KL-varaosat  Race.fi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #180 : 27.05.2013, 15:35:27 »
Tulisikos asetelmalle riittävästi tilaa jos laatikon ja koneen väliin leikkaisi esim 5-10mm paksusta levystä sovitepalan joka toisi laatikkoa hieman kauemmaksi koneesta? Riittäisikö kytkinakselissa vielä boori levylle asti?
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #181 : 27.05.2013, 22:49:31 »
Sentin verran pitäis tuoda laatikkoa taaksepäin jos haluaisi tuota asetelmaa käyttää. Sen jälkeen pitäisi muuttaa myös silmälaakerin kiinnityskohtaa taaksepäin. Tuntuu turhan viritykseltä. Sen lisäksi pitäis muokata jo rintapeltiä, että mahtuu olemaan ja avaamaan pultit. Muutoin se ei yllä enää kytkinakselille. Ennemmin antaa olla tuollaisenaan ja etsii sopivamman asetelman jos sellaista nyt löytyy. Katselu menollaan josko jostain löytyis tuoreemman M3:n/tms. parempaa asetelmaa.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2013, 22:57:09 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #182 : 27.05.2013, 23:13:52 »
Sentin verran pitäis tuoda laatikkoa taaksepäin jos haluaisi tuota asetelmaa käyttää. Sen jälkeen pitäisi muuttaa myös silmälaakerin kiinnityskohtaa taaksepäin. Tuntuu turhan viritykseltä. Sen lisäksi pitäis muokata jo rintapeltiä, että mahtuu olemaan ja avaamaan pultit. Muutoin se ei yllä enää kytkinakselille. Ennemmin antaa olla tuollaisenaan ja etsii sopivamman asetelman jos sellaista nyt löytyy. Katselu menollaan josko jostain löytyis tuoreemman M3:n/tms. parempaa asetelmaa.

Laita mulle YV:nä osanumero SRE:stä  ja mitä mittoja haluat asetelmasta niin voin töissä koittaa ehtiä käydä mittaamassa ;)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #183 : 03.06.2013, 22:15:35 »
Olin viime viikolla jo viittä vaille tekemässä alumiinista välikappaleen lohkon ja koneen väliin, mutta ratkaisuna pyritään kumminkin vähemmän vaivaa asentaessa vaativaan ratkaisuun. Eli 12mm matalampi teräsvauhtipyörä. Jotta senkään kanssa ei menisi liian helpoksi, pitää vaihtaa normaalikantaiset pultit tähtikantojen tilalle ja upottaa niitä hieman vauhtipyörään. Lisäksi kytkinlevyn kitkapalat on vaihdettava toisinpäin, jottei vauhtipyörän pultinkantoja tarvitse madaltaa niin paljoa tai hyvällä tuurilla ollenkaan. Nyt laatikon puolella on 5mm pala ja vauhtipyörän puolella 3mm.

Tulpanjohdot ois vaihdettava myös, mutta tähän konkurssiin niitä ei pysty hommaamaan. Kateltava vähän myöhemmin kunhan pelimerkkejä saa kerrytettyä lisää. Viime vuonna ostetut halpisjohdot eivät aivan enää vastaa ominaisuuksiltaan sitä, mitä tarttis yli 1,1bar ahtopaineella.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2013, 22:28:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #184 : 03.07.2013, 22:43:47 »
Nipussa ja liikenteessä jälleen. Olihan savotta kokonaisuudessaan, mutta toiminta verrattuna vanhaan oli kyllä sen arvoinenkin. Ei vikise tai tutista ja pystyy luistattamaankin. Eikä laatikko rämise puoliksikaan yhtä kovaa kuin M90, ainakaan vielä. Vedossa vaihteiden välitykset tuntuu hyvälle, vähän normiajossa osuu muutamissa nopeuksissa vaihteiden "väliin" ajonopeudet. Vaihdevälinlyhentimen vois melkein tehdä, keppiä saa hämmentää paljon isommin liikkein kuin M90:llä. Ykkönen on aika turha vaihde, mäkilähtöjä lukuunottamatta liikkeelle pääsee kakkosella hyvin nätisti.

Vauhtipyörä on nyt tosiaan teräksinen ohuempi ja siinä on vielä pulttien kohdaltakin ajettu hieman pois. Myös kytkinlevystä on kitkapalat siirretty puolelta toiselle. Silti kiinnityspultit joutui operoimaan. Vakiot pultit ostin ja niistä piti ottaa 3mm kannasta pois, 2mm jää tällöin enää jäljelle otepintaa avaimelle. Vanhaan pulttiin testasin ja lähti pyörähtämään jo reilusti ennen lopullista momenttia. Siispä vauhtipyörä paikoilleen, pultit paikoilleen ja samalla huomasin, että eihän kone pyöri. Just on sen verran ohuempi vauhtipyörä keskeltä, että joutui pultin päässä olevan kierteettömän viisteen ottamaan pois. Uusiksi vaan ja rälläkällä sitten vasta kannasta tavaraa pois. Nylpätyn kannan avaushylsyllä ne saa auki kun tarvitsee. Vois katella jos löytys jostain sopivalla kierteellä kuuskanttisella kannalla olevia pultteja. Ei tarttis ihan tuollaista patenttia.

Tuli mieleen myös se, että olikohan uudemmissa tinakoneissa 12-kantaisella pultilla(ja myös automaatit kuten toisaalla oli puhe). Ne on vain kaksoismassapyörään, mutta lyhentämällä sais sopivat ja niissä on matalampi kanta jo valmiiksi. Kiinteän vauhtipyörän pultti on 26mm pitkä kirjojen mukaan. En tullut mitanneeksi onko siihen laskettu myös päässä oleva viistetty kierteetön osuus. Automaatin suhteenhan vetolevyssä on paksunnos keskellä, joten kokonaisuudessaan pituus voisi olla aika lähellä oikeaa/riittävää. Huono on muisti, vaikka noita on tullut kuitenkin auottua. Uudet normipultit on kuitenkin nykyhinnalla vain 4e/kpl ja siitä hinnasta sai "tän kerran" jopa 10% alea ::)

Kytkimen säädön suhteen oli pientä säätöä. Ensin ei irrottanut ollenkaan, sitten muistin että työsylinterin tappi on vielä aiemman turaamisen jäljiltä vakiota lyhempi ja jatkoin sen. Nyt irrotti jo hieman. Korvasin haarukan vastatapin laatikosta pultilla joka toi haarukkaa 15mm ulospäin ja se oli liikaa. Muutin 10 milliin sekä hieman lyhensin työsylinterin tappia. Irrotti vähän paremmin kuin aiemmin muttei tarpeeksi ja ihan sellainen tuntuma, että kaikki ilma ei lähtenyt pois järjestelmästä. Muutin sitten vielä kytkinpoljinta ja nyt irrottaa melkein pohjassa. Otan työsylinterin vielä irti ja käännän linja paikallaan eri asentoon jos sais loput ilmat pois. Nippa kun on sylinterin kupeessa ja osoittaa vielä alaviistoon.

Pari otosta tuolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #185 : 05.07.2013, 18:52:38 »
Työsylinterin otin irti laatikosta, käänsin nipan ylöspäin ja annoin hetken valua omalla painollaan. Nyt ottaa selvästi ylempää.
Pestä pitäis, alkaa olemaan niin kurjassa kunnossa kun seisoi kuukauden työpaikan pihalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #186 : 13.07.2013, 20:47:31 »
760 meni viikko sitten kaupaksi, nyt kärsii vähän pistää rahaa peliin.
Finjectorilta tilasin uudet tulpanjohdot ja päät alkuviikosta. Kuulemma ens viikolla tulee, koska johto oli loppu.

Keulan suoranainen surkeus töyssyissä alkoi ottamaan tarpeeksi päähän kun kävin pari viikkoa sitten huollon jälkeen koeajamassa kaverin E36 M3:a Bilsteinin perus tontitusalustalla. Meni niin nätisti töyssyjen yli, eikä niiaillut mihinkään mutkissa. Tilasin maanantaina Rallyracelta coilover-muutosta varten kierreholkit, jouset ja muut tarpeet. Jouseksi suositti ens alkuun 9" pitkää ja noin 88kg(500lbs) voimalla. Nykyiseen pituuteen(lyhyet) katkaistu Lesjön madallusjousi ei vaan ollut tarpeeksi jäykkä teräviin töyssyihin ja päästi tolpan pohjaamaan. Pitäis olla iskari liian jäykällä jouseen nähden, jottei pohjais. Ja kaiken lisäksi vasen iskari otti itseensä jo viime vuonna asennuksen jälkeen kun ajoin terävän patin yli. Vaimennusteho on ok, mutta iskarissa on hieman tyhjää liikettä. Syssyllä huoltoon molemmat etuset.

