Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Diesel - 19.07.2011, 20:08:50
-
Onko kellään antaa vinkkiä mikä vois olla kun em. oranssi vikavalo syttyi kun kiihdytin moottoritielle rampista.
Joku tussahdus kuului moottorista ja samalla tehot putosi noin puoleen.
Auto Volvo V70 2.4D Automaatti ja nykyistä korimallia.
-Miksu- Oletko lomalla ?
-
Olisiko käyneet ahtopaineet liian korkellaa kun valoja vilkuttelee joten tarkista ne ahtoletku/liitokset ettei mikään sellainen asia vaikutaa siihen konee käyntiin.Toiseksi jos et saa vikaa paikalisettua niin ne vikakoodit luentaan ja korjataan sitten se vika kun samalla ne koodit poistetaan muistista kun vika korjattu.
-
Onko kellään antaa vinkkiä mikä vois olla kun em. oranssi vikavalo syttyi kun kiihdytin moottoritielle rampista.
Joku tussahdus kuului moottorista ja samalla tehot putosi noin puoleen.
Auto Volvo V70 2.4D Automaatti ja nykyistä korimallia.
-Miksu- Oletko lomalla ?
Ahtoputki sieltä varmaan tosiaan on irronnut, en usko, että liikaa on ahtanut, putki vaan luiskahtanut irti.
Jos mua rakoitat, niin foorumilta mä en koskaan oo lomalla :D ... tai no, kai joskus muutaman tunnin hermoloma tulee otettua
-
Kiitoksia vinkistä ! Mistäspäin tätä ahtoputkea alkais etsiin ?
-
Kiitoksia vinkistä ! Mistäspäin tätä ahtoputkea alkais etsiin ?
Monesti on irronnut paineputki liitokselta heti turbolta, eli auton altapäin nähtävissä.
-
Enpä löytänyt mitään irronnutta putkea tai liitosta.
Pohjalevynkin irroitin ja yritin kurkkia.
Kummalla puolella turbo on ja sen putket?
Aamulla soitan korjaamolle jos ehtisivät lukea vikakoodit :P
-
Enpä löytänyt mitään irronnutta putkea tai liitosta.
Pohjalevynkin irroitin ja yritin kurkkia.
Kummalla puolella turbo on ja sen putket?
Aamulla soitan korjaamolle jos ehtisivät lukea vikakoodit :P
Siitä turbosta se lähtee alaspäin, koititko vetää siitä putkesta, että onko kiinni turbossa, tuo on yleisin paikka, mistä irtoaa?
No, on toki mahdollista, että ei vika tuossa ole, mutta kuvauksesi vastaa kyllä ihan täysin ahtoputken irtoamista.
Voi se ahtoputki tai letku olla irti tai halki jostain muualtakin, siitä turbosta lähtee alaspäin se ahtoputki, kiertää koneen alta keulaan välijäähdyttimelle, oikealle puolella, välijäähdyttimen jälkeen sieltä vasemmalta puolelta lähtee letku läppäkotelolle ja siitä imusarjaan
-
Putki voi myös haljeta...
-
Mariini ja (Miksu) ---> Oikein veikattu !
Ahtoilmaputki oli keskeltä moottorin alta halki n.25 cm matkalta !
Putki maksoi Sinisellä 109€ joka on autoon jo vaihdettu !
Hyvää kesän jatkoja ja Volvoilua !
:2funny:
-
Mariini ja (Miksu) ---> Oikein veikattu !
Ahtoilmaputki oli keskeltä moottorin alta halki n.25 cm matkalta !
Putki maksoi Sinisellä 109€ joka on autoon jo vaihdettu !
Hyvää kesän jatkoja ja Volvoilua !
:2funny:
Ainiin, tuo tussahdus sai mun ajattelemaan, että putki on irronnut, nytpä tiedän, että kuuluu myös tussadus, kun se putki halkeaa siitä takimmaisen kiinnityksen paikkeilta :)
-
Juurikin näin ! :D
-
Soon kato raaka voima joka pyrkii ulos, sitä ei kummiletkut pidättele ;)
-
Taas meni turbon ahtoilman putki halki !!
Normaalissa ajossa,normaalissa ohitustilanteessa halki meni ja vikailmoitus tuli "Moottorijärjestelmä huolla heti !"
Mikähän näitä turbon ahtoputkia vaivaa kun ei normaalissa ajossa kestä ?
Edellisen kerran siis meni halki 7/2011 !!
Putki Käyttöautosta 110 € ja vaihtotyöt ja vikakoodilukuhommat päälle...
Onko kellään muulla putkirikkoja ?
:'(
-
Itellä samallainen vika.. ilman tusahduksia. Ilmeisesti jotku anturit hajalla (Ei muista että mitkä) Mutta enivei ne vaihdetaan ja katotaan perjantaina uudestaan.
Moottoritielle ku kaarsin niin yhtäkkiä moottorinvikavalo alkoi palamaan ja tehot tipahti. Kolmoselle ku vaihtaa ja antaa kierroksia yli 3000 rpm niin vikavalot syttyy. uudelleen käynnistys sammuttaa valot kunnes nostaa kierroksia.
-
Minulta halkesi aikoinaan D5:sta ahtoletku ja sen sai kyll takuuseen, vaikk volgani oli jo 2,5 vuotta vanha ...
Silloin sanoivat sinisellä, et ns tyyppivika ;) ??
-
Ihmettelin ääneen siis kysyin huoltoneuvojalta,paikallinen Sininen, mikähän näitä putkia hajottaa ns. normaalissa ajossa.
Eipä hän sitten mitään siihen vastannut,normaalia auton käyttöä et osia rikkoontuu.
edelleen ---> :'(
-
Minulta halkesi aikoinaan D5:sta ahtoletku ja sen sai kyll takuuseen, vaikk volgani oli jo 2,5 vuotta vanha ...
Silloin sanoivat sinisellä, et ns tyyppivika ;) ??
Joo, noinhan se joskus oli, ne oli ne molemmat letkut, coolerilta siihen egr:n liitokseen ja siitä 90-asteen mutkaletku imusarjaan, molemmissa ollut jotain ongelmia, mutta siitähän tosiaan on jo aikaa, ja uudet letkus silloin oli jo sitten parempia ja näin pitkän ajan kuluttua sen hajoaminen ei ole enää tyyppivika, vaan ainoastaan yksi hajonnut osa muiden joukossa :)
Taas meni turbon ahtoilman putki halki !!
Normaalissa ajossa,normaalissa ohitustilanteessa halki meni ja vikailmoitus tuli "Moottorijärjestelmä huolla heti !"
Mikähän näitä turbon ahtoputkia vaivaa kun ei normaalissa ajossa kestä ?
Edellisen kerran siis meni halki 7/2011 !!
Putki Käyttöautosta 110 € ja vaihtotyöt ja vikakoodilukuhommat päälle...
Onko kellään muulla putkirikkoja ?
:'(
Oliko se sama putki joka hajosi? se kuulostaa oudolta, kun ei mitenkään kuitenkaan ole tyypillinen vika... (siis nykyään)
-
Joo, sama putki on kyseessä,muovista tehty.
Sillon 1,5 vuotta sitten halkes "ala" puolelta ja nyt "ylä" puolelta.
Tarkoitan näillä et kun konepellin avaa niin se on yläpuoli siitä paikallaan olevasta ahtoputkesta.
Kiva tussahdus taas kuului kun putki halkes,eikä kaasupoljin ollut edes puolivälissä...
Ja muutenkin on suht. normaalia ajoa,kaasupoljinta koskaan edes pohjaanvarmaan painettu.
Mutta siis edelleen kummastuttaa ja ---> :'(
-
ai hitsi, saatte unohtaa ton ylläolevan jutun.. mähän luulin olevani ihan eri osiossa, eli pykälää vanhemmissa autoissa.
Niitä moottorin alta meneviä muoviputkia menee kuin tupakkia, jos voi noin sen asian ilmaista (mikäli siis sitä putkea tarkoitat)
Sen keston kannalta on melko tärkeää, että se on kunnolla kiinnitetty, eikä pönkää mihinkään päin, eli ruuvit menee helposti paikalleen, kun sen laittaa kiinni ja sitten toki se, että ahdot pysyy siinä kilossa mitä tuola maksimissa on, kun kaikki toimii.
-
ai hitsi, saatte unohtaa ton ylläolevan jutun.. mähän luulin olevani ihan eri osiossa, eli pykälää vanhemmissa autoissa.
Niitä moottorin alta meneviä muoviputkia menee kuin tupakkia, jos voi noin sen asian ilmaista (mikäli siis sitä putkea tarkoitat)
Sen keston kannalta on melko tärkeää, että se on kunnolla kiinnitetty, eikä pönkää mihinkään päin, eli ruuvit menee helposti paikalleen, kun sen laittaa kiinni ja sitten toki se, että ahdot pysyy siinä kilossa mitä tuola maksimissa on, kun kaikki toimii.
saako noita ahtoputkia jämerämpänä?
-
ainakin se putki joka näkyy alhaalla etuosassa ja tulee auton alta ja menee siis coolerille niin se on nykyään tehty ihan metallista mutta kyllä siellä vieläkin joku heikko lenkki on, äipän taksista mossahti juurikin sieltä alta putki päreiksi eli osa on vissiin edelleenkin muovia :-\
-
saako noita ahtoputkia jämerämpänä?
Eipä kai, ellei itse tee.
ainakin se putki joka näkyy alhaalla etuosassa ja tulee auton alta ja menee siis coolerille niin se on nykyään tehty ihan metallista mutta kyllä siellä vieläkin joku heikko lenkki on, äipän taksista mossahti juurikin sieltä alta putki päreiksi eli osa on vissiin edelleenkin muovia :-\
Joo, näin taitaa jollain moottorityypillä ollakkin, eli putki on metallia, mutta aika pitkään sitä muoviputkea on ollut.. alkaen sieltä, kun D5 moottori sai hiukkassuodattimen kaverikseen.
-
Teetän seuraavaksi metallipajalla sen putken vaikka ruostumattomasta teräksestä/rosterista ...
;DJos sitten rupeis kestään.
-
Thermos, kaikille vain asian tiimoilta. On osallistuttava ko. aiheen käsittelyyn Volvoissa jo yleiseltäkin vaikuttavaan aiheeseen. Tähän turbon ahtopuolen putken halkeamiseen. Olin mennä viikolla valtatiellä vaihtamassa paikkakuntaa, ja turhauttavassa letkassa aikataulu tiukilla. Roikuin rekan perässä että pääsi-sin ohittamaan ja jatkamaan matkaani omalla matkanopeudella. Tuli sitten sauma lähteä ohitustilantee-seen. Otin ja pudotin pykälän vitoselle, ja lasautin "lurtun" pohjaan. Hyvinhän se ohittaessa Volvo eteni (120 km/h)kunnes,... juuri rekan nupin keulan kohdalla kuului eturenkaan tietämiltä kummallinen päräh-dys, ja tehot tipahti sen samantien eikä pedaalin poleskelu enään vaikuttanut mitenkään sekä sain samalla näkökenttääni ko. vikailmoituksen (sähköjär. huolla heti + kelt.info valo) . Siinä sitä "luruuteltiin" sitten puolimatkassa häpeäkseen :( rekan tiellä. Samalla yritin tajuta pitäisikö pysähtyä moottoririkon välttämi-seksi :o. Siinä sitten korvien välissä suttas :idiot2: sen verran että soitin emännälle ja ilokseni hän oli läp-pärin ääressä. Siinä sitten yhdessä pingattiin tällä hakusanalla googleen ja löysimme linkin tähän aihee-seen. Syy ja yhteys hahmotuivat. Niillä töin ajelin sitten vielä Rekan edellä määränpäähän ja illalla vielä takaisin kotikonnuille, luruuttelemalla 85 km/h. Aamulla ajoin Volvoni Shellille nosturiin ja otettiin poh-jan kurasuoja alas. Totuus vahvistui sen samantien, ahtoputki turbolta moottorin alakautta coolerille oli pitkittäis suuntaan halki 30 cm:n matkalta. Ei löytynyt putkea Wetteriltä V70 -09 2.4 D manuaaliin hyl-lystä, putki tilattiin mistä lienee (118€). Tätä asiaa pähkäillessäni kyllä ihmettelen Volvo valmistajan ma-teriaalin valintaa. Ennen tätä ajelin V70 -00 2.5TDI (VW/Audi) kakkosmallilla. Siinä oli tuo moottorin alla oleva ahtoputki sentään pyöreää alumiiniputkea. Pitääkö tuon uuden muoviputken päälle tempasta klemmareilla jo valmiiksi jotakin vahviketta ??? Minkä hel...tin >:( takia valmistaja käyttää ahtopuolella muoviputkea jo se ei kestä :nohnoh. Vai onko niin että jos putki ei hajoa, niin hajoaa cooleri ?? Tietääkö joku onko tässä moottorinvalmistajalla jokin viisaus ::).
-
Millä kilometreillä nämä ahtoputket repeää halki? Tietää varautua.... ???
Omassa n. 95000 km mittarissa ja ahdot lisääntyi 0,2 baria Polestarin takia.
-
Tällä hetkellä mittarissa lukee 197 000km :-\.