Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja

  • 47 Vastauksia
  • 17929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suunnittelun_kukkanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Omistan 2008 vuosimallin V70:sen D5 koneella, ajettu noin 280tkm ja huollettu mielestäni normaalisti. Viimeinen iso huolto tehtiin helmikuun lopulla jolloin vaihdettiin muun muassa vaihdelaatikon öljyt huuhtelemalla sekä käytiin muut litkut läpi. Auto on mennyt jokaisesta katsastuksesta läpi ilman moitteita eikä autossa ole ollut merkittäviä vikoja.

Reipas viikko sitten laturin pyörä leipoi kiinni Kehä I:llä ja apulaitehihna petti. Osa hihnasta jäi kiristimille mutta noin puolen sentin levyinen, hihnan mittainen soiro irtosi ja päätyi jakopään koteloon. Jako pomppasi, sylinterin kansi korkkasi ja koneen yläpää on tuusan nuusakana. En tiedä vielä tarkalleen mitä kaikkea hajosi sillä auto on edelleen Biliassa, mutta Bilian korjausarvio asettuu 6000 ja 7000 euron väliin. Auton realistinen arvo ennen tätä oli noin 8500-10000 euroa, eli tuohon korjaukseen ei kannata lähteä.

Nyt olisi pää täynnä kysymyksiä, että miten tässä kannattaisi edetä. Bilian mekaanikko kehotti ostamaan käytetyn koneen ja vaihdattamaan jollain pienemmällä pajalla. Kuulemma koneita kannattaisi etsiä Ruotsista. Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta tällaisesta operaatiosta? Toinen vaihtoehto lienee myydä auto osiksi. Hyviä ideoita otetaan vastaan! Itselläni ei ole osaamista ryhtyä konetta vaihtamaan tai alkaa purkamaan osiksi, eli avaimet käteen periaatteella pitäisi onnistua. Lienee turha odottaa, että Volvo tulisi tällaisessa tilanteessa vastaan? Minusta on aivan käsittämätöntä, että tuota jakopään koteloa ei ole suojattu asianmukaisella tavalla ja yksi hihnan pätkä tuhoaa koko koneen.

EDIT: Autoa on säntillisesti huollatettu merkkiliikkeessä (Bilia). Kaksi huoltoa on tehty muualla, toisessa vaihdettiin jarrupalat ja toisessa tehtiin tämä postauksessa mainittu öljyjen vaihto. Tämän lisäksi apulaitehihnat kiristimineen on vaihdettu Bilialla elokuussa 2016.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2018, 17:47:15 kirjoittanut suunnittelun_kukkanen »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #1 : 09.07.2018, 18:27:03 »
Minulle Volvo huolto väitti että tarkistavat huollon yhteydessä aina jakohihnan kunnon. Mutta laturista ei ollut juttua eikä edes koko apulaitehihnasta.

Täällä palstallakin on juttua vaihtokoneen hommaamisesta ja vaihdosta. Ei se loppuviimeksi ole nyt niin kummoista. Etsit sopivan pajan ja pyydät niitä vaikka etsimään vaihtokoneen. Tai laita google päälle ja etsi itse :)

Missäpäin asut? Joku voi pystyä vinkkaamaan pajoja joilta kysyä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa suunnittelun_kukkanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #2 : 09.07.2018, 20:30:17 »
Minulle Volvo huolto väitti että tarkistavat huollon yhteydessä aina jakohihnan kunnon. Mutta laturista ei ollut juttua eikä edes koko apulaitehihnasta.

Täällä palstallakin on juttua vaihtokoneen hommaamisesta ja vaihdosta. Ei se loppuviimeksi ole nyt niin kummoista. Etsit sopivan pajan ja pyydät niitä vaikka etsimään vaihtokoneen. Tai laita google päälle ja etsi itse :)

Missäpäin asut? Joku voi pystyä vinkkaamaan pajoja joilta kysyä

Helsingissä asustelen. Googlella toki löytyy kaiken sorttista konetta hintaluokkaan 0-5000e, siksi ajattelin, että täältä mahdollisesti löytyy joku joka voi suositella esimerkiksi juuri pajaa tai mahdollisesti jotain tiettyä purkaamoa mistä kone kannattaisi ostaa.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #3 : 09.07.2018, 21:33:51 »
tuossa olisi 2300,- D5 moottori. tässä tapauksessa vanhasta moottorista pitää siirtää automaatin vauhtipyörä.
S80 osat käy myös.
Tuolta voi katsoa lisää varaosahaku
Ruotsalainen vastine   bildelsbasen
Minusta on aivan käsittämätöntä, että tuota jakopään koteloa ei ole suojattu asianmukaisella tavalla ja yksi hihnan pätkä tuhoaa koko koneen.
Tuo on totta mitä sanoit, minulla kävi samoin.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2018, 21:37:30 kirjoittanut virkpe »

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #4 : 09.07.2018, 22:37:00 »
Tuo moniurahihna(kin) on täyttä shaissea Volvolta. Mulla katkesi noin 60 tkm ajettu ja puolitoista vuotta vanha Biliassa vaihdettu orkkishihna kuin veitsellä leikaten. Onneksi parkkiruudussa ja tyhjäkäynnillä. Mekaanikon mukaan tuttu juttu, joku kivi pääsee lentämään väliin ja peli on selvä. Sitten on vaan tuurista kiinni meneekö jakohihna kaverina.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #5 : 10.07.2018, 02:32:40 »
Moottoriksi käy 131/163/185 mallit. Löytyy käytännössä isommista malleista eli S60, V70, Xc60, Xc90. Vuosimallista 06-09. Kaikki moottorit ovat teknisesti samoja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #6 : 10.07.2018, 10:19:40 »
Ei ole koneen vaihto kyseessä eikä pääkaupunkiseutu (vaan Tampere), mutta itselläni on hyviä kokemuksia käytetyn Webaston laitosta S80:iin VMS Racingin toimesta. Tilasivat Ruotsista vähän ajetusta autosta purkuosan ja laittoivat paikalleen, erittäin järkihintaan. Luulisi, että onnistuisi vaihtokoneen osaltakin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #7 : 11.07.2018, 19:50:26 »
Ei ole koneen vaihto kyseessä eikä pääkaupunkiseutu (vaan Tampere), mutta itselläni on hyviä kokemuksia käytetyn Webaston laitosta S80:iin VMS Racingin toimesta. Tilasivat Ruotsista vähän ajetusta autosta purkuosan ja laittoivat paikalleen, erittäin järkihintaan. Luulisi, että onnistuisi vaihtokoneen osaltakin.
No tulihan sieltä :) Propsit sinulle
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa suunnittelun_kukkanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #8 : 12.07.2018, 10:34:43 »
Kiitoksia vastauksista. Parin pajan kanssa on nyt juteltu ja hinta-arvio näyttäisi asettuvan kolmen ja neljän tonnin väliin. Nyt sitten pitänee miettiä, että onko tässä mitään järkeä :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #9 : 12.07.2018, 13:13:52 »
On se kuiteski helpompi myydä kun on kunnossa. Viisainta olisi ehkä ajella jokunen vuosi jos kerran muut paikat kunnossa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #10 : 19.07.2018, 15:45:14 »
Moottoriksi käy 131/163/185 mallit. Löytyy käytännössä isommista malleista eli S60, V70, Xc60, Xc90. Vuosimallista 06-09. Kaikki moottorit ovat teknisesti samoja.

Mitenkä XC70 2007 moottori, eli käykö edellisen korimallin  XC70 2007:sta  moottori uudemman koriseen V70 jossa moottorin kannakkeet jakopäässä?
Jakopään koppa erilainen. Eli voiko jakopään kopan vaihtaa ja siirtää vanhasta moottorista päätykannake toiseen moottoriin?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #11 : 19.07.2018, 16:40:52 »
Mitenkä XC70 2007 moottori, eli käykö edellisen korimallin  XC70 2007:sta  moottori uudemman koriseen V70 jossa moottorin kannakkeet jakopäässä?
Jakopään koppa erilainen. Eli voiko jakopään kopan vaihtaa ja siirtää vanhasta moottorista päätykannake toiseen moottoriin?

Tuntuisi että viisainta ostaa juuri oikea moottori. D5244TX (X voi olla sulla esim 5 tjsp. Mulla on 2014 mallissa 15).

Mikä moottori sulla siinä on?

Edit: ruotsi voi olla hyvä paikka katella moottoreita kun kuulemma lunastetut kolariautot myydään siellä varaosiksi eikä niitä kunnosteta ajoon nkuten suomessa. Volvokantakin siellä tietenkin suurempii
« Viimeksi muokattu: 19.07.2018, 16:45:30 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa OskuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #12 : 19.07.2018, 18:39:51 »
Tuo moniurahihna(kin) on täyttä shaissea Volvolta. Mulla katkesi noin 60 tkm ajettu ja puolitoista vuotta vanha Biliassa vaihdettu orkkishihna kuin veitsellä leikaten. Onneksi parkkiruudussa ja tyhjäkäynnillä. Mekaanikon mukaan tuttu juttu, joku kivi pääsee lentämään väliin ja peli on selvä. Sitten on vaan tuurista kiinni meneekö jakohihna kaverina.
Mulla on tässä seurannassa samanlainen D4 koneen apulaitehinan katkeamisesta johtunut konerikko, kuten varmaan toisesta topicista olette huomanneet. Eikä nämä ole vissiin ihan ainutlaatuisia tapauksia, kun korjaamolla tiesivät hyvinkin tämän ongelman. Koskeekohan vika kaikkia Volvon uudempia koneita..?

Näin uutena Volvon omistajana taidan normittaa omaan v70:n huolto-ohjelmaan moniurahihnan vaihdon kerran vuoteen. Tulee hitokseen halvemmaksi. Ei nyt ihan vakuuta Volvo tässä asiassa, jos suoraa sanotaan.
V90

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #13 : 19.07.2018, 19:59:00 »
Tuntuisi että viisainta ostaa juuri oikea moottori. D5244TX (X voi olla sulla esim 5 tjsp. Mulla on 2014 mallissa 15).

Mikä moottori sulla siinä on?

185HP T4, jakopäässä merkattu part nro: 6906105. Moniura jakohihnan väliin->täystuho, jakohihnan kiristin murtunut, kannesta nostimien pesät rikki.

Vinkkinä vaan näille tuoreempien d5 omistajille,että näillä helteillä kompura ottaa niin paljo tehoa että aivan liian kapea moniura pettää. Minun Contin- hihnalla kiristimineen ajettu 30tkm,kompurakin eheä. Parempi olisi näihin vaihtaa moniura joka öljynvaihdossa.


« Viimeksi muokattu: 03.09.2018, 14:07:33 kirjoittanut varttimondeo »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
« Vastaus #14 : 19.07.2018, 20:20:51 »
185HP T4, jakopäässä merkattu part nro: 6906105. Moniura jakohihnan väliin->täystuho, jakohihnan kiristin murtunut, kannesta nostimien pesät rikki.

Vinkkinä vaan näille tuoreempien d5 omistajille,että näillä helteillä kompura ottaa niin paljo tehoa että aivan liian kapea moniura pettää. Minun Contin- hihnalla kiristimineen ajettu 30tkm,kompurakin eheä. Parempi olisi näihin vaihtaa moniura joka öljynvaihdossa.


Eli jos jostain löytyy purkuosaa P3 korin d5 moottoriin, niin nro on: 046-568 0998, ehjä kansi etupäässä listalla. lohko on tiedossa.

Siis moottori on D5244T4?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Carcom Oy  Ateho