Coilover-muutoksen tein eilen töiden jälkeen. Kierreholkkien asennuskorkeus sattui kerrasta kohilleen, saa 1cm alemmas kuin oli ennen tai sitten reilusti ylemmäs. Holkin yläpään etäisyys tolpan yläpäästä 49mm. Säädin samaan korkeuteen kuin oli. Hiomalaikalla pyyhkäsin ensin pinnasta maalit ja karkeammin muuten pois, sen jälkeen lamellilaikalla vaan, sinkkimaali kierreholkin alle jäävään pintaan sekä holkin sisäpintaan ja holkki paikoilleen. Sopivan tiukka sovitus tuli. Vasen iskari on kevyesti hikoillut öljyä, joten selvä tapaus sen suhteen. No vielä se toimii riittävästi. Kolme naksua käänsin tiukemmalle ja tuo hikoillutkin sitä tuntui uskovan.
Hyvä ettei tule käytettyä leveämpiä renkaita kuin 205. Aika läheltä menee kumi alalautasta tällä ajokorkeudella, voi olla että ottaa kiinni radalla renkaan eläessä.
Kuvat samassa paikassa kuin kytkinjututkin, eli täällä.

Tänään kävin ajamassa pienempää tietä ja hiekkatiellä myös. Sen perusteella alusta saa olla nyt tuollaisenaan. Nielee pienet montut ja käyttäytyy hyvin eleettömästi mutkissa. Ei tarvitse ajatella jäykempää jousta eteen. Vakaajien vaihto paksumpiin on ollut mielessä vähän aikaa, mutta kunhan nyt käy ensin radalla ajamassa näillä muutoksilla.

Hetken kun käyttää joutokäynnillä lämpimänä ja polkaiseen reilusti, tuprauttaa aika hyvin sinistä. Väri hälvenee kun jatkaa poljeskelua muutaman kerran. Hieman se huohottaa myös. Vois ens viikolla joutessaan mitata ohivuodot tulpanjohtojen vaihdon yhteydessä.
Laatikkoon vaihdoin öljyt, Nesteen perus synteettinen GL-4, ja laitoin pakkivalokytkimelle johdon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #187 : 13.07.2013, 21:41:11 »
Uuden M5 EU keskikulutus on 9,9L/100km.
http://www.nettiauto.com/bmw/m5/5233945

Oman sakemannin on 14,2, ja MITATTU 11,67-12,4 välillä (vaihtelee vuodenajan mukaan). Pidän asiasta Excel taulukkoa.

S90 ilmoitettu 10,6 ja mitattu 11,7-12,4 välillä kanssa. Jännä homma kun kaksi autoa kuluttaa samanverran saman ihmisen samassa ajossa, mutta EU keskikulytuksessa 30% eroa... :)

Tulkaa tän päivän autoihin, eikä 15-40v vanhoihin ratakiskoihin. Ne on harrasteina ihan OK, mutta käyttöpeleinä sellasia bensarosvoja että rikastakin hirvittää. :)

Viinalla ajaminen nostaa keskikulutusta about sen 20-30% autosta ja ajosta riippuen. Vähemmänkin JOS moottoriohjaus on tarkasti optimoitu, esim viimeisissä saabeissa luvattiin sama kulutus. Tämä veneen "B254" koneessa totetunut aika tarkkaan 8v seurantajakson aikana (4v bensalla 4v viinalla).

Mutta se siitä, jatketaan varmaan topicista ettei luisu liikaa, oli vaan pakko tarttua tohon "pieneen" 15,9L keskikulutuksen näin taloustieteilijänä ja edes hitusen eko-ihmisenä. :)

Köyhät ne kulutusta miettii  :)

Nämä Lankun pirssit on kyllä sellasia, että kelpaisi itellekki  8)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #188 : 15.07.2013, 22:18:45 »
Aamulla koitti sen aika, että toinenkin -044 kopio lopetti toimintansa. Kestihän se 7-8tkm pidemmälle kuin ensin hajonnut eli kaikkiaan vajaa 10tkm. Aamulla starttailemaan eikä lähde, pari kertaa käytin virtoja pois ja mietin että hieman on hiljaisen oloiset pumput. Kone hörähteli juuri siihen malliin, että saa hieman painetta järjestelmään ja sen voimin yrittää. Vaikka toisen pumpun ohjaus tulee megalta releen kautta ajossa vasta 0,5bar ahdon jälkeen, pyörähtää sekin samalla kun virrat kääntää päälle. Sillä ei heti tajunnut, että pumppu on pimeä. Johdot ristiin ja heti lähti. Ei tuo kopio samanlaista huutoa pitänyt kuin aiemmin hajonnut, mutta selvästi kovaäänisempi kuin Bilteman K-jet pumppu. Ja "rusahteli" välillä samalla tavalla kuin ois bensa loppumassa.
Huomenna on pientä mahdollisuutta saada haltuun toinen Bilteman pumppu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #189 : 22.07.2013, 00:45:41 »
Viikolla vaihdoin toisen pumpun ja samalla muutin molempien maapistettä vähän. Kytkin myös molemmat pyörimään samaan aikaan. Vieläkään ei palannut bensalinjan pulssittava ääni, joka kuului vielä -044 kopiolla bensakiskon vaihdon jälkeen.

