RallyBaron  Samppasport

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 601951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #225 : 13.09.2014, 21:26:59 »
K31 on nyt kiinni, ihan vaan mailia ajatellen. HX:llä oli 1,5bar @ 4600rpm. Ja kone on 2,8l ei 3, vaikkei se suurta eroa teekään. Reippaammat nokat vois tilannetta korjata.
Niinhän kipinän pitäis riittää, uudet tulpat näyttävät lisää tilanteesta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #226 : 13.09.2014, 21:53:17 »
BCPR7ES:ää olen käyttänyt aiemmin 0,55 kärkivälillä, nyt oli viime vuonna kokeiltu FR7DPP+ ihan vaan testin vuoksi kiinni ja niillä toimii paremmin kuin vanhoilla NGK:lla. Kasi voi olla vähän turhan kylmä näille pikkutehoille.
En muista enää siipikokoja, isompi se on kuitenkin selvästi kuin HX40 Super. boost saattaa muistaakin, sen vanha.

Säädin samalla kertaa nokkia ja sytkäennakkoa, joten aivan suoraa vertailua ei pysty bensamäärän suhteen tekemään. Ero ei ollut iso siltikään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #227 : 13.09.2014, 22:08:59 »
Onko BCR-tulpassa joku hyöty siitä, että keskielektrodi ei ole yhtä ulkona rungosta kuin BCPR:ssä? Vai ihan vaan sen takia, että BCPR8ES saatavuus taisi nykyään olla heikkoa?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #228 : 18.09.2014, 21:12:09 »
Vaihdoin tiistaina BCR8ES tulpat ja tilanne parani hieman muttei poistunut. Tässä vaiheessa logeja katsellessa ihmettelin miksi ahtopaine nousee säädettyyn siinä 5000rpm jälkeen, on siinä hetken ja 6300rpm kohilla on laskenut 1,2-1,25:een. Siitä sitten hiljalleen nousee taas. En mielestäni moista laskua huomannut ahtomittarissa vaan se pysyi samassa koko ajan.

Tänään laitoin Mopo-Sportilta tulleen Mocalin öljyjäähyn kiinni ja boostin ehdotuksesta kahdelle ylimmälle riville seokseksi 10,5 jotta sais selville loppuuko polttoaine vai sytkä. Olikin positiivinen yllätys, ettei loppunut kumpikaan vaan seos oli 10,5, nyhtämiset poissa ja painetta pystyi nostamaankin ilman ongelmia. Muutaman testin jälkeen tiputin toiseksi ylimmältä(220kPa, 1,5bar map vielä) riviltä seoksen 11,3:een. Heti ensimmäisessä kiihdytyksessä tuli jälleen tuttu nyhtäminen esiin. Onko ongelma mapissa vai jossain muualla, näkee sitten kunhan 4bar mappi saapuu. Ahtopainemittari näyttää koko ajan samaa eikä heilahtele mihinkään. Toivottavasti kannentiiviste ei ole ottanut itseensä vielä. Vaatii vähän enemmän tavaraa koneeseen kuin oletin, aiemmin 220kPa oli 12 ja 250kPa 11,5 ja viimeksi mainittu oli liian laihalla.

Starttiasetuksia hiljalleen säätänyt lähemmäs oikeaa. Joka kerralla aina lisännyt 50-100% lisää polttoainetta käynnistysmääriin. Nyt alkaa lähtemään aamulla ilman hankaamista. ASE:a lyhensin kohtuu reilusti, ei pidä niin pitkään rikkaalla.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2014, 21:14:06 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #229 : 19.09.2014, 13:50:40 »
Mulla on tavoiteseokset myös tuon 10,5 1,2-1,5bar ahdoilla, mailin vedossa oli login mukaan 10,3-10,4 eikä ole mitään nykimisiä. Tulppina ngk iridiumit. Polttoaineena E85 mutta AFR:t bensan mukaan kuten sullakin.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #230 : 19.09.2014, 15:07:17 »
Tänään laitoin Mopo-Sportilta tulleen Mocalin öljyjäähyn kiinni ja boostin ehdotuksesta kahdelle ylimmälle riville seokseksi 10,5 jotta sais selville loppuuko polttoaine vai sytkä. Olikin positiivinen yllätys, ettei loppunut kumpikaan vaan seos oli 10,5, nyhtämiset poissa ja painetta pystyi nostamaankin ilman ongelmia. Muutaman testin jälkeen tiputin toiseksi ylimmältä(220kPa, 1,5bar map vielä) riviltä seoksen 11,3:een. Heti ensimmäisessä kiihdytyksessä tuli jälleen tuttu nyhtäminen esiin. Onko ongelma mapissa vai jossain muualla, näkee sitten kunhan 4bar mappi saapuu. Ahtopainemittari näyttää koko ajan samaa eikä heilahtele mihinkään. Toivottavasti kannentiiviste ei ole ottanut itseensä vielä. Vaatii vähän enemmän tavaraa koneeseen kuin oletin, aiemmin 220kPa oli 12 ja 250kPa 11,5 ja viimeksi mainittu oli liian laihalla.

Voisin väittää, että tuo sopituksen muutos aiheuttaa kilinää koneessa, joka tuntuu nyppimisenä.
Korvin en ole Wiinalla nakutusta onnistunut kuulemaan, kuten sen voi bensalla kuulla.
Nakuanturin signaalissa sen kyllä erottaa oikein selvästi.

Tuon perkeleellisen aineen palonopeus on todella voimakkaasti seoksen funktio. Omassa säätöprokkiksessa tämä on tullut kantapään kautta opittua.

Eli syttykartta vaatii hieromista kun sopitus on kohdillaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #231 : 20.09.2014, 10:17:20 »
Mulla käytössä varttimailin vedon logista katsottuna 11.5-12 bensa afr  ja tosiaan polttoaineen re85.  Ei ole kertaakaan pätkäsyä tullut ja tulppina perus 7 ulkoisella keskielektrodilla.  En muista tulpan mallinumeroa mutta siis ihan perus 2e maksava tulppa. Puolana vakio T6 3ms lautausajalla. 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #232 : 20.09.2014, 14:34:14 »
Mulla käytössä varttimailin vedon logista katsottuna 11.5-12 bensa afr  ja tosiaan polttoaineen re85.  Ei ole kertaakaan pätkäsyä tullut ja tulppina perus 7 ulkoisella keskielektrodilla.  En muista tulpan mallinumeroa mutta siis ihan perus 2e maksava tulppa. Puolana vakio T6 3ms lautausajalla.

Meikäläisellä sopat vedetään kiihdytys tunnistettaessa siihen 0,84 - 0,82 välillä (lambda) (bensalla afr ~12,3) ja vasta +5000rpm kohdilla pikkiriikkisen ahtimeni suojaksi sopuitusta rikastetaan sinne 0,8 (bensa afr ~11,7) nurkkaan ja +6000rpm kohdilla se vedetään sinne 0,75 (bensa afr~11)  asti, sillä kone haluaa kilistella siellä tietyissä tilanteissa.
Vedon kannalta pitäisin sopat tuossa 0,83 kohdilla mutta vinokoneen omituisuudet kannen osalta eivät tätä salli ilman kilahtelua.

Sopituksen muutokset näkyvät selvästi syttyennakoissa, kiliseekö vaiko ei. Jos ennakko on sama, niin sopitus ratkaisee pingahtaako. Havaintojeni mukaan ennakon tarve voi muuttua viisikin astetta jos sopitus menee kohti rikasta/laihaa puolta ja erot sopituksessa ovat todella pieniä.

Jollakin muulla on samanlaisia kokemuksia aiheesta.
http://www.circuitse7en.net/page30.php

Itse käytän tulppina tällä hetkellä 8-lämpöarvolla olevia NGK:ta ja ne kestävät ajamista oikein hyvin. Puolana käytän MSD:n 8203 puolaa kun vakiossa jää se maksimi jännite kovin alas ja kipuna ei meinaa syttyä.
Havaintojeni mukaan jännite kipunan syttyessä vaihtelee kuorman funktiona välillä 10-80% maksimista, mitä puolasta irti saa.

Mulla kans 12 afr bensa-asteikolla re85 ja ei nyhdä yhtään vakio T4 hukkakipinä puolilla 3.0ms dwell. En näe mitään järkeä viinalla ajaa 11 afr sopalla.

http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/2014FuelAndAFR_zpsqsrrvf3t.jpg

Asiallinen soppa-kippura!  :hello:

Olen samaa mieltä tuosta sopituksesta. Alle ~12 ei Wiinalla ole tarvetta mennä, ellei koneessa tapahdu jotakin mystistä pingausta tms.

Eli bensan opit sopituksessa eivät Wiinalla toimi, vaan voima katoaa liian rikkaan seoksen keralla aldehydipäästöinä putkesta pihalle!  ::)
 


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #233 : 21.09.2014, 01:44:36 »
Ei ollut liikaa ennakkoa, vaan rankasti liian vähän. Pienensin ensin kolme astetta, paheni, sen jälkeen kolme astetta lisää entiseen nähden ja siitä muutama kahden asteen lisäyskerta jonka jälkeen nyhtäminen on poissa. Seos nyt 12 AFR ja :sundaydriver:
Vaihdoin 4bar mapin, mutta käyttäytyminen on login mukaan täysin sama kuin vanhallakin. Eli näyttämä putoaa noin 0,4bar 6000rpm jälkeen, vaikka ahtomittari on koko ajan samassa.

Kolmeen viikkoon työmatkaa, yksi matka-ajoreissu ja muut suhailut noin 1800-1900km.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2014, 01:51:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #234 : 21.09.2014, 16:30:55 »
Ei ollut liikaa ennakkoa, vaan rankasti liian vähän. Pienensin ensin kolme astetta, paheni, sen jälkeen kolme astetta lisää entiseen nähden ja siitä muutama kahden asteen lisäyskerta jonka jälkeen nyhtäminen on poissa. Seos nyt 12 AFR ja :sundaydriver:
Voihan nyppinen johtua vedon vähentymisestäkin, mutta siinä kohdin ennakkoja on ollut aikas laimeasti alkujaankin. Joku mutka syttyennakoissa tuossa kohdin?
Vai piikki vääntökäppyrässä?

Vaihdoin 4bar mapin, mutta käyttäytyminen on login mukaan täysin sama kuin vanhallakin. Eli näyttämä putoaa noin 0,4bar 6000rpm jälkeen, vaikka ahtomittari on koko ajan samassa.

Kokeileppas siirtää johonkin toiseen paikkaan se mapin letku, sillä tuo voisi johtua resonanssista imusarjassa.
Luultavasti ahtopainemittarisi on vaimennettua tyyppiä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #235 : 21.09.2014, 17:45:42 »
Sillä kohtaa jossa nyhtäminen tuli vastaan(eli ko. ahtopaine koko kierrosalueella), oli ennakkoa kuusi astetta enemmän kuin bensalla kesti nakuttamatta. Nyt on 14 astetta enemmän ja vielä saattaisi pystyä lisäämäänkin, mutta sen tietää tarkempien testien jälkeen.

Kaikki letkuliitännät ovat imusarjassa samassa vakiopaikassa, esim. ahtomittari lähtee aivan mappiletkun vierestä. Aivan kuten oli ennenkin, eikä oireita ollut. Kun ahtopaine tippuu logissa, se ei tee sitä hetkellisesti vaan jää kokonaan alemmalle tasolle. Silloin pitäisi mittarinkin tippua. Ennemmin joku sähköinen oire levyllä tulee mieleen ja maadoitukset olisi tarkoitus käydä läpi. Kuulemma tuo v3 levy on kohtuu herkkä muutenkin kaikenlaisille häiriöille verrattuna vanhaan 2.2:een.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #236 : 23.09.2014, 22:40:08 »
Eilen huljuttelin paisarinkorkkia keitetyssä vedessä ja sieltä lähti pieniä kokkareita sisältä. Nyt ei enää suhise itsekseen ajon jälkeen ja tuntuu pitävän painettakin.

Tänään poikkesin penkissä ja tilaisuus meni hyvin tyydyttävästi. Varsinkin kun kaikki jäi ehjäksi, ei huohottanut tai pössytellyt mitään epämääräistä. Ensimmäisen vedon otti epähuomiossa kutosella, sillä tulos heti tauluun 701hv. Silloin painetta noin 1,9bar ja ennakkoa 20 astetta, seos pyöri koko ajan 12 tuntumassa. Tuli kuulemma testattua samalla sekin miten kovaa penkillä voi ajaa ;D Sen jälkeen vetoja vitosella ja teho jäi alemmas, nostin välissä ennakkoa kahdella asteella ja teho nousi. Tässä vaiheessa huomattiin, että pientä luistoa oli. Perää tiukemmin alas ja lukemat kohilleen.
Pieni paineen nosto, lopputuloksena 2,1-2,2bar paineella ja 22 ennakolla lapun mukaan: 727hv ~6500rpm ja 870Nm ~5500rpm. Penkin kierroslukunäyttämä jäi alas, noihin lukemiin voinee lisätä noin 400 kierrosta.

Lapuntapainen, aloitti vedon vasta 4500rpm ja muistaa että kierroslukemat on hieman alhaalla:


Ja pyörätehosta:


Tuossa yhdestä vedosta pätkä: http://youtu.be/SK51D1piZ_U
Melkein lähti näkö kun pitää niin kovaa ääntä :o

Ei tarvinnut reippaampia nokkia tai toista imusarjaa, jotta tuumailtu sataluku ylittyi. Vaikka penkkiluku on penkkiluku, olihan se silti kiva :)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020, 15:06:19 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #237 : 23.09.2014, 22:50:47 »
 P> P> P> P>
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #238 : 23.09.2014, 22:55:29 »
Hitto mitä lukemia, siinä jo 240 siirtyy ku kuski komentaa.  :3/4 jättää sen:
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90, Englantilainen potilas "B6284T"
« Vastaus #239 : 23.09.2014, 23:42:51 »
Onnittelut luvuista. Seuraavana kesänä 800 rikki?  :3/4 jättää sen:
Tällä taitaa jo keretä jos kiire tulee?  :buck2:

 

RallyBaron  Samppasport