Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Peeveli - 17.05.2018, 17:41:35
-
Siis kyseessä on 2013 V60 D4 jonka automaatti nykii ja kolahtelee terävästi kun siirtää valitsinta esim. R:stä D-asentoon, D-asentoon vietäessä se kolahtaa vielä pahemmin kuin R-asentoon vietäessä.
Vika, tai v...umainen ominaisuus ei ole päällä jatkuvasti, mutta ilmenee hetkittäin 1000-2000 km:n välein.
Autolla on ajettu 112000 km ja huollon jälkeen on ajettu n. 10000 km, tuolloin vaihdettiin myös öljyt lootaan ja em. syystä siihen ajettiin sopeutusohjelma.
Sen myötä vaiva tai v...umainen ominaisuus pysyi poissa muutaman tonnin huollon jälkeen, kunnes se taas alkoi tekemään samaa uudelleen. >:(
Onko tuttua tämmönen?
-
-11 D3 114tkm ajettu ja laatikkoöljyt vaihdettu 75tkm paikeilla.
Ei pauku eikä pidä ääntä.
-
Huoltoliikkeen arvion mukaan vaihteenvaihtosolenoidiin on todennäköisimmin kertynyt likaa tai tahmaa. Tällöin se ei pääse liikkumaan pehmeästi, vaan aiheuttaa tuon paukahtavan vaihteenvaihdon. Jokaisessa TF80-vaihteistoissa mitä minulla on ollut, on ollut tuo sama "ominaisuus". Kaikkiin vaihdettu öljyt, joka on ehkä hieman lieventänyt tuota ominaisuutta, kunnes se on itsestään poistunut kokonaan. ??? Todennäköisesti lika on ajan kuluessa liikkunut jonnekin muuaalle kiinni, kuin solenoidiin.
Ajokilometrit ovat olleet välillä 50-360 tkm, joten sekään ei tunnu suoraan korreloivan tuohon ongelmaan. Toisaalta en ole kuullut että yksikään vaihteisto olisi tuon vuoksi rikkoontunut, joten joko vaihtaisin öljyt vielä kertaalleen tai en tekisi mitään.
-
Huoltoliikkeen arvion mukaan vaihteenvaihtosolenoidiin on todennäköisimmin kertynyt likaa tai tahmaa. Tällöin se ei pääse liikkumaan pehmeästi, vaan aiheuttaa tuon paukahtavan vaihteenvaihdon. Jokaisessa TF80-vaihteistoissa mitä minulla on ollut, on ollut tuo sama "ominaisuus". Kaikkiin vaihdettu öljyt, joka on ehkä hieman lieventänyt tuota ominaisuutta, kunnes se on itsestään poistunut kokonaan. ??? Todennäköisesti lika on ajan kuluessa liikkunut jonnekin muuaalle kiinni, kuin solenoidiin.
Ajokilometrit ovat olleet välillä 50-360 tkm, joten sekään ei tunnu suoraan korreloivan tuohon ongelmaan. Toisaalta en ole kuullut että yksikään vaihteisto olisi tuon vuoksi rikkoontunut, joten joko vaihtaisin öljyt vielä kertaalleen tai en tekisi mitään.
Thx,
Toi kävis järkeen, että lootaan on jäänyt sontaa solenoidiin pyörimään, vaikka luulis sen jossain vaiheessa päätyvän putsariin.
Mesen loodassa esiintyi aikoinaan myös nykimistä, ei niinkään suuntaa vaihtaessa, vaan liikkeessä ollessaan. Siihen vaihdettiin muutaman kympin kyb-venttiili ja ongelma poistui.
Täytyy mennä huoltoon kyselemään josko tulisivat hinnassa vastaan jos tekee öljynvaihdon uudelleen.
-
Onko tossa AW:n TF80 laatikko?
-
Oireesta päätellen tf80... vaihteiston sisäiset tiivisteet vuotaa. Korjattavissa oleva vika, vaatii vaan vaihteiston aukaisun. TCM:n päivitys ensin ja sopeutusajo poistaa vian vähäksi aikaa kunnes taas palaa. Monesti myös isommalta pienemmälle vaihtamiset kovia 6-5 ja 5-4 vaihteilla johtuu samasta asiasta.
-
Oireesta päätellen tf80... vaihteiston sisäiset tiivisteet vuotaa. Korjattavissa oleva vika, vaatii vaan vaihteiston aukaisun. TCM:n päivitys ensin ja sopeutusajo poistaa vian vähäksi aikaa kunnes taas palaa. Monesti myös isommalta pienemmälle vaihtamiset kovia 6-5 ja 5-4 vaihteilla johtuu samasta asiasta.
Tekee myös just tota, eli vaihdot alaspäin ajoittain kovia.
Pitääköhän sitä taas syödä sanansa ja palata takaisin tojotaan... >:(
-
Pitääköhän sitä taas syödä sanansa ja palata takaisin tojotaan... >:(
Off topic, mutta eikös tuo ole Aisinin valmistama laatikko ja lähellä Toyotaa jo muutenkin :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Group
-
Niin se taitaa olla, suo siellä vetelä täällä. :)
Mutta onks kellään hajua paljonko ko. tiivisteiden korjaus maksaa, vai kantsiiko vaihtaa koko aski?
Risana tuota ei viittis kelleen myydäkään.
-
Osat ei paljoa maksa mutta työtä tulee senkin edestä...hintahan riippuu aika pitkälti tuntiveloituksesta... parin tonnin kieppeillä hinta kuitenkin on kaikkineen irrotuksineen ja asennuksineen...
-
Omassa kulkineessa ollut samaa siitä lähtien kun sen ostin 380tkm ajettuna. Nyt mittarissa kohta 450tkm ja ei ole miksikään muuttunut vaikka vedetty 1.5 tonnin kärryä paljonkin. Noin vähän ajettuun en lähtisi mitään tekemään. Nämä on näitä Aisinin ominaisuuksia johon on vaan totuttava.
-
Omassa kulkineessa ollut samaa siitä lähtien kun sen ostin 380tkm ajettuna. Nyt mittarissa kohta 450tkm ja ei ole miksikään muuttunut vaikka vedetty 1.5 tonnin kärryä paljonkin. Noin vähän ajettuun en lähtisi mitään tekemään. Nämä on näitä Aisinin ominaisuuksia johon on vaan totuttava.
Sinulla ilmeisesti MY09 auto niin sen laatikossa johtuu todennäköisesti venttiilipöydästä viat... tuo aikaisempi juttu koskee MY11 eteenpäin olevia.
-
Onkohan tuon venttiilipöydänkin uusiminen lähemmäs pari tonnia töineen ja osineen vai mitähän se kustantaa? Ja onko joku vuosimalli missä se muuttuu ettei venttiilipöytä oo yleinen vika enään?
-
Osat ei paljoa maksa mutta työtä tulee senkin edestä...hintahan riippuu aika pitkälti tuntiveloituksesta... parin tonnin kieppeillä hinta kuitenkin on kaikkineen irrotuksineen ja asennuksineen...
Jtn tuommosta arvelin ittekin, kuluttajasuojahan edellyttää tavaroille, että tuotteen täytyy kestää sille oletettu kohtuullinen käyttöikä.
Mielestäni reilu 100tkm. ei ole sellainen, joten varmaan kantsii homma riitauttaa. Pakko sille on jotain tehdä, ei tuota pauketta ja nykimistä kattele pirukaan.
Pitää taas mennä autosalpaan meuhkaamaan.
-
Minulla on jo toinen auto menossa jossa tf80 laatikko ja täytyy sanoa että huonon laatikon on Volvo valinnut. Ei ole laatikot hajonneet koskaan mutta tosiaan vähän reilu 100tkm ajojen jälkeen 2014 vuosimallin tf80 laatikko teki jo ihme temppuja. Ei niin pahoja kuin tässä ketjussa kuvailtu mutta kaikenlaista ihmeellistä töksimistä. Esimerkiksi jos lähtee liikenne valoista äkäisesti niin iskee ikäänkuin lukon päälle hyvin pian liikkeelle lähdön jälkeen ja tapahtuu terävä nykäys. Samoten kakkoselle vaihto on usein dsg tyyliin terävä. Välillä mikään vaihto ei ole pehmeä, välillä taas on. Vanhan mallin tf80 lähti ykkösellä erittäin pehmeästi ja kakkoselle mentiin luistattaen pehmeästi vaikka talla oli pohjassa. Tuntuu kuin tää uus ois huonompi kuin vanha :idiot2:
Noita tiivisteen vaihtoja (siis se parin tonnin remontti) ei liene sininen tee vaan vain ne laatikko expertit ja se Recro?
-
Kyllä merkkiliike nimenomaan tekee mutta tuo hintahaarukka oli meillä tehtynä.
-
Kyseessä siis ”vaihteiston sisäisten tiivisteiden vaihto” vai millä nimellä toimenpide kulkee? Riittääkö yksi päivä..?
-
Vaikka sillä.
Riippuu korimallista, mutta pariin päivään varautuu.
-
Tässä tuoretta tietoa tiivisteongelmaan eli painevuotoon.
Minulla (v60 -13 72tkm) oli D:lle paukuttelua, äkäsiä lähtöjä jarrua vasten pitämisen jälkeen ja myös 5:lta 4:lle nykäiseviä vaihtoja.
Tehtiin tiivisteiden vaihto. Muut ongelmat poistu, muttei 5:lta 4:lle vaihdot. Kustannus n. 1500€.
Huom! Volvo on nyt myöntänyt tämän tiivisteongelman ja maksaa alle 4 vuotiaille autoille sen kokonaan ja alle 6 vuotiaille puolet.
Tämä on ollut voimassa vasta muutaman viikon. Eli kannattaa kysyä siniseltä, jos autossa ko. ongelma.
Työ (laatikko otetaan pöydälle) kestää 1,5-2 päivää
-
Tässä tuoretta tietoa tiivisteongelmaan eli painevuotoon.
Minulla (v60 -13 72tkm) oli D:lle paukuttelua, äkäsiä lähtöjä jarrua vasten pitämisen jälkeen ja myös 5:lta 4:lle nykäiseviä vaihtoja.
Tehtiin tiivisteiden vaihto. Muut ongelmat poistu, muttei 5:lta 4:lle vaihdot. Kustannus n. 1500€.
Huom! Volvo on nyt myöntänyt tämän tiivisteongelman ja maksaa alle 4 vuotiaille autoille sen kokonaan ja alle 6 vuotiaille puolet.
Tämä on ollut voimassa vasta muutaman viikon. Eli kannattaa kysyä siniseltä, jos autossa ko. ongelma.
Työ (laatikko otetaan pöydälle) kestää 1,5-2 päivää
Sopeutusajo uudestaan niin eiköhän ala toimia....
-
Ei auta sopeutusajo. Ainut mikä auttaa on laatikon vaihto.
Ja Volvo tietää varmasti vian, mutta ei kerro.
-
Tässä tuoretta tietoa tiivisteongelmaan eli painevuotoon.
Minulla (v60 -13 72tkm) oli D:lle paukuttelua, äkäsiä lähtöjä jarrua vasten pitämisen jälkeen ja myös 5:lta 4:lle nykäiseviä vaihtoja.
Tehtiin tiivisteiden vaihto. Muut ongelmat poistu, muttei 5:lta 4:lle vaihdot. Kustannus n. 1500€.
Huom! Volvo on nyt myöntänyt tämän tiivisteongelman ja maksaa alle 4 vuotiaille autoille sen kokonaan ja alle 6 vuotiaille puolet.
Tämä on ollut voimassa vasta muutaman viikon. Eli kannattaa kysyä siniseltä, jos autossa ko. ongelma.
Työ (laatikko otetaan pöydälle) kestää 1,5-2 päivää
Tiedätkö mitä laatikolle on tehty, toi 1-2 työpäivää, eli laatikon irrotus ja halkaisu ja takaisin laitto ei voi sujua noin nopeasti. Onko kysessä kuitenkin venttiilipöydän rungon tiivisteet???
-
Tiedätkö mitä laatikolle on tehty, toi 1-2 työpäivää, eli laatikon irrotus ja halkaisu ja takaisin laitto ei voi sujua noin nopeasti.
Kyllä se osaavalta mekaanikolta onnistuu ;)
-
Kyllä se osaavalta mekaanikolta onnistuu ;)
Niin mut riippuu kyllä siittä mitä sieltä laatikosta vaihdetaan. Jokainen voi tubesta kattoo niitä laatikon purkuja ja sitä mikä tiiviste on kyseessä.
-
Niin mut riippuu kyllä siittä mitä sieltä laatikosta vaihdetaan. Jokainen voi tubesta kattoo niitä laatikon purkuja ja sitä mikä tiiviste on kyseessä.
Aivan..:) ei sinne lopulta montaa tiivistettä uusita.
-
Niin mut riippuu kyllä siittä mitä sieltä laatikosta vaihdetaan. Jokainen voi tubesta kattoo niitä laatikon purkuja ja sitä mikä tiiviste on kyseessä.
Eipä oikein löydy purkuvideota?
-
Laatikon tiivisteet vaihdettu ja pari päivää oli auto telakalla. Kakkoselle edelleen vaihtaa ”pompauttaen” kun tietyllä tapaa puolirivakasti lähtee liikkeelle mutta muut vaihteet vaihtaa tosi pehmeästi. Paremmin kuin koskaan. No seuraillaanpa. Autolla ajettu rempan jälkeen ehkä 15km ja sekin kuumalla laatikolla helteessä. Kuulemma jokusen tuhat menee sopeutumiseen.