Lauantaina hain yhden 3.31 välityksellä olevan akselin varalle.
Eilen puolestaan kävin Motoparkissa Radalle.comissa viisi vetoa testaamassa varttia 1bar paineella(tulpanjohdot eivät tulleet vieläkään). Renkaat kohtuu vähille pinnoille ajetut Falkenit, joilla on aikalailla nyt kaks täyttä kesää ajettu. Kumia ainakin oli radan pinnassa, pitoa huomattavasti paremmin kuin muutoin asfaltilla. Ensimmäistä kertaa ylipäätään tuli tällä koetettua lähtöjä millään tavalla, huomaa tuloksien tasaisesta paranemisestakin vetojen myötä. Viides veto oli paras kaikin puolin, 12,590s, 189,08km/h ja 60ft 2,131s.

Takapää tahtoi pompottaa reilusti lähdössä, hiljalleen tiukkasin iskareita ja siitä se parani. 10 naksua kaikkiaan piti jäykistää, mutta vieläkin vaan pyrki pompottamaan. Varttia ajatellen pitäisi olla tiheämpi perä, jotta vois lähteä kakkosella liikkeelle. Ei jaksa ainakaan ilman lähtörajoitinta lähteä kakkosella. Ja sitä ei ole tullut kytkettyä tähän levyyn. Ja tietysti vähän vaikuttaa sekin, että auton paino kuskin kanssa 1500kg paikkeilla...

Ja varttiajelun päälle noin 530km maantietä, josta reilu 400 traileri perässä. Hyvin se jaksaa mennä :P
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 00:49:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #190 : 22.07.2013, 01:00:08 »
Kovia aikoja katuautolle, melkeen 2mk loppunopeutta tarvii jo Voimaa  -H-

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #191 : 22.07.2013, 08:14:49 »
Viides veto oli paras kaikin puolin, 12,590s, 189,08km/h ja 60ft 2,131s.

Tuollahan pääsee jo hall of fameen  -H-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #192 : 22.07.2013, 22:57:28 »
Oho, ja minä kun muistelin että siellä on jo kaikki alle 12s ::)

Muutaman nettilaskurin mukaan näyttäis noin 440hv ja sitä luokkaa boost:in arviokin oli. Voi olla tai voi olla olemattakin. Eihän siellä kummosia kilon paineella vielä, mutta enemmän todennäköisesti kuin oma arvio oli.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #193 : 31.07.2013, 23:36:15 »
Uusien tulpanjohtojen, latausaikojen, eri tulppien ja kärkivälien koettamisen jälkeen laitoin tänään tankkiin puolet bensaa. Nyt pystyy käyttämään "jopa" 1,3bar ahtopainetta aiemman 1bar sijaan. Tulpanjohdoilla ei ollut mitään merkitystä toimintaan, vaikka vastus pieneni 5-9kOhm lähtötilanteesta. Liekö sitten puola väsy vai jo lähtöjään riittämätön. Kysyinpä huvikseni autotunelta löytyykö puolaan datasheetiä ja onko tullu vastaan väsymistä. Ei kuulemma ollut tullut, eikä ole mitään speksejä. Nyt jo 50/50 seoksella mennään niin tuhdilla, ettei ms1:n säätövara näillä suuttimilla riitä edes pintakaasulla säätämään tarpeeksi laihalle.

Jos ja kun tilannetta ei saa tästä korjaantumaan tolla puolalla, pyrin rakentamaan kunnollisen kytkennän sytkälähtöjen kahdentamiselle(ei tarttis second triggeriä). Sitten vakiot puolat kiinni. Viime vuonna testattu ei sitä ollut ja ms1:llä ei pysty ajamaan kuutta sytkälähtöä hukkana. Second triggeriä ajatellen nokka-akselin asentotunnistimen sovittaminen vakiopaikalle vaatis varmaan anturin rungonkin muokkaamista matalammaksi. Kattelin kyllä tuota kutosen hukkakipinäpuolaa jota hevosvoima.com myy, muttei viittis pistää 200e lisää sytkäosiin enää. Ennemmin vähemmällä rahalla tekee olemassa olevilla osilla ja siirtää vanhat sytkäosat sit käytettäväksi jossain muussa koneessa ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #194 : 02.08.2013, 20:00:49 »
Jaaha, ajokausi ois sit vissiin siinä.

Eilen vaihdoin alle Hankook Ventus Prime 2 205/50/16 kumit. Käsin tunnustellen runko tuntuu selvästi löysemmältä kuin Falkeneissa, nopeusluokka sama ja kantavuus pari pykälää suurempi. Ajossa ohjaustuntuma on hieman herkempi, muttei vaikuta luikertelevan kumminkaan.

Illalla koetin hakea nyhtämisiä taas pois ja muistin, että levyllä on edelleen sama U5 eli 5V regulaattori kuin viime vuonna sytkäjuttuja hämmentäessä. Silloin otti lämpöjä aika reilusti. Irtona ei sitä ollut, mutta otin aiemmin kasatusta v3 levystä. Ja auttoihan se vaikka kuinka. Siinä pimeässä testaillessa ei huomannut mitään erikoista kunnes kesken yhden vedon öljyvalo syttyi ja ehti sekunnin-pari palamaan. Sammui heti löysätessä ja siitä hyvin rauhallisesti seisauksiin. Jäljistä näki, että kampuran etustefa oli ulkoistanut itsensä ja laskenut öljyä pihalle reilusti. Mukaan jääneestä kannusta täytöstä sisään ja hyvin rauhallisesti kotia kohti. Heti kuuli, että koneessa on ylimääräinen naputus ja epäilys oli kiertokangenlaakeri.

Kotona ei muuta kuin palikat yöllä levälleen ja toteamaan tilanne. Tänään sitten bussilla työpaikalle josta toinen auto alle ja ostoksille. Öljyä pytty, jarrukliineriä, uusi jakohihna ja muuta pientä. Stefan vaihdoin viime vuonna alakerran avauksen yhteydessä ja silloin asentaessa jo tuntui hieman löysältä paikalleen vaikka on leveämpi kuin mitä kirjat tarjoavat. Nyt kun vertasi kapeampaan uuteen, näytti ja tuntui hieman pienemmältä ulkohalkaisijaltaan. Liekö leveämmän stefan ulkoreunassa oleva uritus painunut kasaan? Sekään ei tietysti auttanut tilannetta, että huohotusletku oli mennyt aivan purkin pohjalle jossa ennestään oli pari desiä tavaraa.

Paikat putsaillen, kasaten, 1,5l öljyä koneeseen ja koekäyttö. Kierroksia antaessa tietyllä kohtaa tuli aika selvä laakeriääni. Tässä vaiheessa tuli löydettyä pieni imuvuoto yhden suuttimen juuresta. Käytin suutinkiskon irti ja käänsin suutinta vasten painaneen imusarjan letkuklemmarin toiseen suuntaan. Se korjaantui sillä. Uudella käynnistyskerralla kävi hetken ja sammui kerrasta, Innovatestakin hävisi virta. Ruiskun sulakerasiasta löytyi ilmeisesti hyvin pitkään lämpöjä ottanut pääsulake joka lopulta petti. Ollut vissiin koko niin rajoilla tai jäänyt huono kontakti toiseen reunaan. Oisko tässä kuitenkin ollut se perimmäinen syy nyhtämisiin? Mistä sitä tietää, koska koeajolla kiertokangenlaakeri on aivan selvä tapaus. Kävin kumminkin vielä pesemässä öljyt pois konehuoneesta, alustasta, kyljistä ja takaluukusta sekä pesin muutenkin.

Tälle vuodelle jäljellä olekaan sitten muuta kuin päättää mihin jättää seisomaan ja aloittaa budjetin kerääminen uuteen alakertaan. Ei sitä jaksa aukoa enää ja laittaa samoilla palikoilla kasaan.

Samalla vahingolla jäi sitten väliin kesämiitti tältä vuodelta ensimmäistä kertaa. Mitä iloa sitä on lähteä paikanpäälle jollain toisella autolla kun ei voi ratailla :( Ja ne reissurahathan meni jo periaatteessa näihin korjauksiin joita piti nyt tehdä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira