Carcom Oy  Ateho

Volvo V40, -96, 2.0. Mikä vikana, auto kuulostaa vispilältä ja tärisee hulluna?

  • 2 Vastauksia
  • 2746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Volvo V40 -merkkisessä autossa ilmeni tällainen vika, että tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan siltä, että metallisessa kulhossa vispattaisiin käsikäyttöisellä vispilällä, vaikka kermaa, (tsik-tsik-tsik-tsik/säksätys) ja koko auto tärisee melko rivakasti, jos ois täys take away -kahvi mukana niin varmana läikkyis yli.
Normaalissa 80-100 km/h vauhdissa vikaa ei oikeastaan huomaa, ehkä sen tärinän kaasupolkimessa lähinnä, säksätys on ilmeisesti niin nopeeta ettei sitä kuule enää siinä nopeudessa. Mutta noissa paikallaan olemisissa ja hiljaisessa vauhdissa huomaa.

Tyhjäkäynnillä kierroslukumittari ei seilaa, paikoillaan töröttää, ainaki äsken kun käynnistin auton.

Miehen mielestä auto kiihtyy normaalisti (mutta mun mielestä ehkä hieman vaivalloisemmin kun aletaan olla jossain nelos-vaihteen vaihtamisen kohdalla. Tää oli vaan mun henkilökohtainen pika-analyysi, kun en ajanut ku muutaman kilsan matkan äsken, eli voi olla että tunsin/tulkitsin väärin..)

Tulpat vaihdettiin, yks oli ihan musta alhaalta (palanut/öljyssä, en muista mitä mulle sanottiin, ku aivo ei enää pelaa?), samoin tulpan johdot vaihdettiin.

Vaiva ilmeni lauantaina, sen jälkeen kun autolla ajettiin hetki poikkeuksellisen lujaa, about 175km/h. Tuli mieleen karstojen liikkeelle lähtö, kun normaalisti autolla on ajettu aika nätisti. Mutta ei kai tollasta vaikutusta sit kuitenkaan vois tulla moisesta? Voisko olla bensansuodatin tukossa tai jotain?

Puolat, venttiilit, mikä lie ois vian sijainti/kohde? Mä oon ihan pihalla, samoin mies. Jos on kokemusta samanlaisesta niin kertokaa ihmiset mikä on ollut vialla, mitä on tapahtunut ja millä vaiva on korjattu.

Huomenna koitan saada yhden korjaaja-ukon kiinni, jos vaikka saisi jotain vikakoodia luettua..

Niin ja 2. tulpan johdon kun ottaa irti niin ei mitään vaikutusta käyntiin, kuitenki kipinä tulee, muitten johtojen irrottaminen vaikuttaa käyntiin selvästi.

Poissa sportswagon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
En tiedä onko autosi vika jo löytynyt ja peräti korjattukin jo. Mutta kilinä viittaisi männän ja sylinterin väliseen tiiveyden puuttumiseen ja samoin tuo, että ei tulpanjohdon irroittaminen vaikuta (suuri ohipuhallus). Tärinä puolestaan siihen, että yhden sylinterin puuttuminen toiminnasta saa aikaan epätasaisen käynnin suorastaan rasittavan tärinän.

Poissa JPV

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Terve.

Itselläni sama ongelma iski päälle pari viikkoa sitten. Autona 2,0 S40 vm. 96.

Itse olen käynyt tekniikkaa läpi juuri vaihdelle tulppia ja puolia päikseen ja siten todeten, että vikaa niissä ei ole. Yksi pytty tosiaan totaalisen kuollut, tai alkuun oli kaksi, mutta yksi yhtäkkiä heräsi henkiin kesken ajon pienen pamahduksen saattelemana. Parhaassa tapauksessa vika lienee nostimessa ja huonoimmassa tapauksessa venttiili on palanut. Ainakin näin itse tulkitsen itse tilanteen. Öljyn seasta löytyy myös lievästi bensaa, joten sinne on jossain välissä päässyt lirisemään tavaraa jostain..en tiedä tarkemmin. Ei kuitenkaan ollut ennen kuin kone heitti "tärinävaihteen" päälle.

Olisikin kiva tietää onko maikki saanut selvitettyä vikaa pidemmälle, niin voisi itsekin saada uusia helpommin tarkasteltavia vikapaikkoja selville. On meinaan aika turhauttavaa alkaa purkamaan konetta osiksi kun autoa tarvitsee ja varsinkin kun ei varmasti tiedä missä vika on. Ja kansiremontti lienee noin 1500 € arvoinen, eli hautuumaa kutsuu, jos venttiili on palanut..
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 12:43:51 kirjoittanut JPV »

 

Futurez  Kulkukoira