Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Makru - 15.11.2016, 14:45:54

Otsikko: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 15.11.2016, 14:45:54
Olipa kerran Volvoharrastaja, joka osti toiseksi Volvokseen 744 -86 b200et+m46. Oli vuosi 2013 marraskuu.

(https://s17.postimg.org/70gvawuuz/joku.jpg) (https://postimg.org/image/70gvawuuz/)

Ostohetkellä auto oli vielä aika orkkis. Ensilumen sadettua maahan tajusin tarvitsevani lukon.

(https://s17.postimg.org/ndro2kw8r/FB_IMG_1479202876248.jpg) (https://postimg.org/image/ndro2kw8r/)
Spartan Lockerhan sinne tuli asennettua. Sitten alkoi megasquirtin asennus. Kasipätkästä kävin ms2 v3 ottamassa tähän.

(https://s17.postimg.org/ehgvyn5mj/FB_IMG_1479202868919.jpg) (https://postimg.org/image/ehgvyn5mj/)
Tein tuollaisen triggeröinnin, koska motronicin triggeröinti ei kelvannut megalle.

Sytytyspuolaksi tuli VAGilaisen hukkakipinä ja suuttimet oli 850 otettu dekat 870cc. Vakio polttoaine pumppu hyytyi vanhuuttaan tai viinan takia. Tilalle tuli bilteman 044 kopio. Vakio t3 garretilla ajelin, koska pelkäsin linnunluiden puolesta. Tarkoituksena oli tehdä toinen "voimakone". Ostin Brickiltä kunnostetun b19a koneen jonka mukana tuli 745 turbokori.

(https://s17.postimg.org/ek5cz7ynv/FB_IMG_1479203604190.jpg) (https://postimg.org/image/ek5cz7ynv/)
Siinähän ne kaikki romut yhdessä. Punainen siis tekniikanluovuttaja.

(https://s17.postimg.org/3ylhn7scb/FB_IMG_1479203655103.jpg) (https://postimg.org/image/3ylhn7scb/)
B200ET pois.

(https://s17.postimg.org/gei7gylob/FB_IMG_1479203667337.jpg) (https://postimg.org/image/gei7gylob/)
B19A omatekemän pakosarjan ja kiinan ahtimen kanssa paikalleen. Kytkinhän siinä alkoi luistaa.. M46 laatikkokin alkoi näyttää väsymisen merkkejä. Laatikko rallatti ja vaihteet ei pysyneet päällä. Sitten tuli mieleen vanha haave.. T5 moottorin naittamista 740-koriin. No moottorihan löytyi jo omasta takaa.

Öljypohjan muokkausta:
(https://s17.postimg.org/voi2o5h6j/IMG_20140805_164650.jpg) (https://postimg.org/image/voi2o5h6j/)
(https://s17.postimg.org/h7ut9krp7/IMG_20140806_141501.jpg) (https://postimg.org/image/h7ut9krp7/)

Ei muuta, kun vinokone pois:
(https://s17.postimg.org/ioax5gjzv/IMG_20140807_WA0000.jpg) (https://postimg.org/image/ioax5gjzv/)

Tosiaan omaa tallia ei ollut..

Tinakonetta tilalle:
(https://s17.postimg.org/pre77c01n/IMG_20140808_221941.jpg) (https://postimg.org/image/pre77c01n/)
(https://s17.postimg.org/byzsbp9a3/IMG_20140808_232013.jpg) (https://postimg.org/image/byzsbp9a3/)
Sinnehän se istui.

Laatikoksi tuli Boostin sovitehitsaama ZF 310z BMW E34 525ix perästä eli nelivetoisesta.
(https://s17.postimg.org/xzg4sbry3/IMG_20140825_191145.jpg) (https://postimg.org/image/xzg4sbry3/)
(https://s17.postimg.org/bos9scunv/IMG_20140906_125709.jpg) (https://postimg.org/image/bos9scunv/)
Kytkimeksi tuli 850 vaparin paineasetelma 228mm ja bemarin levy.

Imusarjaksi tuli RN-mallin imusarja kiinalaisella 70mm kaasuläpällä.
(https://s17.postimg.org/4a7jdpy63/IMG_20141009_175736.jpg) (https://postimg.org/image/4a7jdpy63/)
(https://s17.postimg.org/dw13u0pbv/IMG_20141011_201245.jpg) (https://postimg.org/image/dw13u0pbv/)
Vesiputken muokkasin tollaiseksi.

Melkein jo valmiina ajoon:
(https://s17.postimg.org/lq1pfex4r/IMG_20141018_163924.jpg) (https://postimg.org/image/lq1pfex4r/)

Ajossa:
(https://s17.postimg.org/vomo1w6kb/IMG_20141103_202418.jpg) (https://postimg.org/image/vomo1w6kb/)

Vaggilaisen puolat oli tässäkin. Yhelle kävi jännästi:
(https://s17.postimg.org/3psib14xn/IMG_20141113_174731.jpg) (https://postimg.org/image/3psib14xn/)
(https://s17.postimg.org/8cykcssaj/IMG_20141118_203603.jpg) (https://postimg.org/image/8cykcssaj/)

Tarina jatkuu...


Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Brick - 15.11.2016, 14:49:19
Tää on ihan romu.
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Taavi.H - 15.11.2016, 14:50:37
Hienolta näyttää! :)

Tosiaan omaa tallia ei ollut..

Tämä pistää hieman omaankin projektiin painetta, joka on juurikin oman tallin puutteesta tällä hetkellä varsin odottavassa tilassa. :D

Hienoa ettei sinua ole moinen pikkupuute liikoja haitannut! :tykkää:
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: JoonasH - 15.11.2016, 16:01:29
Siis kunnon roadkill-meininki, motonetin parkkiksella moottorinvaihtoa :D :tykkää: Hyvältä näyttää, tarinan jatkumista odotellessa :)
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: razori - 15.11.2016, 16:11:31
Siis kunnon roadkill-meininki, motonetin parkkiksella moottorinvaihtoa :D :tykkää: Hyvältä näyttää, tarinan jatkumista odotellessa :)

Meinasin samaa kommentoida :D se joka joskus valittaa että ei saanut moottoria vaihdettua kun ei ollut tiloja niin puhuu höpöjä :D
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 15.11.2016, 16:21:28
Alkutalvi meni ihan mukavasti ajellen:
(https://s17.postimg.org/4pyap3kd7/IMG_20150105_WA0001.jpg) (https://postimg.org/image/4pyap3kd7/)

Pian kummiskin alkoi öljypohjan välistä vuotamaan öljyä ikävää tahtia:
(https://s17.postimg.org/tgnz2wzq3/IMG_20141220_104937.jpg) (https://postimg.org/image/tgnz2wzq3/)

Helmikuussa sain "tallipaikan" ja pääsin nostamaan koneen pois:
(https://s17.postimg.org/p8t6u5yaj/IMG_20150131_194337.jpg) (https://postimg.org/image/p8t6u5yaj/)

Kytkin oli luistanut:
(https://s22.postimg.org/ussw76gn1/IMG_20150201_143535.jpg) (https://postimg.org/image/ussw76gn1/)
(https://s22.postimg.org/cr9r9dmm5/IMG_20150201_163907.jpg) (https://postimg.org/image/cr9r9dmm5/)
Siitähän se öljyy vuosi, eli o-rengas.

Uusi kytkin, bemarin vakio massalevy 240mm ja -765 asetelma.
(https://s22.postimg.org/5o6xqvni5/IMG_20150217_190705.jpg) (https://postimg.org/image/5o6xqvni5/)
(https://s22.postimg.org/di7jc9vb1/IMG_20150217_192154.jpg) (https://postimg.org/image/di7jc9vb1/)

Jarrut tuli päivitettyä 302mm levyihin:
(https://s22.postimg.org/51811cqm5/IMG_20150222_190714.jpg) (https://postimg.org/image/51811cqm5/)

Pakosarjan tein:
(https://s22.postimg.org/p9ven2px9/IMG_20150225_015825.jpg) (https://postimg.org/image/p9ven2px9/)
(https://s22.postimg.org/6vkvj3dml/IMG_20150226_015126.jpg) (https://postimg.org/image/6vkvj3dml/)
Garrett T04
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: JoonasH - 15.11.2016, 16:57:47
Lohkossahan taitaa tuon vuotokohdan kohdalla olla juurikin se pystyssä oleva läpireikä kuten öljypohjan liimauksestakin näkee ??? O-rengas ja/tai liimaus pettänyt?
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 15.11.2016, 16:59:12
Yksi kunnon kiihdytys huonoilla säädöillä ja tulos on tässä:
(https://s17.postimg.org/qpbyh0yjf/IMG_20150318_214706.jpg) (https://postimg.org/image/qpbyh0yjf/)
(https://s17.postimg.org/eddnha02j/IMG_20150329_WA0001.jpg) (https://postimg.org/image/eddnha02j/)
Ei muuta kuin moottori pois.

Mega päivittyi m3 v3 expansioniin:
(https://s17.postimg.org/vp9eoz463/IMG_20150404_145949.jpg) (https://postimg.org/image/vp9eoz463/)
(https://s17.postimg.org/lggxj5g4b/IMG_20150408_192035.jpg) (https://postimg.org/image/lggxj5g4b/)

Vähän lisää ahioita:
(https://s17.postimg.org/3rp6rj4d7/IMG_20150421_213947.jpg) (https://postimg.org/image/3rp6rj4d7/)

(https://s17.postimg.org/s9haff6xn/IMG_20150509_215340.jpg) (https://postimg.org/image/s9haff6xn/)
Kauaa ei ehtinyt ajamaan kasatulla koneella, kun alkoi kalkatusta kuulumaan alakerrasta..
(https://s17.postimg.org/5m2199rdn/IMG_20150513_010234.jpg) (https://postimg.org/image/5m2199rdn/)


Vihdoin päästäänkin sitten asiaan eli tuli remmiahdin turbon kaveriksi!
(https://s17.postimg.org/e5lf70zq3/IMG_20150603_205516.jpg) (https://postimg.org/image/e5lf70zq3/)
Eli foorumilta löytyi mersusta peräisin oleva Eatonin m65 ahdin.

(https://s17.postimg.org/isw2mjcgr/IMG_20150604_235823.jpg) (https://postimg.org/image/isw2mjcgr/)
Turbokin päivittyi HX40 #14 pesällä ja 54mm kompressori siivellä.

(https://s17.postimg.org/d5zpp29y3/IMG_20150605_012332.jpg) (https://postimg.org/image/d5zpp29y3/)

(https://s17.postimg.org/xen3as997/IMG_20150606_120145.jpg) (https://postimg.org/image/xen3as997/)

(https://s17.postimg.org/nim0b53h7/IMG_20150613_211050.jpg) (https://postimg.org/image/nim0b53h7/)

(https://s17.postimg.org/qqqho6pqz/IMG_20150620_214358.jpg) (https://postimg.org/image/qqqho6pqz/)

Päästiin jo alkukesään 2015. Eli tarina jatkuu, kunhan ehdin taas kirjottelemaan..

Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 18.11.2016, 14:49:56
Downpipe tuli päivitettyy 3"-->4"

(https://s13.postimg.org/jhthxtjv7/IMG_20150718_WA0022.jpg) (https://postimg.org/image/jhthxtjv7/)

(https://s13.postimg.org/ovsa5d9lf/IMG_20150718_214312.jpg) (https://postimg.org/image/ovsa5d9lf/)

(https://s13.postimg.org/ldga8z8pf/IMG_20150721_160710.jpg) (https://postimg.org/image/ldga8z8pf/)

Pikku eatoni toi ihan kivasti alavääntöä, mutta ei paljoa ahtanut. En tiedä oliko omatekemä läppä vain huono. No sattuipa sitten tommonen eaton m112 sitten käsiin.  8)
(https://s13.postimg.org/d98648mab/IMG_20150813_204302.jpg) (https://postimg.org/image/d98648mab/)

Eatoni oli liian pitkä joten sitä piti vähän lyhentää.

(https://s13.postimg.org/pqetrehg3/IMG_20150826_205205.jpg) (https://postimg.org/image/pqetrehg3/)

(https://s13.postimg.org/kg9v03x77/IMG_20150826_205217.jpg) (https://postimg.org/image/kg9v03x77/)

(https://s13.postimg.org/rxj2fbmqb/IMG_20150827_144933.jpg) (https://postimg.org/image/rxj2fbmqb/)

Tarvitsin myös uuden imusarjan, kun rn-mallin imusarjan alle tuo ei enää mahtunut. Käytin siis 960 imusarjan laippaa, missä imusarja tulee letkunpätkillä kiinni.

(https://s13.postimg.org/6wt0uej83/IMG_20150818_135231.jpg) (https://postimg.org/image/6wt0uej83/)

(https://s13.postimg.org/aliptvt8z/IMG_20151119_221234.jpg) (https://postimg.org/image/aliptvt8z/)

Imusarja valmiina ja omatekemä läppäsysteemi vaihtui pentaventtiiliin. Nyt oli sitten jo alavääntöä.  8)


Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 18.11.2016, 16:37:47
Taka-akseliksi vaihtui 1031 ja välitykseksi 3.31 joka sopii paremmin suoran vitosvaihteen kanssa kuin 3,73.

(https://s21.postimg.org/hql2c85c3/IMG_20160102_WA0001.jpg) (https://postimg.org/image/hql2c85c3/)

Volvolla tuli käytyä jääradallakin, mutta ainoat kuvat mitä löytyi olivat piikkien sovittelusta..

(https://s13.postimg.org/rtz18aecz/IMG_20160123_101016.jpg) (https://postimg.org/image/rtz18aecz/)

(https://s13.postimg.org/l4shs9t0z/IMG_20160124_094937.jpg) (https://postimg.org/image/l4shs9t0z/)

Meinas olla vähän liikkeelle pääsemis vaikeuksia  :D

(https://s11.postimg.org/v0eguxucf/IMG_20160124_142329.jpg) (https://postimg.org/image/v0eguxucf/)

Aloin rakentelee sitten "voima" konetta. Tollon oli siis paikalla vakio b5204t moottori. Eli H-veivit:
(https://s17.postimg.org/aat0e1c23/IMG_20151214_234802.jpg) (https://postimg.org/image/aat0e1c23/)

Vanhan mallin lohkoon tein reikiä:
(https://s17.postimg.org/equbfeq4b/IMG_20160211_171127.jpg) (https://postimg.org/image/equbfeq4b/)

B5244S moottorin sylinterikannen päätin istuttaa vanhan mallin lohkoon. Kantta vähän kairasin ja sovitin venajouset bemarin retainereille (apujouset puuttuu kuvasta).

(https://s14.postimg.org/4xc55m91p/IMG_20151215_WA0000.jpg) (https://postimg.org/image/4xc55m91p/)
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Demi - 18.11.2016, 17:10:53
miten noin omasta mielestä lähtikö lapasesta ;)
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: laatikkovika - 18.11.2016, 17:19:06
Ja kaikki siinä moponetin parkkiksella.
No ei vaineskaan.

Ja näköjään lapasesta lähti. Loppua ei ole näkyvissä ellet myy proggista poies.
Otan osaa. :buck2:
Tuohon menee omat ja varastetut, ei mitään tolkkua.
Mutta jos tykkää eikä juo kaljaa niin mikäs siinä. O0
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 19.11.2016, 11:48:15
miten noin omasta mielestä lähtikö lapasesta ;)

Miten niin lapasesta lähtenyt??  ???   
Ollaan vasta tammikuussa!  :2funny:
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 19.11.2016, 15:43:20
Tarina jatkuu..
Sitten olikin jo taas vuorossa tekniikan irrotus ja uuden asennus:

(https://s11.postimg.org/m2c0jv8cf/IMG_20160221_134745.jpg) (https://postimg.org/image/m2c0jv8cf/)

Päätin kokeilla tuollaista pleenum tyylistä imusarjan valmistusta:

(https://s11.postimg.org/qvimimgun/IMG_20160229_WA0023.jpg) (https://postimg.org/image/qvimimgun/)

(https://s14.postimg.org/xz5w5nfml/IMG_20160301_WA0007.jpg) (https://postimg.org/image/xz5w5nfml/)

(https://s14.postimg.org/ypymbfhzx/IMG_20160301_WA0017.jpg) (https://postimg.org/image/ypymbfhzx/)

(https://s22.postimg.org/jc8sexxkt/IMG_20160307_134340.jpg) (https://postimg.org/image/jc8sexxkt/)

Remmiahtimen lähdölle ei paljoa jäänyt tilaa..
(https://s17.postimg.org/7eb2xxjrf/IMG_20160307_WA0004.jpg) (https://postimg.org/image/7eb2xxjrf/)

60mm kompressori siipi tuli holsettiin:
(https://s12.postimg.org/4kksnanx5/IMG_20160314_140405.jpg) (https://postimg.org/image/4kksnanx5/)

Tuli niin hieno imusarja, ettei tilaa jäänyt enää jarrutehostimelle. Ratkaisuna oli sitten pedalboxi:

(https://s21.postimg.org/7tficbb4j/IMG_20160310_105511.jpg) (https://postimg.org/image/7tficbb4j/)
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 26.11.2016, 15:39:45
Sain idean pistää sit tupla coolerit. Remmiahtimen ja turbon välissä on 450x300 ja turbon ja imusarjan välissä on 600x300. Öljyjäähdyttimeksi tuli 19-rivinen.
(https://s22.postimg.org/s4muvksot/IMG_20160409_124828.jpg) (https://postimg.org/image/s4muvksot/)

(https://s22.postimg.org/iy4k8angd/IMG_20160416_001520.jpg) (https://postimg.org/image/iy4k8angd/)

Holsettiin isompi siipi paikalleen:
(https://s21.postimg.org/queiqja4j/IMG_20160413_WA0000.jpg) (https://postimg.org/image/queiqja4j/)

Mätä hommiakin sai tehdä 30-vuotiaaseen:

(https://s22.postimg.org/554lpgcr1/IMG_20160427_WA0000.jpg) (https://postimg.org/image/554lpgcr1/)

Penkittämään olin menossa niin matka jäi kesken, kun puristuksen katosi.

(https://s12.postimg.org/qxgl459h5/IMG_20160507_174336.jpg) (https://postimg.org/image/qxgl459h5/)

(https://s12.postimg.org/4a5xbqjax/IMG_20160508_121949.jpg) (https://postimg.org/image/4a5xbqjax/)

Moniurahihna katkesi ja meni jakohihnan väliin. Jako pääsi hyppäämään sen verran, että kaikki 10 imuventtiiliä meni solmuun.


Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 10.01.2017, 18:04:49
Stoori jatkuu.. Kun kone oli taas kasattu olikin jo aika valmistautua vv openiin kiihdyttämään.

(https://s23.postimg.org/4ctcay5cn/IMG_20160524_WA0003.jpg) (https://postimg.org/image/4ctcay5cn/)

Ekan vedon päätin kokeilla iha perus 205/55/16 renkailla ja pelkkää sutimistahan se oli.

(https://s29.postimg.org/jjyrhqloj/IMG_20160528_WA0006.jpg) (https://postimg.org/image/jjyrhqloj/)

Ahtoletku päätti sitten räjähtää juuri ennen maalia. Loppunopeus taisi olla 178km/h ja aika jotain 15.5s.

(https://s24.postimg.org/r98qt0q6p/IMG_20160528_WA0005.jpg) (https://postimg.org/image/r98qt0q6p/)

Ehdin hakemaan uuden letkun ja pääsin sitten vetämään noilla slikseillä.

(https://s28.postimg.org/q4ax7z209/IMG_20160528_WA0004.jpg) (https://postimg.org/image/q4ax7z209/)

Lähdin kakkosella paikaltaan ja hyvinhän se lähti. Edelleen vähän sutien kylläkin. Kakkosta vain en ehtinyt edes loppuun vedättämään, kunnes kuului konehuoneesta "poks" ja samasta kohtaa letku päätti räjähtää. Siihen jäi ajot sillä kertaa.
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Eikka - 10.01.2017, 20:51:27
Stoori jatkuu.. Kun kone oli taas kasattu olikin jo aika valmistautua vv openiin kiihdyttämään.

Ekan vedon päätin kokeilla iha perus 205/55/16 renkailla ja pelkkää sutimistahan se oli.

Ahtoletku päätti sitten räjähtää juuri ennen maalia. Loppunopeus taisi olla 178km/h ja aika jotain 15.5s.

Ehdin hakemaan uuden letkun ja pääsin sitten vetämään noilla slikseillä.

Lähdin kakkosella paikaltaan ja hyvinhän se lähti. Edelleen vähän sutien kylläkin. Kakkosta vain en ehtinyt edes loppuun vedättämään, kunnes kuului konehuoneesta "poks" ja samasta kohtaa letku päätti räjähtää. Siihen jäi ajot sillä kertaa.

Minkä merkkiset silicon letkut ovat?
Silicone House, Samco ja SFS merkkiset kestävät.
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 10.01.2017, 22:20:41
Minkä merkkiset silicon letkut ovat?
Silicone House, Samco ja SFS merkkiset kestävät.

Jaa-a, saattoivat olla semmoisesta muinaisesta firmasta kuin "Pepantuonti". Kaks letkuu ehti räjähtää. Sitten muutin silikonisuoraksi ja mutkan metallista. Nyt on kestänyt.
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: hyvoneju - 10.01.2017, 22:26:01
Paljonko olet painetta pitänyt ?
Otsikko: Vs: 750TC
Kirjoitti: Makru - 10.01.2017, 23:45:14
Paljonko olet painetta pitänyt ?
Siis ahtopainetta? Muistaakseni tuolloin ajoin 1.6bar ahtopaineella. Jossain vaiheessa oli ongelmia ahtopaineiden saamisen yli 1.6bar. Myöhemmin sitten selvisi ahtopainevuoto imusarjassa, jonka korjauksen jälkeen ajelin 2bar paineilla.
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: oh850 - 11.01.2017, 21:28:05
Ompa mielenkiintoista rakentelua  O0
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: J.Lunkka - 12.01.2017, 09:55:20
Kunnon motorsporttia  :2funny:  kunhan ei otteluväsymys ala painaa ainaisen ruuvaamisen takia.. *tumppuun->
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 25.01.2017, 17:50:17
Pakopesä vaihtui kiihdyttelyn jälkeen isommaksi pakopaineiden takia. Eli #16 pesä vaihtui #18 pesäksi. Tuntui vetoja tulevan koko kierosalueelle lisää eikä turbon heräävyys muuttunut.

(https://s27.postimg.org/wdolftrbj/IMG_20160627_WA0001.jpg) (https://postimg.org/image/wdolftrbj/)

Hihnalle tuli toinen kiristin. Hihna pääsi luistamaan moottorijarrulla. Myöhemmin tajusin, että dumpit ei virtaa tarpeeksi..

(https://s24.postimg.org/3qngzf9ld/IMG_20160629_194906.jpg) (https://postimg.org/image/3qngzf9ld/)

Tässä jotain kuvaa pedalboxista.

(https://s27.postimg.org/cknikcgtb/IMG_20160610_WA0006.jpg) (https://postimg.org/image/cknikcgtb/)

Romuja..

(https://s28.postimg.org/f5ttv1zrt/PANO_20160620_194019.jpg) (https://postimg.org/image/f5ttv1zrt/)
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: volgaman - 28.01.2017, 12:15:15
Joko penkkilappua pian
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 30.01.2017, 14:50:51
Joko penkkilappua pian
Tässä koittanu kolehtia kerätä, että pääsis penkkiin, mutta ei vaan heru.  :(
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Eikka - 30.01.2017, 16:48:07
Tuli näköjään kirjoitusvirhe.

Piti kirjoittamani että Silicon Hoses letkut kestävät edellä mainittujen merkkien lisäksi.

http://www.siliconhoses.com/
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Taavi.H - 31.01.2017, 09:13:11
Joku penkityspaja saa vielä paskaa niskaan tällaisten sankareiden takia, koska pajat vastaa aina mittauksen luotettavuudesta ja jos täällä jaetaan tällasia "väärennysvinkkejä" niin väärinkäytöksiä tulee tapahtumaan. Asiakirjaväärennös ei ole ihan pieni rikos.

Olen tästä nyt poistanut nipun täysin asian vierestä menneitä viestejä.

NordicR tuossa toi hyvin esille yhden tärkeän syyn, miksi linja on tiukka.

Jatketaan tämän mielenkiintoisen projektin seuraamista. Yleinen keskustelu penkkilapuista katsastuksessa ei tähän kuulu.

Yhdelle käyttäjälle on tässä jaettu määräaikainen kirjoituskielto. Tästä lisätietoa moderoinnin palautetopicissa.
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 21.03.2017, 19:39:57
Nelikymppinen sai väistyä HX55 tieltä. #22 pakopesä, 77 turbiini ja 67 kompressori siipi.

(https://s18.postimg.org/lsdn4m8yd/IMG_20160913_213808.jpg) (https://postimg.org/image/lsdn4m8yd/)

Vanhalla pakosarjalla turbo tulisi liian ylös eikä konepelti mahtuisi enää kiinni...

(https://s18.postimg.org/6idrxfdg5/IMG_20160913_213410.jpg) (https://postimg.org/image/6idrxfdg5/)

... joten uuden pakosarjan tekoon..

(https://s18.postimg.org/43lwczx79/IMG_20161206_195056.jpg) (https://postimg.org/image/43lwczx79/)

(https://s18.postimg.org/gwa0cx8t1/IMG_20161210_184554.jpg) (https://postimg.org/image/gwa0cx8t1/)

Kaveri sorvaili sopivan lähdön:

(https://s18.postimg.org/7d0bjglat/IMG_20170102_211031.jpg) (https://postimg.org/image/7d0bjglat/)

Ahtoputkien mallailua:

(https://s18.postimg.org/f70x4ut3p/IMG_20170113_112034.jpg) (https://postimg.org/image/f70x4ut3p/)
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 14.04.2017, 14:28:15
Päivitellääns vähän


(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG_20170129_185504_zps8cb4i3zh.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG_20170129_185504_zps8cb4i3zh.jpg.html)

Tuli vähän jäällä käytyy ajelee piikeillä:

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG_20170212_152657_zps8jfoquyy.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG_20170212_152657_zps8jfoquyy.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG-20170212-WA0007_zpsxvfiwt2z.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG-20170212-WA0007_zpsxvfiwt2z.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG_20170212_172745_zpsaetixj7o.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG_20170212_172745_zpsaetixj7o.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG-20170212-WA0008_zpsxmma1jvv.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG-20170212-WA0008_zpsxmma1jvv.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG-20170212-WA0005_zpsg4fopefb.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG-20170212-WA0005_zpsg4fopefb.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG-20170212-WA0004_zpsiz2iewro.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG-20170212-WA0004_zpsiz2iewro.jpg.html)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l607/makru/IMG-20170212-WA0003_zps5ickbbdp.jpg) (http://s1126.photobucket.com/user/makru/media/IMG-20170212-WA0003_zps5ickbbdp.jpg.html)
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 17.09.2017, 17:03:55
Kappas, kesä meni jo. Jääratailun jälkeen koneeseen tuli uudet nokat ja turbo alkoi heräilemään fiksummin. Keväällä tuli käytyä penkissä pettymässä:


(https://thumb.ibb.co/kWUr3k/IMG_20170408_125922.jpg) (https://ibb.co/kWUr3k)

(https://thumb.ibb.co/eLLLw5/IMG_20170408_223630_1.jpg) (https://ibb.co/eLLLw5)

Tässä vielä ilman Eatonia vs Eatonin kanssa:

(https://thumb.ibb.co/dr4r3k/IMG_20170408_124618.jpg) (https://ibb.co/dr4r3k)

Penkityksen jälkeen huomasin venttiilivälyksien kasvaneen hurjasti. Hetken ehtisin ajelemaan kunnes öljynpaineet katosivat ja alakerrasta alkoi kuulumaan kolinaa. No ei muuta kuin motti ylös. Kiertokanget meni vaihtoon, kevyt hoonaus ja uudet m-renkaat. Kannesta lähti myös isompi siivupois.

(https://thumb.ibb.co/kR6h9Q/IMG_20170518_211623.jpg) (https://ibb.co/kR6h9Q)

(https://thumb.ibb.co/j2zPOk/IMG_20170610_WA0006.jpg) (https://ibb.co/j2zPOk)

(https://thumb.ibb.co/kbwSb5/IMG_20170514_145200.jpg) (https://ibb.co/kbwSb5)
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 17.09.2017, 23:02:04
 O0

Jossain vaiheessa uusiksi penkkiin, kyllä sieltä varmasti vielä löytyy ne kadoksissa olevat hevoset, kun saat kaiken natsaamaan kohdalleen  :) Ja onhan siinä nytkin jo löylyä melkoisesti!
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 03.10.2017, 20:28:11
Moottorin kun olin saanut niputettua oli ahtopaineet vähän häviksissä. Heräili myöhempään ja ahtoja oli vähemmän. Päätin sitten koeponnistaa paineilmalla ahtoputkiston ja imusarjan jotta mahdolliset vuodot löytyisitvät. Useampi pieni vuoto löytyi, mutta suurin vika taisi olla imusarjan ja painekotelun väliin tulevan silikoniletkun reikä:

(https://thumb.ibb.co/mskBLb/IMG_20170722_203303.jpg) (https://ibb.co/mskBLb)

(https://thumb.ibb.co/itWkfb/IMG_20170722_WA0008.jpg) (https://ibb.co/itWkfb)

Taisi olla noin viikko ennen kesämiittiä niin kävi sitten aika ikävästi..

(https://thumb.ibb.co/h6mOYw/IMG_20170723_202627.jpg) (https://ibb.co/h6mOYw)

(https://thumb.ibb.co/fuqiYw/IMG_20170723_202930.jpg) (https://ibb.co/fuqiYw)

(https://thumb.ibb.co/mibe6G/IMG_20170723_202940.jpg) (https://ibb.co/mibe6G)

Onneksi vauhtia oli alle 10km/h. Olin tekemässä käännöstä risteyksessä, kun rengas päätti jatkaa matkaa ilman isäntää.
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: razori - 03.10.2017, 20:33:57
Mistä adapterit ostettu?
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 03.10.2017, 20:40:30
Mistä adapterit ostettu?

Noi on ihan vaan pultattavat 20mm lätyt. En tiedä edes noiden alkuperää. Käytettynä muistaakseni ostin joskus.
Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 21.11.2017, 20:29:57
Päivitellääs taas...

Vähä isommat kumit "sovittelin" taakse. Pitkät ja jäykät jouset vaan laitoin, että mahtuvat alle.

(https://thumb.ibb.co/jtsAHm/IMG_20170809_163526.jpg) (https://ibb.co/jtsAHm)

(https://thumb.ibb.co/eztHxm/IMG_20170809_163546.jpg) (https://ibb.co/eztHxm)

Kiikalan boxer speed day -tapahtumassa tuli käytyä

(https://thumb.ibb.co/jQHcxm/IMG_20170812_WA0008.jpg) (https://ibb.co/jQHcxm)

Pitoja oli, muttei vetoja. Ahdot nousi todella hitaasti ja voimaa puuttui. Nopein aika oli 12,808 ja 183km/h.

Myöhemmin tuli huomattua viaksi, että suuttimet alkavat nousta ahdoilla ylös imusarjasta. Noh, suutinkisko kunnolla kiinni venakoppaan niin alkoi rokkaamaan.

Penkissäkin tuli tuossa käytyä:

(https://thumb.ibb.co/dVjnV6/IMG_20171024_165804.jpg) (https://ibb.co/dVjnV6)

Eli 600hp moottoritehoa @2,5bar
Kytkinhän siellä alkoi luistaa. Hieman aluksi ihmetytti, kun näytölle piirtyi huippukierrokset reilu 6500rpm ja moottorinohjauksen mukaan kierroksia piti olla 8000rpm. Logissakin näkyi mielenkiintoinen "hyppy" kierroksissa. Seuraavaksi sintterilevyä massan tilalle ja holsettiin isompaa kompressori siipeä.

Otsikko: Vs: 744 T5 HX55 + M112
Kirjoitti: Makru - 24.01.2018, 17:54:28
Kytkintä ja turboa on päivitelty. Seuraavaksi pitäis leima käydä uusimassa ja varmaankin penkissä. Saa nähdä pääseekö tänä talvena jäälle ajamaan ollenkaan  :(

(https://thumb.ibb.co/bZh7Db/IMG_20171230_194413.jpg) (https://ibb.co/bZh7Db)
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 31.12.2020, 15:39:41
Päivitelläänpä täällä vähän tilannetta. Tuli vähä innostuttua harrastelu mielessä driftingistä. Toki auto tarkoitus pitää ihan katuautona. Lämpöjen kanssa ollut ongelmia, niin päätin kokeilla tuollaista BMW/Pierburgin sähköistä vesipumppua mitä ohjataa megalla pulssilla.


(https://i.ibb.co/ZhKwz8r/cof.jpg) (https://ibb.co/ZhKwz8r)

Sopiva paikka löytyi pakosarjan alta.

(https://i.ibb.co/m8NRDM0/cof.jpg) (https://ibb.co/m8NRDM0)

Muutama kuva Kaanaan reissulta (2019 toukokuu).


(https://i.ibb.co/ydvVfrL/IMG-20190526-WA0031.jpg) (https://ibb.co/ydvVfrL)

(https://i.ibb.co/WcWfbX5/IMG-20190526-WA0049.jpg) (https://ibb.co/WcWfbX5)

(https://i.ibb.co/0sp82kH/IMG-20190526-WA0054.jpg) (https://ibb.co/0sp82kH)

(https://i.ibb.co/zr0YWZC/IMG-20190526-WA0048.jpg) (https://ibb.co/zr0YWZC)
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 11.01.2021, 16:19:25
Ei tehokas sähköinen vesipumppukaan ihmeitä tehnyt. Päivitin syylärin pinta-alaltaan jopa vähän pienempään, mutta paksumpaan alumiiniseen. Samalla toinen cooleri jäi pois.

(https://i.ibb.co/82YF00d/cof.jpg) (https://ibb.co/82YF00d)

(https://i.ibb.co/ZhMRf8X/cof.jpg) (https://ibb.co/ZhMRf8X)

(https://i.ibb.co/JQnQrVD/cof.jpg) (https://ibb.co/JQnQrVD)

Tällä setupilla alkoi lämmöt pysymään jo kurissa, niin radalla kuin kadullakin. Ehkei nyt vielä kovimmilla helteillä tosin ole koeponnistettu..
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Keme - 11.01.2021, 16:50:48
Tiivistä vielä toi flektin kehyksen ja syylärin väli. Mulla ainakin toi autto ihan helvetisti flektien toimintaa.

https://www.instagram.com/p/CEJ3pmcBNrA/?igshid=176qwytz6xjlc
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 09.02.2021, 16:55:37
Tiivistä vielä toi flektin kehyksen ja syylärin väli. Mulla ainakin toi autto ihan helvetisti flektien toimintaa.

https://www.instagram.com/p/CEJ3pmcBNrA/?igshid=176qwytz6xjlc

Kiitos vinkistä. Tuli nyt tiivistettyä, kun coolerin ja syylärin kiinnitykset meni uusiksi. Mutta niistä myöhemmin.

Viime keväänä käytiin penkissä vähän säätelemässä. Itse siis tuli säädöt tehtyä pienellä opastuksella. Ekaa kertaa penkissä itse siis säätelin. Kuvassa ensimmäinen ja viimeinen veto. Tulos oli se mitä lähdettiinkin hakemaan. Vähän jäi mietityttämään, kun jossain vaiheessa ei enää vain oikein reagoinut ahtopaineen nostoon ja tuli mahdollisesti myös jonkinmoinen ahtopaine vuoto, koska ahdot eivät nousseet enää samalla tavalla. Auto kummiskin kesti hyvin, mikä oli pääasia.

(https://i.ibb.co/2Nqq70j/IMG-20200523-181608.jpg) (https://ibb.co/2Nqq70j)

Penkissä mikään ei hajonnut, mutta taka-akselissa tuntui olevan reilusti välystä, joten laakerien vaihdoksi meni. Tasauspyörästönkotelon toinen poskilaakeri oli kuluttanut itse kotelon alimittaiseksi, niin että laakeri pääsi siinä pyörimään tyhjää. Kotelo meni siis vaihtoon.

(https://i.ibb.co/Q85q0XY/IMG-20200605-175101.jpg) (https://ibb.co/Q85q0XY)


Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: HenkkaJ - 10.02.2021, 12:02:30
Makeasti käyttäytyy teho/vääntökäyrät. On varmaan aika pehmeä ja vääntävä ajaa.

Miten olit toteuttanut tuon ahtoilman kierron tässä? Puhaltaako mekaaninen ahdin turboon vai toisinpäin? Ja missä välissä oli välijäähdyttimet  ???
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2021, 17:58:26
Miten paljon myöhemmin paine nousi penkissä kuin kadulla?
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 11.02.2021, 16:25:38
Miten paljon myöhemmin paine nousi penkissä kuin kadulla?
Vanhoista logeista katottuna 4800rpm 250kpa ja 5100rpm 300kpa. Nyt ei tähän hätään ollu penkki reissusta logia, mutta jos tosta lapusta kattelee niin ehkä 500rpm myöhemmin samat paineet tuli penkissä mitä kadulla.

Makeasti käyttäytyy teho/vääntökäyrät. On varmaan aika pehmeä ja vääntävä ajaa.

Miten olit toteuttanut tuon ahtoilman kierron tässä? Puhaltaako mekaaninen ahdin turboon vai toisinpäin? Ja missä välissä oli välijäähdyttimet  ???
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: HenkkaJ - 11.02.2021, 21:07:58
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.

Oolrait. Ja tuossa isossa Eatonissa ei ilmeisesti ole mankkukytkintä, eli pyörii kokoajan mukana? Oma setuppi on näköjään ahtimia lukuunottamatta hyvinkin samanlainen.
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 11.02.2021, 21:59:55
Vanhoista logeista katottuna 4800rpm 250kpa ja 5100rpm 300kpa. Nyt ei tähän hätään ollu penkki reissusta logia, mutta jos tosta lapusta kattelee niin ehkä 500rpm myöhemmin samat paineet tuli penkissä mitä kadulla.
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.

Kerro sitten minkä coolerin laitoit, kun itellä kanssa edessä coolerin osto ja tarkoitus on laittaa kerralla kunnollinen, olisikohan do88:n 102mm paksu kenno mitään?
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: Makru - 17.02.2021, 16:04:24
Oolrait. Ja tuossa isossa Eatonissa ei ilmeisesti ole mankkukytkintä, eli pyörii kokoajan mukana? Oma setuppi on näköjään ahtimia lukuunottamatta hyvinkin samanlainen.

Kyllä, se pyörii jatkuvasti mukana.
Otsikko: Vs: 744 T5 Holset & Eaton
Kirjoitti: mettis - 27.04.2021, 21:44:24
Millaset nokat tässä on? Mäntiin kaivettu venttiilinkolot? Ja entä jouset ja retskut?