on asetelmaa vasten painanut kohta aiheuttanut niin paljon jännitystä kytkinkoppaan, että nyt on sauma ratki vajaa 15cm matkalta. Kopan hitsauksesta alustavasti sovin päivällä. Joku sirompi asetelma ois ostettava ja yritettävä kaupata tuo -765 pois. Kuulemma tuoreemman M3:n asetelma ois matalampi, tiedä vaan minkä verran. Sen verran mittailin, että asetelman rungon korkeus on 48mm ja kiinni ottavan kohdan etäisyys kytkinakselin keskeltä mitattuna 83mm.

Ja jottei homma mene liian helpoksi, meinasin laittaa vanhat rojut takaisin paikoilleen, mutta kytkinlevyissä on boorit aivan loppu. Kohta ois pyörähtäny ympäri. Muistikuva on, että boorit ois olleet hieman löysät jo lähtöjään. Lisäksi jostain syystä toiseen levyyn on tullut halkeamia kitkapalojen välisten kolojen pohjalta kohti keskiötä. Pintaa molemmissa levyissä oli vielä 2,5mm. Ei sit ajella vähään aikaan.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2013, 00:15:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat