Samppasport  Futurez

Volvo 245Turbo

  • 47 Vastauksia
  • 26748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Volvo 245Turbo
« : 02.04.2013, 21:23:56 »
Tälläinen tuli hankittua talvikäyttöön, koska edelliseen käyttöautoon tuli tehtyä niin paljon töitä/muutoksia ettei sitä enään suolan sekaan hennonut laittaa.




Apupoika tykkää paistatella päivää tummalla nokkapellillä, jää vain ilkeitä tassun jälkiä kurakelillä...





Tekniikka: B230F+IC & M46
Yli 440tkm.



Plyysisisusta ja jalomuovit

Varusteina oli:
-Keskuslukko
-Ohjaustehostin
-Sähkölasit/ -peilit
-Ilmaiskarit takana
-Sininen plyysisisusta
-Välijäähdytin
-Lisämittaristo: pikkukello ja ahtopainemittari
-Takaspoileri (tarvike)
-Lohkolämmitin
-Vetokoukku (tarvike)
-Lisäpenkit takana
-Virgot

Itse lisäilty:
-Voltti-, öljynpaine ja ulkolämpömittarit
-Jalomuoviset listat koetauluun
-CD-soitin
-Lisäpitkät xenon-polttimoilla
-Sumuvalot
-Kirkkaat vilkut
-Ledit takavaloihin
-Snowcab
-Penkinlämmitys
-Sisäpistoke ja lämmitin
-Koirakalteri
-Tavaratilan näkösuoja
-Uudemman malliset peilit sähkölämmityksellä
-Uudemman mallinen takaluukun kahva
-Webasto
-Torsen lukoperä

Auto oli koriltaan niin hyväkuntoinen etten edes käynyt koeajolla. :idiot2: Aika paljon pikkuvikoja siinä olikin, mutta hitsata sitä ei tarvinnut mistään muualta kuin kuskinetu-tunkinkorvasta, joka sekin oli revennyt väärin nostaessa, ei siis sekään vielä ruostunut. Autoon oli joku aika sitten uusittu kaikki jarrut ja vesipumppu, melkolailla kaiken muun olenkin joutunut käymään läpi. Ensimmäinen huomattu vika oli reilu puoltaminen, joka johtui tehostimen jumittamisesta. Eipä ollut vaaraa nukkua rattiin vaikka hakumatkaa olikin yli 200km. Hammastangon ohella vaihtui samalla myös oikea etuiskari, jossa oli öljyn sekaan päässyt vettä, pakkasella joustovaraa oli vain muutama centti. Toinen hakumatkalla ilmi tullut vika, eli käyntihäiriö olikin vaikeampi. Imuvuotoja korjailin useampia, jonka jälkeen CO oli 9,3! Bensaakin meni yli 20l satasella. Outoon tyhjäkäyntiin löytyi syy irti olleesta kaasuläpästä. Toinen ruuvi oli ilmeisesti matkannut onnistuneesti koneen läpi ja toinen oli muuten löysällä. Läppä jäi yleensä vinoon raolleen, mutta silloi tällöin kun se asettui oikelle paikalleen ja meni kiinni tyhjäkäynti hukkui kokonaan, koska säätöruuvi oli ruuvattu kiinni muuten liian korkean käynnin takia. Loput ongelmat poistuivat vasta toisella ohjauspaineen säätimellä ja venttiilien säädöllä, muutama kantoi kuumana ja yksi pakoventtiili vuotaa edelleen.

"Ensihuoltona" vaihdoin jakohihnan ja rullan, jakopään stefat, kaikki öljyt, putsarit ja nesteet sekä parhaat päivänsä nähneen jäähdyttimen tilalle paremman. Myös lohkolämmittimen vaihdoin toimivaan ja asensin sisälämmittimen. Välijäähdyttimen laitoin omilla kiinnikkeillä omalle paikalleen edellisen patentin sijaan. Samalla kunnon ahtoputket, koska vanhoihin oli käytetty mm. lämppärin ilmatorvea. Alustaan tein kattavan ruostesuojauksen kunnon pesun jälkeen, myös kaikki kotelot ja luukut/ ovet sisältäpäin.

Parin kuukauden ajon jälkeen myös laturi vaihtui kunnostettuun, sen laakerin alettua pitää ääntä. Sen jälkeen on uusittu parin vuoden aikana myös startti, turbo, muutama nivel, lähes kaikki alustan puslat, vaihdelaatikon kannatinkumi, osa pakoputkea, tihkurele ja takavalot. Etuvilkut vaihdoin kirkkaisiin ja öljynjäähdyttimen vuotamattomaan. Takaluukun johtosarjan ja pyyhkijänmoottorin olen myös korjannut.

Laittoa vaatisi vielä perä ja kytkin. Ilmeisesti kytkinkäpälä ottaa asetelmaan kiinni jos painaa polkimen pohjaan ja säätö on ihan lopussa. Perässä on melkein vartti tyhjää ja kolahtaa huolimattomasti vaihtaessa. Laitan ne sitten kuntoon kun oikeasti pitää tehdä jotain, sen verran työläitä hommia kumpikin. Myös vaihteistosta kuuluu kolmosella reilummin veättäessä outo "tikutus".

Joskus olen jo alkanut miettimään pitäisikö tamäkin päästää eläkkeelle talviajosta. Tekisin tästä museoauton mutta se ei onnistu, koska joku on joskus hankkinut prosentteja muutoskatsastuksella.(Eipä se vaihtamani ahdinkaan kyllä kelpaisi museoleimalle.) Kori on ilmeisesti 2000-luvun taitteessa tuotu Saksasta mikä selittääkin sen hyvän kunnon. Mutta löytyykö tästä maalimasta 2-satasta parempaa käyttöautoa jos sitä pitää itse huoltaa? Tilaa arvostaa kun töissä uudempien kanssa pitää aina purkaa muutakin, kuin varsinaisen viallisen osan. Lisäksi osien saanti tähän on yleensä helppoa.

Joka kevät olen alustan pessyt kuumavesipesurilla ja paikannut massausta tarvittaessa. Näin myös jatkossa. Tänä kesänä pitäisi muutamia kohtia hiekkapuhaltaa ja maalata ennenkuin kuplat pääsevät pahenemaan. Varsinkin konehuoneessa lukkopelti on aika hirveän näköinen. Pikkuhiljaa jalostuu omanmielen mukaan tämäkin auto näköjään.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #1 : 03.04.2013, 11:07:39 »
Ei kai se korinvaihto voi estää museoleimaa jos kyseessä on samanmallin kori?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #2 : 27.10.2013, 18:00:19 »
Tällä viikolla katsastettu ja leima tuli taas. Kesä meni niin nopeasti että paikkamaalaus tais jäädä ensi kesään. Pohja oli sen näköinen että eilen pesin ja tänään vedin kotelomassan. Viikolla laitettava paksunpaa massaa päälle ja asennettava takalokarit. Ens viikon ajelen siis vielä kesäautolla, joka sekin pitää katsastaa ennen seisontaan laittoa. Tuulilasin listan maalasin mustaksi niinkuin se kuuluu olla.

Ei kai se korinvaihto voi estää museoleimaa jos kyseessä on samanmallin kori?
Tämä onkin 4-ovinen papereissa...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #3 : 13.03.2014, 09:37:28 »
Nyt olisi vihdoin viimein kytkin uusittu, eihän sen homman aloittamiseen mennyt kuin reilu vuosi... Samalla vaihtui jakopää, vesipumppu ja tuli "korjattua" vuotava pakoventtiili. Kulutustakin yritin pienentää. Aika näyttää miten siinä onnistuttiin, nyt syttyi ekan kerran lambda-valo ja vikakoodiksi 2-1-2 ja 3-1-1 :idiot2: Tankissa on E85:tä kun sitä tuosta lähiasemalta saa. Pitäisi vielä se perä vaihtaa, niin saisi kolinan pois ja sähköisen mittariston, kun tuo LH sitä kaipailee. Käyttökelpoinen kierroslukualue laski noin 1000rpm ja alavääntöä tuli lisää. Ihan niin hyvin ei kulje kuin vanhalla kokoonpanolla. Konehuoneessa on siis majaillut B230F jonkin aikaa, johon laitoin vanhan koneen pakosarjan ym.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #4 : 14.03.2014, 08:55:25 »

Koetaulun listat puuteippasin. Kokeilin myös lisämittareiden kehyksiä, mutta tulee omasta mielestä jo liikaa väriä? Turbon ehjä ratti tuli tähän, kun kilpuriin vaihtui toinen.


Konehuone siistiytyi vähän samalla. Lukkopelti maalattava jossain vaiheessa, kun aika hirveän näköinen. Laturi ja ohjaustehostimen pumppu vaihtoivat paikkaa, niin on helpompi tarvittaessa huoltaa ja turbon alle jäi lisätilaa.


Ilmanputsarikotelon toteutusta piti miettiä. Kotelo on vanha K-jetin, johon tehty pellistä välikappale 360:n torvelle. Originelliosa siis ja lukee Volvo.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #5 : 16.04.2014, 08:35:27 »
Neljä ehdin viikkoa ajella E85:llä, pienin kulutus oli maantiepainotteisella ajolla 12,2l/100km. Ihan hyvä tulos, koska ET vei bensaa saman verran. Alkuun paloi lambda-valo ja vikakoodit 2-1-2 ja 3-1-1. Silloin kulutuskin oli noin 20l/100km! Tämä korjaantui itsekseen parin tankillisen jälkeen, kun käytin aina boxin johdot irti. Sen jälkeen kaikki toimi hyvin. Kylmin aamu oli -12`C ja ekalla lähti käyntiin.

Viime viikonloppuna käytiin Etelä-Suomessa ja jouduin tankkaamaan matkalla bensaa, kun ei ollut vaihtoehtoa. Seurauksena kauhea kenguru ilmiö, kun kaasua painoi reilummin. Noin 0,3bar toimi normaalisti pienellä kaasun avauksilla, mutta enemmän kaasua antaessa nykiminen alkoi jo nollapaineilla. Myös vikavalo syttyi. Käytin akun johdot yhdessä pari kertaa (kenkä irti tietysti) että muisti tyhjenesi. Tämä kahdesti 10km ajon välein. Tankkiin meni 53litraa 98:a joten melko kokonaan vaihtui aine. Koodeja en lukenut, kun auto menee kesäksi seisontaan. Periaatteessa olisi pitänyt toimia? Onko vain ensi talvi ajeltava lantratulla aineella, jos ei "puhtaalla" bensalla ja tuolla lastulla toimi?

Kone siis B230F, 580cc suuttimet ja Tonin lastut. (Mutta en enää muista mainitsinko etanolin käytön, aikaa 3v lastujen tilauksesta.)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #6 : 10.09.2014, 20:40:53 »
Kerrankin aloitin talviauton laiton ajoissa, Ruotsin rompetorilta tuli ostettua vähän varaosia:

Perä remontin aloitin eilen. Välitys oli ok, joten samaan akseliin vaihtuu tilalle torsen-lukko. Vanhan tasauspyörästön hampaista oli pinta rikki. Jarrukilvet pitää uusia, koska toisessa oli jo vuosi sitten reikä. Samalla asentuu myös nopeusmittarinkehä ja uusi etustefa. Myös joitain puslia joutunee vaihtamaan.

Etanolilla läträilyä varten on nyt Fleksi-Tune, joka on paria johtoa vaille kytketty.

Ennen talvea ja katsastusta olisi vielä tarkoitus laittaa mm. bensamittari ja vaihdekepin välykset kuntoon ja uusia ruostesuojausta. Tarkoitus oli laittaa myös kauko-ohjattu keskuslukko 850:sta, mutta ilmeisesti rele on epäkunnossa, kun se osaa vain lukita ovet?

Katsotaan mitä kaikkea ehtii ja jaksaa tehdä ennen pakkasia.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo Sähköpulmia?
« Vastaus #7 : 21.09.2014, 17:40:46 »
Ensi talven ajan peltivanteilla, kun edelliset vanteet piti laittaa kilpuriin. Hiekkapuhallettu ja maalattu:


Perän sain kasaan ja nopeusmittarin toimimaan. Pakoputken akselin alituspätkä piti uusia.

Bensamittari ei toiminut, koska koho otti keruusäiliön reunaan kiinni, helppo korjaus.

Keskuslukkoa en saanut toimimaan, vaikka hankin toisen releen. Kytkentäkaavaa tutkin ja mietin että tuleekohan 850:n lukolta joku maasigmaali, onko ovet lukossa vai ei? Kyseessä Quard Alarm 1, 855 -92´sta. Kokeilin kahta 850:n keskuslukonrelettä. Toinen osaa sulkea ovet, kun hälyttimen pistää päälle, mutta ei avata ja toinen toimii päinvastoin.
Löysin varastosta myös vanhemman QA1:n mutta en siihen käyvää kytkentäkaavaa. Se on ollut 240/740 kiinni, yksi leveä liitin. 850:n yksikkö tulee sulakerasiaan ja siinä on kaksi releenkantaa vierekkäin.

Koeajolla kävin, koska katastus menee kuun vaihteessa umpeen pitäisi auto saada toimimaan. Alipaineilla toimii OK, mutta ahdoille siirtyessä seos menee niin paksulle että lakkaa lähes käymästä ja mustaa tulee putkesta. Tekee saman myös jos ilman kuormaa painaa kaasun pohjaan. Ikään kuin laittaisi kierrolukurajoittimen päälle. TPS:n johto nro.3 on irroitettu. Fleksille laitoin vaihtokytkimen ja se on vielä pois käytöstä. Sen kanssa käy koko ajan liian rikkaalla.

Viikonlopun aikaan pesin pohjan höyryllä ja vedin kotelomassan kuivumaan. Helmalistan alle oli tullut ikävästi ruostetta, joten helmat pitää maalata. Muuten kori on vielä hyvä muutamia kuplia lukuunottamatta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #8 : 08.03.2015, 17:29:08 »
Torsenlukko on kyllä ollut hintansa väärti, eikä vähiten siksi että asun mäen päällä, jonne ei kitkoilla(kaan) pääse ihan joka vuoden aikaan. On päässyt peltoa pitkin polttopuumehtään ja yhdellä rallireissulla säästettiin 2h, kun muutama auto jäi kiinni jäiseen ylämäkeen ja ruuhkautti sen jälkeen koko pätkän. Onneksi mahduttiin ohi ja päästiin mäelle, kaveri porukka ei päässyt ja joutuivat odottamaan pari tuntia että suma selvisi. Harmi vain ettei tänä talvenä päässyt kertaakaan jäälle kokeilemaan.

Pikkusen meinasi olla huolia tuon LH:n kanssa, mm syksyllä tuli katsastuksessa hylky päästöitä. Ostin sitten 940:n varaosiksi josta sain vakio boxit ja suuttimet. Niillä homma onkin pelannut, vaikka alle kympin kulutukseen en ole ihan päässyt. Kaveri osti varaosa-auton itselleen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60509.0
ja päätyi asentamaan siihen Megsquirtin koska boxit eivät kuuluneet kauppaan. Lastutetut boxit toimivat kyllä jäärata-autossa riittävän hyvin, joskin polttoaine maistuu.

Lupasin auttaa ja oli meininki että kasaan järjestelmän ja säädän kylmäkäynnit ym. tässä, eli tein välijohtosarjan joka käy LH:n ja EZK:n pistokkeisiin. TPS:n vaihdoin 850:sta ja imulämpöjä varten vaihdoin Motronic-järjestelmän ahtoputen ja anturin, joka menee omalla johdolla suoraan Megalle. Elekroniikan kanssa tullut vähemmän pelattua ja alkuvaikeuksien jälkeen sain auton käymään, joskin vielä on ongelmia kierroslukusignaalin kanssa. Taitaa käydä niin että hankin tähän samanlaisen, jos vaikka saisi kulutusta vähän pienenemään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #9 : 13.03.2015, 17:41:05 »
Eilen asensin laajakaista-lambdan ja purkuautosta KA-anturille suojatun johdon suoraan Megalle ilman väli liitoksia. Tänään sitten piti käydä antamassa koulukaverille lisävirtaa kaupungissa ja totesin että nyt ei tahtonut toimia enää LH:kaan kotimatkalla. Seosmittarin AFR huiteli jossain 17 paikkeilla. Imusarjantiivisteestä lähti palanen irti, mutta onneksi oli vielä yksi hyllyssä eli se vika korjaantui.

Sitten taas Megan töpselit kiinni, mutta sen humppailu jatkui edelleen. Muita vuotoja en löytänyt ja tulppasin myös TK-venttiilin letkut. Sitten päästiin kaverin kanssa kuitenkin jyvälle mikä vian voisi aiheuttaa. MAP:n letkun kun puristaa kasaan, saa auton käymään nätisti ja seosmittarikin näyttää silloin järkeviä lukemia(13-15). Anturin kalibrointikin saattaa olla väärin, tai muuten reagoi liian herkästi. Vaihdan tilalle jäykemmän letkun huomenna. Silloin selvinnee muutenkin tämä enemmän, kun tulee paremmin tietävä neuvomaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #10 : 13.03.2015, 21:39:49 »
Kokeile sellaista pientä kaasutinkoneisen bensansuodatinta map:in letkun välissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #11 : 14.03.2015, 17:48:58 »
Nyt auto käy kunnolla. *taavih-> Suuret kiitokset Hankasalmen suunnalle avustaja neuvoista!

Kokeile sellaista pientä kaasutinkoneisen bensansuodatinta map:in letkun välissä.
Tämä tuli itsellekin mieleen, mutta vika korjaantui vaihtamalla letku jäykempään + muutama asetus tietokoneesta piti vaihtaa oikeaksi, eli niin kutsuttu nappulavika lisäksi? Anturin letkunlähtö on niin pieni että ei ollut muuta sopivan kokoista kuin pissapojanletku ja ajattelin ettei 15cm pätkä sitä haittaa, mutta vaikutti kuitenkin.

Suurimpana vikana oli karttojen pystyakselien asteikot. Lisäksi asetuksista oli laajakaista valittuna, mutta olin kytkenyt sen "kapeakaista" lähdön käyttöön yms. Mittarin ja Megan arvot poikkesivat siksi toisistaan. Ajelin äsken sen verran että <3000rpm alipaineilla afr on 14 paikkelilla ja hyvin toimii. Huomenna homma jatkuu ja lähtee samanlainen boxi tilaukseen itsellekin, kun tämä tosiaan kaverille menossa ja vain koekäytössä tässä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #12 : 14.03.2015, 18:36:18 »
Oli ilo olla avuksi kun itse aikanaan joutui yksin taistelemaan oman megan kanssa kun ei oikein ollut ketään jolla olisi ollut kokemusta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #13 : 15.03.2015, 21:09:15 »
Isot kiitokset minultakin Xupolle! :)

Hankittiin tänään TunerStudion lisenssi niin pääsi testaamaan maantiellä VE Analyze Liveä, kätevä ominaisuus varsinkin näin aloittelijoille. Muitakin käteviä ominaisuuksia sai kun osti lisenssin, helpottavat ainakin minua ymmärtämään säätämistä ja muutenkin koko ohjelman ja moottorin toimintaa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245Turbo
« Vastaus #14 : 15.03.2015, 21:37:53 »
Oli kyllä tosiaan näppärä tuo lisenssi versio. Positiivisesti olen yllättynyt tässä hommassa jo muutenkin ja opittavaa on vielä kuitenkin paljon. 50km lenkin ajelin tänään ja normaali ajossa toimii nyt vallan hyvin. Ainut että moottorilla jarruttaessa alipainetta tulee enemmän kuin aiemmin ja AFR menee lähelle kymppiä. Jostain varmaan saisi jonkin polttoaineen katkaisun päälle? Yli neljän tonnin ei ole vielä kierrätetty. Kytkimenkin sain luistamaan vaihtaessa, joten täytyy löysätä hieman vaijeria, enemmän säätöjuttu kuin liian hyvin toimiva moottori.

Syttykartta on siten että ei ainakaan nakuta ja mitä netistä kuvia löysin niin enemmän oli kaikilla ennakoita. Täytyy muokata kuulosuojaimia niin saisi sitäkin karttaa säädettyä. Kone siis B230F A-nokalla ja GT2560R ahtimella. Alavääntöä pitäisi löytyä, kunhan ei pääse nakuttamaan. Tarkoitus on säätää toimimaan myös E85:lle kunhan nyt ensin saa bensalla toimimaan kunnolla. Vaihdoin eilen 580cc suuttimet ja tilasin itselle samanlaisen boxin ja tyhjäkäynnin ohjausta varten lisäsarjan. Tarkoitus on kasata Mega LH:n kuoriin ja muokata kaikki johdotukset alkuperäisen pistokkeen kautta.

Tänään vaihtui alle kitkarenkaat Dragoilla, jospa sitä pärjäisi jo ilman nastoja.

 

Futurez  Kulkukoira