KL-varaosat  Race.fi

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #210 : 06.12.2013, 22:40:57 »
Ehkä ensi vuonna, ehkä ei.
Ylimääräisen kaluston vähennystä suoritettu onnistuneesti ja sen johdosta kävin eilen hakemassa T6 koneen ja purin sen tänään(ylimääräiset osat etuvetopuolella myynnissä). Lohko on hyvässä kunnossa ja äkkiseltään katsottuna myös kampiakseli. Sitten vain odotellaan mäntiä, jotta siinä hommassa pääsee eteenpäin. "Perinteisesti" kävi tämänkin lohkon kanssa kuten parin muun 81mm porauksella varustetun aiemmin, eli katkesi nelosen ja vitosen välistä toinen kannenpultti. Ja vielä samalta puoleltakin kuin aiemmin. Vähän koitin sitä kaivella, muttei ollut suostuvainen lähtemään. Menee siis sorvarille työstettäväksi.

Etuiskarit tulivat pari viikkoa sitten huollosta, niitä sitten keväämmällä paikoilleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #211 : 07.12.2013, 09:34:28 »
No hyvä että lohko oli käyttökelpoinen, saat auton taas ajoon ensi kesäksi.
Meinaatko tehdä muita muutoksia kuin pelkkä alakerran vaihto? Taisit aikaisemmin jotain nokkien vaihdosta, saako tähän jostain virinokkia vai joutuuko teettämään?
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #212 : 07.12.2013, 11:03:18 »
Nokat joutuu täytehitsaamaan ja hiomaan, perus ympyrä saa pienentyä max 1mm muuten nostin alkaa ottamaan kiinni nokan laakerointiin.

Itsellä käytössä tina kutosessa 11.3mm ja 255 astetta 1mm nokat. imu ja pako sama... Nostimista hitsattu öljykanavat umpeen ja hydrauli yksikkö poistettu kokonaan, tilalla m14 12.9 pultista sorvatut säätöpalat.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #213 : 07.12.2013, 13:14:41 »
saako tähän jostain virinokkia vai joutuuko teettämään?
Samassa paikassa ois tarkoitus teettää kuin boost, ehkä hieman miedommalla nostolla. Eihän tästä tartte niin paljoa tehoakaan ottaa ;) Hydraulinostimet meinasin säilyttää. Jäykäksi muutetun hydrauliyksikön venttiilivälysten säätäminen palikoita hiomalla on sen verran työlästä, ettei millään viittis. Pariin kertaan 142:ssa ollutta 16v konetta ko. tavalla säätänyt.

Ja tosiaan, siipiveikolle kiitokset osavihjeestä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #214 : 25.08.2014, 22:41:00 »
Jonkinlaista edistystä on päässyt tapahtumaan, mikä lie innostus iskenyt. Tosin johan tässä on kohta vuosi ja kuukaus ehtinyt kulumaan kun on viimeksi omin voimin liikkunut. Wisecot ehtivät aikansa lojua nurkissa, nokat jäävät vakiot vielä.

H-profiilit tulivat peruskamppeet Autoracingilta, jotka käytin tarkastuksessa. Kaikissa oli pientä hoonaamista molemmissa päissä. Kuuranne tarkasti rengasvälykset jo ihan siltä varalta jos ois tarvinnut hioa päitä. Ei kuulemma tarvinnut ja renkaiden keskinäiset mitatkin heittävät. 1. renkaan kohdalla yksi pytty 0,37mm ja muut 0,39-0,40mm. 2. 0,6-0,7mm. Öljyrenkaassa on heittoa jopa samassa pytyssä olevien renkaiden kesken. Järjestyksessä 0,55; 0,7; 0,60/0,80; 0,65/0,70 ja kahdessa 0,60/0,70 molemmissa. Pytty on neljä satkua isompi kuin ois suositeltu välys männälle, mutta kovasti silti tuntuu olevan epätasaisuutta renkaiden mitoissa. Sorvari kaivoi lohkosta katkenneen kannenpultin pois.

Viime keskiviikkona kävin säilöpaikassa hilaamassa puomin kanssa kopan taivasalle ja otin etutolpat irti iskarien vaihtoa varten. Purin toisen tolpan ja laitoin sinne sen iskarin joka oli siellä ollutkin. Olipa mukava todeta, että iskarissa oleva tyhjä liike on edelleen olemassa vaikka kävivät Gazilla huollettavana viime vuoden lopulla. Eli ulospäin vetämisen jälkeen kun painaa sisään menee rauhallisesti lähemmäs sentin ja toppaa siihen. Ja sama vaiva toisessa, pieni tyhjä liike samassa tilanteessa eikä muuttunut mihinkään. Uutena tätä ei ollut ja tuli vasta sen jälkeen kun ajoin toisen aika tuoreeltaan pattiin. Rallyracelta asiaa kyselin ja myöhemmin syksyllä lähtenee uudelleen tarkastukseen. Ovat nyt nipussa kuitenkin ja seuraillaan. Samalla laitoin etuvakaajan takaisin paikoilleen. Uusi syyläri tuli punaiseen siirretyn tilalle "pikarahtina" Bilteman valikoimista. Eli samanlainen vakiokokoinen kuin olikin.

Perjantaina kasasin alakerran öljypohjaa ja -pumppua lukuunottamatta. Sorvari teki vielä tulpan etummaiseen turbon öljynpaluureikään, koska en muistanut Volvolta hommata, ja hitsautin turbon painepuolen lähtöön pätkän 2,5" putkea. Lauantaina kasaillessa korkkasi katkenneen kannenpultin kohdalta kierre kiristäessä. Viimeisessä vaiheessa löystyi yht'äkkiä. Eli aika tiukkaan oli vissiin tehtaalla käännetty pultti. Sorvarilta kävin hakemassa pari poranterää ja kierretappia sekä kierteenkorjausholkin, jossa ulkona M16x1,5 ja sisällä M12 kierre. Ensinnä kansi pois, neuvojen mukaan holkki paikoilleen, kansi päälle ja kiinni ongelmitta. Uudenmallinen apulaiteteline on sen verran erilainen, että yläpuoli ottaa kiinni termarikoteloon. Päivän päätteeksi jakohihnaa, dampperia, apulaitetelinettä ja pakosarjaa vaille. Ei aivan mennyt aivan näppäsemällä nippuun kuitenkaan kuten oli oletus. Kone punaisen konttiin ja siirtymä kotia kohti.

Tuon verran eroa on T5/T6 männässä ja nykyisissä:


Sunnuntai alkoi hilaamalla koppa säilöstä nosturille. Seuraavaksi apulaiteteline laikkoen sopivaksi ja jakopään kasaamisen jälkeen muuttamalla hallin jalkaa vastaavasti. Jakopäämuoveja joutui vähän palastelemaan, koska hihnapyörä kulkee sisempänä. Apulaitehihnalle on väsättävä oman kiristimensä. Sen jälkeen ei muuta kuin tiputin koneen paikoilleen ja laitoin laatikon perään. Dp:n alkumutkaa aloitin sen verran, että hitsasin pystyosaan V-bandin. Tuli todettua, että turbo on vähän erilainen kuin vanha, ottaa kiinni kanteen kompurakotelosta ja pakopesä jää alle sentin päähän. Starttailin öljynpaineet koneeseen ja kuulostaa normaalilta. Megakin heräili ja kaikki anturitiedot näyttäisivät toimivan kierrostietoa myöden.

Tänään ei muuta kuin pakosarjan pikku muokkaus turbon asennon muuttamiseksi ja jätin sarjan odottamaan hiekkapuhallusta. Pakolämpöanturit tulivat, huomenna niille paikkojen teko sarjaan ennen maalausta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #215 : 29.08.2014, 00:44:27 »
Illalla pakosarja sekä turbo paikalleen ja dp:n alkupään laikkaaminen malliinsa. Parin kilsan päähän heppaamaan kohilleen(kotona kun ei hitsivehkeitä ole), sovituskäynti ja takaisin hitsaamaan umpeen. Lambdalle laitoin vähän paksumman mutterin. Pakosarja oli vielä tiukempi laittaa paikalleen nyt kun turbon laippa on eri asennossa, kuka lie tehny moisen vänkyrän. Öljynpaluulinjaa ei saanutkaan kiinni turbon ollessa paikallaan joten otin keskiön irti pakopesästä ja heti onnistui. Hukkaportin ja pakosarjan välinen tiiviste on halki, hommattava uusi. Sellainen pikkupuute tuli huomattua, ettei hukkiksen alapuoliselle ohjaukselle ole nippaa vielä.

Otin tulpat pois, tein nollamerkin jakopäähän ja katselin triggeranglen kohilleen. Pumppujen piuha kiinni, muutamat pyöritykset ja ensimmäisellä käyntiin parin hörähtelyn jälkeen. Käy niin kuin ei mitään ja tankissakin on vain viime elokuussa tankattua E85:ttä. Enkä akkuakaan ole lataillut välillä. Käynnistäminen oli eilisen välitavoite, tänään vaihdettava testissä olleet apulaitehihnat oikean pituiseen, laitettava jäähdytysjärjestelmän palikat paikoilleen ja jonkinlaisen kuskinpenkin. Jos pääsis vähän huristelemaan.

Tuohon malliin jäi:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #216 : 29.08.2014, 06:44:21 »
Noniin, sehän on tuolla tahdilla sunnuntaina miittikunnossa.. :D
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #217 : 29.08.2014, 17:06:30 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mistä nämä männät tilasitkaan? Ja oliko venttiilikolot valmiina?
citikka

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #218 : 29.08.2014, 22:45:25 »
Ahtoputkisto ja jäähdytysjärjestelmän osat paikoillaan sekä neste lisätty. Paisaria piti siirtää eteenpäin jottei ota kiinni turboon. Uusi apulaitehihna oli juuri sopivan pituinen ja laturikin toimii. Käytin muutamaan kertaan VHT:n ohjeiden mukaisesti konetta jotta pakosarjamaali tarttuisi kiinni ja vaihdoin ensiöljyt pois. Ei ainakaan selvempiä sattumia ollut joukossa. Huomenna vaihtaa punaisesta takaiskarit takaisin, jotta voi pihatiellä hieman testailla jarruja ja muita. Meinasin ottaa tarrat huomiselle ja sunnuntaille, mutta eipä olekaan vielä tässä kuussa auki ainoa lähistön lauantaiaukioloja käyttävä konttori "koska lomakausi".

Noniin, sehän on tuolla tahdilla sunnuntaina miittikunnossa.. :D
Ois varmaan, mutta puuhakilpien saaminen huomenna on aika heikkoa.

Mistä nämä männät tilasitkaan? Ja oliko venttiilikolot valmiina?
Kurkkaa pari viestiä ylempää. Imupuolella kolot on kuten vakioissakin, noita on vaan hieman syvennetty lisää. Pakopuolellekin olis voinut kolot teettää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #219 : 30.08.2014, 19:28:40 »
Vaihdoin takaiskarit punaisesta 245:stä takaisin ja Polarikset 6-ovisesta. Pienestä on kiinni renkaan kiinni ottaminen etujousiin. Hydrilla 205/55 kitkoilla hankasi, Polariksilla 215/45 jäi nippanappa ilmarakoa. Galaxyilla 205/50 kumeilla jäi selvä rako ja ne pitääkin vissiin vaihtaa seuraavaksi alle. Poikkituen ja ylävinotuet asensin, merkkasin pakolämpöanturien järjestyksen ja vedin ne sisälle. Pihatiellä hankasin muutaman kerran eestaas, jotta levyistä sai enimmät ruosteet pois. Tuntuis sen perusteella toimivan muutenkin. Lopuksi vielä valojen yms. tarkastus ja pesu. Sisusta jynssättävä myöhemmin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #220 : 01.09.2014, 22:29:31 »
Otin liikenteeseen ja ajoin katsastukseen ennen töihin menoa. Kelpashan tuo, mitä nyt kirjasi rikkinäiset hammastangonsuojakumit paperiin, koska en niitä muistanut perjantaina ostaa. Jarruissa heittoa vain pari prosenttia ja etuiskaritkin antoivat hyvät lukemat. Tuntuu, että iskarit ois asettunu muutenkin kohilleen eikä tarvetta jatkotoimenpiteille olis. Tolpat oli auki viikonlopulla ja silloin jo pystyi toteamaan, että pystyliikettä ei enää ole. Töiden jälkeen vaihdoin em. kumit, kattelin pyöränkulmia ja laittoin huohotusletkut paremmin kohilleen. Olisin vaihtanut bensansuodattimetkin, mutta ostetut ovat eri merkkiset ja hieman isot kiinnikkeisiin. Tankki täyteen E85:ttä, kevyttä testiä ja kotiin.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2014, 14:13:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #221 : 02.09.2014, 13:23:23 »
Nopea kaveri, pakko myöntää  P> Jokos sä tällä tulet taas miittiin  ???

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #222 : 02.09.2014, 22:11:49 »
Siltähän tuo vähän vaikuttais, koska tällä on tarkoitus ajella niin pitkään kuin keliä riittää.

Raplasin virtajohtoja tarkastuksen nimissä, tarkastin ja säädin tulppien kärkivälin. Joutokäynnillä esiintynyt käynnin onnahtelu loppui kokonaan. Ihmekö tuo, vain yhdessä tulpassa oli välys säädetty 0,55, osassa reilustikin alle. Säilytyksessä ja käsitellessä painuneet. Ei ois ollu paha rasti tarkastaa kasausvaiheessa ::) Tilaus on sisällä parin trankun hommaamiseksi, jotta voi muuttaa sytkän vakioille päätteille ja puolille. Sais konehuoneen ilmeen siistiytymään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #223 : 03.09.2014, 23:31:32 »
Töiden jälkeen vaihdoin bensansuodattimet ja loppui pääpumpulta(eli jatkuvasti pyörivältä) satunnaisesti kuulunut rutina. Huohotuspurkin tienoilta on puskenut öljyä pihalle koko ajan ajossa, paikallaan käyttäessä ei. Arvelin, että purkin ja lohkon välinen tiivisterengas olisi huonosti paikallaan. Eipä ollutkaan vaan purkki halki pitkältä matkaa toisen kiinnityskorvan ympäriltä. Onneksi oli jätetty töihin talteen T6 purkki jonka vaihdoin kevyen hikoilun takia. Putsailemalla näytti ehjältä, vedin liimamassaa saumaan ja paikoilleen. Toistaiseksi öljy pysynyt oikealla puolella konetta.

Siirsin hallia kympin lähemmäs triggeriä ja tuntuu että meni ehkä liian liki jo. Logissa näkyy satunnaisia kiekkahäiriöitä erityisesti juuri 0,2bar kohdalla. Säädettävä huomenna kauemmas puolestaan. Aiemmin ei asiaa huomannut, mutta tänään alkoi kuulumaan joutokäynnillä käydessä satunnaisesti napsaus konehuoneesta ja konekin hytkähti samalla. Tulpanhattu rikki. Löytyy vetoja hiljalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #224 : 13.09.2014, 20:37:37 »
Viime viikon torstaina laitoin viime vuonna kasaamaani ms2 v3 levyyn sytkälähtöihin samat palikat kuin 142:ssa on Vag-copeille. Pienen lisäkytkennän vaati, koska Vag-copeissa on sisäänrakennettu alasvetovastus. Perjantaina tyrkkäsin boksin kiinni autoon ja testasin hukkakipinän kanssa sen verran, että käy ja liikkuu. Lauantai meni osin johtosarjamuutoksessa. Laitoin vakiot takavetokutosen copit ja toisen sytkäpäätteen takaisin sekä vaihdoin räpläämättömän moottorinjohtosarjan. Loppupäivä meni hakiessa mikä mättää kun alkoi tulemaan jännitepiikkejä ja nippanappa paineille pääsyn jälkeen hävitti kiekkatietoa. Toista hallia ja paria eri puolaa tuli testattua.
Sunnuntaina laitoin vanhan levyn takaisin ja häiriöt hävisivät kerrasta. Vaihdoin sisäänajoöljyt pois, tilalle perus Valvoline VR1 10W-60 tehostettuna STP Oil Treatmentilla.

Viikolla nostin paineille ja suurimmalle osaa alipainealueesta ennakon kuusi astetta korkeammalle kuin oli bensalla. Ennen oli neljä astetta korkeampi. Vielähän siinä ois aste-pari varaa nostella. Pakonokkaa käänsin vähän myöhäiselle ja imunokkaa aikaisemmalle. Kokonaisuudessaan kulku muuttui paljon herkemmäksi, turbon heräämiseen ei ollut mitään merkitystä. Mutta paineeseen oli, ennen muutosta 1,2-1,25bar, nyt tuli samalla paineensäätimenasennolla 1,5bar. Sen verran enemmän kaasua liikkuu läpi(?).
Eikä niin herkästi loppunut kipinäkään enää. Kunhan tulpat sais uusittua vaan niin kattelee sitä sit lisää.

Poistin v3 levyltä sytkälähtömuutoksen ja siirryin takaisin normaaliin sytkälähtökytkentään ledinjalasta. Sillä hävisi osa häiriöistä, mutta vielä jäi ihan liikaa. Vauxilta saadun ohjeen mukaan lisäsin konkan toisen suutinpankin Q3 ja Q9 väliin. Matalaohmisilla suuttimilla ja PWM:llä on ilmeisesti häiriöitä aiheuttava vaikutus. Ja auttoihan se. Logissa ei näy minkäänlaisia oireita enää. Säädöt on muuten aika liki, nurkka-ajoa on vielä hiottava. Näin iltasella ajellessa tuntuu hyvin jouhevalta laskea menemään. Ja nyt kun korkeammalla sytkäennakolla on ajellut, alkaa tuntumaan siltä ettei mielessä käyneelle turbon vaihtamiselle pienempään ole ehkä mitään aihetta. Sen verran iso oli muutos.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2014, 20:41:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma